Gemeenteblad van Roosendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2018, 177856 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2018, 177856 | Overige besluiten van algemene strekking |
Programma van Eisen Welzijn en algemeen maatschappelijk werk 2019
Met de overgang van de functies begeleiding en dagbesteding krijgen gemeentes de verantwoordelijkheid voor het gehele stelsel van maatschappelijke ondersteuning van mensen met een beperking. We gaan daarbij uit van wat mensen wel kunnen en organiseren de ondersteuning die nodig is dichtbij de burger. Daardoor ontstaat er een ander evenwicht tussen hetgeen burgers en hun omgeving zelf kunnen (organiseren) en wat de gemeente aan ondersteuning levert. Er wordt ingezet op mogelijkheden van de burger, het stimuleren van eigen initiatief en het aanspreken van eigen verantwoordelijkheid.
Voor de beschrijving van het nieuwe stelsel borduren we voort op de vierdeling die in Roosendaal, stad van de menselijke maat is weergegeven:
WijZijn Traverse heeft een belangrijke rol in het voorliggend, vrij toegankelijk veld en daarmee een verantwoordelijkheid voor versterking van dit veld.
Voor het voorliggend veld en de toegang heeft de gemeente Roosendaal de volgende beleidsdoelen gesteld:
Naast de positie in het voorliggend veld hebben sociaal werkers van WijZijn Traverse ook een belangrijke rol in de toeleiding naar en de toegang tot zorg.
Toegang en toeleiding vanuit netwerkorganisatie Wegwijs
In Roosendaal, stad van de menselijke maat, is vastgelegd dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en het meedoen naar vermogen. Het stelsel is dan ook gericht op het stimuleren, activeren en ondersteunen van eigen kracht. Initiatieven uit de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd door gemeente en professionals. Van professionals wordt verwacht dat zij vraaggestuurd werken en in al hun werk gericht zijn op het versterken en stimuleren van eigen kracht. Eigen kracht definiëren we hierbij als de mate waarin mensen in staat zijn om – al dan niet met ondersteuning van het eigen netwerk – zonder aanvullende professionele zorg aan de samenleving deel te nemen.
In het Programma van Eisen (PvE) maken wij scherp wat de gemeente specifiek aan WijZijn Traverse vraagt en welke doelstellingen/resultaten van belang zijn. Deze gegevens stellen zowel de gemeente als WijZijn Traverse in staat de effecten van activiteiten te volgen ten behoeve van monitoring en beleidsevaluatie. Uitgangpunt blijft dat wij met het Programma van Eisen helder en eenduidig willen aangeven wat we van WijZijn Traverse vragen en verwachten in retour een heldere subsidieaanvraag (incl. activiteitenplan en begroting)
2. Toelichting Programma van Eisen
De beleidsdoelen van de drie decentralisaties zijn het vertrekpunt voor dit Programma van Eisen. Traverse heeft met name een belangrijke rol in (versterking van) het voorliggend veld waarbij ingezet wordt op participatie, burgerkracht, eigen kracht en zelfredzaamheid.
Dit Programma van Eisen voor 2019 bestaat uit de volgende elementen:
WijZijn Traverse moet zich vanuit het welzijnswerk en/of het algemeen maatschappelijk werk in het (voorliggende) veld bezig houden met het geven van informatie en advies, het herkennen en oppakken van signalen, het verbinden van burgers aan burgers, het verkrijgen van een eerste beeld van de ondersteuningsbehoefte van de burger en zijn/haar mantelzorger, het bieden van lichte vormen van zorg en ondersteuning en het toeleiden naar (niet) vrij-toegankelijke voorzieningen.
Op het gebied van signalering wordt van alle professionals die werkzaam zijn in het vrij toegankelijke veld, zoals de sociaal werkers van WijZijn Traverse, verwacht dat zij de juiste kennis een vaardigheden hebben om actief te signaleren en signalen adequaat op te pakken of door te geleiden naar de juiste instanties. De sociaal werkers van WijZijn hebben specifiek een signaalfunctie op de gebied van armoede, eenzaamheid en laaggeletterdheid.
3.1 Ondersteunende diensten in het voorliggend veld
Een goed functionerend voorliggend veld is essentieel voor het stelsel . Het voorliggend veld is het veld waarin voorzieningen vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Deze vrij toegankelijke voorzieningen zijn voorliggend op niet-vrij toegankelijke voorzieningen. De vrij toegankelijke voorzieningen zijn bedoeld voor grotere groepen burgers en vervullen bovendien een rol in het toegankelijker maken van de samenleving voor mensen met een beperking (inclusie).
Het voorliggend veld moet voldoende toegerust zijn in het bieden van oplossingen dichtbij het normale leven zodat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en neemt een actieve rol bij het ontplooien van activiteiten voor speciale doelgroepen.
In onderstaande sub-paragrafen wordt specifieker aangegeven welke activiteiten worden gevraagd op het gebied van ondersteunende diensten in het voorliggend veld.
Continuering en borging Wonen Plus.
Het dienstenaanbod levert een bijdrage aan het langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Het betreft hier diensten op het gebied van wonen, zorg en welzijn. De dienstverlening dient aanvullend te zijn op bestaande diensten vanuit andere organisaties (zoals Sahr, Humanitas en Diaconale stad Roosendaal). Hiermee dient afgestemd en samengewerkt te worden.
3.1.2 Cursus- en scholingsaanbod
Het aanbieden van een cursus- en scholingsaanbod aan (tijdelijk) kwetsbare burgers met beperkte regie, beperkte (sociale en/of financiële) zelfredzaamheid en/of problemen met het zelfstandig participeren in de samenleving. De cursussen die in dit kader door WijZijn Traverse geleverd kunnen worden en passen bij hun expertise, dienen uitgevoerd te worden binnen dit contract. Hiervoor worden geen aparte subsidies verstrekt. Cursussen en trainingen dienen te worden afgestemd binnen de netwerkorganisatie Wegwijs en aanbod vanuit andere partijen.
De ingezette lijn dient te worden voortgezet. Uiteindelijk doel is een gemeentebreed netwerk van Voor Elkaar teams. In iedere wijk dient een Voor Elkaar team actief te zijn. In de dorpen waar er een behoefte is en er ook voldoende draagvlak is, dient tevens een Voor Elkaar team actief te zijn. De coördinatie/ondersteuning/begeleiding van de Voor Elkaar teams wordt wijkgericht/dorpsgericht opgepakt.
De opbouwwerker stimuleert en ondersteunt burgers, gemeenten en organisaties bij het aanpakken van sociale en fysieke vraagstukken in wijken en dorpen en verbindt waar mogelijk initiatieven met elkaar. Hij richt zich hierbij op het versterken van de eigen kracht en het initiatief van burgers, het verbinden van burgers onderling en burgers met organisaties. Het opbouwwerk ondersteunt hen bij de opbouw van de samenleving en bij de verbetering van het woon- en leefklimaat. Hij richt zich op de participatie van de burgers en hun functioneren in de samenleving met het doel het individuele welzijn en dat van groepen en samenlevingsverbanden te vergroten.
In het voorliggend veld zijn medewerkers van WijZijn Traverse een belangrijke schakel tussen de informele en formele netwerken, tussen het vrijwilligerswerk en de professionals. Activiteiten van WijZijn Traverse moeten gericht zijn op het activeren, stimuleren en versterken van vrijwilligers- en burgerinitiatieven. Daarnaast hebben zij als taak te signaleren, het signaal nader te onderzoeken om vervolgens daar waar nodig de signalen adequaat door te leiden.
De opbouwwerker gaat problemen met conflicterende leefstijlen niet uit de weg en zoekt naar oplossingen die de cohesie bevorderen en die juist de mogelijkheden laten zien van de multiculturele en multigenerationele samenleving.
3.3 Stedelijke ondersteuning vrijwilligerswerk
Een belangrijk deel van onze samenleving draait op vrijwilligers. Vrijwilligerswerk staat onder druk maar de vraag naar (inzet van) vrijwilligers groeit hard in sectoren als de zorg en de maatschappelijke ondersteuning, onder meer als gevolg van de vergrijzing. Vanuit de stedelijke ondersteuning vrijwilligerswerk dienen er randvoorwaarden te worden gecreëerd waaronder het brede vrijwilligerswerk kan floreren.
Het ondersteunen van (vrijwilligers)organisaties bij het vinden en binden van vrijwilligers is hierbij een belangrijke taak. Naast het ondersteunen van (vrijwilligers)organisaties bij het vinden en binden van vrijwilligers, dienen burgers geactiveerd te worden om vrijwilligerswerk te gaan doen. In samenwerking met het welzijns-/opbouwwerk worden hiervoor initiatieven opgezet.
Wij verwachten dat WijZijn Traverse een centrale rol speelt bij de stimulering en de kwaliteitsbewaking van het vrijwilligerswerk in Roosendaal, door:
te werken met het systeem Roosendaalvoorelkaar en ervoor te zorgen dat dit systeem brede bekendheid heeft binnen de gemeente onder burgers en organisaties. Het organiseren van activiteiten gericht op het stimuleren van het gebruik van Roosendaalvoorelkaar door burgers en zorg- en welzijnsorganisaties (dus incl. sport- en cultuurclubs).
Naast de functie van vacaturebank dient de website Roosendaalvoorelkaar tevens als sociale kaart. De sociale kaart binnen Roosendaalvoorelkaar dient volledig en actueel te zijn op het gebied van welzijn. Voor de mogelijkheden van de website als sociale kaart voor het gebruik vanuit de netwerkorganisatie Wegwijs (dus zorg en welzijn) dient de samenwerking en afstemming gezocht te worden met alle partners binnen de netwerkorganisatie Wegwijs.
Het centraal verzorgen/aanbieden en coördineren van cursus-/ en trainingsaanbod voor vrijwilligers en mantelzorgers via het vrijwilligerscollege, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de expertise van alle organisaties die in Roosendaal actief zijn op het gebied van zorg en welzijn.
Het scholings/- en trainingsaanbod ter bevordering van de deskundigheid van vrijwilligers en mantelzorgers van mensen met een beperking dient WijZijn Traverse in gezamenlijkheid vorm te geven met MEE en St. Groenhuysen en in samenwerking met alle organisaties op het gebied van zorg- en welzijn die werken met vrijwilligers en/of in contact komen met mantelzorgers.
3.4 Psychosociale ondersteuning
Het is belangrijk dat inwoners met psychosociale problemen op een laagdrempelige manier terecht kunnen bij het algemeen maatschappelijk werk (AMW). Hoewel het reguliere AMW voor alle inwoners beschikbaar is, vinden wij dat de ondersteuning die het AMW biedt zich vooral moet richten op inwoners die beperkingen in hun zelfredzaamheid ervaren. Voor zelfredzame inwoners die tijdelijk problemen ervaren bijvoorbeeld door relaties, stress of werkdruk zijn er voorliggende voorzieningen, zoals de psycholoog. Het AMW heeft een taak om deze personen door te verwijzen.
Het algemeen maatschappelijk werk is een lichte vorm van ondersteuning en is daarmee voorliggend op zwaardere ondersteuning/begeleiding die op indicatie wordt geleverd. Bij zware problematiek wordt doorverwezen naar gespecialiseerde en geïndiceerde hulpverlening. De maatschappelijk werker heeft expertise voor het bieden van (individuele) begeleiding/ondersteuning aan volwassenen bij problemen op het gebied van echtscheiding, relaties, eenzaamheid, armoede, leven in een andere cultuur, verwerking van ingrijpende gebeurtenissen, spanningen en stress door diverse omstandigheden.
Van de sociaal werkers wordt verwacht dat zij meer en vaker gaan samenwerken met de informele ondersteuners, zoals mantelzorgers en vrijwilligers in de zorg. Samen met hen moeten zij de mensen met een zorgvraag ondersteunen bij het behoud en versterken van hun zelfredzaamheid en het vergroten of handhaven van hun participatie. De individuele ondersteuning dient zich te
te richten op het versterken van de eigen kracht van burgers en op het mobiliseren van maatschappelijke steunsystemen rondom burgers.
Burgers en hun netwerk worden dus korte tijd ondersteund bij vragen die voortkomen uit het eigen actieplan en geen specifieke zorg/behandeling vergen. Het gaat dan om concrete ondersteuning om zaken weer op het spoor te krijgen, om te voorkomen dat de zelfstandigheid ernstig achteruit gaat, of indien een beroep nodig is op geïndiceerde zorg/behandeling, te steunen tot dat dit gerealiseerd is.
AMW is een eerstelijns voorziening en kan worden getypeerd als een "sociale huisartsenpost". Wij gaan ervan uit dat het maatschappelijk werk zich niet beperkt tot de spreekkamer, maar ook vindplaatsgericht (en outreachend) werkt. Onder vindplaatsgericht werken verstaan we een actieve benadering van klanten op grond van signalen uit het netwerk en begeleidingsondersteuning bij de klant thuis.
Sterke lokale zorgnetwerken vormen de belangrijkste basis voor de OGGZ: tijdig signaleren en adequaat oplossen van multiprobleemsituaties, alleen opschalen in de meest complexe gevallen, voorkomen dat mensen dakloos raken en maatschappelijk herstel bevorderen. Vanuit het lokale zorgnetwerk dienen er duidelijke afspraken gemaakt te worden wat lokaal kan en wanneer opschalen naar regionale oplossingen of afschalen naar lokale oplossingen geboden is.
Met schuldhulpverlening wil de gemeente Roosendaal de zelfredzaamheid van burgers
stimuleren en inwoners een perspectief bieden om zich te ontplooien. Burgers dienen geholpen te worden zodat zij (weer) duurzaam financieel zelfstandig zijn. Voor diegenen voor wie financiële zelfredzaamheid niet haalbaar is, wordt samen met partners gezocht naar andere adequate en financieel haalbare oplossingen.
De focus ligt op groepen inwoners die het grootste risico lopen om in betalingsproblemen te komen. Er wordt veel belang gehecht aan preventie. Preventie is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en op gedragsverandering.
Hierbij dient aandacht te zijn voor niet-gebruik van regelingen. Men richt zich niet alleen op schuldenaren die zelf bij de schulphulpverlening aankloppen, maar men richt zich ook op de benadering van (potentiële) schuldenaren niet zich niet op eigen initiatief melden. Hiervoor dient samengewerkt te worden met de ketenpartners (inclusief AlleeWonen).
Schuldhulpverlening dient toegankelijk te zijn voor alle inwoners van Roosendaal. (Verdere) toegang tot schuldhulpverlening kan in individuele gevallen wel worden ontzegd wanneer:
Bij de schuldhulpverlening dienen de volgende uitgangspunten gehanteerd te worden:
Bij dit product gaat het om informatie en advies binnen het brede sociale domein en bieden concrete ondersteuning bij juridische en praktische problemen. Daarnaast is er aandacht voor de signaalfunctie. Doel daarbij is dat inwoners op een goede wijze kunnen functioneren in de samenleving en problemen vroegtijdig gesignaleerd en vervolgens opgepakt of doorverwezen worden. De informatie- en adviesfunctie is gericht op het actief ondersteunen van kwetsbare (groepen) burgers. Ook hierbij staat de eigen kracht van de mens centraal.
Binnen de informatie- en adviesfunctie horen de volgden producten overkoepelend aangeboden te worden:
Het algemeen maatschappelijk werk (psychosociale ondersteuning), schuldhulpverlening en de informatie en adviesfunctie maken onderdeel uit van de netwerkorganisatie Wegwijs. Vanuit die hoedanigheid moet er uitvoering worden geven aan de afspraken zoals opgenomen in de intentieovereenkomst getekend door Stichting Traverse Groep, de gemeente Roosendaal en MEE West-Brabant en hiervoor voldoende ervaring, expertise en capaciteit beschikbaar stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-177856.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.