Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent toeristische en recreatieve bewegwijzering Beleidsregels toeristische en recreatieve bewegwijzering Gemeente Oirschot – 9 augustus 2016

 

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

De meeste toeristische bedrijven en objecten waren tot lange tijd niet of onvoldoende aangegeven en van de bedrijven/objecten die wel bewegwijzerd worden, ontbrak een standaardisatie. Het college heeft in 2009 ingestemd met het aanbrengen van een uniforme bewegwijzering, de bruin-witte bewegwijzering voor ver-wijzing naar recreatieve, toeristische en culturele bedrijven en objecten. Na een inventarisatie is een lijst van te bewegwijzeren objecten/bedrijven gemaakt en tevens een bebordingsplan. Het aanbrengen van de be-wegwijzering heeft in 1 keer plaatsgevonden.

Het gemiddeld aantal verwijzingsborden naar een toeristisch, recreatief en cultureel bedrijf of object bedroeg 3 verwijzingsborden. Een summiere afspraak is destijds gemaakt en gecommuniceerd dat gemeente en Land van Oirschot in ieder geval de eerste 3 borden voor hun rekening namen alsook het beheer en onderhoud gedurende 10 jaar. De extra verwijzingsborden –lees meer dan 3- moesten worden bekostigd door de toeristische, recreatieve ondernemer.

De borden dragen uiteraard bij aan de herkenbaarheid. De bruin-witte bewegwijzering is in geheel Europa een geaccepteerde en bezoekersvriendelijke geleiding van het toeristische en recreatieve verkeer. Onnodig zoekgedrag wordt voorkomen. Het draagt bij aan een gastvrije uitstraling en versterking van de toeristisch-recreatieve positie van de gemeente Oirschot.

Afgelopen jaren is de summiere afspraak omtrent het aantal te leveren borden aan de ondernemers onder druk komen te staan, althans was vaak niet haalbaar of leidde tot onduidelijk en onnodige discussies omdat enkele ondernemers een grote hoeveelheid borden moesten plaatsen om ‘gezien en naar verwezen’ te worden. Ook de wijze van organiseren verliep niet altijd soepel. Ten slotte is het wenselijk om afstemming te zoeken met het beleid dat in de andere Kempengemeenten wordt gehanteerd. Het verwijssysteem is zoveel mogelijk uniform met het in de omliggende gemeenten/plaatsen in de regio toegepaste verwijssysteem.

Kortom, de behoefte is aanwezig om de eerder gemaakte afspraken nu helder op papier te zetten en waar nodig te actualiseren. Op deze wijze weet een ieder waaraan men toe is en waarvoor men verantwoordelijk is.

1.2 Doelstelling

Toeristische bewegwijzering

Bewegwijzering is van belang om weggebruikers vlot, doeltreffend en veilig naar hun bestemming te gelei-den en daarmee onnodig (zoek)verkeer te voorkomen. Door het toepassen van de uniforme bewegwijzering, zijn de wegwijzers goed herkenbaar voor de weggebruiker. Om te voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan verwijzingsborden, hanteert gemeente Oirschot beleidsregels met betrekking tot toeristische- en recrea-tieve objecten

 

De uniform bewegwijzering is om een aantal redenen nodig:

  • 1.

    Allereerst zijn er de reclame-uitingen, die door individuele ondernemers worden geplaatst. De gemeente Oirschot voert hierin een strikt beleid, dat dergelijke reclame-uitingen niet toestaat. Door deze notitie is het mogelijk deze ondernemers een legaal alternatief aan te bieden.

  • 2.

    Verder is er het feit, dat particuliere instanties als ANWB, VVV, plaatselijke verenigingen en toeristisch georiënteerde ondernemers regelmatig verzoeken doen voor het mogen plaatsen van verwijzingsborden om objecten en voorzieningen duidelijk te verwijzen. Voor ondernemers en bedrijven moet het duidelijk zijn waar zij aan toe zijn als het om bewegwijzering gaat. Dit houdt in dat helder moet zijn of een bedrijf hiervoor in aanmerking komt en welke randvoorwaarden daaraan verbonden zijn. Via deze notitie en de hierin verwoorde en op te stellen richtlijnen voor utilitaire, toeristische en overige bewegwijzering kunnen deze verzoeken dan in de toekomst sneller en meer helder afgehandeld worden en is ook het bestrijden van illegaal geplaatste borden beter en consequenter uit te voeren.

  • 3.

    Daarnaast kunnen via bewegwijzering verkeersstromen de gewenste richting opgestuurd worden. En een goede sturing van deze verkeersstromen is zeker noodzakelijk gezien de toenemende verkeersdrukte op wegen in de gemeente en een toenemende verscheidenheid aan (te bewegwijzeren) recreatief-toeristische bestemmingen. Wildgroei van verwijzingsborden zorgt ervoor dat weggebruikers de informatie niet meer kunnen opnemen en dat daardoor het doel van de bewegwijzering niet gehaald wordt. Kortom, een wildgroei komt de doorstroming en verkeersveiligheid niet ten goede

  • 4.

    Een uniform bewegwijzeringsysteem geeft ook vanuit oogpunt van onderhoud veel voordelen. Onderhoud aan de bewegwijzering wordt hierdoor vergemakkelijkt doordat maar sprake is van één type bord, waarvoor maar één leverancier hoeft te worden aangesproken.

  • 5.

    Een uniform bewegwijzeringsysteem geeft een helder en duidelijk beeld voor de weggebruiker en is dus een belangrijk visitekaartje van de gemeente!

Kortom, de beleidsregels geven daarom aan welke objecten en accommodaties er in aanmerking komen voor een verwijzing via bewegwijzering en wat de randvoorwaarden zijn. In 2009 is een lijst van bedrij-ven/objecten op basis van (geactualiseerde) selectiecriteria vastgesteld, die in aanmerking kunnen komen voor toeristische bewegwijzering.

1.3 Afbakening

Het gaat in deze notitie om bewegwijzering voor personenautoverkeer naar:

  • -

    Toeristisch-recreatieve objecten binnen de gemeente Oirschot;

  • -

    Openbare objecten binnen de gemeente Oirschot met een toeristisch of recreatieve aantrekking;

  • -

    Openbare objecten binnen de gemeente Oirschot met een algemeen publiekelijk nut waarvoor bewegwijze-ring van belang is.

 

De beleidsregels bevatten regels met betrekking tot:

  • -

    Selectiecriteria voor objecten en accommodaties die in aanmerking kunnen komen voor een verwijzing; - Hoe om te gaan met het aanbrengen van wegwijzers op Oirschots grondgebied;

  • -

    Hoe om te gaan met het aanbrengen van wegwijzers op Oirschots grondgebied langs een weg waarvan het beheer bij een ander bestuursorgaan ligt.

 

Deze beleidsregels gaan niet over:

  • -

    Utilitaire bewegwijzering naar plaatsen, kernen en wijken;

  • -

    Voetgangersbewegwijzering;

  • -

    Parkeerroute verwijzing;

  • -

    Bewegwijzering van bedrijven- en industrieterreinen;

  • -

    Tijdelijke bewegwijzering.

1.4 Landelijke richtlijn bewegwijzering

Voor het plaatsen van toeristische en recreatieve bewegwijzering en dan met name de locatie, routing, bord-grootte, symboolkeuze en dergelijke worden de landelijke richtlijnen van het CROW (Nationaal kennisplat-form voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) gehanteerd. Deze zijn tevens leidend in geval van onduidelijkheden / discussies . Het CROW heeft daarvoor een publicatie uitgebracht, namelijk CROW publicatie 322 ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’.

Daarbij is in kleur onderscheid gemaakt tussen openbare objecten / voorzieningen en de toeristische objec-ten/accommodaties. De bruine borden zijn voor toeristische en recreatieve objecten, zoals campings en musea. De blauw-witte voor objecten van algemeen nut zoals sportvelden en het gemeentehuis.

2. Methode en criteria.

 

Om verzoeken tot verwijzing snel en effectief te kunnen toetsen, is een systematische aanpak noodzakelijk waarin op grond van selectiecriteria exact wordt bepaald of een doel, gebied of object een verwijzing krijgt, welk type verwijzing deze krijgt en waar deze verwijzing precies komt. In dit hoofdstuk wordt kort de methodiek beschreven die daarvoor gehanteerd wordt.

2.1 Objecten gelegen binnen de gemeente Oirschot

Buiten de bebouwde kom

Er worden alleen objecten verwezen die buiten de bebouwde kom gelegen zijn en voldoen aan de criteria die genoemd worden in paragraaf 2.3. Onder bebouwde kom wordt verstaan de verkeerskundige bebouwde kom, waarvan de grens te herkennen is aan het bebouwde kombord ‘Oirschot’. De fysieke locatie van het betreffende object is leidend bij de bepaling of een object binnen of buiten de kom valt.

Binnen de bebouwde kom

Objecten die gelegen zijn binnen de bebouwde kom, worden niet aangegeven op de bewegwijzering. Er is echter een aantal uitzonderingen. Het betreft dan objecten die hetzij van algemeen nut zijn hetzij vanwege de toeristische-recreatieve functies, die ook ter plaatse onbekend verkeer aantrekken. Deze objecten worden weergegeven in de tabel in paragraaf 2.4.

2.2 Objecten gelegen buiten de gemeente Oirschot

Objecten die buiten de gemeente Oirschot vallen, maar waarbij het wenselijk is dat de bewegwijzering op grondgebied van de gemeente Oirschot aanwezig is, kunnen een verzoek doen tot het plaatsen van bewegwijzering. Voor het honoreren van een verzoek tot plaatsen van verwijzingsbebording op grondgebied van de gemeente Oirschot, wordt de aanvraag getoetst aan de beleidsregels van de gemeente Oirschot. M.a.w. zou het object zijn gelegen binnen de gemeente Oirschot, zou het dan volgens de gestelde criteria verwezen mogen worden. Alleen als een object voldoet aan de criteria volgens paragraaf 2.3, kunnen verwijzingsborden aangebracht worden op grondgebied van de gemeente Oirschot. Ook hiervoor geldt dat voor de locaties van de borden, de routing naar het object en het type bebording de richtlijnen uit publicatie 322 ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’ van het CROW worden gebruikt. De kosten voor de aanschaf en het plaatsen van de borden komen voor rekening van de aanvrager.

2.3 Selectiecriteria voor bewegwijzering (vermelding van objecten en accommodaties)

Bij aanvragen voor bewegwijzering geeft onderstaand selectieschema duidelijkheid of de aanvraag gehonoreerd wordt en welke voorzieningen in aanmerking komen voor bewegwijzering. Aanvragen kunnen op deze wijze evenwichtig en objectief worden beoordeeld.

 

(Vragen conform aangegeven volgorde afwerken en te beginnen bij vraag 1)

1. Betreft het een voorziening grotendeels gericht op recreatie en/of toerisme?

Ja, ga door naar 5 Nee, ga door naar 2

 

2. Betreft het een voorziening van algemeen maatschappelijk nut?

Ja, ga door naar 3 Nee, ga door naar 13

 

3. Betreft het een voorziening die in noodgevallen (ziekte of misdrijf) voor onbekenden snel te vinden moet zijn?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 4

 

4. Betreft de voorziening het gemeentehuis?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 5

 

5. Voorziening toegankelijk voor toeristen, recreanten en/of passanten?

Ja, ga door naar 6 Nee, ga door naar 13

 

6. Betreft het een toeristisch infokantoor, dagrecreatieve voorziening of sportaccommodatie?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 7

 

7. Betreft het een verblijfsrecreatieve voorziening?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 8

 

8. Betreft het een horecaonderneming met verblijfsaccommodatie (hotel) en/of congresaccommoda-tie?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 9

 

9. Betreft het een horecaonderneming met restaurantfunctie?

Ja, ga door naar 10 Nee, ga door naar 11

 

10. Ligt de voorziening buiten de bebouwde kom?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 13

 

11. Is de voorziening uniek/van bijzondere betekenis voor de streek?

Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 13

 

12. Doelverwijzing mogelijk indien voldaan wordt aan de aanvullende criteria (zie paragraaf 2.4)

 

13. Doelverwijzing is niet mogelijk.

2.4 Aanvullende criteria op selectie

In onderstaande tabel is een lijst opgenomen van objecten en accommodaties die in aanmerking kunnen komen voor een gemeentelijke bewegwijzering, hetzij vanwege algemeen maatschappelijk nut hetzij vanwe-ge toeristisch-recreatieve functie. Achter elk object- of accommodatie is aangegeven of deze in aanmerking kan komen en wat eventueel de aanvullende criteria zijn.

 

 

 

Object

Algemeen Maatschappelijk Nut

Wel of niet bewegwijzerd

Overweging

1

Gemeentehuis

Wel

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan

2

Politiebureau

Niet

Niet 24 uur bezet

3

Brandweer

Niet

Trekt niet / nauwelijks onbekend verkeer aan

4

Huisartsen

Niet, tenzij

Individuele artsen niet, huisartsenpost wel

5

Tandartsen, dierenartsen

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

6

Apotheek

Niet

Wordt hoofdzakelijk door plaatselijke bewoners bezocht

7

Begraafplaatsen

Niet

Zie kerken (punt 32)

8

Verzorgingstehuis

Niet

Is een normaal woongebouw met bezoekers die veelal bekend zijn met de locatie

9

Verpleeghuis

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

10

Bibliotheek

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

11

Theater / cultureel centrum

Wel

Enck-theater trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan

12

Buurthuizen / gemeenschapshuizen

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

13

Kinderdagverblijven

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

14

Scouting

Niet

Trekt nauwelijks ter plaatse onbekend verkeer aan

15

Onderwijsinstellingen

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan

16

Winkelcentra

Niet

Winkelcentrum heeft voornamelijk een lokale functie. Trekt bij uitstek ter plaatse bekend verkeer aan. Centrum (Markt) wordt al verwezen. Verspreid liggende winkels worden niet verwezen.

17

Streekwinkels (streekgebonden producten)

Wel

Indien niet aan een doorgaande weg / invalsroute gelegen, solitair gelegen en niet in cluster winkels

18

Tankstations en andere voorzieningen voor weggebruikers

Niet

Niet verwezen, trekken niet veel onbekend verkeer aan, zijn duidelijk zicht-baar in het straatbeeld

 

Object

Toeristisch /Recreatief

Wel of niet bewegwijzerd

Overweging

19

VVV

Wel

Heeft belangrijke hulpverlenende functie.

20

Hotels

Wel

Trekt bij uitstek ter plaatse onbekend verkeer aan. Hotels met meer dan 10 slaapplaatsen De vindbaarheid van de grotere overnachtingsmogelijkheden is belangrijk voor toeristen die last minute een overnachtingaccommodatie zoeken. Het aantal slaapplaatsen dat in de accommodatie aanwezig is, is van belang voor de kans op een plek.

21

B&B, appartementen

Wel, mits

Trekt ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Vergun-ning van de gemeente en ingeschreven bij KvK

22

Recreatie-, bungalow-, of stacaravanpark

Wel, mits...

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Ver­gunning van de gemeente en ingeschreven bij KvK.

23

Campings / minicampings

Wel, mits...

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Ver-gunning van de gemeente en ingeschreven bij KvK.

24

Jeugdherbergen en groepsaccommodaties

Wel, mits...

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Ver­gunning van de gemeente en ingeschreven bij KvK.

25

Musea

Wel

Musea trekken relatief veel onbekend verkeer aan.

Criterium: Openbaar en toegankelijk. Anders via VVV verwijzen.

26

Restaurants, eetcafés

Wel, mits...

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Gele-gen buiten bebouwde kom en ingeschreven bij KvK.

27

Cafés, cafetaria’s

Niet

Trekt nauwelijks onbekend verkeer aan.

28

Sportaccommodaties (sportpark, sporthal)

Wel

Alleen openbare accommodaties worden verwezen, deze trekken ook ter plaatse onbekend verkeer aan. krijgen veel lokale bezoekers, maar ook veel bezoekers van buiten de gemeente die voor bijvoorbeeld wedstrijden en toernooien op die locatie moeten zijn. Commerciële fitnesscentra vallen hier niet onder.

29

Sportverenigingen

Niet

Alleen op de accommodaties worden deze verwezen

30

Gymnastieklokalen

Niet

Trekt nauwelijks ter plaatse onbekend verkeer aan

31

Grafheuvel

Wel

Gelegen op moeilijk vindbare plaatsen, mits openbaar en toegankelijk.

32

Visvijver

Wel

Vanaf de ontsluitingsweg, mits openbaar en toegankelijk.

33

Molens

Wel, mits

Mits openbaar en toegankelijk en van culturele of historische waarde.

34

Kerken

Niet

Zijn goed te vinden, zichtbaar

35

Kapellen

Wel, mits...

Mits openbaar en toegankelijk en van religieuze of historische waarde.

36

Toeristisch Belangrijke Objecten

Wel

Mits openbaar en toegankelijk. Gemeente neemt besluit in overleg met VVV.

37

Gemeentelijke trimbaan

Niet

Trekt nauwelijks ter plaatse onbekend verkeer aan

38

Dagrecreatieve bedrijven

Wel

Bijvoorbeeld een outdoorbedrijf. Mits: vergunning en ingeschreven bij KvK.

39

Toeristenpoorten

Wel

Trekt ook ter plaatse onbekend verkeer aan. Mits voldoet aan criteria: Ver-gunning van de gemeente en ingeschreven bij KvK.

 

3. Uitvoering

3.1 Stap 1: Aanvraag

Indien een bedrijf / ondernemer in aanmerking wil komen voor bewegwijzering, kan deze schriftelijk of digi-taal via de website een verzoek indienen bij het VVV Oirschot.

 

3.2 Stap 2: Toetsing

Het VVV Oirschot toetst een binnengekomen aanvraag aan de hand van de selectiecriteria, zoals hierboven onder 2.3 en 2.4 is beschreven. Indien een object of accommodatie in aanmerking komt voor een verwijzing, wordt verder gegaan met stap 3.

3.3 Stap 3: Bebordingsplan

Indien uit de toetsing blijkt dat de aanvrager in aanmerking komt voor bewegwijzering, stelt het VVV Oirschot na voordracht door ondernemer een ‘bebordingsplan’ op met daarin een kaartje van de bewegwijzering en bepaalt de kostenopgave voor de aanschaf van de borden.

3.4 Stap 4: Akkoordverklaring

Het VVV Oirschot legt dit ‘bebordingsplan’ voor aan de aanvrager. Indien de aanvrager niet akkoord is, wordt het plan waar mogelijk aangepast en opnieuw voorgelegd ter akkoordverklaring. Aanvrager verklaart schriftelijk –bv. via email- akkoord te zijn met het bebordingsplan en de (eventuele) financiële verplichting (zie 3.9).

.

3.5 Stap 5: Plaatsing

Als de gemeente Oirschot (buitendienst) de akkoordverklaring van het bebordingsplan van het VVV Oirschot heeft ontvangen, draagt gemeente Oirschot (buitendienst) zorg voor de bestelling van de borden en eventuele dragers en zal overgaan tot het plaatsen van de verwijzingsborden.

3.6 Overige wegbeheerders

Op grondgebied van de gemeente Oirschot bevinden zich verschillende wegen, waarvan de gemeente geen wegbeheerder is. Indien er op- of aan deze wegen bewegwijzering geplaatst wordt, dan moet altijd contact opgenomen worden met de betreffende wegbeheerder. Indien bewegwijzering ook langs wegen dient te worden geplaatst waarvan het beheer bij een ander bestuursorgaan ligt, dan neemt de gemeente (buiten-dienst) op verzoek van het VVV Oirschot contact op met de betreffende wegbeheerder.

3.7 Onderhoud

Het onderhoud is een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder; in geval van de toeristische en recreatieve bewegwijzering is dit anders bepaald. De gemeente Oirschot pleegt onderhoud aan borden op of langs we-gen die in haar beheer zijn. De borden die langs de provinciale wegen zijn geplaatst en door gemeente Oir-schot na toestemming door provincie zijn aangebracht, worden onderhouden door gemeente Oirschot. On-der onderhoud wordt in dit geval verstaan: zorgen voor een reparatie of vervanging van een verwijzingsbord. Over het eventueel schoonmaken van de verwijzingsborden treden betreffende ondernemer en gemeente Oirschot in overleg. In principe zijn ondernemers zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de bor¬den.

3.8 Vervanging bij diefstal of schade

Indien een bord beschadigd is bv. door aanrijding of vuurwerk, wordt bekeken of de beschadiging verholpen kan worden, of dat het bord vervangen moet worden. Het is aan het VVV Oirschot om dit te bepalen. Het

 

VVV Oirschot dan wel de betreffende ondernemer / beheerder van het object dat op het beschadigde bord wordt verwezen, nemen onderling contact op om te bespreken of een vervanging wenselijk is. De kosten van vervanging bij diefstal of schade komt voor rekening van ondernemer (zie ook onder 3.10).

3.9 Kosten voor het plaatsing, vervanging en aanvulling van verwijzingsborden

Op basis van artikel 16 lid 2 uit de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) plaatst de wegbeheerder de be-wegwijzeringsborden, al dan niet op verzoek van een derde. In dat artikel staat: “Verkeerstekens en onder-borden, die niet worden geplaatst of verwijderd krachtens een verkeersbesluit, worden geplaatst of verwij-derd door de zorg van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de zorg van de eigenaar van de weg”.

In artikel 152-157 van de WVW 1994 staat dat de wegbeheerder de kosten draagt voor het plaatsen van de bebording. Omdat er naast het algemeen belang ook een individueel / commercieel belang is voor de aan-vrager, worden de kosten voor het aanschaffen en plaatsen van de bewegwijzering doorberekend naar de aanvrager en aanspraak gemaakt op artikel 156 van de WVW 1994. In dat artikel staat: “Bij algemene maat-regel van bestuur kunnen kosten, verbonden aan de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, worden doorberekend aan degene ten behoeve van wie het verkeersteken is geplaatst of verwijderd.”

Kosten voor het plaatsen van bebording

De kosten voor het plaatsen van de bebording bestaan uit:

  • -

    beoordelen / toetsen aanvraag, opstellen bebordingsplan en voorleggen aan de aanvrager (VVV Oirschot)

  • -

    aanschaf bord(en) inclusief eventuele dragers (flespalen e.d.) en montagemateriaal (ambtelijke uren buitendienst);

  • -

    plaatsingskosten (ambtelijke uren buitendienst).

     

 

Kosten voor het vervangen van de bebording

De kosten voor het vervangen van de bebording bestaan uit:

  • -

    aanvragen offerte, contact met ondernemer, offerte voorleggen aan de eigenaar / beheerder van het betref-fende object (VVV Oirschot);

  • -

    aanschaf bord(en) inclusief eventuele dragers (flespalen e.d.) en montagemateriaal (ambtelijke uren bui-tendienst;

  • -

    plaatsingskosten (ambtelijke uren buitendienst).

 

 

In geval van het eerste verzoek door ondernemer tot plaatsing van bewegwijzering neemt gemeente Oir-schot maximaal 3 verwijzingsborden naar een toeristisch, recreatief en cultureel bedrijf of object voor haar rekening. Deze kosten inclusief kosten voor ambtelijke uren (buitendienst) draagt gemeente Oirschot bij in het kader van haar visie op vrijetijdseconomie en als ‘vriendelijke’ uitnodiging naar en ondersteuning van bezoekende toeristen aan gemeente Oirschot.

Mochten meer dan 3 verwijzingsborden wenselijk / noodzakelijk zijn, dan zijn deze aanschafkosten en bij-komende kosten voor betreffende ondernemer. In geval van een vervolgverzoek door ondernemer tot plaatsing van aanvullende bewegwijzering zijn de plaatsingskosten en bijkomende kosten van de extra te plaatsen verwijzingsborden voor betreffende ondernemer. Ook in geval van verplaatsing van het bedrijf of object zijn (evt.) aanschafkosten en de plaatsingskosten van de (extra) te (ver)plaatsen verwijzingsborden voor rekening van betreffende ondernemer.

3.10 Mutaties

In een aantal gevallen kan er sprake zijn dat een verwijzing moet worden verwijderd / aangepast:

  • -

    door wijziging van de verkeerssituatie (1);

  • -

    door wijziging van het beleid (2);

  • -

    doordat de verwijzing niet langer voldoet aan de criteria uit de ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’ (CROW) (3);

  • -

    als gevolg van sluiting / faillissement / verplaatsing van een bedrijf of object (4);

In deze gevallen informeren gemeente Oirschot (1), het VVV Oirschot (2,3) en ondernemer van het betref-fende bedrijf of beheerder van een object (4) elkaar.

3.11 Handhaving beleid

Bij de realisering van het gehele bewegwijzeringbeleid is een goede handhaving van groot belang. Het ge-dogen van het plaatsen van eigen verwijzingsborden door particulieren / ondernemers komt de uniformiteit en de overzichtelijkheid van het gehele verwijzingsbordensysteem niet ten goede. Hieruit vloeit voort, dat, indien gemeente Oirschot constateert, dat eigenhandig en in strijd met de beleidsregels wordt gehandeld, direct handhavend zal worden opgetreden op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Dit betekent dat de verwijzingsborden op verzoek van gemeente Oirschot wederom moeten worden verwijderd door betreffende particulieren / ondernemers. Bij het niet na-komen van dit verzoek zal gemeente Oirschot betreffende verwijzingsborden verwijderen. Eventueel ge-maakte organisatiekosten zullen dan worden verhaald op betreffende ondernemer.

Bijlage - Publicatie  

Beleidsregels Toeristische en Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Oirschot

In de gemeente Oirschot kennen we drie verschillende categorieën van bewegwijzering naar objecten, na­melijk:

  • Toeristische en recreatieve bestemmingen zoals campings, groepsaccommodaties, bezoekboerderijen en monumenten;

  • Lokale, maatschappelijke bestemmingen die relatief veel onbekend publiek trekken, zoals het gemeen­tehuis en de sportparken.

In 2009 is er kritisch gekeken naar de bewegwijzering van o.a. toeristische en recreatieve objecten in onze gemeente. Er bleek een overaanbod aan verwijzingsborden (en daarmee verwezen objecten) te zijn, waar­door het verwijzingssysteem niet goed functioneerde. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de voorwaarden voor verwijzingsborden in de gemeente Oirschot geactualiseerd. In deze voorwaarden zijn een aantal criteria gesteld waaraan objecten moeten voldoen willen ze in aanmerking komen voor verwij­zingsborden.

 

De criteria zijn vastgelegd in de notitie beleidsregels toeristische en recreatieve bewegwijzering. Deze is te raadplegen via de gemeentelijke website.

 

Oirschot, 9 augustus 2016

 

Naar boven