Nadere regels ‘Subsidie peuteropvang gemeente Heerenveen 2018 herziene versie’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,

 

Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017;

besluit vast te stellen de Nadere regels ‘Subsidie peuteropvang gemeente Heerenveen 2018’:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regels wordt verstaan onder:

  • a)

    Aanbieder:

    de Aanbieders van gesubsidieerd Peuteropvang in 2018. Een Aanbieder voldoet aan de kwaliteitseisen van de gemeente Heerenveen zoals beschreven in Artikel 16;

  • b)

    Adviestabel Ouderbijdrage:

    de adviestabel Ouderbijdrage peuterwerk voor het betreffende jaar, zoals gepubliceerd op www.VNG.nl;

  • c)

    ASV

    algemene subsidieverordening Heerenveen 2017

  • d)

    Gemeentetoeslag:

    de subsidie die via de Aanbieder wordt toegekend aan niet Kinderopvangtoeslag gerechtigde Ouders als tegemoetkoming in de kosten voor het afnemen van Peuteropvang;

  • e)

    Inkomensverklaring:

    Verklaring Geregistreerd Inkomen (VGI) (voorheen IB60-verklaring genoemd) is een officiële verklaring van de Belastingdienst met inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar. De inkomensverklaring bevat de volgende gegevens:

    • a)

      Naam en adres;

    • b)

      Naam- en adresgegevens van de Belastingdienst;

    • c)

      Het jaar waarover de inkomensverklaring wordt afgegeven;

    • d)

      Inkomensgegevens;

  • De Inkomensverklaring kan gratis worden aangevraagd bij de Belastingdienst.

  • f)

    Kinderopvangtoeslag:

    de toeslag die kinderopvangtoeslag gerechtigden ontvangen van de Belastingdienst voor Peuteropvang dan wel kinderopvang. Zie www.belastingdienst.nl voor de criteria;

  • g)

    Koptarief

    subsidie die aan de Aanbieder wordt toegekend als tegemoetkoming voor de Ouders om het verschil tussen de kostprijs per uur en het maximum uurtarief adviestabel Peuterwerk VNG te overbruggen;

  • h)

    LRK:

    Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen waarin aanbieders (kinderopvang) van Peuteropvang zijn opgenomen die voldoen aan de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp);

  • i)

    Ouder

    de bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder/verzorger van een kind op wie de kinderopvang betrekking heeft conform Wkkp;

  • j)

    Maximum uurtarief:

    dit is het maximum uurtarief zoals opgenomen voor de dagopvang artikel 4 lid 1 sub a Besluit kinderopvangtoeslag voor 2018;

  • k)

    Ouderbijdrage:

    de inkomensafhankelijke bijdrage die door Ouders betaald wordt aan de Aanbieder;

  • l)

    Ouderbijdragetabel:

    de Ouderbijdrage wordt vastgesteld op basis van de adviestabel Ouderbijdragen;

  • m)

    Overdrachtsformulier:

    het formulier dat gebruikt wordt door de Aanbieder om de kennis, zoals opgebouwd in het kindvolgsysteem, over te dragen aan de basisschool waar de Peuter naar toegaat;

  • n)

    Peuter:

    bij de gemeente Heerenveen in het Basisregistratiepersonen ingeschreven kind van 2 tot 4 jaar;

  • o)

    Peuteropvang:

    Peuteropvang is kinderopvang voor Peuters van 2 tot 4 jaar die wonen in de gemeente Heerenveen, aangeboden door een Peuteropvang Aanbieder werkend met peutergroepen (leeftijdscategorie 2 tot 4 jaar) die zijn opgenomen in het LRK;

  • p)

    Overeenkomst:

    een schriftelijk stuk, ondertekend door de Ouder/Verzorger en de Aanbieder. Een Overeenkomst dient minimaal de in artikel 3 lid 2 genoemde elementen te bevatten;

  • q)

    Reguliere Peuteropvang:

    de Reguliere Peuteropvang omvat minimaal twee dagdelen opvang met een maximale dagdeellengte van 3 uren, gedurende maximaal 40 weken per kalenderjaar1 bij een Aanbieder, zijnde niet VVE-aanbod;

  • r)

    Rekentool 2018:

    rekentool waarmee de hoogte van de (mogelijke) subsidie wordt vastgesteld. Aanbieders dienen de ingevulde Rekentool 2018 als bijlage op te nemen in hun subsidieaanvraag.

  • s)

    VVE-aanbod:

    het aanbod Voor- en Vroegschoolse Educatie dat 2 extra dagdelen bovenop de Reguliere Peuteropvang betreft, gericht op het verminderen van onderwijsachterstanden van VVE-doelgroeppeuters;

  • t)

    VVE-doelgroeppeuter:

    een peuter in de leeftijd van 2 tot 4 jaar die een indicatie heeft gekregen van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ), op basis van het opleidingsniveau van de Ouders, het stimulerend vermogen vanuit de omgeving en het niveau van taalontwikkeling van het kind;

  • u)

    VVE-registratie:

    een registratie van de Aanbieder in het LRK waaruit blijkt dat de Aanbieder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor het aanbieden van VVE;

  • v)

    Subsidie:

    de (mogelijke) Subsidie van de ouders wordt verleend door de gemeente Heerenveen aan de Aanbieder op basis van deze nadere regels. De hoogte van de Subsidie wordt met behulp van de rekentool 2018 vastgesteld.

  • w)

    Subsidieaanvraag:

    Aanvraag welke Aanbieder indient bij de gemeente Heerenveen namens de Ouders ten behoeve van hun kind/peuter.

Artikel 2 Peuteropvang en VVE gemeente Heerenveen

Deze regeling is van toepassing op Peuters die ingeschreven staan in de gemeente Heerenveen en Peuteropvang afnemen. De subsidie wordt verleend aan de betreffende Aanbieder waar de Ouders of verzorgers Peuteropvang afnemen.

De subsidie kan bestaan uit:

  • a)

    Gemeentetoeslag

  • b)

    Koptarief

  • c)

    Subsidiëring extra dagdelen VVE

  • d)

    Subsidie geïndiceerde geplaatste peuter

Artikel 3 Voorwaarden

De Ouders die aan de volgende voorwaarden voldoen ontvangen Gemeentetoeslag via de Aanbieder:

  • 1.

    De Peuter minimaal twee dagdelen (van 3 uren) per week de Peuteropvang bezoekt van een Aanbieder.

  • 2.

    Zij een Overeenkomst hebben met een Aanbieder, die in ieder geval de volgende elementen bevat:

    • a)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • b)

      Het aantal dagdelen waarop gebruik wordt gemaakt van de Peuteropvang (let op: exclusief extra dagdelen VVE);

    • c)

      De prijs per uur van de Peuteropvang;

    • d)

      Het LRK nummer van de Aanbieder;

    • e)

      Het BSN nummer van de Peuter;

    • f)

      De BSN nummers van de Ouders(s) of verzorger(s);

  • 3.

    Zij niet in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag.

  • 4.

    Zij een Inkomensverklaring hebben overgelegd aan de Aanbieder.

  • 5.

    Zelfstandig ondernemers die in aanmerking willen komen voor de Gemeentetoeslag kunnen in plaats van een Inkomensverklaring een kopie sturen van de meest recente definitieve aanslag inkomstenbelasting van het betreffende belastingjaar.

Artikel 4 Procedurebepalingen

  • 1.

    Ouders kunnen Gemeentetoeslag aanvragen via de Aanbieder, door middel van een door de gemeente Heerenveen vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Het door de Ouders ingevulde aanvraagformulier, met bijbehorende stukken, wordt minimaal één maand voorafgaand aan de start van de Peuteropvang van de betreffende Peuter bij de betreffende Aanbieder ingeleverd.

  • 3.

    De Aanbieder toetst de volledig door de Ouders ingevulde aanvraagformulieren met de gevraagde inkomensgegevens. De uitkomst van de toetsing dient schriftelijk vastgelegd te worden en bij de in artikel 15 lid 1 gevraagde informatie te worden bewaard en bevat onder andere het bedrag aan Gemeentetoeslag en de toepasselijke Ouderbijdrage.

  • 4.

    Indien de Peuteropvang, door dringende omstandigheden, van start gaat voorafgaand aan het toetsen van de aanvraag is de Ouder de volledige kosten voor de Peuteropvang verschuldigd. Nadat de toetsing is afgerond en vast is komen te staan dat de Ouders gebruik kunnen maken van de Gemeentetoeslag, vindt verrekening plaats op basis van de vastgestelde Ouderbijdrage via de Aanbieder.

  • 5.

    De gemeente Heerenveen keert (het voorschot van) de Gemeentetoeslag voor de Ouders uit aan de Aanbieder. De Aanbieder int de Ouderbijdrage bij de Ouders en is verantwoordelijk voor een eventueel optredend debiteurenverlies.

  • 6.

    Ouder(s) van Peuters die tussen 1 januari en 30 juni geplaatst worden overleggen de laatst beschikbare Inkomensverklaring (maximaal 2 jaar oud) aan de Aanbieder; Ouder(s) van Peuters die tussen 1 juli en 31 december geplaatst zijn, die van het voorgaande jaar.

  • 7.

    Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.

  • 8.

    Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat Ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de Gemeentetoeslag nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders of verzorgers zijn verplicht per omgaande te melden aan de Aanbieder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.

  • 9.

    Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat Ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel Ouderbijdrage valt, kan een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of de meest recente inkomensverklaring.

  • 10.

    Indien sprake is van inkomenswijziging door werkeloosheid, kunnen kinderopvanggerechtigden nog gedurende een half jaar aanspraak maken op de Kinderopvangtoeslag, nadat deze termijn verstreken is kunnen zij in aanmerking komen voor de subsidie Peuteropvang. Ouders dienen de Gemeentetoeslag tijdig aan te vragen.

  • 11.

    Indien bij de jaarlijkse toetsing blijkt dat de Ouders of verzorgers de voorgaande periode wel recht op Kinderopvangtoeslag hebben en de Ouders of verzorgers dit niet (tijdig) hebben gemeld, wordt de Gemeentetoeslag door de gemeente Heerenveen teruggevorderd bij de Aanbieder vanaf de datum dat het recht op de Kinderopvangtoeslag is ingegaan.

  • 12.

    De Gemeentetoeslag wordt stopgezet op de dag dat de Peuter vier jaar wordt of als een tussentijdse wijziging plaats heeft gevonden waardoor niet meer aan de voorwaarden voor de Gemeentetoeslag wordt voldaan.

  • 13.

    Indien de Aanbieder vaststelt dat Ouders die Gemeentetoeslag ontvangen drie keer binnen een half jaar de Ouderbijdrage niet betalen aan de Aanbieder en de Aanbieder de Ouders hiertoe schriftelijk heeft aangemaand, dan vervalt het recht op deze Gemeentetoeslag en wordt de Peuteropvang beëindigd. De Aanbieder maakt hiervan schriftelijk melding bij de Ouders of verzorgers en voegt deze brief bij de gegevens zoals vermeld in artikel 15.

  • 14.

    Ouders die geen Inkomensverklaring of andere documenten willen overleggen komen niet in aanmerking voor de Gemeentetoeslag en moeten tegen het volledige tarief Peuteropvang afnemen.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond wordt door burgemeester en wethouders vastgesteld. Voor 2018 bedraagt het subsidieplafond maximaal €564.061,-.

  • 2.

    Dit is het maximale bedrag aan Subsidie waar alle gezamenlijke Aanbieders maximaal recht op hebben.

Artikel 6 Berekening: verdeelcriteria en regels

  • 1.

    De berekening van de Gemeentetoeslag vindt plaats op basis van het volledig ingevulde aanvraagformulier dat door de gemeente Heerenveen is vastgesteld als genoemd in artikel 4.

  • 2.

    De Gemeentetoeslag voor de 2 reguliere dagdelen wordt met een maximum van 6 uren per week en met een maximum van 40 weken per kalenderjaar verleend.

  • 3.

    Bij de berekening van de Ouderbijdrage wordt de Adviestabel Ouderbijdrage Kinderopvangtoeslag 2018 gevolgd.

  • 4.

    In oktober van 2018 vindt een toetsing door de Aanbieder plaats van het niet-recht op kinderopvangtoeslag en wordt de inschaling op basis van de Inkomensverklaring (van het voorgaande jaar) vastgesteld. Of ingeval van ondernemers op basis van de meest recente aanslag inkomstenbelasting. Hiertoe dienen de Ouders of verzorgers jaarlijks voor 1 oktober de meest recente aanslag inkomensbelasting aan de Aanbieder te overleggen.

  • 5.

    De hoogte van de Gemeentetoeslag en de Ouderbijdrage per maand wordt bepaald door de Ouderbijdrage per uur vast te stellen aan de hand van de toepasselijke inkomenscategorie uit de Adviestabel peuterwerk.

Artikel 7 Voorwaarden Aanbieder voor uitbetaling Gemeentetoeslag

  • 1.

    De Subsidie voor Gemeentetoeslag van de Ouders wordt uitbetaald aan de Aanbieder. De Aanbieder dient daarvoor een registratie bij te houden zoals omschreven in Artikel 15.

  • 2.

    De Aanbieder kan een voorschot ontvangen in de eerste maand van het kwartaal indien een aanvraag is ingediend en indien de Aanbieder een zoals in artikel 15 lid 2 genoemd bezettingsoverzicht kan overleggen.

  • 3.

    Het voorschot wordt bepaald op basis van het aantal bij Aanbieder aangemelde Peuters op 1 januari 2017 of een reële inschatting voor nieuwe partijen.

  • 4.

    Indien een Aanbieder gedurende het jaar zijn activiteiten start kan hij een voorschot verkrijgen op het moment dat Ouders hun subsidiabele Peuters hebben aangemeld via een volledig ingevuld Aanmeldingsformulier en de toetsing voor de Gemeentetoeslag positief was.

  • 5.

    De Aanbieder dient de aanvraag tot start van het voorschot te onderbouwen met aanvraagformulieren en de bijbehorende toetsingsstukken.

Artikel 8 Ouderbijdrage

  • 1.

    Bij de verlening van het voorschot gaat de gemeente Heerenveen uit van een gemiddelde Ouderbijdrage. Deze Ouderbijdrage is vastgesteld op €42,83 per maand.

  • 2.

    Na afloop van de voorschotperiode vindt de verrekening met het voorschot plaats op basis van de registratie van het werkelijk gebruik per Peuter per maand en de vastgestelde Ouderbijdrage per Peuter per maand.

Artikel 9 Subsidiëring Koptarief voor alle Ouders aan de Aanbieder

  • 1.

    De gemeente Heerenveen betaalt het zogenoemde Koptarief voor 2018 van €0,49 per uur aan de Aanbieder. Het Maximumuurtarief bedraagt in 2018 van €7,45. Dit geldt zowel voor Ouders die gebruik maken van Peuteropvang op basis van de Gemeentetoeslag als voor Ouders die Peuteropvang afnemen op basis van Kinderopvangtoeslag.

  • 2.

    Het koptarief volgt jaarlijks de gemeentelijke indexering.

  • 3.

    De Aanbieder dient daarvoor een registratie bij te houden zoals omschreven in Artikel 16.

Artikel 10 Subsidiëring extra dagdelen VVE

  • 1.

    Voor elke geplaatste VVE-doelgroeppeuter vanaf 3 jaar ontvangt de Aanbieder Subsidie voor 2 extra dagdelen van 3 uren per week, mits de Aanbieder kan aantonen (via de Overeenkomst) dat de Peuter ook gebruik maakt van de Reguliere Peuteropvang van 2 dagdelen (in totaal 4 dagdelen van 3 uren).

  • 2.

    Een Aanbieder van Peuteropvang komt in aanmerking voor subsidie van €421,- (niveau 2018) per geïndiceerde geplaatste Peuter indien de omvang van het aanbod voor de betreffende Doelgroeppeuter minimaal 10 uur of 4 dagdelen per week is. Deze bijdrage volgt de jaarlijkse indexering.

  • 3.

    De Subsidie voor de 2 extra dagdelen per Doelgroeppeuter per jaar wordt verrekend naar rato van het aantal maanden dat een Doelgroeppeuter geplaatst is op de Peuteropvang.

Artikel 11 Subsidiëring bij plaatsing buiten gemeente Heerenveen

  • 1.

    De gemeente Heerenveen draagt bij in de kosten voor plaatsing van een (VVE)Peuter bij een Peuteropvang buiten gemeente Heerenveen, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a)

      Aan de voorwaarden gesteld in artikel 3 wordt voldaan.

    • b)

      Het Maximumuurtarief van de Aanbieder is conform de adviestabel kinderopvang van de VNG inclusief het Koptarief van gemeente Heerenveen.

  • 2.

    Financiering van Peuteropvang binnen een andere gemeente is gelijk aan financiering van Peuteropvang binnen gemeente Heerenveen. Bij hogere tarieven wordt de bijdrage niet verhoogd. De hogere Ouderbijdrage die hierdoor ontstaat is voor rekening van de Ouder.

Artikel 12 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor Subsidie van de gemeente Heerenveen dienen Aanbieders, gebruik te maken van het aanvraagformulier zoals vermeld in artikel 6 lid 1 van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017 (ASV).

  • 2.

    De standaardgegevens vermeld in artikel 6 lid 2 en lid 3 van de ASV dienen te worden overlegd bij de subsidieaanvraag (bijlage bij aanvraagformulier).

  • 3.

    Gelet op artikel 6 lid 4 dient ook onderstaande informatie te worden overlegd bij de subsidieaanvraag:

    • a)

      Het aantal bij Aanbieders geplaatste Peuters op 1 januari 2017;

    • b)

      Het aantal Peuters waarvoor de Ouders in aanmerking komen voor de Gemeentetoeslag op 1 januari 2017;

    • c)

      Het aantal Peuters waarvoor de Ouders gebruik maken van Kinderopvangtoeslag op 1 januari 2017;

    • d)

      Het aantal VVE-doelgroeppeuters op 1 januari 2017;

    • e)

      De berekening met daarbij gebruik te maken van de Rekentool 2018 en de ingevulde Rekentool 2018.

Artikel 13 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om Subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017, ingediend uiterlijk 1 oktober 2017.

Artikel 14 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, conform artikel 8, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2017, uiterlijk op 31 december 2017.

Artikel 15 Aanvraag vaststelling subsidie

  • 1.

    Aanbieders dienen, conform artikel 15 lid 1 sub a of artikel 16 lid 1 sub a van de ASV, uiterlijk1 juni 2019 een aanvraag in voor vaststelling van de Subsidie.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling bevat, conform artikel 15 lid 2 of artikel 16 lid 2 van de ASV de volgende informatie:

    • a)

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b)

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c)

      een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop;

    • d)

      bij een verwachte subsidiering van meer dan €50.000,- een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant;

  • 3.

    Onderstaande informatie dient, gelet op artikel 15 lid 3 of artikel 16 lid 3 ASV, tevens te worden overlegd op basis van daadwerkelijk afgenomen opvang:

    • e)

      Het aantal Peuters dat in 2018 Peuteropvang afnam bij Aanbieder;

    • f)

      Het aantal Peuters dat in 2018 Peuteropvang afnam bij Aanbieder waarvan de Ouders in aanmerking komen voor de Gemeentetoeslag;

    • g)

      Het aantal Peuters dat in 2018 Peuteropvang afnam bij Aanbieder waarvan de Ouders gebruik maken van Kinderopvangtoeslag;

    • h)

      Het aantal VVE-doelgroeppeuters dat in 2018 Peuteropvang afnam bij Aanbieder.

Artikel 16 Kwaliteitseisen aan aanbieders

  • 1.

    Om in aanmerking te kunnen komen voor de Subsidie van de gemeente Heerenveen dienen Aanbieders minimaal te voldoen aan de volgende eisen:

    • a)

      Registratie in het LRK;

    • b)

      Er wordt gewerkt met een kindvolgysteem;

    • c)

      Bij VVE-aanbod registratie van VVE in het LRK;

    • d)

      Er wordt gewerkt met een VVE-programma waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een gecertificeerd VVE programma dat als ‘theoretisch goed onderbouwd’ programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJi (www.nji.nl) voldoet in ieder geval aan deze eis. Als een door de Aanbieder gekozen VVE programma niet erkend is, maar wel voldoet aan de voorwaarden zoals geformuleerd door de Inspectie van het Onderwijs (minimale beoordeling ‘2’) kan de Aanbieder er voor kiezen deze te gebruiken.

    • e)

      Er een overdracht van de Peuter naar de basisschool plaatsvindt, gebruikmakend van het voorgeschreven Overdrachtsformulier.

    • f)

      Ingeval van een VVE-doelgroeppeuter vindt een zogenoemde ‘warme overdracht’ plaats, waarbij naast een bespreking tussen basisschool en Aanbieders tevens een overdrachtsgesprek plaatsvindt in aanwezigheid van de Ouder(s);

    • g)

      De kwaliteit van de opvang door Aanbieder wordt door de Inspectie voor het Onderwijs in overwegende mate positief beoordeeld. Door de Inspectie aangegeven verbeterpunten worden door de Aanbieder aantoonbaar en per omgaande opgepakt.

    • h)

      Aanbieders verlenen hun medewerking in het verbeteren van de kwaliteit van Peuteropvang en/of VVE door het overleggen van aanvullende informatie indien de gemeente Heerenveen hier om vraagt. De gemeente Heerenveen kan dit op elk gewenst tijdstip opvragen.

Artikel 17 Dossiervorming en controle

  • 1.

    De Aanbieder dient de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door gemeente Heerenveen:

    • a)

      Volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b)

      Ondertekende Overeenkomst tussen de Ouder(s) en de aanbieder;

    • c)

      Inkomensverklaringen van de Ouder(s)/verzorgers of overige documenten op basis waarvan de toets niet-recht op kinderopvangtoeslag is uitgevoerd en de inschaling van de Ouderbijdrage heeft plaatsgevonden;

    • d)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • e)

      Het aantal uren Peuteropvang per maand;

    • f)

      Het uurtarief en de Ouderbijdrage;

    • g)

      De aard van de opvang (VVE of niet);

    • h)

      Indien er sprake is van VVE, de startdatum, het aantal uren van de 2 extra dagdelen opvang;

    • i)

      Indien van toepassing de wijziging of einddatum van de Peuteropvang;

    • j)

      Documenten die overlegd zijn naar aanleiding van jaarlijkse toetsing;

    • k)

      Documenten naar aanleiding van een aanvraag tot wijziging van de Ouderbijdrage;

    • l)

      Een afschrift van de indicatiestelling van de Peuter (op naam) door de JGZ;

    • m)

      De aanmaningen van de Aanbieder indien Ouders de Ouderbijdrage niet tijdig hebben betaald en eventueel de beëindiging van de Peuteropvang;

    • n)

      Bevestiging van de opzegging, van Ouder(s)/verzorgers op datum.

  • 2.

    De gemeente Heerenveen kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens, op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag, de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.

  • 3.

    De gemeente Heerenveen kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door Aanbieder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de Aanbieder niet correct heeft plaats gevonden zal de gemeente Heerenveen de onterecht uitgekeerde subsidie bij de Aanbieder terugvorderen.

Artikel 18 Verplichtingen tussentijdse verantwoording

  • 1.

    De Aanbieder dient per kwartaal een bezettingsoverzicht te tonen, waarin de in artikel 12 lid 3 genoemde informatie voor het betreffende kwartaal wordt overlegd.

  • 2.

    De uitbetaling van de voorschotten aan Aanbieder is gekoppeld aan het correct en tijdig overleggen van de in artikel 18 lid 1 genoemde informatie. De Aanbieder dient hiermee aan te tonen dat voornoemde plaatsing en inzet daadwerkelijk is gerealiseerd, dan wel aan te tonen welke wijzigingen er zijn.

Artikel 19

Burgemeester en wethouder kunnen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze nadere regels afwijken, als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of – ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op 31 juli 2018 en eindigen per 31 december 2018.

Naar boven