Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 168853 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 168853 | Verordeningen |
Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand;
Gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;
het ‘Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018’, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand, als volgt vast te stellen:
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand / Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode eindigt in ieder geval op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand herbenoemen.
Artikel 5 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk tien weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Artikel 6 Leiding van de dienst
De teamleider van het team Dienstverlening is belast met de leiding inzake de uitvoering van de burgerlijke stand.
Voor huwelijksvoltrekkingen in andere bij raadsbesluit aangewezen huizen dan de in artikel 1, lid 5 genoemde gemeentehuizen kunnen in overleg met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand andere tijden worden vastgesteld dan de in lid a en b van dit artikel genoemde tijden, doch niet later dan 22.00 uur.
De burgerlijke stand is gesloten, indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijke gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door de secretaris aangewezen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, beperkt door burgemeester en wethouders worden opengesteld, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen/ registratie partnerschappen
Het kosteloos voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, kan geschieden op maandag om 09.00 en 09.30 uur op de locatie Manitobaplein 1 te Twenterand, tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijke gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.
Artikel 9 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt.
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE TWENTERAND.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 1:16, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (Artikel 1:16d, eerste lid, Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen;
Artikel 2 Ambtenaar burgerlijke stand/buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden.
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de gemeente Twenterand en ambtenaren in dienst van een andere gemeente.
Met lid 1 wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.
In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 1:16, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien het college van burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.
Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college van burgemeester en wethouders benoemd worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij collegebesluit van 26 oktober 2004 is de benoeming door het college gemandateerd aan de portefeuillehouder Algemeen Bestuurlijke Zaken.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van het college van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit artikel.
Met lid 2 wordt bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode kan individueel in het benoemingsbesluit worden bepaald of collectief in dit artikel. De maximale benoemingsperiode eindigt op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Herbenoemen is mogelijk.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor locaties waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Twenterand onder voorwaarde dat:
Artikel 5 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de nodige administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.
Artikel 6 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994). Het college van burgemeester en wethouders wijst ingevolge dit artikel de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. De teamleider van het team Dienstverlening is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Uit praktische overwegingen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen zijn de ambtenaren van de
burgerlijke stand van het team Dienstverlening eveneens inzetbaar als leidinggevende van de burgerlijke stand. De verdeling van de dagelijkse werkzaamheden maakt daarvan deel uit.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek). In dit artikel zijn zowel de reguliere dagelijkse openingstijden opgenomen als de openingstijden voor de zaterdag, zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen/ registratie partnerschappen
Dit artikel bepaalt wanneer een huwelijk/registratie partnerschap kosteloos kan worden voltrokken. Ingevolge de Wet rechten burgerlijke stand moet in gemeenten van boven de 10.000 inwoners twee keer per week gelegenheid gegeven worden tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk.
Deze huwelijken/geregistreerd partnerschappen worden zonder ceremonie door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken. Bij het voltrekken worden geen andere aanwezigen dan de getuigen en alle minderjarige kinderen van de personen die een huwelijk/geregistreerd partnerschap sluiten toegelaten.
Blijkt dat meer personen aanwezig zijn geweest dan toegestaan, wordt alsnog het huwelijk/geregistreerd partnerschap overeenkomstig de legesverordening in rekening gebracht.
Tevens wordt het woonplaatscriterium als voorwaarde gesteld om in de gemeente Twenterand een huwelijk/geregistreerd partnerschap te kunnen sluiten. Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie in de gemeente Twenterand dient tenminste één van beiden ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen van Twenterand.
Artikel 9 Reservering huwelijk
Het op 26 juni 2007 vastgestelde Reglement wordt gelijktijdig met het vaststellen van het Reglement 2018 ingetrokken. Ook het mandaatbesluit van 26 oktober 2004 is door het college ingetrokken. De bepalingen uit dit mandaatbesluit zijn opgenomen in dit reglement
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-168853.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.