Gemeenteblad van Oosterhout
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2018, 15949 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2018, 15949 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;
Gelet op de artikelen 3.7, 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 156 Gemeentewet en de Verordening basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2014;
Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oosterhout worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het tweede en derde lid van dit artikel kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oosterhout en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oosterhout was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
College van burgemeester en wethouders van Oosterhout.
De secretaris,
de heer mr. P.J. de Ridder
De burgemeester,
de heer mr. drs. S.W.Th. Huisman
Toelichting Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA (Wet GBA) vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). Dit heeft tot gevolg dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet. Op basis van de Wet BRP komen landelijk gegevens beschikbaar van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Op basis van de Wet GBA diende de gemeenteraad bij verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is de gemeenteraad enkel nog verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van de gemeenteraad over om al dan niet kaders te stellen voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad van Oosterhout heeft zowel de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout, als de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan derden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.
Het onderhavige reglement voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Oosterhout. Daarnaast voorziet dit reglement in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oosterhout en de aanwijzing van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oosterhout aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde voorzieningen en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oosterhout.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oosterhout woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oosterhout op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Oosterhout wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oosterhout beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
De organen van de gemeente die gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken, zijn opgenomen in een autorisatietabel (zie bijlage 1).
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeenteraad bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oosterhout. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren. De aanwijzing van de hiervoor genoemde werkzaamheden en de categorieën van derden heeft de gemeenteraad van Oosterhout gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet. In tabel 2 zijn deze derden en de werkzaamheden opgenomen.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017 treedt in werking op de dag na bekendmaking. Met de inwerkingtreding wordt tegelijkertijd het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld in 2015, ingetrokken.
Bijlage 1: Overzicht gegevensverstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout.
Management en medewerkers voorzien van beleid en beheerinformatie |
Personen in de applicaties die door Cognos bevraagd kunnen worden |
Abonnee, 1 x per jaar bevroren bestand zonder identificerende gegevens |
Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos. |
|||||
Monitoren van trends en ontwikkelingen en onderzoeken in het kader van beleidsontwikkeling |
Is afhankelijk van doel onderzoek. Zie jaarprogramma voor de vaste onderzoeken en ad hoc-vragen. |
Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos. |
||||||
Let op: gebruik alleen voor rechtmatige grondslag en publiek rechterlijke facturen zie 29 |
||||||||
Het uitvoeren van de financiële administratie ten behoeve van inkomensvoorzieningen op grond van de Participatiewet en andere inkomensvoorzieningsregelingen |
||||||||
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
||||||||
Belonen van een vrijwilliger met zijn inzet voor de gemeenschap d.m.v. het uitreiken van een KO Uitnodigen voor de bijeenkomst voor gedecoreerden op koningsdag |
Wetgeving op het gebied van de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau, Militaire Willems Orde e.a. onderscheidingen |
|||||||
Registratie van de ontvangst, behandeling en afdoening van documenten, zowel papier, email als elektronisch |
||||||||
Collectieve of individuele voorziening voor het vervoer van leerlingen |
||||||||
Faciliteren van het aanvraagproces en in rekening brengen van leges |
||||||||
Registratie en voltrekking huwelijken en te registreren partnerschappen |
||||||||
Adviseren van Minister van Justitie i.v.m. naturalisatie c.a. |
||||||||
Verzamelen van gegevens ivm ondertrouw en/of huwelijk (partnerschap) |
||||||||
Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen |
Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen en herleiden aanvraagformulieren |
|||||||
Bepalen en zonodig verstrekken van een passende bijdrage aan zelfredzaamheid en participatie |
||||||||
Hulp bieden aan kinderen/jongeren en hun ouders bij opgroei en opvoedproblemen bij vrijwillige hulpvraag en indien noodzakelijk toeleiden naar gedwongen interventies |
Jeugdige onder de 23 jaar met een verzoek om hulp op grond van de Jeugdwet |
|||||||
Vaststellen rechtmatigheid verstrekte / te verstrekken uitkering d.m.v. vergelijking van door de aanvrager opgegeven gegevens met de feitelijke situatie (o.a. waarneming ter plaatse) Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
||||||||
Voorzien in inkomen op grond van landelijke en lokale regelgeving |
Aanvrager, partner en inwonende (meerderjarige) kinderen aanvrager |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving |
||||||
Uitkerings- en niet-uitkeringsgerechtigde aanvrager ondersteuning arbeidsinschakeling |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving |
|||||||
Ondersteunen van ex-gedetineerden bij terugkeer naar arbeid en maatschappij |
||||||||
Melder die zijn financiële situatie uiteenzet Aanvragers die een beroep doen op Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Geen key2bz nodig incidentele noodzakelijke bevragingen gaan via bz mw. |
||||||
Handhaving (omgevings)activiteiten zonder vergunning of in strijd met de regels |
Opsporen en handhaven van het omgevingsrecht en van de APV Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
|||||||
Het behandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen, heffen van leges en geschilafhandeling Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvrager en gemachtigden van aanvragers, bezwaarmakers, omwonenden |
|||||||
Beoordelen integriteit van verzoekers om vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende inrichting of bedrijf en evenementen, de Drank- en horecawet of de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht en Subsidies en Vastgoed Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvragers van vergunningen DHW, Exploitatievergunningen, horeca, Seksinrichtingen en Speelautomatenhallen, vechtsportgala, WABO/bouw, Vastgoed en Subsidies |
|||||||
Kansspelvergunningen en vergunningen speelautomaten in horecabedrijf |
Behandelen aanvragen vergunning aanwezigheid automaat in horeca Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen |
||||||
Behandelen van aanvragen in het kader van de APV, waaronder exploitaite seksinrichtingen, horecabedrijf en collectes Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
||||||||
Behandelen van aanvragen om vergunningen en ontheffingen i.h.k.v. de drank en horecawet Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen en pandeigenaren |
|||||||
Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Vergunningaanvragers (exploitanten) en medewerkers van sexinrichtingen en horeca |
|||||||
Behandelen aanvragen voor vergunningen in het kader van de uitvoering marktverordening |
||||||||
Contactpersonen van verenigingen stichtingen en natuurlijke personen |
||||||||
Verlenen ontheffing om in de blauwe zone te mogen parkeren langer dan de termijn waarop geparkeerd mag worden volgens de bebording. |
||||||||
Uitvoering Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet BOPZ) |
Administratieve afhandeling van een onvrijwillige opname in het kader van de Wet BOPZ |
|||||||
Website gemeente Dienstverleningskanaal (e-formulieren en gegevensmagazijn) |
Personen die via www.Oosterhout.nl een product of dienst aanvragen |
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
||||||
Distributiekanaal en magazijn van diverse basisgegevens voor verschillende verwerkingen |
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
|||||||
Opslag van gegevens die meervoudig gebruikt worden en vanuit het magazijn te distribueren middels broker. |
Personen van wie persoonsgegevens en brongegevens voorkomen in de basisregistraties en in de kernregistraties (bijv. Beperkte set van gegevens van medewerkers met hun bevoegdheid om basisgegevens/applicatie te gebruiken) |
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
||||||
Uitvoering leerplichtwet en RMC-wet Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
||||||||
1. Publicatie van kinderopvangvoorzieningen die voldoen aan de wettelijke vereisten 2. Behandelen van aanvragen om te worden ingeschreven en wijzigingen door te voeren in het landelijk register Kinderopvang en Peuterspeelzalen |
||||||||
Afhandelen van meldingen openbare ruimte en voortgangsbewaking |
||||||||
Aan- en verkoop gemeentegronden o.a. Ivm oneigenlijk gebuik, snippergroen, |
||||||||
Aanvragers Wabovergunning bouwen, gemachtigde van aanvrager, eigenaar/gebruiker panden, projectontwikkelaars |
Bijlage 2: Werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en bijbehorende categorie(ën) van derden.
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-15949.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.