Gemeenteblad van Veenendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veenendaal | Gemeenteblad 2018, 188590 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veenendaal | Gemeenteblad 2018, 188590 | Beleidsregels |
Besluit van de burgemeester houdende beleidsregels voor de toepassing van de wet aanpak woonoverlast
De burgemeester van de gemeente Veenendaal;
Het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de toepassing van de Wet aanpak woonoverlast;
artikel 151d Gemeentewet en artikel 2:80 Algemene Plaatselijke Verordening Veenendaal;
vast te stellen de Beleidsregels wet aanpak woonoverlast gemeente Veenendaal
Er is sprake van woonoverlast indien er ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden binnen een straal van circa 50 meter, in welke vorm dan ook, die naar algemene maatstaven in het maatschappelijk verkeer als ernstig valt te kwalificeren, wordt veroorzaakt in of vanuit een woning of bij een woning behorend erf.
Artikel 4 Inhoud en beoordeling van een melding
De burgemeester beoordeelt of er sprake is van ernstige en herhaaldelijke hinder zoals bedoeld in artikel 2:80 APV. Indien de burgemeester dit nodig acht kan hij bij de melder nadere informatie inwinnen om een compleet beeld te krijgen over onder meer de aard, de ernst, de frequentie en de veroorzaker(s) van de overlast.
Artikel 5 Procedure huurwoningen woningcorporaties
Daar waar de melding van woonoverlast een huurwoning betreft van een woningcorporatie, is de woningcorporatie het eerste aanspreekpunt. Indien nodig vindt er afstemming plaats met de burgemeester. De woningcorporatie past een eigen procedure voor de behandeling van de meldingen van en het beëindigen van de woonoverlast toe om de overlast te beëindigen.
Artikel 6 Toepassing van artikel 2:80 APV
Ook indien de frequentie en de intensiteit van de overlast, eventueel in combinatie met risico’s voor omwonenden, dusdanig groot zijn dat de veiligheid in het geding is, en er op dat moment geen andere mogelijkheden zijn, legt de burgemeester een gedragsaanwijzing op. Deze kan ook betrekking hebben op de omgeving van de overlastgever(s) voor zover deze invloed heeft op het overlast gevende gedrag.
Als het situatierapport, als bedoeld in artikel 6 lid 6, de toepassing van artikel 2:80 APV rechtvaardigt, stuurt de burgemeester eerst een waarschuwing aan de veroorzaker(s) van de woonoverlast. Indien de aard en mate van de woonoverlast vereisen dat onmiddellijk een gedragsaanwijzing aan de veroorzaker(s) van de overlast wordt opgelegd, zal deze niet voorafgegaan worden door een waarschuwing.
Artikel 9 Gedragsaanwijzing inhoudende huisverbod
De in artikel 8 bedoelde last kan eveneens inhouden een verbod aan de veroorzaker van de woonoverlast om aanwezig te zijn in of bij de woning of op of bij het erf van waaruit de gedraging(en)plaatsvinden, voor de duur van maximaal tien dagen, te verlengen tot maximaal 4 weken. Op dit verbod zijn de artikelen 2, tweede lid, en vierde lid, aanhef en onder a en b, 5, 6, 8, eerste lid, aanhef en onder a en b, 9 en 13 van de Wet tijdelijk huisverbod van overeenkomstige toepassing.
Indien de burgemeester besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom dan bedraagt deze: :
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-188590.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.