Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2018, 166237 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2018, 166237 | Beleidsregels |
Besluit nadere regels terrassen gemeente Zwolle 2018
Gemeente Zwolle, bekendmaking besluit nadere regels terrassen gemeente Zwolle 2018
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
Besluit d.d. 3 juli 2018 in te stemmen met de Nadere regels terrassen gemeente Zwolle 2018
Zwolle heeft de ambitie een van de meest gastvrije binnensteden van Nederland te worden. Het aantal terrassen is de laatste jaren fors gestegen, wat bijdraagt aan de groeiende gastvrijheid en levendigheid van de binnenstad. Ook dragen terrassen in belangrijke mate bij aan de beleving binnen het decor van de historische Hanzestad Zwolle.
Daarnaast spelen er binnen de schaarse ruimte van de binnenstad meer belangen, denk aan:
Gezien de wenselijkheid van terrassen, de bijdrage van terrassen aan een kwalitatief hoogwaardige uitstraling van de binnenstad en om recht te doen aan belangen, is het nodig een aantal regels op te stellen. Dit besluit bevat voor alle terrassen, in de binnenstad en buiten de binnenstad, en vergunningplichtig of vergunningvrij, de regels waaraan voldaan moet worden bij de plaatsing van terrasmeubilair in de openbare ruimte. De grondslag hiervoor is gelegen in artikel 2.10 lid 2 sub b van de APV.
Relatie met andere regelingen met betrekking tot terrassen.
Naast dit besluit gelden voor terrassen ook exploitatieregels. Hierin wordt vooral vastgelegd wie waar een terras mag exploiteren en onder welke voorwaarden. De gemeente Zwolle hanteert hierbij als uitgangspunt dat we administratieve lasten zo laag mogelijk willen houden. Dit bereiken we op verschillende manieren:
Geen terrasvergunning nodig in door de burgemeester aangewezen vergunningvrije gebieden. De aangewezen gebieden worden vastgelegd op een kaart. In het algemeen kan gesteld worden dat in horecaconcentratiegebieden de strook voor de eigen gevel van een horecapand vergunningvrij in gebruik kan worden genomen. Buiten deze vergunningvrije stroken blijft de verdeling van de ruimte maatwerk en daarom blijft daarvoor een vergunning nodig.
Zo min mogelijk dubbele vergunningen nodig. Voor horecaondernemingen die op grond van artikel 2.28 van de APV een exploitatievergunning nodig hebben wordt in deze vergunning ook de exploitatie van het terras opgenomen. De overlap tussen een Drank- en horecavergunning en een terrasvergunning is echter onvermijdelijk. Een Drank- en horecavergunning heeft immers uitsluitend betrekking op het mogen schenken van drank. Om ook de exploitatie van een terras te regelen is daarom daarnaast een terrasvergunning nodig. Dit is apart geregeld in artikel 2.28 a van de APV. Hiervoor geldt een veel lichter aanvraagregime en ook lagere leges dan voor een aanvraag voor een exploitatievergunning of Drank- en horecavergunning, wat vooral nuttig is als een ondernemenr alleen een terras wil wijzigen.
Zoveel mogelijk vooraf duidelijkheid bieden over de gebieden waar een terras geplaatst mag worden. Op grond van artikel 2.10 lid 3 kan het College gebieden aanwijzen waar terrassen geplaatst mogen worden. Dit zou ondermeer kunnen voor de (gedeelde) middenzones op pleinen en in de winkelstraten. Buiten de aangewezen gebieden kan een vergunning alleen verleend worden als ten aanzien van de aangevraagde plaatsing van het terras geen weigeringsgronden van toepassing zijn. Deze weigeringsgronden staan genoemd in artikel 2.28a lid 3 en artikel 1.:8 APV
Geen dubbeling in regelregimes. Dit besluit heeft alleen betrekking op de algemene regels voor het plaatsen van meubilair in de openbare ruimte. Specifieke regels worden in de vergunning opgenomen. Overige regels met betrekking tot sluitingstijden, veiligheid en openbare orde en glas op terrassen zijn rechtstreeks in de APV geregeld en dus niet uitgewerkt in dit besluit.
Besluit nadere regels terrassen gemeente Zwolle 2018
In dit besluit wordt verstaan onder terras: een buiten de besloten ruimte van een (horeca-)inrichting gelegen deel van die inrichting waar zit- en/of sta-gelegenheid kan worden geboden en waar tegen betaling dranken kunnen worden geschonken of spijzen kunnen worden verstrekt voor directe consumptie.
De exploitatie van een terras is alleen toegestaan voor horeca-inrichtingen en food gerelateerde bedrijven (verkoop van voedsel en drank voor directe consumptie).
Artikel 4 Uitstalling, verwijderen en opslaan
Buiten de openingstijden van het terras, kan de ondernemer ervoor kiezen om het terras te verwijderen of te laten staan. Indien het terras wordt verwijderd, wordt het meubilair opgeslagen overeenkomstig lid 5 van dit artikel. Indien het terras niet wordt verwijderd, dient het terras buiten de openingstijden van het terras, vrij te zijn van gasten of bezoekers. De ondernemer is hiervoor verantwoordelijk.
In gebieden waar het in verband met veiligheid, laden en lossen dan wel voorkomen van overlast en vrijhouden van doorgangen niet mogelijk/wenselijk is dat het terras na sluitingstijd blijft staan, kan een ondernemer, in afwijking van het gestelde in het vorige lid in bepaalde straten en gebieden verplicht worden tot het opruimen van het terrasmeubilair buiten sluitingstijd. Dit wordt vastgelegd in de vergunning (op basis van 2.28 dan wel 2.28a APV)
Als het terras onderdeel uitmaakt van de openbare weg die wekelijks is opgenomen in het marktgebied , dient het terrasmeubilair op donderdag(nacht) en vrijdag(nacht) na 01.00 uur verwijderd te zijn. Wanneer er na het uitzetten van de markt nog mogelijkheden zijn voor terras, mag uitsluitend op aanwijzing van de marktmeester (een deel van) het terras worden uitgezet. Op vrijdag mag na 16.00 uur en op zaterdag na 19.30 uur het terras weer worden uitgezet
Artikel 5 Inrichting en kwaliteit
De vormgeving van de terrasschermen is aan de bovenzijde transparant, minimaal ca. 50% van het scherm. Indien een deel van het scherm niet transparant wordt uitgevoerd, heeft dit deel een kleur die is afgestemd op de omgeving. Indien in een straat meerdere terrasschermen worden toegepast gaat de voorkeur uit naar een samenhang tussen de verschillende schermen.
Artikel 6 Aanpassing en opheffing terras
Tijdens de kermis mogen op het kermisterrein en op het terrein van de verplaatste weekmarkten, geen terrassen worden uitgezet. Wanneer er na het uitzetten van de kermis en markt mogelijkheden zijn voor terras, mag uitsluitend op aanwijzing van de toezichthouder/ marktmeester (een deel van) het terras worden uitgezet.
Tijdens evenementen in de binnenstad kan de burgemeester naar aanleiding van een uitdrukkelijk gemotiveerd verzoek van de organisator, de terraslocatie tijdelijk opheffen. Bij het voornemen tot opheffen wordt de exploitant van het terras gehoord. In overleg zal worden gekeken, welke mogelijkheden er nog wel zijn voor terras.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-166237.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.