Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2018, 153351 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2018, 153351 | Overige besluiten van algemene strekking |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent schuldhulpverlening Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeenten Maassluis Vlaardingen Schiedam 2018
Het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts, namens de colleges van burgemeester en wethouders van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam,
gelet op artikel 2 en artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en artikel 4:81 en volgende van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit vast te stellen de volgende:
Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeenten Maassluis Vlaardingen Schiedam 2018
Hoofdstuk 2 Toelating schuldhulpverlening
Na de melding moet de verzoeker de informatie- en adviesbijeenkomst volgen. Indien nodig ontvangt de verzoeker van de preventiemedewerkers een aanvraagformulier schuldhulpverlening.
Een besluit tot weigering of beëindiging van schuldhulpverlening als gevolg van het niet nakomen van de verplichtingen zoals bedoeld in artikel 6 en artikel 7 van de wet wordt genomen pas nadat verzoeker in de gelegenheid is gesteld om binnen een redelijke hersteltermijn alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen en hij geen gebruik heeft gemaakt van deze gelegenheid.
Hoofdstuk 4 Weigering en beëindiging
Artikel 4.2 - Herhaalde aanvraag
In afwijking van het eerste lid wordt de toegang tot schuldhulpverlening geweigerd indien minder dan 10 jaar voorafgaande aan de dag waarop de aanvraag is ingediend, door verzoeker een traject schuldregeling of het wettelijke traject ingevolge de Wsnp succesvol is doorlopen of is beëindigd wegens schending van verplichtingen als bedoeld in artikel 6 en artikel 7 van de wet.
Aldus vastgesteld in het Dagelijks Bestuur Stroomopwaarts van 5 februari 2018,
de voorzitter,
C. Oosterom
de secretaris,
S. Duijmear van Twist
In de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is neergelegd dat de gemeenteraad een plan vaststelt dat richting geeft aan de integrale schuldhulpverlening. Het beleidsplan Aanpak schulden MVS 2016 t/m 2019 is vastgesteld door de afzonderlijke gemeenteraden. Hierin wordt bepaald hoe de gemeenten invulling geven aan de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Samengevat zetten de MVS gemeenten in op preventie, maatwerk, zelfredzaamheid / eigen verantwoordelijkheid en samenwerking. Het uitgangspunt is dat iedere inwoner zich kan melden voor schuldhulpverlening. Stroomopwaarts voert namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam de schuldhulpverlening uit en is tevens lid van de NVVK. Na melding en aanvraag dient er door de consulent schuldhulpverlening vervolgens een beoordeling van de individuele omstandigheden gemaakt te worden om te komen tot een op het individu afgestemd passend aanbod van schuldhulpverlening. Een verzoeker kan ook pas schuldhulpverlening geweigerd worden nadat een afweging is gemaakt van de individuele omstandigheden, bijvoorbeeld omdat een verzoeker zich niet houdt aan eerder gemaakte afspraken. Maatwerk staat derhalve voorop.
De Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. De beginselen van behoorlijk bestuur moeten gerespecteerd worden. Een besluit ingevolge de Wgs dient deugdelijk gemotiveerd te zijn en staat open voor bezwaar en beroep. Zowel het beleidsplan als de onderliggende beleidsregels bieden de kaders en richtlijnen voor wanneer een inwoner van Maassluis, Vlaardingen of Schiedam toegang wil tot schuldhulpverlening. Voor verzoekers moet duidelijk zijn welke rechten en plichten gelden alsmede de gronden voor het weigeren en beëindigen van schuldhulpverlening.
Begrippen die in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening voorkomen hebben in deze beleidsregels dezelfde betekenis. Voor een aantal begrippen die als zodanig niet in de wet staan is een definitie gegeven in deze beleidsregels. In de lokale situatie wordt onderscheid gemaakt tussen een melding en een aanvraag. Daarom worden deze begrippen hier ter verduidelijking aangehaald. Een melding kan ook telefonisch gedaan worden of via de website. Een aanvraag moet schriftelijk worden ingediend. Voor doorgeleiding naar schuldhulpverlening moet er wel sprake zijn van een problematische schuldsituatie.
In beginsel staat de schuldhulpverlening open voor inwoners van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam van 18 jaar en ouder. Is er sprake van een zelfstandige die zijn of haar onderneming nog niet heeft beëindigd dan vindt doorverwijzing plaats naar het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) te Rotterdam. Het RBZ biedt ondersteuning aan ondernemers met (financiële) problemen, onder meer in de vorm van financiële bijstand voor levensonderhoud of een lening om de onderneming. Mocht de zelfstandige zijn of haar onderneming beëindigen dan is schuldhulpverlening alsnog mogelijk.
Een inwoner die zich meldt voor schuldhulpverlening is eerst verplicht om de informatie- en adviesbijeenkomst schuldhulpverlening te volgen. Deze bijeenkomst wordt wekelijks gehouden door de preventiemedewerkers schuldhulpverlening. Hier krijgen de inwoners die zich hebben gemeld alle benodigde informatie over schuldhulpverlening en zijn zij in de gelegenheid om vragen te stellen. Ook het aanvraagformulier schuldhulpverlening, indien nodig, wordt uitgereikt.
Een aanvraag kan door een verzoeker alleen worden ingediend door gebruik te maken van een daartoe vastgesteld aanvraagformulier schuldhulpverlening. Het aanvraagformulier moet vergezeld gaan van de gevraagde bewijsstukken. De Algemene wet bestuursrecht is van toepassing. Binnen 8 weken neemt het college een beslissing op de aanvraag.
Artikel 2.4 – Wacht- en doorlooptijden
In artikel 4 van de wet zijn de wacht- en doorlooptijd neergelegd. In het eerste lid van dit artikel is bepaald dat de verzoeker kan rekenen op een intake binnen 4 weken nadat het aanvraagformulier is ontvangen inclusief de gevraagde bewijsstukken en documenten. Als er sprake is van bedreigende schulden c.q. een crisissituatie dan vindt het gesprek binnen 3 werkdagen na melding plaats.
Maatwerk is het uitgangspunt bij het aanbieden van een traject schuldhulpverlening. Dienstverlening wordt zoveel mogelijk afgestemd op de individuele situatie en de inzet van schuldhulpverlening verschilt dan ook per situatie. Dit is afhankelijk van factoren zoals de omvang van de schulden, de zelfredzaamheid van de verzoeker en of er eerder gebruik is gemaakt van schuldhulpverlening of een schuldregeling in het kader van de Wsnp.
Het aanbod wordt uiteindelijk vastgelegd in een plan dat tevens de doelstellingen bevat van het traject. Zijn de doelen bereikt dan is het traject succesvol verlopen.
In de wet is opgenomen dat voor een persoon die zich meldt voor schuldhulpverlening zowel een inlichtingenverplichting (artikel 6 Wgs) als een medewerkingsverplichting (artikel 7 Wgs) geldt. Het niet houden aan deze verplichtingen heeft ‘negatieve’ gevolgen voor het schuldhulpverleningstraject. De verplichtingen gelden vanaf het moment dat een persoon zich meldt voor schuldhulpverlening.
Verzoeker wordt eenmaal een termijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient redelijk te zijn. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting. Komt verzoeker ook gedurende de hersteltermijn zijn verplichting niet na, dan kan besloten worden om de schuldhulpverlening te weigeren of te beëindigen. In het kader van eigen verantwoordelijkheid wordt een eenmalige hersteltermijn voldoende geacht.
Artikel 4.1 – Gronden voor weigering of beëindiging
Het weigeren of beëindigen van schuldhulpverlening is een gemeentelijke bevoegdheid en het is geen verplichting. In dit artikel wordt aangegeven in welke situaties de schuldhulpverlening (of schuldregeling) in ieder geval wordt geweigerd of beëindigd.
Artikel 4.2 – Herhaalde aanvraag
Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van schuldhulpverlening, in relatie tot eerdere schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Hierbij wordt een grens gesteld aan het kunnen doen van herhaalde aanvragen op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid. Van de termijn van 10 jaar in het tweede lid kan worden afgeweken indien toepassing van deze termijn zou leiden tot zeer nadelige gevolgen wegens bijzondere persoonlijke omstandigheden. Ook hier zal afgestemd moeten worden op de individuele situatie.
De beleidsregels schuldhulpverlening 2012 van de afzonderlijke gemeenten dienen te worden ingetrokken. Zij worden vervangen door deze Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2018.
Artikel 5.2 – Inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-153351.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.