Gemeenteblad van Woerden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woerden | Gemeenteblad 2018, 175732 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woerden | Gemeenteblad 2018, 175732 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling van burgemeester en wethouders van Woerden houdende regels voor nadeelcompensatie kabels en leidingen (Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen Woerden)
De begripsbepalingen van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Woerden (verder AVOI) zijn op deze regeling van toepassing tenzij daar uitdrukkelijk van wordt afgeweken.
In deze regeling wordt verstaan onder:
a: aanwijzing: een schriftelijk besluit, een verzoek tot aanpassing (VTA), genomen door burgemeester en wethouders voor het uitvoeren van aanpassingen, zo mogelijk op basis van overeenstemming, bereikt in een vooroverleg tussen netbeheerder en burgemeester en wethouders;
b: belanghebbende: netbeheerder die een aanwijzing krijgt van burgemeester en wethouders;
c: kabels en/of leidingen: kabels en/of leidingen als bedoeld in de AVOI, met uitzondering van kabels als bedoeld in de Telecommunicatiewet;
d: nadeelcompensatie: het bedrag dat op basis van deze regeling als schadevergoeding wordt toegekend aan belanghebbende;
e: het uitvoeren van aanpassingen: het uitvoeren van aanpassingen, waaronder het verplaatsen, inzake (vitale) kabels en/of leidingen;
f: rijzen: het verticaal omhoog verplaatsen zonder onderbreking van een kabel en/of leiding wat nodig is als gevolg van verzakking van de grond.
g: schadebedrag: financieel nadeel dat de belanghebbende lijdt als gevolg van een aanwijzing;
h. vitale kabels en/of leidingen: gasleidingen met een werkdruk van ≥ 1 bar en elektriciteitskabels met een spanningsniveau van ≥ 50 KV. Een kabel of leiding gelegen in natte infrastructuur, bijvoorbeeld een waterweg of waterkerende dijk.
Deze nadeelcompensatieregeling bevat nadere regels ter uitvoering van artikel 10 van de AVOI. De bevoegdheid voor het stellen van nadere regels is opgenomen in artikel 3 van de AVOI.
1 Burgemeester en wethouders zullen de netbeheerder in een zo vroeg mogelijk stadium betrekken bij de voorbereiding van (ruimtelijke) plannen en de voorbereiding van werkzaamheden waar (vitale) kabels en/of leidingen van de netbeheerder bij zijn betrokken, zodat het uitvoeren van aanpassingen binnen de specifieke (on)mogelijkheden van het geval zoveel mogelijk kan worden vermeden en/of op een zo efficiënt en goedkoop mogelijke manier kan plaatsvinden. De netbeheerder zal zich inspannen om een actieve bijdrage te leveren door onder andere het meedenken over mogelijke alternatieven voor het uitvoeren van aanpassingen.
2 Bij initiatieven van derden vanuit een economisch belang, waaraan burgemeester en wethouders op zich willen meewerken en waarbij het uitvoeren van aanpassingen aan de orde is, zullen burgemeester en wethouders zoveel als mogelijk en/of zoveel als zij daartoe publiekrechtelijk bevoegd zijn, slechts meewerken aan de betreffende initiatieven als die derden zich jegens burgemeester en wethouders en de netbeheerder verplichten de kosten van het uitvoeren van aanpassingen te dragen.
3 Burgemeester en wethouders en de netbeheerder zullen bij het uitvoeren van aanpassingen elkaars schade zoveel mogelijk beperken.
1 Voor zover blijkt dat de netbeheerder ten gevolge van een aanwijzing van burgemeester en wethouders, schade lijdt of zal lijden die niet of niet geheel tot het normale maatschappelijke risico kan worden gerekend en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende op andere wijze is verzekerd, kennen burgemeester en wethouders hem op zijn verzoek een schadevergoeding toe zoals hierna is bepaald.
2 Bij de berekening van het schadebedrag worden uitsluitend de kosten van het uit- en in bedrijfstellen, ontwerp en begeleiding, uitvoering en materiaal betrokken.
Indien de netbeheerder binnen vijf jaren na de datum van afgifte van de vergunning een aanwijzing krijgt van burgemeester en wethouders, bedraagt de schadevergoeding 100% van het schadebedrag.
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt van burgemeester en wethouders, in de periode gelegen vanaf vijf tot en met vijftien jaren, gerekend vanaf de datum van afgifte van de betrokken vergunning, zal de gemeente 80% van het schadebedrag vanaf het zesde jaar tot 0% vanaf het zestiende jaar (trapsgewijs) als nadeelcompensatie uitkeren volgens het bijgevoegde schema, bijlage 1.
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt van burgemeester en wethouders, na vijftien jaar, gerekend vanaf de datum van afgifte van de vergunning wordt geen nadeelcompensatie toegekend.
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt van burgemeester en wethouders ten aanzien van een vitale kabel of leiding, in de periode gelegen vanaf vijf tot en met dertig jaren, gerekend vanaf de datum van afgifte van de betrokken vergunning, zal de gemeente 80% van het schadebedrag vanaf het zesde jaar tot 0% vanaf het eenendertigste jaar (trapsgewijs) als nadeelcompensatie uitkeren volgens het bijgevoegde schema, bijlage 2.
1 Geen vergoeding vindt plaats als in de vergunning een bepaling is opgenomen dat binnen een periode van vijf jaren na de datum van afgifte van de vergunning, een wijziging of intrekking van die vergunning is te voorzien in verband met binnen die periode uit te voeren werkzaamheden in de openbare ruimte waarin de kabel en/of leiding is gelegen en in deze periode daadwerkelijk een aanwijzing (voor het door de gemeente in de vergunning geplande project) door burgemeester en wethouders wordt gegeven.
2 Als de aanwijzing niet wordt gegeven binnen de periode van vijf jaren dan geldt de toepasselijke vergoeding zoals in deze regeling is opgenomen.
Indien in bijzondere omstandigheden gronden aanwezig zijn om te concluderen dat redelijkerwijs een groter of kleiner gedeelte van het schadebedrag ten laste van de netbeheerder moet blijven dan uit toepassing van deze regeling voortvloeit, kunnen burgemeester en wethouders hiervan gemotiveerd afwijken.
1 Indien als gevolg van de uitvoering van een werk van de netbeheerder de (vitale) kabel en/of leiding moet of zal rijzen komen de kosten hiervan ten laste van de netbeheerder.
2 Als bij het uitvoeren van aanpassingen de netbeheerder de gelegenheid benut om de capaciteit te laten toenemen of andere kwantificeerbare voordelen heeft komen de kosten daarvan niet in aanmerking voor vergoeding.
1 Indien vanwege een gemeentelijk project sprake is van het uitvoeren van meerdere (tijdelijke) aanpassingen, is op de eerste tijdelijke aanpassing deze regeling van toepassing en komen de kosten van de overige aanpassingen ten laste van de gemeente. Bedoeld worden meerdere aanpassingen op dezelfde locatie in een bepaalde periode van dezelfde kabel en/of leiding.
2 Het eerste lid is niet van toepassing op tijdelijke voorzieningen van fysieke aard, zoals extra kabel- en leidingvoorzieningen die worden opgeheven zodra de definitieve maatregel is gerealiseerd in samenhang met de voortgang van het gemeentelijke project. Dit wordt niet gezien als een (tijdelijke) maatregel, maar als een noodzakelijke uitvoeringswijze.
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN VAN PROCEDURELE AARD
Burgemeester en wethouders streven ernaar overeenstemming te bereiken met de netbeheerder over het uitvoeren van aanpassingen (technisch adequate oplossing tegen de maatschappelijk laagste kosten), uitvoering en planning. Burgemeester en wethouders voeren hiertoe vooroverleg met de netbeheerder. Indien sprake is van aanwezige (vitale) kabels en/of leidingen waarvoor het uitvoeren van aanpassingen niet noodzakelijk is zal de netbeheerder de gelegenheid krijgen om op eigen kosten die kabels en/of leidingen te rijzen, te vervangen of te verwijderen.
1 De netbeheerder dient bij het indienen van een verzoek om nadeelcompensatie aan te tonen op welke datum de vergunning is verleend voor het aanleggen van de betreffende (vitale) kabel en/of leiding.
2 Indien de vergunning ontbreekt, wordt gerekend vanaf de datum waarop het aanleggen volgens de registratie van de netbeheerder is aangevangen.
3 Indien niet kan worden aangetoond op welke datum de vergunning is verleend dan wel op welke datum met het aanleggen is aangevangen, dan wordt er vanuit gegaan dat de betreffende kabel en/of leiding langer dan 15 jaar en voor een vitale kabel en/of leiding langer dan 30 jaar aanwezig is.
3.1 De aanvraag tot nadeelcompensatie
De netbeheerder dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vijf jaren na het onherroepelijk worden van de aanwijzing van burgemeester en wethouders een verzoek in tot vaststelling van nadeelcompensatie. Hierbij wordt een uitgebreide specificatie en berekening van het schadebedrag overgelegd door de netbeheerder.
a de naam en het adres van verzoeker;
b een omschrijving of kopie van de aanwijzing van burgemeester en wethouders aan de netbeheerder;
c de hoogte van de nadeelcompensatie waarop naar het oordeel van de netbeheerder aanspraak wordt gemaakt;
1 Burgemeester en wethouders nemen binnen acht weken na indiening van het
verzoek tot vaststelling van nadeelcompensatie een besluit:
a om het verzoek buiten behandeling te laten, indien dit is ingediend buiten de termijn genoemd in artikel 17;
b om het verzoek buiten behandeling te laten, indien dit naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet of niet voldoende is onderbouwd en de netbeheerder in de gelegenheid is gesteld het verzuim te herstellen binnen vier weken nadat het verzuim kenbaar is gemaakt aan de netbeheerder;
c om het verzoek geheel of gedeeltelijk toe te kennen;
d om het verzoek af te wijzen;
2 Burgemeester en wethouders kunnen deze termijn eenmalig met acht weken verlengen. Burgemeester en wethouders stellen de netbeheerder hiervan schriftelijk op de hoogte.
3.2 Betaling nadeelcompensatie
Indien burgemeester en wethouders hebben besloten om nadeelcompensatie toe te kennen dan dient na vaststelling van de definitieve hoogte van de nadeelcompensatie en na gereedkomen van de werkzaamheden de netbeheerder een factuur in ter hoogte van het bedrag aan nadeelcompensatie. Uitbetaling vindt plaats binnen 60 dagen na ontvangst van de factuur door burgemeester en wethouders.
HOOFDSTUK 4: KOSTENTECHNISCHE BEPALINGEN
De hoogte van de kosten voor het uitvoeren van aanpassingen worden bepaald op
basis van de hierna volgende bepalingen. De totale kosten worden berekend op
basis van de werkelijke kosten. Slechts de kosten van ontwerp en begeleiding, de
kosten van uit- en in bedrijfstellen, de kosten van uitvoering en de materiaalkosten
Onder kosten van ontwerp en begeleiding worden verstaan de kosten van werkzaamheden voorafgaand aan en tijdens de uitvoering. Het gaat om kosten van:
- directievoering en toezicht houden;
- detailengineering en daaruit voortvloeiende uitvoerende werkzaamheden;
- verplichtingen vanuit wet- en regelgeving;
- kosten ten behoeve van aanbesteden werk;
Onder kosten van het uit- en in bedrijfstellen worden verstaan:
- kosten van het spannings- of productloos maken van de kabel en/of leiding;
- kosten van het weer in bedrijf stellen van de kabel en/of leiding;
- kosten samenhangend met tijdelijke voorzieningen van operationele aard.
Onder uitvoeringskosten worden verstaan:
- kosten van civieltechnische, bouwkundige en installatietechnische werkzaam-heden;
- kosten samenhangend met het verwijderen van verlaten kabels en/of leidingen;
- kosten van constructieve en bijzondere voorzieningen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-175732.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.