Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2018, 181729 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2018, 181729 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda houdende regels omtrent interne hulpverlening Regeling interne hulpverlening Gouda
Deze regeling is eerder al op gebruikelijke wijze bekend gemaakt op 18 april 2017 in Gemeenteblad 2017, 62795. Door deze publicatie wordt het nu ook bekend gemaakt via het elektronisch en algemeen toegankelijke Gemeenteblad.
Burgemeester en wethouders van Gouda
gelezen het voorstel, d.d 23 september 2015 en 11 februari 2016 met voorstelnummer 312;
gezien de door de ondernemingsraad verleende instemming d.d. 8 februari 2016;
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
bedrijfshulpverlening (BHV): geheel van taken van daartoe aangewezen medewerkers, belast met bedrijfshulpverleningstaken die in geval van een calamiteit, zodanig handelend hebben op te treden, dat eventuele schade aan mens, milieu en gebouwen zoveel als mogelijk wordt voorkomen, eventueel in afwachting van externe hulpverleningsorganisaties;
Artikel 3 Hoofd bedrijfshulpverlening
Artikel 4 Plaatsvervangend hoofd bedrijfshulpverlening
Het plv. hoofd bedrijfshulpverlening zorgt voor de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van bedrijfshulpverlening. Onder leiding van het hoofd HRM verricht een plv. hoofd bedrijfshulpverlening bij langere afwezigheid van het hoofd bedrijfshulpverlening de taken, genoemd in artikel 3, lid 3, sub b t/m o.
Artikel 5 Bedrijfshulpverlener
In artikel 3:17 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en artikel 6 van de Beloningsregeling Gouda is de vergoeding vastgelegd.
Aldus besloten in de vergadering van 16 februari 2016.
Burgemeester en wethouders van Gouda,
getekend 16 februari 2016 , burgemeester
getekend 16 februari 2016 , wnd. gemeentesecretaris/algemeen directeur
Toelichting Regeling interne hulpverlening Gouda
In artikel 1 is een aantal begrippen opgenomen die van belang zijn voor de duidelijkheid van deze regeling. Met betrekking tot het begrip medewerker wordt het volgende nog opgemerkt. De ervaring leert dat bij een ongeval of brand collega’s die direct in de buurt van niet-zelfredzame medewerkers zijn, een reddingspoging doen. Het personeel zal niet wachten totdat een volledige bedrijfshulpverleningsploeg ter plaatse is. Als dit personeel niet weet hoe te handelen, ontstaan er extra gevaren, ook voor henzelf. Bedrijfshulpverleners moeten dan ook een specifieke deskundigheid bezitten en over specifieke uitrusting beschikken om op veilige wijze hulp aan de niet-zelfredzame personen te kunnen verlenen.
Het hoofd HRM Dienstverlening is de verantwoordelijke voor de totale interne hulpverlening. Dit betreft de bedrijfshulpverlening en de interventie. Ook is hij verantwoordelijk voor een goed werkend ontruimingsplan.
Artikel 3 t/m 5 en 8 ( plv .) hoofd bedrijfshulpverlening, bedrijfshulpverlener
De bedrijfshulpverlening is zodanig vorm gegeven dat het hoofd bedrijfshulpverlening primair belast is met de algehele coördinatie en aansturing van met name de verdiepingsleiders. Hierin wordt hij ondersteund door de plv. hoofden bedrijfshulpverlening. Zij laten de praktische handelingen met betrekking tot de bedrijfshulpverlening over aan de verdiepingsleiders en de bedrijfshulpverleners.
De verdiepingsleiders sturen om toerbeurt via rooster de bedrijfshulpverleners aan. Zij fungeren op dat moment als een soort primus inter pares. Een specifieke opleiding voor een verdiepingsleider is niet nodig. Het is van belang dat in praktische zin sprake is van een gestructureerde hulpverlening. Dit is door deze vormgeving gewaarborgd en is er sprake van bedrijfshulpverlening op maat.
In de betreffende artikelen staat: “de hulpverleningstaken worden uitgevoerd naast zijn normale functie”. Dit houdt in dat deze taken worden verricht binnen de formele arbeidsduur van de betreffende medewerker. Incidenteel kan het voorkomen dat gevraagd wordt om buiten de formele arbeidsduur zich in te zetten voor BHV-taken. De gemaakte extra uren binnen het dagvenster (van 07.00 tot 22.00 uur) worden gecompenseerd met Tijd voor Tijd en buiten dit dagvenster is artikel 3:12 van de CAR van toepassing.
Artikel 6 en 7 Coördinator interventieteam en interventiemedewerker
Als coördinator interventieteam ben je primair belast met de coördinatie en aansturing van het interventie-team. Je laat de praktische handelingen aangaande interventie over aan de interventiemedewerkers. Wel kan je de interventiemedewerkers zo mogelijk aanwijzingen geven tijdens een interventiesituatie. Daarnaast zorg je voor het in gang zetten van interventietrainingen, geactualiseerde werkinstructies, het maandelijkse interventierooster en de registratie van de meldingen van het interventieteam. Ook voer je het agressieprotocol uit.
Artikel 9 Opleiding en certificaten
Een effectief optreden in het kader van hulpverlening wordt mede bepaald door voldoende deskundigheids-niveau van de aangewezen hulpverleners. Hiervoor is een op de uitvoering van de hulpverleningstaken gerichte opleiding nodig. Het betreft hier (levensreddende) eerste hulp en brandbestrijding, maar ook voor de interventietaken moet de bedrijfshulpverlener goed opgeleid zijn.
Dit is geregeld in de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling. Afwijkingen, zowel naar beneden als naar boven, zijn niet toegestaan.
Artikel 11 Ongevallen en aansprakelijkheid
De aangewezen hulpverleners zullen niet snel aansprakelijk zijn voor de eventuele gevolgen van onoordeelkundig handelen. Als ze de instructies volgen die ze tijdens hun trainingen hebben gehad, valt ze niets te verwijten. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat zij fouten maken, maar zolang er geen sprake is van grove opzet of roekeloosheid zijn ze niet aansprakelijk. Ze zijn nu eenmaal geen professionals. Het is een hulpverlener uiteraard niet toegestaan op eigen initiatief spontaan “uit te rukken” bij een incident in een naastgelegen bedrijf.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-181729.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.