Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2018, 156445 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2018, 156445 | Beleidsregels |
Subsidieregeling Sociaal Domein Velsen 2018
De Subsidieregeling sociaal domein Velsen 2018 is een nadere uitwerking van de Algemene Subsidieverordening Velsen 2017 (ASV). Voor zover in deze subsidieregeling niet anders is bepaald, zijn de bepalingen van de ASV van toepassing. Deze subsidieregeling sluit aan bij het gemeentelijk beleid voor het sociaal domein.
De gemeente wil met de Subsidieregeling sociaal domein zorgen voor meer samenhang, eenduidigheid en transparantie in de subsidieverlening. Ook wil de gemeente een betere aansluiting tussen de gemeentelijke doelen en de gesubsidieerde activiteiten. Zodat de gemeente beter kan sturen op het subsidieproces en de verleende subsidies. Daarnaast is in april 2018 de beleidsregel Subsidieverstrekking sturing en toezicht gemeente Velsen in werking getreden.
1.1 Subsidieregelingen naar thema’s
De Subsidieregeling sociaal domein is een verzameling van subsidieregelingen voor het sociaal domein. Deze hebben we ingedeeld naar een aantal hoofdthema’s:
Voor dit thema kent Velsen de volgende subsidieregeling:
Maatschappelijke Ondersteuning
Voor dit thema kent Velsen de volgende subsidieregelingen:
Voor dit thema kent Velsen de volgende subsidieregeling:
1.2 Strategische keuzes en beleidsvoornemens
De Subsidieregeling sociaal domein maakt onderdeel uit van een langer durend project waarin de gemeente het bekostigingsmodel van subsidies heroverweegt. Hieruit voortvloeiend worden nieuwe strategische keuzes voorbereid, die naar verwachting in 2020 van kracht worden. De Subsidieregeling sociaal domein loopt vooruit op de te maken strategische keuzes en houdt daar waar mogelijk al rekening mee. De praktijk moet uitwijzen of de Subsidieregeling sociaal domein nog aanpassing nodig heeft. Indien dit het geval is, wordt de subsidieregeling geactualiseerd.
Samenhangend met deze strategische keuzes heeft de gemeente Velsen enkele beleidsvoornemens benoemd, die in de nabije toekomst in de Subsidieregeling sociaal domein worden opgenomen:
Eenduidige kostprijsberekening: in het kader van transparantie en eenduidigheid wil de gemeente Velsen vergelijkbare activiteiten van verschillende aanbieders op gelijke wijze subsidiëren. Dat betekent dat er op termijn wordt toegewerkt naar een eenduidige kostprijsberekening in de Subsidieregeling sociaal domein.
Meerjarige subsidies: de gemeente Velsen wil op termijn meerjarig subsidiëren mogelijk maken voor een aantal nader te bepalen subsidiethema’s en/of activiteiten. Te denken valt aan subsidies die worden verstrekt voor de uitvoering van bepaalde gemeentelijke basistaken in het sociaal domein. Hiermee kan de gemeente langdurige relaties met partners opbouwen en wordt aan partners meer continuïteit, zekerheid en mogelijkheden geboden om te investeren. Het levert ook minder administratieve lasten op voor gemeente en partners.
In hoofdstuk 2 zijn de algemene bepalingen opgenomen. Hierin staan, aanvullend op de ASV, enkele bepalingen opgenomen die voor alle subsidieregelingen uit de Subsidieregeling sociaal domein gelden. In hoofdstuk 3 zijn alle subsidieregelingen uit de Subsidieregeling sociaal domein opgenomen. In hoofdstuk 4 zijn enkele slotbepalingen opgenomen. Deze zijn eveneens een aanvulling op de ASV en gelden ook voor alle subsidieregelingen uit de Subsidieregeling sociaal domein.
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op het verstrekken van subsidies binnen het sociaal domein. Indien voor specifieke beleidsdoeleinden of beleidsterreinen een afzonderlijke subsidieregeling is vastgesteld, is deze subsidieregeling niet van toepassing
Deze subsidieregeling is gericht op het financieel ondersteunen van activiteiten uitvoeren in het sociaal domein. Het gaat om activiteiten die bijdragen aan de beleidsdoelen die de gemeente wil bereiken en die zijn beschreven in de verschillende beleidsnota’s in het sociaal domein. De financiële middelen daarvoor zijn in de begroting 2018 opgenomen in de programma’s ‘Vitaal en sociaal Velsen’ en ‘Wonen en leven in Velsen’. Deze programma’s kennen de volgende hoofddoelstellingen:
Deze hoofddoelstellingen geven de maatschappelijke effecten weer die de gemeente Velsen in het sociaal domein wil bereiken.
Er zijn twee soorten subsidies:
Eenmalige subsidies zijn subsidies voor een eenmalige activiteit van een persoon of organisatie, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde termijn subsidie wil verlenen. Aanvragen dienen uiterlijk 8 weken voor aanvang van de voorgenomen activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd te worden ingediend.
De procedure van de aanvraag en voorwaarden zijn vastgelegd in de ASV.
2.5 Aanvulling op de subsidieregelingen
De gemeente kan ervoor kiezen om alleen activiteiten te subsidiëren waarvoor maatschappelijk draagvlak bestaat. Een indicatie hiervoor is dat ‘gebruikers’ een bijdrage betalen of als er op een andere manier cofinanciering voor de activiteit gevonden wordt. De gemeente kan als voorwaarde voor een subsidie stellen dat de aanvrager aantoont ook op andere manieren eigen inkomsten te vergaren.
Het subsidiebedrag wordt jaarlijks bijgesteld met een indexatie. Hiervoor geldt het percentage zoals jaarlijks in de gemeentelijke begroting door de gemeenteraad wordt vastgesteld.
Subsidies van meer dan € 10.000,- moeten verantwoord worden. Hoe de subsidie verantwoord moet worden staat in de ASV beschreven (artikel 13, 14 en 15). Aanvullend hierop hebben we in de Subsidieregeling sociaal domein opgenomen dat aanvragers in de verantwoording inzicht dienen te geven over de uitgevoerde activiteiten, resultaten en de indicatoren uit de betreffende subsidieregeling. Ook vinden we het belangrijk om te weten hoe inwoners of cliënten van Velsen de activiteiten hebben beleefd.
De subsidieregeling heeft grotendeels een lokaal karakter. Sommige aanbieders opereren echter regionaal en hebben te maken met verschillende gemeenten. Enkele subsidies worden door gemeenten gezamenlijk regionaal verstrekt. In de ASV is opgenomen dat in dat geval de subsidieverordening van de gemeente die de subsidie in mandaat verstrekt van toepassing is.
3.1.1 Peuteropvang en voorschoolse educatie
De subsidieregeling Peuteropvang en voorschoolse educatie Velsen 2018 is te vinden op http://zoekdienst.overheid.nl.
3.2 Sport, cultuur & recreatie
Voor dit thema kent Velsen de volgende subsidieregelingen:
Organisaties die sportactiviteiten organiseren die plaatsvinden in Velsen en waarvan het ledenbestand voor minimaal 50% bestaat uit inwoners van de gemeente. De organisaties richten zich op de beoefening van amateursport (breedtesport), zoals opgenomen in de regelementen van de sportbonden en de Nederlandse Sport Federatie (NOC* NSF).
Nadere bepalingen per subsidiecategorie
3.2.1.13 Sportprojecten en sport voor doelgroepen
De aanvraag heeft betrekking op een bijdrage in de kosten voor projecten op het gebied van sportstimulering, bijvoorbeeld sportactiviteiten in Velsen voor een wijk of voor specifieke doelgroepen zoals 55+ sportgroepen, mensen met een beperking of chronische ziekte (aangepaste sport), probleemjongeren, allochtonen.
3.2.2.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
Organisaties die zich bezig houden met niet-beroepsmatige beoefening van kunst in Velsen.
Een aanvrager heeft ten minste het volgende aantal actieve leden of uitvoerenden, waarvan minimaal de helft inwoner is van de gemeente Velsen:
Harmonieorkesten, fanfarecorpsen en brassbands 25
3.2.2.4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het repeteren voor, begeleiden van en uitvoeren van instrumentale muziekvoorstellingen, vocale muziekvoorstellingen en theater- en dansvoorstellingen.
3.2.2.7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die na resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar oordeel van het college noodzakelijk zijn om de hierboven genoemde activiteiten te realiseren komen voor subsidie in aanmerking. Aan aanvragers die voor uitzonderlijk hoge huisvestingskosten worden geplaatst, dit ter beoordeling van het college, kan een subsidie worden verleend in de huisvestingskosten.
Bij de berekening van de subsidies worden de eigen inkomsten van de aanvrager in de vorm van contributies, recettes en andere inkomsten betrokken.
3.2.2.8 Berekening van de subsidie
Bij de berekening van de subsidie gaat het college uit van het aantal actieve leden op 31 december van het jaar voorafgaand aan de aanvraag.
De subsidie heeft de volgende berekeningsgrondslag:
3.2.3.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
3.2.3.4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het beheer en exploitatie van de door de raad hiertoe aangewezen podiumvoorziening, het verzorgen van de professionele programmering en het bieden van een plek aan amateurkunstverenigingen.
3.2.4.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
Een gevarieerd en toegankelijk aanbod van kunst- en cultuureducatie voor de inwoners van Velsen met specifieke aandacht voor de jeugd tot 18 jaar.
3.2.5 Culturele activiteiten en evenementen
3.2.5.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
3.2.5.4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle activiteiten voor de organisatie van de activiteit of het evenement.
3.2.5.7 Nadere weigeringsgronden
Organisatoren die uitsluitend een commercieel belang hebben met een evenement komen niet voor subsidie in aanmerking.
3.2.5.8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar oordeel van het college noodzakelijk zijn om de hierboven genoemde activiteiten te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
3.2.5.9 Berekening van de subsidie
De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijk gemaakte kosten en de daadwerkelijk gerealiseerde activiteiten. Uitgangspunt is dat maximaal 50% van de kosten van de activiteit worden gesubsidieerd.
3.2.6.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
3.2.7.1 Beoogd maatschappelijk effect
Cultuur vormt onze identiteit en zorgt voor de (creatieve) ontwikkeling van mensen. Cultuur verbindt, biedt plezier, versterkt de sociale samenhang tussen mensen, verrijkt de leefomgeving en versterkt Velsen in de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats. Culturele evenementen dragen bij aan de levendigheid in de gemeente en zorgen er voor dat er voor de inwoners en bezoekers het hele jaar wat te doen is. Hiermee wordt IJmuiden op de kaart gezet. De gemeente Velsen streeft naar een inclusieve samenleving waarin mensen met een beperking zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het culturele leven.
3.2.7.7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die resteren na bijdragen van derden en die naar oordeel van het college noodzakelijk zijn om de hierboven genoemde activiteiten te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
3.2.7.8 Berekening van de subsidie
De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijk gemaakte kosten en de daadwerkelijk gerealiseerde activiteiten.
3.3.1 Cliëntondersteuning en sociaal werk
Inwoners met ondersteuningsvragen ontvangen informatie en advies gericht op meedoen in de samenleving en het versterken van de zelfredzaamheid.
Inwoners met ondersteuningsvragen worden kortdurend ondersteund of toegeleid naar passende ondersteuning.
De vraag naar zwaardere ondersteuning wordt zoveel mogelijk voorkomen.
Organisaties die zich actief inzetten om vrijwilligers en bewoners te ondersteunen bij het organiseren van ontmoeting en recreatieve en sportieve activiteiten voor de wijk.
3.3.3 Actief burgerschap, vrijwillige inzet en mantelzorgondersteuning
3.3.3.1 Beoogd maatschappelijk effect
Velsenaren zijn actief betrokken bij hun woonomgeving en zorgen voor zichzelf en elkaar.
3.3.4. Preventie en ondersteuning specifieke groepen
3.3.4.1 Beoogd maatschappelijk effect
Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.
Organisaties die ondersteuning bieden aan specifieke groepen op het gebied van preventie, lotgenotencontact en/of maatschappelijk herstel.
3.3.5.1 Beoogd maatschappelijk effect
Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.
Inwoners van Velsen kunnen een beroep doen op inkomensondersteuning als zij zelf niet in een bestaansminimum kunnen voorzien en worden ondersteund bij de aanvraag daarvan.
3.3.5.4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het onderzoeken van het recht op voorliggende voorzieningen en het ondersteunen bij de aanvraag van een inkomensondersteuning. Het onderzoek wordt uitgevoerd door inwoners van Velsen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
3.3.6.1 Beoogd maatschappelijk effect
Velsen ondersteunt inwoners bij participatie op het gebied van opgroeien, wonen, werken en leven.
Organisaties die in de vorm van een algemene, vrij toegankelijke voorziening dagbesteding bieden aan kwetsbare inwoners, waaronder inwoners mensen met een verstandelijke of psychische beperking.
3.3.7.1 Beoogd maatschappelijk effect
Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.
Organisaties die zich bezig houden met sociale activering en re-integratie van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
3.3.7.4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het begeleiden en ondersteunen van maximaal 40 inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt door middel van een traject gericht op sociale activering of re-integratie
Het vergroten van de participatie van uitkeringsgerechtigden in de samenleving en het laten opdoen van werknemersvaardigheden, waardoor de kansen op betaald werk toenemen.
3.4.1 Basis preventieve voorzieningen en trainingen jeugd
Personen of organisaties die zich actief inzetten om jeugdigen (van 0 tot 23 jaar) en hun netwerk te ondersteunen bij het gezond en veilig opgroeien, of bij het ontwikkelen van talenten ongeacht een eventuele beperking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-156445.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.