Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 167793 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 167793 | Verordeningen |
Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018
Burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand,
gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘het Reglement op de burgerlijke stand’ genoemd, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 24 juli 2018 , onder voorbehoud van bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg,
vast te stellen de navolgende regeling:
Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Twenterand 2018
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode eindigt in ieder geval op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand herbenoemen.
Artikel 5 Aanspraken bij ziekte
Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de ambtenaar op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
Artikel 6 Ontslag en schorsing
Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (wegens of na AOW-gerechtigde leeftijd), 8:3 (wegens reorganisatie), 8:4 (wegens volledige arbeidsongeschiktheid), 8:5 en 8:5a (wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijds ontslag uit een tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.
Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen
De artikelen 15:1 , 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar), 15:1:16 (dragen van uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 (klokkenluiders) van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 7a Attentieregeling medewerkers Twenterand (thans geldende regeling: ‘Attentieregeling 2016’)
De artikelen met betrekking tot jubileum gemeentedienst (thans artikel 3), eervol ontslag (thans artikel 5), huwelijk, geregistreerd partnerschap of jubileum daarvan (thans artikel 8), geboorte en adoptie (thans artikel 9), ziekte (thans artikel 10), overlijden medewerker (thans artikel 11), bijeenkomsten (thans artikel 12 tweede lid), werkkostenregeling (thans artikel 14) en onvoorziene gevallen (thans artikel 15) van de vigerende Attentieregeling 2016 zijn van overeenkomstige toepassing.
Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 juli 2018. De buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand die vanaf 1 juli 2018 tot het moment van inwerkingtreding van deze regeling huwelijken of geregistreerd partnerschappen hebben voltrokken, ontvangen een financiële verrekening.
Deze regeling kan worden aangehaald als de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Twenterand 2018.
Toelichting op de rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018
Artikelsgewijze toelichting Artikel 1 Begripsomschrijving
De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ook wel afgekort ‘babs’, geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).
Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.
De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR/UWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (artikel 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).
In het lokale Reglement burgerlijke stand is voor de babs een benoemingstermijn geregeld. Deze termijn kan individueel in het benoemingsbesluit worden bepaald of collectief in dit artikel. De maximale benoemingsperiode eindigt op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Herbenoemen is mogelijk.
Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg van een kortere
aanstellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens de ambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling salaris, re-integratie) eerder ophouden te bestaan, namelijk bij einde van het dienstverband (behoudens ontslag). Bovendien geldt voor de duur van het nog resterende dienstverband dat van de werkgever (geen onredelijke) inspanningen gevergd worden door het UWV.
De aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De ketenregeling geldt niet omdat noch de CAR/UWO (artikel 1:2, sub c), noch het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:615 BW) van toepassing is.
Doordat de benoeming is gekoppeld aan de raadsperiode en de benoeming van de babs altijd eindigt op 1 januari van het jaar waarin nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden is het niet nodig verdere voorwaarden op te nemen met betrekking tot de AOW-gerechtigde leeftijd.
Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager) tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand is de termijn in het benoemingsbesluit geregeld.
Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een salaris uitbetaald, die wordt verhoogd met percentages die tot 1 januari 2017 onder een andere naam in de CAR/UWO geregeld waren: de vakantietoelage, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 6:3, en de eindejaarsuitkering, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 3:18a.
Lokaal kunnen salaristoelagen worden toegekend. Hierbij kan gedacht worden aan een toelage voor het voltrekken van een huwelijk op bijzondere tijden of dagen, zoals een zon- of feestdag.
In 2006 heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat een werkgever de wettelijke vakantiedagen van een medewerker niet mag afkopen. LOGA-partijen hebben er daarom voor gekozen om de afkoop van vakantie met ingang van 2018 niet meer op te nemen in de Voorbeeld Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vakantie moet in overeenstemming met de werkgever opgenomen worden, hetgeen in de praktijk betekent dat de buitengewoon ambtenaar gedurende die vakantieperiode niet ingeroosterd kan worden voor het voltrekken van een huwelijk.
Per voltrokken huwelijk wordt 0,35 uur vakantie opgebouwd (gelijkgesteld aan 4 uur). Dat aantal is gebaseerd op het voormalig vakantierecht van 158,4 uren per 1836 gewerkte uren in plaats van de huidige 144 vakantie-uren van de ‘gewone’ ambtenaar. Dit betreft een verschil van 14,4 bovenwettelijke vakantie-uren. Met de invoering van het IKB op 1 januari 2017 is het salaris van de ‘gewone’ ambtenaar opgehoogd met 0,8%, zijnde de financiële tegenwaarden van 14,4 bovenwettelijke vakantie-uren. Voor de buitengewoon ambtenaar behoren de 14,4 uren tot de opbouw van vakantie-uren.
Artikel 5 Aanspraken bij ziekte
De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling van salaris en toegekende salaristoelagen bij ziekte van toepassing op de buitengewoon ambtenaar. Deze regel geldt ongeacht de leeftijd van de buitengewoon ambtenaar en geldt ook voor de buitengewoon ambtenaar ouder dan de AOW-gerechtigde leeftijd.
In lid 3 is bepaald welke dag als eerste ziektedag geldt, aangezien de buitengewoon ambtenaar niet per definitie direct bij aanvang van het ziekteverzuim salaris en salaristoelagen doorbetaald dient te krijgen, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest. In de praktijk zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eerste ziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling ingaat, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de
buitengewoon ambtenaren zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in dat geval een vaste termijn van 14 dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de buitengewoon ambtenaar werkzaamheden verricht. Nadere regels zullen op de lokale situatie toegesneden moeten worden. Ook het tijdstip van uitbetaling tijdens ziekte dient lokaal nader bepaald te worden (bijvoorbeeld per maand, per jaar, na herstel).
Binnen de gemeente Twenterand is een vaste termijn van een maand na ziekmelding afgesproken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag. Het tijdstip van uitbetalen van de doorbetaling van het salaris en (eventuele) toegekende salaristoelagen is bepaald op per maand achteraf.
De buitengewoon ambtenaar is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de buitengewoon ambtenaar van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de buitengewoon ambtenaar.
Naast het recht op doorbetaling van salaris en salaristoelagen, staat de verplichting van werkgever en de buitengewoon ambtenaar (jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd) zich in te spannen tot re¬integratie in het arbeidsproces, dit conform het verzuimprotocol van de gemeente Twenterand. Voor de buitengewoon ambtenaar die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt geldt de re-integratieverplichting niet. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De buitengewoon ambtenaar is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de buitengewoon ambtenaar in de regel een hoofdfunctie van waaruit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe, arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de gemeente ten aanzien van een zieke buitengewoon ambtenaar.
Artikel 6 Ontslag en schorsing
De buitengewoon ambtenaar wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 BW). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de buitengewoon ambtenaar, onder verwijzing naar de ARH.
Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 lid 2 en artikel 8:2a ARH bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen.
Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a ARH eenvoudig te beëindigen.
Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen
De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de ARH worden hier voor een groot gedeelte ook op de buitengewoon ambtenaar van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de ARH. Enkele opmerkingen hierover:
De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de buitengewoon ambtenaar omdat eedaflegging reeds op grond van het Burgerlijk Wetboek verplicht is.
De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond
‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.
De vergoeding van kosten bij dienstreizen is niet van toepassing binnen de gemeente Twenterand.
De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de buitengewoon ambtenaar. Ook valt hieronder de buitengewoon ambtenaar die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.
Artikel 7a Attentieregeling medewerkers Twenterand (thans geldende regeling: ‘ Atttentieregeling 2016’)
Door de buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand te laten meedoen met de “Attentieregeling 2016” voldoen we aan de wettelijke verplichting.
Aanvullende informatie over pensioenopbouw
Aanvullende informatie (overgenomen vanuit de Ledenbrief van het CvA op 31 oktober 2017- Lbr . 17/061):
‘Een buitengewoon ambtenaar wordt betaald per huwelijk. Een werknemer die per dienstverrichting wordt beloond, is geen overheidswerknemer in de zin van de Wet privatisering ABP. Dit volgt uit artikel 1 sub b van de Regeling beperking van het zijn van overheidswerknemer in de zin van de Wet privatisering ABP. De buitengewoon ambtenaar die incidenteel een huwelijk sluit, is op basis daarvan geen overheidswerknemer en daardoor geen verplichte deelnemer bij ABP. Dit is anders indien de buitengewoon ambtenaar voortdurend diensten verricht’.
Aanvullende informatie (overgenomen vanuit de Ledenbrief van het CvA op 19 juni 2007- Lbr . 07/065):
‘De buitengewoon ambtenaar is in beginsel verplicht deelnemer aan de pensioenverzekeringen volgens het pensioenreglement ABP. De lijn van het ABP luidt dat degene die met zekere regelmaat als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand functioneert overheidswerknemer is in de zin van de Wet privatisering ABP. Als richtlijn kan door de gemeente gehanteerd worden het sluiten van ten minste tien huwelijken per jaar. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand die zeer incidenteel een huwelijk voltrekt kan geschaard worden onder de uitzonderingsbepaling (artikel 2, tweede lid, onderdeel j van de Regeling beperking van het zijn van overheidswerknemer in de zin van de Wet privatisering ABP)’.
Op basis van bovenstaande informatie uit de ledenbrieven van 2007 en 2017 is aanvullende informatie opgevraagd bij het informatiecentrum van de VNG over de al dan niet verplichte pensioendeelname van de buitengewoon ambtenaar. Aanvullende informatie van de VNG d.d. 11 december 2017 en 15 december 2017 luidt als volgt:
Informatie VNG 11 december 2017
‘De lijn van 10 huwelijken per jaar was destijds door ABP aangegeven. Deze hanteert ABP niet meer. De tekst uit de brief van 2017 is afgestemd met ABP. In beginsel dus geen pensioenopbouw omdat er sprake is van incidentele dienstverrichting. Behalve als er sprake is van 'voortdurende 'diensten. Een andere invulling is hier niet van gegeven’.
Aanvullende informatie 15 december 2017
‘Er zijn geen specifieke richtlijnen hiervoor gegeven. Er is dus geen sluitend antwoord over wat incidenteel en wat voortdurend is. De VNG adviseert als de buitengewoon ambtenaar al pensioen opbouwt bij het ABP dit voort te laten duren. Ook als het 'vaste’ buitengewone ambtenaren burgerlijke stand zijn. Verder wordt geadviseerd om de tijdelijk aangestelde buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand die zeer beperkt huwelijken of geregistreerd partnerschap voltrekt geen pensioen op te laten bouwen’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-167793.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.