Gemeenteblad van Zwartewaterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2018, 187038 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2018, 187038 | Verordeningen |
Algemene Inkoopvoorwaarden 2014 Gemeente Zwartewaterland
Deze Algemene inkoopvoorwaarden zijn enkel van toepassing op de Levering van Producten en Diensten.
Tenzij uit de context anders blijkt, zijn de gebruikte begrippen en uitdrukkingen die in deze
Algemene inkoopvoorwaarden met een hoofdletter zijn geschreven, als volgt gedefinieerd:
Aanvaarding: aanvaarding in de zin van artikel 6:217 BW, Aanvaarding geschiedt enkel Schriftelijk;
Derde(n): niet bij de Overeenkomst betrokken partij(en);
Diensten: de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst te verrichten activiteiten en/of werkzaamheden, zulks met inbegrip van (deel)ontwerpen en de eventuele documentatie die daaraan ten grondslag ligt;
Gemeente: de Gemeente Zwartewaterland;
Opdrachtnemer: de wederpartij van de Gemeente;
Levering: feitelijke aflevering van Producten en/of Diensten, waaronder begrepen de montage en/of installatie van de Producten, voor zover van toepassing en voortvloeiend uit de Overeenkomst;
Overeenkomst: de Schriftelijk vastgelegde afspraken tussen de Gemeente en Opdrachtnemer betreffende de Levering van Producten of Diensten;
Producten: de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst aan Gemeente te leveren
roerende zaken, inclusief montage en/of installatie daarvan, zulks met inbegrip van (deel)ontwerpen en de eventuele ondersteunende documentatie die daaraan ten grondslag ligt;
Partij(en): de Gemeente en/of Opdrachtnemer;
Schriftelijk: Per post dan wel elektronische post.
Toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden en/of andere voorwaarden van Opdrachtnemer en/of Derden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. Opdrachtnemer wordt geacht de toepasselijkheid van deze Algemene inkoopvoorwaarden mede te aanvaarden met betrekking tot gelieerde Overeenkomsten met de Gemeente.
Artikel 3: Totstandkoming Overeenkomst
De Gemeente heeft het recht de Overeenkomst te allen tijde te beëindigen voor zover dit redelijk en noodzakelijk is en indien Opdrachtnemer nog niet met de uitvoering van de Overeenkomst is begonnen. In dat geval zullen door de Gemeente de door Opdrachtnemer gemaakte kosten, voor zover deze redelijk zijn, worden vergoed, na overlegging aan de Gemeente van de bewijzen van de gemaakte kosten door Opdrachtnemer. Overige schadevergoeding ingevolge beëindiging op grond van deze bepaling is uitgesloten.
Artikel 4: Prijzen en Tarieven
Alle overeengekomen prijzen en/of tarieven luiden in Euro’s en zijn exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten die verband houden met de nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer, waaronder in ieder geval wordt begrepen de prijs van de te leveren Producten en/of Diensten, de transportkosten en alle overige afleveringskosten, reis- en verblijfkosten, de kosten van verpakking, de kosten van montage, installatie en instructie en de kosten van de verwijdering van afval.
Indien een tussen Partijen beoogde wijziging naar het oordeel van Opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs, het tijdstip van Levering, de kwaliteit, de bruikbaarheid, vergunningen, heffingen, bijkomende kosten en/of garanties, is hij verplicht de Gemeente hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 werkdagen na de kennisgeving van de beoogde wijziging, Schriftelijk gemotiveerd te informeren. Indien deze gevolgen naar het oordeel van de Gemeente onredelijk zijn, zullen Partijen hierover in overleg treden.
Artikel 6: Personeel en uitbesteding aan Derden
Indien sprake is van het verrichten van Diensten die bij uitstek afhankelijk zijn van de persoonlijke en/of professionele kwaliteiten van de door Opdrachtnemer ingezette werknemer of Derde, wordt deze werknemer of Derde voorafgaand ter goedkeuring voorgesteld aan de Gemeente, waarbij de Gemeente op haar inziens redelijke gronden goedkeuring kan weigeren.
In gevallen van overdracht en/of uitbesteding aan een Derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de Overeenkomst door Opdrachtnemer is Opdrachtnemer verplicht aan de Gemeente een legitimatiebewijs van deze Derde(n) over te leggen, alsmede mee te delen aan de Gemeente welke zekerheden zijn gesteld voor afdracht van omzetbelasting, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.
Opdrachtnemer dient van door hem ingeschakeld personeel en Derden die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst worden ingezet bij de Gemeente en die voldoen aan de gestelde criteria in de Wet Arbeid Vreemdelingen een verblijfsvergunning en een tewerkstellingsvergunning aan de Gemeente over te leggen.
Opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met betrekking tot al het door hem ingeschakeld of aangewezen personeel en Derden en vrijwaart de Gemeente tegen elke aansprakelijkheid in dat verband en in het bijzonder tegen aansprakelijkheid met betrekking tot de Wet Ketenaansprakelijkheid. Indien de Gemeente aansprakelijk wordt gehouden op grond van de Wet Ketenaansprakelijkheid, heeft de Gemeente een regresrecht op Opdrachtnemer.
Indien de verrichte werkzaamheden, het gedrag of de kwaliteit van een werknemer van Opdrachtnemer of een door hem ingezette Derde naar het gemotiveerde oordeel van de Gemeente niet voldoen, zal Opdrachtnemer op eerste verzoek van de Gemeente zorgdragen voor een zorgvuldige vervanging van deze werknemer of deze Derde(n).
Artikel 7: Verpakking en transport
Bij niet-tijdige Levering is Opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. De Gemeente is in dat geval gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd de verdere rechten van de Gemeente (zoals vorderingen tot schadevergoeding) de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, respectievelijk te ontbinden, zonder dat de Gemeente tot enige schadevergoeding is gehouden, tenzij er sprake is van overmacht in de zin van artikel 19.
Opdrachtnemer dient dreigende overschrijding van de levertijd onverwijld Schriftelijk te melden aan de Gemeente onder vermelding van de omstandigheden die hiertoe bijdragen en doet gelijktijdig een voorstel tot het nemen van overbruggingsmaatregelen. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding van de levertijd op grond van deze Algemene inkoopvoorwaarden, van de Overeenkomst of van enig andere wettelijke bepalingen, tenzij er sprake is van overmacht in de zin van artikel 19.
Indien de Gemeente voordat de Levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat de Producten en/of Diensten op een andere dan de/het door de Gemeente aangewezen plaats en/of tijdstip worden geleverd, is Opdrachtnemer verplicht hieraan te voldoen, tenzij deze wijziging redelijkerwijs niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd.
Bij Producten behorende toebehoren, waaronder in ieder geval begrepen certificaten, attesten, handleidingen, reservedelenlijsten en onderhoudsvoorschriften dient Opdrachtnemer deze met de Producten mee te leveren. Ingeval Opdrachtnemer verzuimt deze toebehoren mee te leveren, heeft de Gemeente het recht de betaling gedeeltelijk op te schorten.
Bij Levering van Producten verstrekt Opdrachtnemer een paklijst waarop in ieder geval de goederenspecificatie, het nummer van de bijbehorende Overeenkomst, de gemeentelijke contactpersoon en het afleveradres staan vermeld. Zonder deze paklijst is de Gemeente gerechtigd de inontvangstneming te weigeren zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding.
Indien Opdrachtnemer Producten en/of Diensten toerekenbaar niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats levert, en/of indien Producten en/of Diensten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, is Opdrachtnemer aan de Gemeente zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de overeengekomen prijs van de desbetreffende Producten en/of Diensten voor elke dag of gedeelte van de dag gedurende welke de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% van de overeengekomen prijs van de betreffende Producten en/of Diensten, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. Indien Levering blijvend onmogelijk is geworden, is de maximale boete onmiddellijk verschuldigd en per direct opeisbaar.
Artikel 10: Kwaliteit en garantie
Opdrachtnemer garandeert dat alle geleverde Producten en/of Diensten, alsmede de eventuele installatie en/of montage van Producten beantwoorden aan de eigenschappen van de Overeenkomst, dan wel wat hier in het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs van had mag worden verwacht. Voor Producten houdt dit in dat deze ten minste die eigenschappen bezitten die de Gemeente op grond van de Overeenkomst mag verwachten. Voor Diensten houdt dit in dat deze ten minste voldoen aan de kwaliteit die van een deskundig, goed en zorgvuldig handelend vakgenoot, onder gelijksoortige omstandigheden, bij een normale wijze van vakuitoefening, mag worden verwacht.
Indien de Gemeente constateert dat geleverde Producten en/of Diensten niet of slechts gedeeltelijk voldoen aan wat Opdrachtnemer conform de leden 1, 2 en 3 van dit artikel heeft gegarandeerd, is Opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim, tenzij Opdrachtnemer kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.
Ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen zal Opdrachtnemer geleverde Producten en/of Diensten of gebrekkige onderdelen daarvan kosteloos herstellen of door nieuwe vervangen of aanvullen binnen de door de Gemeente bij aanzegging gestelde redelijke termijn. Indien dat spoedshalve geboden is, heeft de Gemeente het recht herstel of vervanging door Derden te doen verrichten voor rekening van Opdrachtnemer.
Artikel 11: Risico- en eigendomsovergang
In geval de Gemeente aan Opdrachtnemer materialen, zoals gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van de Gemeente. Opdrachtnemer zal deze materialen bewaren, afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan zichzelf of aan Derden. Opdrachtnemer zal deze materialen merken en behandelen als eigendom van de Gemeente.
Artikel 12: Facturering en betaling
Opdrachtnemer zal de Gemeente tegen de overeengekomen prijs en/of tarieven factureren. Betaling van de factuur zal geschieden binnen 30 (dertig) dagen na ontvangst van de factuur door de Gemeente. De administratie van de Gemeente geldt in deze als maatgevend voor de datum van ontvangst, tenzij Opdrachtnemer het tegendeel kan bewijzen.
De Gemeente is bevoegd de betaling van een factuur op te schorten, indien zij van mening is dat de geleverde Producten en/of Diensten niet aan de Overeenkomst beantwoorden en/of gebreken vertonen en/of indien Opdrachtnemer op andere wijze in de nakoming van zijn verplichting tot deugdelijke uitvoering van de Overeenkomst tekort schiet. Indien de Gemeente voornemens is de betaling van de factuur op te schorten, zal de Gemeente de reden voor opschorting Schriftelijk aan Opdrachtnemer mededelen.
Opdrachtnemer is verplicht op elke factuur het kenmerk van de Gemeente en andere relevante gegevens te vermelden. Bij niet vermelding daarvan wordt de betalingsverplichting opgeschort, totdat de bedoelde gegevens zijn vermeld, tenzij de Gemeente oordeelt dat het ontbreken daarvan redelijkerwijs niet tot opschorting van betaling zal leiden.
Indien is overeengekomen dat betaling volgens nacalculatie zal plaatsvinden, zal Opdrachtnemer gespecificeerd en in een door de Gemeente aan te geven vorm factureren. In een dergelijke factuur doet Opdrachtnemer in ieder geval opgave van het aantal en de data van de werkelijk en noodzakelijk bestede dagen of uren van het door hem ingeschakelde personeel of Derden en wordt een omschrijving gegeven van de verrichte werkzaamheden en, voor zover van toepassing, van eventuele reis- en verblijfkosten.
Facturen moeten worden gezonden aan: boekhouding@zwartewaterland.nl. Indien digitale facturatie niet mogelijk is dan wel overeengekomen is dienen facturen te worden gezonden aan: Gemeente Zwartewaterland, crediteurenadministratie, Postbus 23, 8060 AA HASSELT.
De Gemeente kan, wanneer er gerede twijfel is bij de juistheid van de aan de Gemeente gefactureerde kosten dit laten onderzoeken door een door de Gemeente aan te wijzen registeraccountant, aan welk onderzoek Opdrachtnemer alle medewerking dient te verlenen. Wanneer blijkt dat de gefactureerde kosten onjuist zijn, komen de kosten van dit onderzoek volledig voor rekening van Opdrachtnemer.
Artikel 13: Intellectuele eigendom
Alle intellectuele eigendomsrechten die kunnen of zullen worden uitgeoefend - waar en wanneer dan ook - ten aanzien van de resultaten die Opdrachtnemer voor de Gemeente verricht, berusten bij de Gemeente. Deze rechten worden op grond van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer op het moment van het ontstaan daarvan aan de Gemeente overgedragen, welke overdracht door de Gemeente reeds nu voor alsdan wordt aanvaard.
Voor zover de resultaten, bedoeld in het eerste lid van dit artikel tot stand komen met gebruikmaking van reeds bestaande, niet aan de Gemeente toekomende intellectuele eigendomsrechten, verleent de Opdrachtnemer aan de Gemeente een onbeperkt gebruiksrecht. Opdrachtnemer garandeert in dat geval gerechtigd te zijn tot het verlenen van vorenbedoeld gebruiksrecht.
Voor zover voor de overdracht van de rechten, bedoeld in het eerste lid van dit artikel, een nadere akte zou zijn vereist, machtigt Opdrachtnemer de Gemeente reeds nu voor alsdan onherroepelijk om zodanige akte op te maken en namens de Opdrachtnemer te ondertekenen, onverminderd de verplichting van Opdrachtnemer om op eerste verzoek van de Gemeente aan de overdracht van deze rechten medewerking te verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen. Opdrachtnemer machtigt voor zover nodig de Gemeente hierdoor onherroepelijk om de overdracht van deze intellectuele eigendomsrechten in de desbetreffende registers te doen in- of overschrijven.
Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte roerende zaken en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van Derden dienaangaande.
Artikel 16: Orde, veiligheid en milieu
Opdrachtnemer verklaart en garandeert dat het door hem ingeschakelde personeel en/of door hem voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde Derden alle wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht nemen, alsmede dat zij zich voegen naar de ter plaatse waar het werk wordt uitgevoerd geldende reglementen, instructies en aanwijzingen met betrekking tot veiligheid, milieu en controle.
Ingeval van afkeuring na aflevering van de zaken, zal Opdrachtnemer binnen 5 (vijf) werkdagen zorgdragen voor kosteloos herstel of vervanging van de Producten. Indien Opdrachtnemer niet aan deze verplichtingen voldoet binnen de in dit artikel gestelde termijn, is de Gemeente gerechtigd de benodigde zaken van een Derde af te nemen, dan wel zelf andersoortige benodigde maatregelen te (laten) nemen voor rekening en risico van Opdrachtnemer.
Hierbij geldt dat samenhangende gebeurtenissen worden aangemerkt als één gebeurtenis.
De beperking in omvang van de te vergoeden schade komt te vervallen indien er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde (van personeel) van Opdrachtnemer dan wel (personeel van) door haar ingezette Derden. Ingeval van letselschade of dood wordt de hoogte van de aansprakelijkheid bepaald in onderling overleg op basis van hetgeen redelijk en billijk is. Indien hier in onderling overleg geen overeenstemming over wordt bereikt, stelt de rechtbank de hoogte van de schadevergoeding vast.
Indien Opdrachtnemer voor het verrichten van de Diensten gebruik maakt van zaken die in eigendom zijn van de Gemeente, is Opdrachtnemer aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken wordt toegebracht. Indien als gevolg van de aanwezigheid van zaken van de Gemeente bij Opdrachtnemer ter uitvoering van de Overeenkomst schade aan Opdrachtnemer of aan Derden wordt toegebracht, op welke wijze dan ook is deze schade geheel voor rekening en risico van Opdrachtnemer. In voorkomende gevallen vrijwaart Opdrachtnemer de Gemeente tegen aanspraken van Derden.
In geval van overmacht kan Opdrachtnemer de nakoming van de desbetreffende en de daarmee samenhangende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opschorten voor de duur van de overmacht, zonder dat Partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. Opdrachtnemer kan zich alleen op overmacht beroepen, indien Opdrachtnemer de Gemeente zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, Schriftelijk van zijn beroep op overmacht in kennis stelt.
Indien Opdrachtnemer door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren of indien de overmachtsperiode langer dan 30 dagen heeft geduurd of naar redelijkerwijze te verwachten is dat deze ten minste 30 dagen zal duren, heeft de Gemeente het recht de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder enige schadevergoeding aan Opdrachtnemer verschuldigd te zijn.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde Derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven. De Opdrachtnemer is verplicht om op eerste verzoek van de Gemeente personeel van Opdrachtnemer een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.
De beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst ontslaat Partijen niet van hun lopende verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst, waaronder in ieder geval: de verplichtingen in verband met intellectuele eigendom, zoals bedoeld in artikel 13 van deze Algemene inkoopvoorwaarden, de verplichting tot geheimhouding, zoals bedoeld in artikel 20 van deze Algemene inkoopvoorwaarden en de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst en deze Algemene inkoopvoorwaarden,.
Onverminderd alle andere rechten kan de Gemeente de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door Opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van de Gemeente als organisatie of aan een van haar organen, ondergeschikten of vertegenwoordigers.
Artikel 22: Toepasselijk recht en geschillen
Alle geschillen tussen Partijen die naar aanleiding van de Overeenkomst of daaruit voortvloeiende Overeenkomsten tussen Partijen mochten ontstaan, daaronder begrepen geschillen welke slechts door één der Partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.
Artikel 23: Wijziging van de Algemene inkoopvoorwaarden
Indien geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld door de Gemeente treedt een wijziging jegens Opdrachtnemer in werking zodra de wijziging aan Opdrachtnemer is medegedeeld, tenzij Opdrachtnemer binnen 14 (veertien) dagen na voornoemde mededeling Schriftelijk aan de Gemeente meedeelt de wijziging niet te aanvaarden.
Indien zulk een mededeling door Opdrachtnemer is gedaan, blijven de onderhavige Algemene inkoopvoorwaarden ongewijzigd op alle tussen Partijen gesloten Overeenkomsten van toepassing. Op Overeenkomsten die worden aangegaan na het tijdstip van mededeling van de wijziging door de Gemeente zijn de gewijzigde Algemene inkoopvoorwaarden van toepassing, ongeacht enige mededeling van Opdrachtnemer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-187038.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.