Gemeenteblad van Oosterhout
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2018, 184744 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2018, 184744 | Beleidsregels |
Privacy protocol voor de toegang tot het Sociaal Domein
De gemeente Oosterhout (de gemeente) zet zich in om de toegang van de inwoners van de gemeente tot integrale en effectieve ondersteuning op het gebied van jeugd, zorg, welzijn, wonen, werk en inkomen (sociale domein) zo goed mogelijk vorm te geven.
Goede zorg en een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om ondersteuning te bieden, is het noodzakelijk dat persoonsgegevens worden verwerkt en uitgewisseld. Daarbij gaat het om de balans tussen de informatie die nodig is om een integrale en effectieve ondersteuning te kunnen bieden en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van inwoners. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist een juiste en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens. Daarnaast zijn in de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 bijzondere bepalingen opgenomen over het verwerken van persoonsgegevens.
Het doel van dit Privacy-protocol is om betrokkenen inzicht te geven in de manier waarop persoonsgegevens worden verwerkt door de gemeente en door haar ingeschakelde derden.
Voor de toegang tot het sociaal domein heeft de gemeente de volgende toegangspoorten:
Voor de definities van “persoonsgegevens”, “verwerking”, “betrokkene”, “verwerkingsverantwoordelijke”, “verwerker”, “derde” etc. wordt verwezen naar de definitie die is beschreven in het geldend privacyrecht.
Dit protocol is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens binnen het sociaal domein (jeugd, zorg, welzijn, wonen, werk en inkomen) bij de uitvoering van de toegangstaken van de gemeente. Het gaat daarbij om het verwerken en uitwisselen van persoonsgegevens door de gemeente en haar (sub)verwerkers.
Gemeente is eindverantwoordelijk voor bescherming privacy
De gemeente is op grond van de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet verantwoordelijk voor de toegang tot het sociaal domein. De gemeente heeft ervoor gekozen om de vraagverheldering en evaluatie op het gebied van de toegang tot bepaalde Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen onder haar verantwoordelijkheid uit te laten voeren door de Stichting. Hiertoe is mandaat verleend. Vraagverheldering houdt in dat medewerkers in dienst van de Stichting namens de gemeente het vooronderzoek doen, het (keukentafel)gesprek met de cliënt voeren en een plan van aanpak opstellen.
Hoofdregels voor zorgvuldig omgaan met privacy
er mogen niet méér persoonsgegevens verwerkt worden dan noodzakelijk: uitgangspunt is dat steeds de hulpvraag van een cliënt leidend is. Dat betekent dat slechts persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn in relatie tot de hulpvraag. Zo is bij een enkelvoudige vraag over het algemeen geen brede uitvraag nodig;
De hoofdregels zijn redelijk overzichtelijk en duidelijk, de werkelijkheid is weerbarstiger. Hoe complexer een zaak, hoe meer de afweging gemaakt moet worden tussen het verwerken van extra persoonsgegevens versus de noodzaak voor ondersteuning. De professional moet zich continu afvragen: is het noodzakelijk voor het gestelde doel, is er een wettelijke grondslag, kan het ook met minder/anders, is het nog proportioneel, zijn er beperkingen of specifieke regels, is er sprake van een vitaal belang of is de veiligheid van betrokkene of anderen in gevaar? Voor het bepalen van de noodzaak tot verwerking van gegevens is uitgangspunt dat de hulpvraag leidend is.
De gemeente draagt er zorg voor dat professionals voldoende in staat zijn om de beoordeling van de noodzaak van het verwerken van gegevens voor de toegangstaak te kunnen maken. Dit doet zij door het bieden van werkinstructies, beleidsdocumenten en trainingen.
Voor de toegang tot het sociaal domein heeft de gemeente twee ingangen, te weten het sociaal wijkteam en het loket Werk & Inkomen. Onderstaand wordt de werkwijze van beide loketten beschreven:
De toegang tot Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen kan uit de volgende stappen bestaan. Tijdens deze stappen worden slechts persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk zijn voor de hulpvraag:
Verwijzing en (anonieme) signalen
Uitgangspunt is dat verwijzers en aanmelders vooraf met de cliënt hebben gesproken en toestemming hebben gekregen voor de verwijzing en het verstrekken van persoonsgegevens. Indien de aanmelder of verwijzer geen toestemming heeft gekregen, mag een verwijzing of melding (en dus het uitwisselen van persoonsgegevens) alleen plaatsvinden op basis van de volgende uitzonderingen:
Voor een uitgebreide beschrijving van de werkwijze wordt verwezen naar Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Oosterhout 2017 en de Verordening Jeugdhulp gemeente Oosterhout met bijhorende Uitvoeringsbesluiten.
Onvoldoende inkomsten om in het levensonderhoud te voorzien
Het gaat hier om een bijstandsuitkering ingevolge de Participatiewet (PW) of een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Als er sprake is van startende of gewezen zelfstandige ondernemers die onvoldoende inkomsten hebben om in hun levensonderhoud te voorzien, wordt een afzonderlijke traject gevolgd. Dat gebeurt dan in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (IOAZ).
Naast het realiseren van een inkomen om in het levensonderhoud te voorzien zijn er de re-integratieactiviteiten voor de burgers ongeacht of zij wel of geen uitkering ontvangen. Een burger hoeft dus niet altijd een beroep op een uitkering te doen om begeleiding naar werk aan de gemeente te vragen. De gemeente biedt een breed scala aan voorzieningen om de burger naar (al dan niet aangepast) werk te begeleiden. Een burger kan zich fysiek bij de gemeente melden tijdens het inloopspreekuur.
Aanvraag bijzondere bijstand / minimaregeling
Bijzondere bijstand is een vergoeding ingevolge de Participatiewet (PW) voor 'bijzondere noodzakelijke (onvermijdbare) extra kosten', die een burger niet (of niet helemaal) uit eigen middelen, andere financieringsvormen of regelingen kan betalen (zoals bijvoorbeeld eigen bijdrage rechtsbijstand, bewindvoeringskosten, zwemlessen).
Voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar de Afstemmingsverordening Sociale Zekerheid 2015, Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2015, Verordening individuele inkomenstoeslag 2015, Verordening individuele studietoeslag 2015, Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2015 en Verordening tegenprestatie Sociale Zekerheid 2015 van de gemeente Oosterhout met bijhorende Uitvoeringsbesluiten.
Indien noodzakelijk voor de toegang kunnen de volgende categorieën persoonsgegevens door het sociaal wijkteam en bij het loket werk en inkomen worden verwerkt:
Andere personen in het sociale netwerk of sociale omgeving van de cliënt
Derden die een signaal hebben afgegeven of een melding hebben gedaan met betrekking tot de burger aan de toegang
Zorgaanbieders/Re-integratiebedrijven
Verstrekking van persoonsgegevens aan derden
Binnen de toegang kunnen de persoonsgegevens worden verstrekt aan de volgende categorieën van ontvangers:
Het opvragen van of verstrekken van persoonsgegevens aan derden gebeurt slechts op basis van een wettelijke grond.
Rechtsgronden voor de verwerking
Binnen de toegangstaak in het sociaal domein worden door de gemeente en de door haar ingeschakelde derden slechts persoonsgegevens verwerkt indien:
Voor een overzicht van de specifieke grondslagen van de gegevensverwerking wordt verwezen naar bijlage 1 van dit Privacy-protocol.
Onverminderd de rechten op grond van de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet heeft de betrokkene op grond van de AVG verschillende rechten. Dit gaat om het recht op inzage in en eventueel een afschrift (kopie) van de eigen gegevens, het recht op correctie- en verwijdering, het recht op bezwaar, het recht op beperking, het recht op gegevensoverdraagbaarheid en het recht op intrekking van toestemming. Voor een uitleg over de inhoud en wijze van aanvraag, verwijst de gemeente naar de rechten van betrokkenen op de website.
Persoonsgegevens worden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze worden verwerkt, tenzij er een wettelijke bewaartermijn bestaat.
De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten, tenzij een wettelijke bewaartermijn geldt:
De gemeente neemt passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van, en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Zo zorgt zij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot uw gegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat de veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Dit moet voorkomen dat de persoonsgegevens kunnen worden ingezien of gewijzigd door iemand die daar geen recht toe heeft.
Indien een betrokkene van mening is dat bij de gegevensverwerking in de toegang onzorgvuldig is omgegaan met zijn/haar gegevens, dan kan de betrokkene een klacht indienen bij de gemeente Een klacht indienen kan op verschillende manieren:
Digitaal: via het formulier op de website www.oosterhout.nl. Hiervoor heeft u een DigiD nodig;
De klacht wordt via de gemeentelijke klachtenprocedure afgehandeld.
Het staat betrokkenen vrij om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-over-gebruik-persoonsgegevens. Uiteraard stelt de gemeente het op prijs als zij de kans krijgt de klacht te behandelen voordat geklaagd wordt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout, gehouden 12 juni 2018.
de gemeentesecretaris,
de burgemeester,
Bijlage 1 – Rechtsgronden voor de gegevensverwerking
Bijlage 2 - Overzicht rechten betrokkenen
U kunt zien waar uw gegevens voor worden gebruikt onder het kopje ‘verwerkingsregister’. Het recht op inzage geeft u als betrokkene de mogelijkheid uw persoonsgegevens, waar de gemeente Oosterhout over beschikt, in te zien. Uw verzoek heeft betrekking op de persoonsgegevens die de gemeente Oosterhout de afgelopen 2 jaar vanaf heden van u heeft verwerkt. Door de gestelde termijn bent u er zeker van dat u enkel actuele persoonsgegevens te zien krijgt. U ontvangt een overzicht van de verwerkte persoonsgegevens, met:
Dit recht heeft uiteraard alleen betrekking op uw eigen gegevens en niet op die van een andere persoon.
Als u een algemeen verzoek om inzage wilt doen neemt u contact op met de gemeente via dit formulier. Om er zeker van te zijn dat de aanvraag wordt gedaan door de juiste persoon vragen wij u zich te legitimeren. Dit kunt u doen door gebruik te maken van DigiD of op afspraak met uw identiteitsbewijs langs te komen aan de balie. Indien u persoonlijk langskomt, kunt u het formulier (op de website) van tevoren invullen en meenemen.
Op het formulier kunt u aangeven welke gegevens u wilt inzien, selecteert u hier enkel de voor u relevante opties. In het opmerkingenveld heeft u de gelegenheid om extra informatie mee te geven aan het verzoek.
Als u jonger bent dan 16 jaar of als u onder curatele bent gesteld, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een inzageverzoek doen.
Geen inzage in uitzonderlijke gevallen
Wij kunnen een inzageverzoek gedeeltelijk weigeren als dit bijvoorbeeld nodig is voor de afscherming van de gegevens van iemand anders. Als u deze gegevens wilt inzien, dan wordt de andere persoon eerst in staat gesteld zijn mening te geven over uw verzoek.
Binnen 4 weken ontvangt u bericht over de door u opgevraagde gegevens. Zo kunt u controleren of de gegevens kloppen en of ze op een juiste manier zijn gebruikt.
Als u het niet eens bent met de inhoud van het, dan kunt u bezwaar maken. Onder het besluit leest u op welke manier u dit kunt doen.
Wanneer u van mening bent dat de persoonsgegevens die de gemeente Oosterhout van uw verwerkt onvolledig of onjuist zijn, kunt u deze gegevens wijzigen of aanpassen. U moet wel aan kunnen tonen dat de persoonsgegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn. U kunt dit aantonen door originele stukken aan te dragen waarin de juiste persoonsgegevens worden vermeld.
De gemeente Oosterhout mag uw persoonsgegevens verwerken. Wanneer u van mening bent dat de verwerking te ver gaat, hiervan kan sprake zijn bij meerdere omstandigheden, kunt u dit kenbaar maken. Uw persoonsgegevens mogen niet verder worden verwerkt door de gemeente Oosterhout wanneer:
U dient een verzoek voor vergetelheid in wanneer uw persoonsgegevens gewist mogen worden. De gemeente Oosterhout is verplicht uw verzoek in te willigen wanneer:
Wanneer de gemeente Oosterhout de persoonsgegevens openbaar heeft gemaakt, is de gemeente Oosterhout verplicht om de koppeling naar, of kopie of reproductie van uw gewiste persoonsgegevens te verwijderden, indien u hierom verzoekt.
Uw persoonsgegevens worden verwerkt, maar u bent van mening dat uw persoonsgegeven niet verwerkt mogen worden. U kunt bezwaar maken tegen de verwerking wanneer de verwerking op basis van een van de onderstaande gronden plaatsvindt.
Profilering is elke vorm van geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens waarbij aan de hand van persoonsgegevens bepaalde persoonlijke aspecten van een persoon worden geëvalueerd. Dit gebeurt vaak in het kader van beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren, interesses, betrouwbaarheid, gedrag, locatie of verplaatsingen te analyseren of te voorspellen.
Dataportabiliteit wil zeggen dat uw persoonsgegevens van een bedrijf, instantie of instelling naar een ander bedrijf, instantie of instelling kunnen worden doorgestuurd. Het doorsturen gebeurt enkel op uw verzoek. U kunt de gemeente Oosterhout verzoeken uw persoonsgegevens naar een derde partij door te sturen indien:
Er geldt een verbod voor het volledige geautomatiseerd beoordelen van persoonsgegevens en op basis van de geautomatiseerde beoordeling een besluit te nemen. Er zijn uitzonderingen op dit verbod zoals een wettelijke verplichting of wanneer het noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst. Wanneer u een verzoek indient tegen geautomatiseerde besluitvorming wordt beoordeeld of het besluit onder een van de uitzonderingen valt of uw persoonsgegevens onnodig op geautomatiseerde wijze zijn verwerkt. Belangrijk is om op te merken dat alleen een verzoek op dit recht kan worden gedaan wanneer u geconfronteerd wordt met een besluit dat voor u een rechtsgevolg heeft. Een rechtsgevolg wil zeggen dat uw positie is veranderd.
Een verzoek op schadevergoeding is het enige verzoek waarvan de beslissing geen besluit is. U kunt een verzoek indienen wanneer u van mening bent dat de gemeente Oosterhout niet volgens de Algemene verordening gegevensbescherming heeft gehandeld. Door het handelen van de gemeente Oosterhout moet u wel materiele of immateriële schade hebben opgelopen voor een geslaagd beroep op dit recht. Wanneer de gemeente Oosterhout uw verzoek niet honoreert, staat de weg naar de bestuursrechter open.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-184744.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.