Gemeenteblad van Opsterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2018, 174862 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2018, 174862 | Overige besluiten van algemene strekking |
Uitvoeringsregels gemeentetoeslag voor peuteropvang en WE Opsterland 2018
Burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland,
overwegende dat de raad 16 april 2018 de verordening gemeentetoeslag peuteropvang en WE
Opsterland 2018 heeft vastgesteld en het college bevoegd is nadere regels op te stellen,
besluiten vast te stellen de volgende:
Uitvoeringsregels gemeentetoeslag voor peuteropvang en WE Opsterland 2018
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regels wordt verstaan onder:
Peuteropvang: Peuteropvang is kinderopvang voor peuters van 2 tot 4 jaar oud die wonen in de gemeente Opsterland. Peuteropvang omvat twee dagdelen per week en wordt aangeboden door een aanbieder. De twee dagdelen samen bedragen minimaal 5 en maximaal 7 uur. Voor peuteropvanggroepen geldt een minimumaantal van 7 kinderen. In voorkomende gevallen kan Worden afgeweken van dit minimumaantal kinderen zonder dat dit consequenties heeft voor de opvang van kinderen die deelnemen op basis van gemeentetoeslag. De aanbieder is in alle gevallen verplicht hierover in een vroegtijdig stadium contact te zoeken met de gemeente Opsterland;
WE programma: een erkend programma bedoeld voor voor- en vroegschoolse educatie waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling en dat is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut
Artikel 2 Voorwaarden voor de gemeentetoeslag
Een ouder of verzorger van een in de gemeente Opsterland ingeschreven peuter kan voor
gemeentetoeslag in aanmerking komen als:
Om maatwerk te kunnen bieden kunnen ook andere overwegingen leiden tot het tijdelijk toestaan van minder dan twee dagdelen peuteropvang. Hiervoor moet de gemeente Opsterland toestemming verlenen. Ouder of aanbieder stellen de gemeente Opsterland hiervan op de hoogte, zodat zij hiervoor toestemming kan verlenen.
Artikel 4 Procedurebepalingen voor de verstrekking van de gemeentetoeslag voor peuteropvang
De gemeente Opsterland berekent de definitieve hoogte van de gemeentetoeslag Indien de aanvrager te weinig gemeentetoeslag heeft ontvangen wordt het verschil door de gemeente Opsterland aan aanvrager uitbetaald. Indien de aanvrager te veel gemeentetoeslag heeft ontvangen wordt het verschil door de gemeente Opsterland bij aanvrager teruggevorderd, tenzij het verschil minder is dan 40,-
Artikel 5 Tussentijdse wijzigingen
Ouders of verzorgers geven wijzigingen die invloed hebben op de gemeentetoeslag door aan de gemeente Opsterland. Voorbeelden van wijzigingen zijn bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, een verhuizing naar buiten de gemeente Opsterland, deelname van een volgend kind uit hetzelfde gezin aan peuteropvang wijzigingen in het inkomen, stopzetten van de peuteropvang of wijzigen van peuteropvangaanbieder.
Wijzigingen in het inkomen leiden tot een directe aanpassing van de hoogte van de gemeentetoeslag indien de wijziging ertoe leidt dat de aanvrager in volgende of voorgaande inkomenscategorie van de adviestabel ouderbijdrage valt. Deze aanpassing wordt niet doorgevoerd indien aanvrager na wijziging van het inkomen nog minder dan 4 maanden gebruik gemaakt gaat Worden van de gemeentetoeslag
Artikel 8 Eisen aan aanbieders
Om in aanmerking te komen voor subsidies van de gemeente Opsterland dienen aanbieders minimaal te voldoen aan de volgende eisen:
Artikel 9 Subsidiering WE aan de aanbieder
WE-doelgroeppeuters die van de JGZ een WE-indicatie hebben gekregen komen in aanmerking voor extra uren WE (het VVE-aanbod). Dit aanbod omvat minimaal 3 en maximaal 5,5 uren per week. De kosten voor het VVE-aanbod Worden niet bij ouders in rekening gebracht, ongeacht of zij recht hebben op kinderopvangtoeslag of gemeentetoeslag maar worden rechtstreeks aan de aanbieder uitbetaald.
Aanbieders kunnen jaarlijks een aanvraag indienen voor een basissubsidie WE van 1500 om de meerkosten voor het aanbieden van WE te kunnen dekken. Ook indien er geen VVE-doelgroeppeuters een WE-aanbod afnemen bij de aanbieder komt de aanbieder voor deze basissubsidie in aanmerking. De uitbetaling van deze basissubsidie vindt in principe jaarlijks plaats, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt tussen gemeente en aanbieder.
Aanbieders kunnen jaarlijks per VVE-doelgroeppeuter die van de JGZ een VVE-indicatie heeft gekregen een subsidie van 50 aanvragen. Deze subsidie wordt verrekend naar rato van het aantal maanden dat de WE-doelgroeppeuter geplaatst is bij de aanbieder. Indien een WE-doelgroeppeuter bijvoorbeeld 6 maanden gebruikt heeft gemaakt van het WE-aanbod ontvangt de aanbieder 375. De uitbetaling van deze subsidie vindt in principe jaarlijks plaats, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt tussen gemeente en aanbieder;
Het college is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen tegemoet te komen aan
onbillijkheden van overwegende aard, welke zich bij de toepassing van deze uitvoeringsregels
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-174862.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.