Gemeenteblad van Uden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2018, 17090 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2018, 17090 | Overige besluiten van algemene strekking |
Beleidsregels bijzondere bijstand voor zelfstandigen
Het College van burgemeester en wethouders van Uden;
overwegende dat voor gevestigde zelfstandigen met ernstige financiële problemen kosten voor een saneringsbureau noodzakelijk kunnen zijn, en zelfstandigen bij de aanvraag voor een beroep op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) of bij het beëindigen van het bedrijf, in verband met het niet meer levensvatbaar zijn, jaarstukken moeten overleggen;
gelet op artikel 35 Participatiewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht
vast te stellen de Beleidsregels bijzondere bijstand voor zelfstandigen
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 en de Algemene wet bestuursrecht.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Bbz 2004: Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;
Gevestigde zelfstandige: zelfstandig ondernemer die minimaal 18 maanden zelfstandige is en voldoet aan de bepalingen genoemd in artikel 1 van het Bbz 2004.
Artikel 2 Kosten schulddienstverlening
De bijzondere bijstand als bedoeld in het eerste lid wordt enkel verstrekt als de zelfstandige, bedoeld in het eerste lid, zijn bedrijf beëindigt op advies van de Bbz-consulent na de intake voor een Bbz-traject of na het levensvatbaarheidsonderzoek, waaruit blijkt dat het bedrijf niet levensvatbaar is, en wordt verstrekt over de periode waarin de zelfstandige zich meldt voor schuldhulp totdat het bedrijf is beëindigd.
Wanneer een gevestigde zelfstandige een ambtelijke doorverwijzing naar een schuldsaneringsbureau (gespecialiseerd in zelfstandigen) krijgt en de jaarstukken worden vervolgens voor een levensvatbaarheidonderzoek naar een adviesbureau (advies over die levensvatbaarheid) gestuurd, komen de kosten voor schuldhulp niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, indien uit het levensvatbaarheidonderzoek blijkt dat het bedrijf levensvatbaar is en een Bbz-traject wordt vervolgd. De kosten voor het saneringsbureau worden dan meegenomen in het kapitaal van het bedrijf.
Artikel 3 Kosten accountant/boekhouder
De kosten voor het opstellen van jaarstukken kunnen worden gezien als uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten en kunnen derhalve voor bijstandsverlening in aanmerking komen indien:
de gevestigde zelfstandige zijn bedrijf na de intake voor een Bbz-traject op advies van de Bbz-consulent beëindigt en hij voor deze bedrijfsbeëindiging door een accountant/boekhouder jaarstukken moet laten opstellen die noodzakelijk zijn voor de eindaangifte bij de Belastingdienst en hij een betalingsachterstand van meer dan € 1000,- bij de accountant/boekhouder heeft.
Artikel 4 Terugbetaling lening
Indien er een Bbz-/bijstandsuitkering voor de kosten van levensonderhoud wordt verstrekt, bedraagt de aflossing van de lening 5% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, maar niet meer dan het bedrag dat ingevolge het bepaalde in artikel 475d van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering voor beslag in aanmerking zou komen. Het aflossingsbedrag wordt ingehouden op de lopende Bbz-/bijstandsuitkering.
In afwijking van het eerste lid, wordt in het geval dat er geen Bbz-/bijstandsuitkering voor de kosten van levensonderhoud wordt verstrekt, het aflossingsbedrag verhoogd naar 10% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm als zou er sprake zijn van bijstand, tenzij dit tot onbillijke situaties laat (ter beoordeling van de Bbz-consulent).
Belanghebbende kan gevraagd worden betaalbewijzen, kwitanties, facturen en dergelijke te overleggen.
Burgemeester en wethouders van Uden
de secretaris
mr. J.M. Smarius
de burgemeester
drs. H.A.G. Hellegers
Eén van de maatregelen uit het armoedebeleid 2018-2021 is het hebben van aandacht voor zelfstandigen. Wanneer een zelfstandige schulden heeft en zich bij het Bbz-loket meldt (of door de gemeentelijke schulddienstverlening wordt doorverwezen naar het Bbz-loket), verwijst de Bbz-specialist de zelfstandige door naar een schuldsaneringsbureau (gespecialiseerd in zelfstandigen) om in ieder geval de schuldensituatie te stabiliseren. Daarnaast wordt door de Bbz-specialist beoordeeld of een levensvatbaarheidsonderzoek voor een Bbz-traject moet worden uitgevoerd. Voor een dergelijk levensvatbaarheidsonderzoek is het noodzakelijk dat de zelfstandige jaarstukken overhandigt.
Als het bedrijf niet meer levensvatbaar is en het bedrijf wordt beëindigd, zijn jaarstukken nodig voor de eindaangifte bij de Belastingdienst.
De jaarstukken moeten worden opgesteld door een boekhouder/accountant. Omdat de zelfstandige dan al in een schuldenpositie verkeert, kan het zijn dat er ook een betalingsachterstand bij de accountant/boekhouder is, waardoor jaarstukken niet worden opgesteld.
In deze beleidsregels worden kaders gesteld voor het vanuit de bijzondere bijstand vergoeden van de kosten van het schuldsaneringsbureau en voor het opstellen van jaarstukken.
Ambtelijke doorverwijzing is gekaderd tot een doorverwijzing van een Bbz-consulent. Op die manier is geborgd dat een consulent met Bbz-expertise een afweging maakt of het zinvol is een Bbz-traject te starten of dat het bedrijf beter direct beëindigd kan worden.
Onder gevestigde zelfstandige wordt verstaan de zelfstandig ondernemer die minimaal 18 maanden zelfstandige is. Kosten voor schuldhulp voor startende zelfstandigen die korter dan 18 maanden zelfstandig ondernemer zijn, komen daarmee voor eigen rekening van de zelfstandige. Dit geldt ook voor de kosten van de accountant/boekhouder indien jaarstukken moeten worden opgesteld voor een Bbz-aanvraag.
Artikel 2 Kosten schulddienstverlening
Wanneer een zelfstandige zich meldt bij het Bbz-loket, kan hij de zelfstandige doorverwijzen naar een schuldsaneringsbureau (gespecialiseerd in zelfstandigen) om zo snel mogelijk de schuldensituatie te stabiliseren. Parallel aan deze schuldhulp, maakt de Bbz-consulent een inschatting of het zinvol is nog een onderzoek in te stellen naar de levensvatbaarheid van het bedrijf of dat bij voorbaat al gesteld kan worden dat het beter is het bedrijf te beëindigen. 3 Scenario’s zijn dan mogelijk:
In alle gevallen heeft het schuldsaneringsbureau kosten voor schuldhulp gemaakt. In de situaties zoals hierboven genoemd onder 1) en 2) kan aan de zelfstandige bijzondere bijstand worden verstrekt voor de kosten van schuldhulp die het bureau heeft gemaakt in de periode tussen het moment dat de zelfstandige zich na de doorverwijzing van de Bbz-consulent heeft gemeld voor schuldhulp en het moment van bedrijfsbeëindiging.
In de situatie zoals genoemd onder 3) worden de kosten van schuldhulp die het bureau heeft gemaakt in de periode tussen het moment dat de zelfstandige zich na de doorverwijzing van de Bbz-consulent heeft gemeld voor schuldhulp en het moment dat het Bbz-traject wordt gestart, meegenomen in het kapitaal van het bedrijf. Dit is voorliggend en bijzondere bijstand is dan niet aan de orde.
Artikel 3 Kosten accountant/boekhouder
Wanneer een levensvatbaarheidsonderzoek in het kader van de Bbz moet worden uitgevoerd, is het noodzakelijk dat de zelfstandige jaarstukken overlegt.
Deze jaarstukken moeten door een boekhouder/accountant worden opgesteld en dat kost geld. Omdat de betreffende zelfstandigen zich al in een schuldenpositie bevinden en ze vaak ook een schuld bij de boekhouder/accountant hebben, kan het een financiële belemmering zijn jaarstukken op te laten stellen. Wanneer de betalingsachterstand bij de boekhouder/accountant groter is dan een bedrag van € 1.000,-, kan voor de kosten van het opstellen van jaarstukken bijzondere bijstand worden verstrekt in de vorm van leenbijstand. Dit geldt ook voor het opstellen van jaarstukken voor de eindaangifte bij de Belastingdienst in geval van bedrijfsbeëindiging vanwege het niet meer levensvatbaar zijn.
Artikel 4 Terugbetaling lening
Deze wijze van aflossen van de lening is analoog aan het bepaalde in de beleidsregels terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ.
Mag alleen een Bbz-krediet worden verstrekt, is het aflossingsbedrag 10% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm als zou er sprake zijn van bijstand (voor de kosten van levensonderhoud). Mocht dit tot onbillijke situaties leiden (de zelfstandigen bevinden zich immers al in een schuldenpositie), kan een lager aflossingsbedrag worden gehanteerd. Dit is altijd ter beoordeling van de Bbz-consulent.
Behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-17090.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.