Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2018, 183084 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2018, 183084 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent autoverhuur Aanwijzingsbesluit autoverhuur Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder als vergunningplichtige bedrijfsmatige activiteit
Het college van burgemeester en wethouders van Schiedam,
de Politie Eenheid Rotterdam de Driehoek+ adviseert over te gaan op een vergunningplicht ten aanzien van de autoverhuurbranche in de Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder om verdere inbedding van criminaliteit in dit gebied te weren en integere c.q. betrouwbare ondernemers te steunen in hun bedrijfsvoering.
gelet op artikel 2:40l van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Schiedam 2013;
Aanwijzingsbesluit autoverhuur Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder als vergunningplichtige bedrijfsmatige activiteit
In dit besluit wordt verstaan onder:
Autoverhuur: activiteit die in ieder geval bestaat uit het bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig is, tegen een vergoeding beschikbaar stellen van auto’s;
Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder: gebied als aangegeven in bijlage 1 behorende bij dit besluit.
Aldus vastgesteld op 24 juli 2018
Burgemeester en wethouders van Schiedam,
de secretaris,
drs. K.D. Handstede
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
Voor het project Holsteiner geldt de volgende doelstelling: ‘door middel van een projectmatige aanpak structureel veilige en bedrijfseconomisch integere gebieden met een transparante bedrijvenstructuur bewerkstelligen, continueren en waar nodig (vermoedelijke) criminele activiteiten en/of misstanden door middel van integrale samenwerking voorkomen, verstoren en aanpakken’.
Uit landelijke criminaliteitsonderzoeken is gebleken dat er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van huurauto’s door criminelen, dat de autoverhuurbranche in belangrijke mate ‘malafide besmet’ lijkt te zijn, op grote schaal sprake is van bewuste facilitering van de georganiseerde criminaliteit, de autoverhuurbranche aan bijna alle criminogene branchekenmerken voldoet, de autoverhuurbranche enorm kwetsbaar blijkt te zijn voor criminele invloeden en de huurauto kennelijk zeer interessant is voor crimineel gebruik.
Bij de projectleiding ondermijning Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder zijn, voor wat betreft de Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder, de volgende signalen bekend: auto’s worden verhuurd aan zogenaamde ‘hennepknippers’ of ‘uithalers’ van verdovende middelen, er vindt ‘verhuur’ plaats aan familie/ kennissen/vrienden in het kader van witwassen, sporttassen worden naar binnen en naar buiten gedragen, er wordt veelvuldig met contant geld betaald op een verhuuradres, er worden regelmatig huurauto’s aangetroffen die zijn voorzien van een professionele verborgen ruimte die wordt gebruikt om vuurwapens, geld of verdovende middelen te vervoeren, verhuurcontracten worden niet volledig ingevuld, er lijkt geen legitimatie van de huurder te zijn opgevraagd en er is ook vaak sprake van wisselende autobestuurders die niet staan vermeld op het huurcontract.
De Politie Eenheid Rotterdam heeft in het voorjaar van 2017 8 autoverhuurbedrijven in de Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder geanalyseerd, vanwege de signalen dat huurauto’s veelvuldig worden gebruikt door criminelen, vanwege de opvallende concentratie van meer dan 20 autoverhuurbedrijven op een bedrijventerrein waar geen sprake is van toerisme, en vanwege de focus op de autobranche vanuit project Holsteiner.
Uit de analyse kwam naar voren dat alle 8 autoverhuurbedrijven voorkomen in registraties in de politiesystemen (2.700 registraties over de periode 2012-2017) en deze registraties veelal de voertuigen van de autoverhuurbedrijven betreffen die voorkomen in diverse onderzoeken op het gebied van drugs en vuurwapens.
7 van de 8 onderzochte autoverhuurbedrijven (88%) bleken betrokken te zijn in strafrechtelijke onderzoeken (o.a. verdovende middelen, overvallen, gijzeling en liquidatie) en 4 bestuurders van de onderzochte bedrijven hadden antecedenten op hun naam staan. De politie concludeert daaruit dat hier sprake is van een crimineel ‘besmette’ autobranche.
De Politie Eenheid Rotterdam heeft in het voorjaar van 2018 een aanvullende analyse uitgevoerd met als doel om de burgemeesters van Rotterdam en Schiedam te informeren in het kader van de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Deze analyse heeft betrekking op de periode 1 januari 2017 tot en met 30 april 2018 en in totaal zijn 20 autoverhuurbedrijven in de Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder nader geanalyseerd (inclusief de 8 eerder onderzochte bedrijven).
Van de 20 onderzochte bedrijven is van 17 bedrijven (85%) informatie gevonden in de politiesystemen (1.041 registraties over de periode 1 januari 2017 – 30 april 2018). De registraties hebben betrekking op onder andere antecedenten van de autobestuurders/huurders van de auto’s en het aantreffen van verdovende middelen tijdens politiecontroles van auto’s die op naam staan van de autoverhuurbedrijven (registraties van recherche(onderzoeken) zijn hierin niet meegenomen). Tijdens controles door de politie (meestal middels een staande houding in het verkeer) had in 71% van de gevallen de autobestuurder of bijrijder antecedenten, variërend van 1 tot meer dan 30. De politie heeft hiermee vastgesteld dat diverse autoverhuurbedrijven in de Spaanse Polder en ’s-Gravenlandse Polder regelmatig aan criminelen verhuren.
Aan de 20 autoverhuurbedrijven zijn 26 bestuurders verbonden, waarvan 8 bestuurders (30%) in totaal 24 antecedenten hebben. 5 bestuurders van de autoverhuurbedrijven hebben antecedenten op het gebied van de Opiumwet en/of de Wet Wapens en Munitie en 7 bestuurders hebben meer dan één antecedent op hun naam staan.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen een termijn van zes weken ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit hiertegen schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam.
Indiening van een bezwaarschrift leidt niet tot schorsing van het besluit. Hiervoor kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening op grond van artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam (sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-183084.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.