Reglement mandaat, machtiging en volmacht Kempisch Bedrijvenpark 2018

 

het Dagelijks Bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Kempisch Bedrijvenpark,

 

overwegende,

  • -

    dat het in het belang van een vlotte afdoening is de behandeling van een aantal zaken onder hun verantwoordelijkheid te mandateren aan een medewerker;

  • -

    dat het uit oogpunt van een efficiënt budgetbeheer wenselijk is dit beheer te mandateren aan een medewerker;

  • -

    dat dergelijke maatregelen tevens bijdragen tot een vermindering van de werkdruk van het Dagelijks Bestuur respectievelijk de voorzitter van Kempisch Bedrijvenpark

  • -

    met in achtneming van het delegatie- en mandaat besluit d.d. 26 januari 2010 van het Algemeen Bestuur Kempisch Bedrijvenpark;

  • -

    gelet op Titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten:

 

vast te stellen het navolgende:

 

Reglement mandaat, machtiging en volmacht Kempisch Bedrijvenpark 2018 en het bijbehorende Register

 

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1.

    Dit besluit verstaat onder:

    • a.

      mandaat: de bevoegdheid om in naam van het Dagelijks Bestuur en de voorzitter besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht te nemen;

    • b.

      machtiging: de bevoegdheid om in naam van het Dagelijks Bestuur en de voorzitter andere handelingen dan een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten.

    • c.

      volmacht: de privaatrechtelijke bevoegdheid om het Kempisch Bedrijvenpark te vertegenwoordigen.

    • d.

      ondermandaat: degene die mandaat heeft verkregen, verleent op zijn beurt mandaat aan een ander.

  • 2.

    Waar in deze bepalingen staat ‘mandaat’ en ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘volmacht’ en ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘machtiging’ en ‘gemachtigde’, tenzij anders is bepaald.

Artikel 2. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden en handelingen, vermeld in het hierbij behorende (mandaat)register, wordt opgedragen aan de daarin genoemde medewerkers van Kempisch Bedrijvenpark.

  • 2.

    De opdracht geldt ook voor de directe, formeel aangewezen, vervanger van een medewerker, zodra en voor zolang er van vervanging sprake is.

  • 3.

    Ten aanzien van de bevoegdheden waarvoor mandaat wordt verleend aan een medewerker, niet zijnde de directeur, is tevens de directeur bevoegd.

  • 4.

    Het Dagelijks Bestuur respectievelijk de voorzitter is bevoegd aan de gemandateerde nadere instructies te geven.

  • 5.

    Het Dagelijks Bestuur respectievelijk de voorzitter is te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.

Artikel 3. Reikwijdte (onder)mandaat

Het mandaat of ondermandaat, strekt niet verder dan de uitoefening van die bevoegdheden die tot het takenpakket van de secretaris, directeur of de medewerker behoren.

Artikel 4. Algemene regels, uitzonderingen

  • 1.

    De gemandateerde is niet bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in de lijst, behorende bij dit besluit wanneer zich de volgende situaties voordoen:

    • a.

      de bevoegdheid betreft het vaststellen van verordeningen, andere regelingen of nadere regels;

    • b.

      advies ingewonnen is van anderen en dit advies en het eigen standpunt sluiten niet op elkaar aan dan wel leiden niet tot dezelfde conclusie;

    • c.

      het Dagelijks Bestuur of leden daarvan, de secretaris of directeur geeft te kennen het voorstel aan het Dagelijks Bestuur ter besluitvorming te willen voorleggen;

    • d.

      het besluit impliceert een afwijking van beleidsregels, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • e.

      het besluit, waaruit financiële consequenties zullen voortvloeien, niet in de begroting zijn voorzien;

    • f.

      de gemandateerde heeft een persoonlijk belang bij het uitoefenen van de bevoegdheid.

Doet zich één van de onder a t/m f omschreven situaties voor, dan wordt het nemen van het besluit voorgelegd aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.

  • 2.

    De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen van de vastgestelde taken en met inachtneming van het ter zake geldende recht evenals de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

Artikel 5. Besluit na bezwaar

De beslissing op bezwaarschriften is voorbehouden aan het Dagelijks Bestuur.

Artikel 6. Ondermandaat

  • 1.

    De directeur is bevoegd tot het verlenen van ondermandaat dan wel tot vervanging van volmacht en machtiging aan medewerkers die onder zijn rechtstreekse verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

  • 2.

    Voor het nemen van rechtspositionele besluiten mag geen ondermandaat worden verleend.

  • 3.

    Bij het ondermandateren van bevoegdheden dient de directeur rekening te houden met functiescheiding.

  • 4.

    De directeur kan de ondergemandateerde per geval of in het algemeen aanvullende instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

  • 5.

    Degene die een bevoegdheid in ondermandaat heeft verkregen, kan deze niet verder ondermandateren.

  • 6.

    Een besluit tot ondermandaat dan wel vervanging van machtiging en volmacht wordt schriftelijk verleend en schriftelijk ter kennis gebracht van het Dagelijks Bestuur casu quo de voorzitter.

Artikel 7. Instructies

  • 1.

    De in het (mandaat-)register opgenomen instructies dienen door de gemandateerden te worden opgevolgd.

  • 2.

    De gemandateerden verschaffen aan het Dagelijks Bestuur respectievelijk de voorzitter op hun verzoek inlichtingen over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

  • 3.

    De gemandateerden stellen het Dagelijks Bestuur onverwijld in kennis van krachtens (onder-)mandaat genomen besluiten, waarvan zij redelijkerwijs moeten aannemen dat kennisneming door dit orgaan van belang is.

  • 4.

    De in lid 1, 2 en 3 genoemde verplichtingen worden bij het verlenen van ondermandaat geacht daarbij ook te zijn opgedragen aan de ondergemandateerde. De gemandateerde blijft ten aanzien van de nakoming van deze verplichtingen verantwoordelijk richting het Dagelijks Bestuur respectievelijk de voorzitter.

Artikel 8. Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    Een (onder)gemandateerde beslissingsbevoegdheid houdt tevens in de bevoegdheid tot ondertekening van stukken.

  • 2.

    Voor zover het (onder)mandaat alleen strekt tot ondertekening kan eerst tot ondertekening worden overgegaan nadat de tot ondertekening bevoegd verklaarde zich ervan heeft overtuigd dat het besluit genomen is.

Artikel 9. Wijzen van ondertekening

  • 1.

    De krachtens mandaat of ondermandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend:

Het Dagelijks Bestuur Kempisch Bedrijvenpark,

Namens deze,

………………(functie, handtekening en naam (onder)gemandateerde)

Artikel 10. Inwerkingtreding

  • 1.

    Het Reglement mandaat-, machtiging- en volmachtsbesluit Kempisch Bedrijvenpark 2010, vastgesteld op 8 februari 2010 wordt ingetrokken met ingang van het in lid 2 van dit artikel bedoelde tijdstip.

  • 2.

    Dit Reglement treedt in werking de dag na bekendmaking van dit Reglement.

Artikel 11. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als Reglement mandaat, machtiging en volmacht Kempisch Bedrijvenpark 2018.

 

Bladel, 19 juni 2018

 

Het Dagelijks Bestuur Kempisch Bedrijvenpark,

de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol

de voorzitter, ing. P.M. Maas

 

Bijlage: Mandaatregister

Algemene toelichting

Dit besluit bevat een regeling over mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging. In het Dagelijks spraakgebruik wordt tussen deze vier zaken doorgaans geen onderscheid gemaakt. Toch is er juridisch gezien wel degelijk een onderscheid.

Mandaat

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Met het besluit moet beoogd worden een rechtsgevolg in het leven te roepen. Hiermee onderscheidt een besluit zich van een feitelijke handeling (zoals een beslissing om de bestrating van een weg te vernieuwen).

Een besluit is ingevolge artikel 1:3 van de Awb een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Van een publiekrechtelijke rechtshandeling is sprake indien een bestuursorgaan een bevoegdheid uitoefent van publiekrechtelijke aard. Een beslissing is van publiekrechtelijke aard indien zij is gebaseerd op een wettelijke voorschrift en strekt tot uitvoering van een publieke taak. Voorbeelden van publiekrechtelijke rechtshandelingen zijn het verlenen van vergunningen of ontheffingen, het nemen van dwangsombeschikkingen of beschikkingen bestuursdwang, het verlenen van subsidies, maar ook het vaststellen van verordeningen of beleidsregels.

Volmacht

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. In het algemeen is bij privaatrechtelijke rechtshandelingen het Burgerlijk Wetboek (BW) van toepassing. Voorbeelden van privaatrechtelijke handelingen zijn het sluiten van een overeenkomst (contract), het transport van een notariële akte, het vestigen van een zakelijk recht, het aanbesteden van een werk, het kopen van een computer. Bedacht moet worden dat het gaat om gevallen waarin Kempisch Bedrijvenpark als (publiekrechtelijke) rechtspersoon volgens het privaatrecht deelneemt aan het maatschappelijk verkeer, zoals ieder ander natuurlijke of rechtspersoon.

Voor het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling is het nodig dat een persoon van vlees en bloed voor de rechtspersoon (een juridische fictie) optreedt. De gevolmachtigde handelt niet namens een bestuursorgaan (Dagelijks Bestuur), zoals bij mandaat, maar namens de (publiekrechtelijke) rechtspersoon Kempisch Bedrijvenpark.

Machtiging

De machtiging heeft betrekking op andere handelingen dan een publiekrechtelijke handelingen (een besluit) of een privaatrechtelijke rechtshandeling. Het betreft feitelijke handelingen niet gericht op enig rechtsgevolg. Voorbeelden zijn het opmaken en verzenden van schriftelijke stukken (correspondentie), het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken, het deelnemen aan een overleg, het horen en het doen van mededelingen. Onder machtiging wordt ook verstaan de bevoegdheid tot vertegenwoordiging in rechte.

Ondermandaat

Degene die mandaat heeft verkregen, verleent op zijn beurt mandaat aan een ander.

Register

Behorende bij het ´Reglement mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit Kempisch Bedrijvenpark 2010'

Vastgesteld DB d.d. 19 juni 2018

Inhoudende:

 

Mandaat:

de bevoegdheid om binnen budget en begroting in naam van het Dagelijks Bestuur besluiten te nemen (Artikel 10:1 Awb) en om namens de voorzitter te ondertekenen

 

Delegatie:

het overdragen door een besuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een andere die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitvoerr (Artikel 10:13 Awb)

 

Volmacht:

privaatrechtelijke bevoegdheid om het openbaar lichaam Kempisch Bedrijvenpark te vertegenwoordigen

 

Machtiging:

bevoegdheid tot het verrichten bam handelingen die geen besluit zijn in de zin van artikel 1:3 van de Awb, nog privaatrechtelijke handelingen

 

Ondermandaat:

degene die de mandaat heeft verkregen, verleent op zijn beurt mandaat aan een ander

 

Openbaar lichaam: artikel 2 Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark

1. Kempisch Bedrijvenpark

 

Bestuursorgaan KBP: artikel 3 Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark

  • a.

    het algemeen bestuur

  • b.

    het dagelijks bestuur

  • c.

    de voorzitter

(Voor verklaring van de gebezigde afkortingen, zie achteraan)

Nr

Thema

Bevoegdheid

Voorstel wijziging ivm

nieuwe situatie per

9 juni 2018

Bevoegd

orgaan

Gemandateerd aan /

Machtiging aan:

Volmacht aan

(vertegenwoordiging

van het openbaar lichaan

ter effectuering van de

besluit-vorming

Bijzonderheden /

voorwaarden

1

A

Vaststellen van een archiefregeling en het

aanwijzen van een archiefbewaarplaats

 

DB

Directeur

 

 

2

A

Besluiten tot uitkering van een schadevergoeding

tot een bedrag van € 10.000,- per schadegeval

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

3

A

Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering

van besluiten van de bestuursorganen

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

4

A

Indienen van aanvragen tot subsidie, voor zover

daarme geen financiële verplichtingen worden aangegaan

waartoe niet besloten is

 

DB

Directeur

 

 

5

A

Het versturen van algemene ontvangstbevestigingen

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

6

A

Verstrekken van wettelijk vereiste gegevens

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

7

A

Het voeren van correspondentie inzake aansprakelijkheidsstellingen

c.q. in gebreke stellingen bij schadegevallen

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

8

A

Aanvragen vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

9

A

Juridische vertegenwoordiging en het verrichten van proceshandelingen

in alle mogelijk te voreen procedures, waarbij een bestuursorgaan

van het KBP betrokken is en waarbij extere vertegenwoordigingshandelingen

voor en/of door het bestuursorgaan nodig zijn

 

VZ

Directeur / Secretaris

 

 

10

A

Tekenen voor ontvangst van dwangbevelen (deurwaardersexploten) en

andere persoonlijk afgegeven stukken

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

11

A

Directiehandelingen zoals genoemd in het UAV 1989

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

12

A

Het voeren van algemene correspondentie inclusief het versturen van info

of inlichtingen omtrent vastgesteld beleid, vastgestelde regelingen en

voorschriften van algemene aard voor zover geen financiële of juridische

consequenties uit voortvloeien

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

13

A

Het voeren van algemene correspondentie inzake overeenkomsten,

aansprakelijkheidsstellingen etcetera passend binnen de DB besluitvorming

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

14

A

Besluiten n.a.v. verzoek om inzage van persoonsgegevens

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

15

A

Besluiten n.a.v. verzoek om rectificatie van persoonsgegevens

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

16

A

Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens te verwijderen

(recht op vergetelheid)

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

17

A

Besluiten n.a.v. verzoek om minder persoonsgegevens te verwerken

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

18

A

Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm

te ontvangen (dataportabiliteit)

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

19

A

Besluiten n.a.v. verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar)

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

20

A

Vaststellen verwerkingsregister

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

21

A

Vaststellen Gegevensbeschermingseffectbeoordeling

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

22

A

Sluiten en ondertekenen verwerkersovereenkomst

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

Behandelend medewerker

 

23

A

Melden datalek

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

24

A

Besluiten n.a.v. verzoek op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

25

A

Besluiten n.a.v. verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

26

A

Vaststellen verschuldigdheid dwangsom bij niet tijdig beslissen en terugvorderen

onverschuldigd betaalde dwangsom

Nieuw

DB

Behandelend

medewerker

 

 

27

F

Akkoord verklarren inkomende facturen, nadat controle met versterkte

opdracht heeft platsgevonden

 

DB

Controller / Secretaris

 

facturen waarbij gemachtigden een persoonlijk

belang hebben zijn hiervan uitgezonderd

28

F

Doen van aangiften Omzetbelasting/BTW

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

29

F

Opstellen en inzenden van declaraties aan overheden (Rijk, Provincie en dergelijke)

alsmede het aanvragen van voorschotten

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

30

F

In rekening brengen van tarieven bij afnemers van producten en diensten

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

31

F

Opdracht geven aan sedkundigen tot het opstellen van controlerapporten en

officiëlle accountantsverklaringen

 

DB

Controller

 

 

32

F

Geven opdracht tot betaling, voor zover onderliggende bescheiden zijn geautoriseerd

 

DB

Secretaris / Controller /

Controller van de

gemeente Bladel

 

 

33

F

Ondertekening van betaalopdrachten (dmv elektronische handtekening) op basis

van geautoriseerde onderliggende bescheiden

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

twee medewerkers financiële administrtie

(door middel van 4 ogen principe)

34

F

Het aantrekken van kasgelden en financieringsmiddelen en het uitzetten van geld

via callgeld, deposito en spaarrekening

 

DB

Controller

 

met inachtneming van het vastgestelde

treasurystatuur

35

F

Versturen van betalingsherinneringen, aanmaningen en dwangbevelen

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

 

36

I

Om na het vaststellen van de inkoopstrategie door het DB. de betreffende inkoop-

en aanbestedingsprocedure uit te voeren tot aan het moment van voorlopige

gunning

Direct bij behandelend

medewerker belegd

DB

Behandelend

medewerker

 

artikel 14 lid 11 sub h GR

37

I

Besluiten tot het aangaan van contracten voor aankoop van producten, diensten en

leveringen, inclusief het inhuren van tijdelijk personeel

Ondermandaat aan

behandelend medewerker

muv inhuren tijdelijk

personeel

DB / VZ

Directeur

Directeur

met uitzondering van contracten waarbij

gemachtigden een persoonlijk belang

hebben; met inachtneming van het vastgestelde

inkoopbeleid; in overeenstemming met

Europese en nationale wet- en regelgeving;

mits passend binnen budget en begroting

38

PO

Vaststellen van uitvoeringsregels voor een adequate, voor zover mogelijk van taken,

functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne

controlewordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan

beleids- en beheersorganen is gewaarborgd

 

DB

Directeur

 

artikel 19 lid 1 sub b en 2 FV

39

RO/EZ

Aangaan van contracten betreffende het kopen en rulen van gronden tot een bedrag

van € 25.000,-

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

40

RO/EZ

Rechtshandelingen betreffende het vestigen of beëindigen van een zakelijk recht en

het daartoe afsluiten van een overeenkomst

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

41

RO/EZ

Besluiten tot het aan derden verlenen van een optie op aankoop van percelen

bedrijfskavels of woonkavels

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

42

RO/EZ

Aangaan van een koopovereenkomst met derden voor afname van een bedrijfskavel

of een woonkavel

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

43

RO/EZ

Besluiten tot verhuur verpachting of anderszins in gebruik geven van eigendommen

van het Kempisch Bedrijvenpark

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

44

RO/EZ

Besluiten tot het vervroegd in gebruik geven van reeds verkochte bedrijfskavels of

woonkavels

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

45

V

Het sluiten van een verzekering met een naar het oordeel van het dagelijks bestuur

toereikende dekking, tegen risico's van aansprakelijkheid

 

DB

Directeur

 

artikel 26 GR; achteraf

ter kenninsneming naa het DB

46

V

Aangaan en opzeggen van verzekeringen voor in beheer zijnde gebouwen met

inventaris, alsmede voertuigen en voorwerpen en het aanmelden en afwikkelen van

schadegevallen

 

DB / VZ

Controller

Directeur

 

47

V

Aansprakelijk stellen van derden inzake beschadiging van eigendommen

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

48

V

Afdoen van aansprakelijkstellingen door derden beneden het eigen risico

 

DB / VZ

Directeur

Directeur

 

Afkortingen gehanteerd in de kolom "Thema"

A = Algemeen

I = Inkoop

F = Financiën

PO = Personeel en Organisatie

RO/EZ = Ruimtelijke Ordening of Economische Zaken

T = Treasury

V = Verzekeringen

 

Afkortingen gehanteerd in de kolom "Bevoegd orgaan"

AB = Algemeen Bestuur

DB = Dagelijks Bestuur

VZ = Voorzitter

GR = Gemeenschappelijke regeling

FV = Financiële verordening

CV = Controle verordening

 

Naar boven