Gemeenteblad van Oirschot
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 152596 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 152596 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent toeristische en recreatieve bewegwijzering Beleidsregels toeristische en recreatieve bewegwijzering Gemeente Oirschot – 9 augustus 2016
De meeste toeristische bedrijven en objecten waren tot lange tijd niet of onvoldoende aangegeven en van de bedrijven/objecten die wel bewegwijzerd worden, ontbrak een standaardisatie. Het college heeft in 2009 ingestemd met het aanbrengen van een uniforme bewegwijzering, de bruin-witte bewegwijzering voor ver-wijzing naar recreatieve, toeristische en culturele bedrijven en objecten. Na een inventarisatie is een lijst van te bewegwijzeren objecten/bedrijven gemaakt en tevens een bebordingsplan. Het aanbrengen van de be-wegwijzering heeft in 1 keer plaatsgevonden.
Het gemiddeld aantal verwijzingsborden naar een toeristisch, recreatief en cultureel bedrijf of object bedroeg 3 verwijzingsborden. Een summiere afspraak is destijds gemaakt en gecommuniceerd dat gemeente en Land van Oirschot in ieder geval de eerste 3 borden voor hun rekening namen alsook het beheer en onderhoud gedurende 10 jaar. De extra verwijzingsborden –lees meer dan 3- moesten worden bekostigd door de toeristische, recreatieve ondernemer.
De borden dragen uiteraard bij aan de herkenbaarheid. De bruin-witte bewegwijzering is in geheel Europa een geaccepteerde en bezoekersvriendelijke geleiding van het toeristische en recreatieve verkeer. Onnodig zoekgedrag wordt voorkomen. Het draagt bij aan een gastvrije uitstraling en versterking van de toeristisch-recreatieve positie van de gemeente Oirschot.
Afgelopen jaren is de summiere afspraak omtrent het aantal te leveren borden aan de ondernemers onder druk komen te staan, althans was vaak niet haalbaar of leidde tot onduidelijk en onnodige discussies omdat enkele ondernemers een grote hoeveelheid borden moesten plaatsen om ‘gezien en naar verwezen’ te worden. Ook de wijze van organiseren verliep niet altijd soepel. Ten slotte is het wenselijk om afstemming te zoeken met het beleid dat in de andere Kempengemeenten wordt gehanteerd. Het verwijssysteem is zoveel mogelijk uniform met het in de omliggende gemeenten/plaatsen in de regio toegepaste verwijssysteem.
Kortom, de behoefte is aanwezig om de eerder gemaakte afspraken nu helder op papier te zetten en waar nodig te actualiseren. Op deze wijze weet een ieder waaraan men toe is en waarvoor men verantwoordelijk is.
Bewegwijzering is van belang om weggebruikers vlot, doeltreffend en veilig naar hun bestemming te gelei-den en daarmee onnodig (zoek)verkeer te voorkomen. Door het toepassen van de uniforme bewegwijzering, zijn de wegwijzers goed herkenbaar voor de weggebruiker. Om te voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan verwijzingsborden, hanteert gemeente Oirschot beleidsregels met betrekking tot toeristische- en recrea-tieve objecten
De uniform bewegwijzering is om een aantal redenen nodig:
Verder is er het feit, dat particuliere instanties als ANWB, VVV, plaatselijke verenigingen en toeristisch georiënteerde ondernemers regelmatig verzoeken doen voor het mogen plaatsen van verwijzingsborden om objecten en voorzieningen duidelijk te verwijzen. Voor ondernemers en bedrijven moet het duidelijk zijn waar zij aan toe zijn als het om bewegwijzering gaat. Dit houdt in dat helder moet zijn of een bedrijf hiervoor in aanmerking komt en welke randvoorwaarden daaraan verbonden zijn. Via deze notitie en de hierin verwoorde en op te stellen richtlijnen voor utilitaire, toeristische en overige bewegwijzering kunnen deze verzoeken dan in de toekomst sneller en meer helder afgehandeld worden en is ook het bestrijden van illegaal geplaatste borden beter en consequenter uit te voeren.
Daarnaast kunnen via bewegwijzering verkeersstromen de gewenste richting opgestuurd worden. En een goede sturing van deze verkeersstromen is zeker noodzakelijk gezien de toenemende verkeersdrukte op wegen in de gemeente en een toenemende verscheidenheid aan (te bewegwijzeren) recreatief-toeristische bestemmingen. Wildgroei van verwijzingsborden zorgt ervoor dat weggebruikers de informatie niet meer kunnen opnemen en dat daardoor het doel van de bewegwijzering niet gehaald wordt. Kortom, een wildgroei komt de doorstroming en verkeersveiligheid niet ten goede
Kortom, de beleidsregels geven daarom aan welke objecten en accommodaties er in aanmerking komen voor een verwijzing via bewegwijzering en wat de randvoorwaarden zijn. In 2009 is een lijst van bedrij-ven/objecten op basis van (geactualiseerde) selectiecriteria vastgesteld, die in aanmerking kunnen komen voor toeristische bewegwijzering.
Het gaat in deze notitie om bewegwijzering voor personenautoverkeer naar:
De beleidsregels bevatten regels met betrekking tot:
Deze beleidsregels gaan niet over:
1.4 Landelijke richtlijn bewegwijzering
Voor het plaatsen van toeristische en recreatieve bewegwijzering en dan met name de locatie, routing, bord-grootte, symboolkeuze en dergelijke worden de landelijke richtlijnen van het CROW (Nationaal kennisplat-form voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) gehanteerd. Deze zijn tevens leidend in geval van onduidelijkheden / discussies . Het CROW heeft daarvoor een publicatie uitgebracht, namelijk CROW publicatie 322 ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’.
Daarbij is in kleur onderscheid gemaakt tussen openbare objecten / voorzieningen en de toeristische objec-ten/accommodaties. De bruine borden zijn voor toeristische en recreatieve objecten, zoals campings en musea. De blauw-witte voor objecten van algemeen nut zoals sportvelden en het gemeentehuis.
Om verzoeken tot verwijzing snel en effectief te kunnen toetsen, is een systematische aanpak noodzakelijk waarin op grond van selectiecriteria exact wordt bepaald of een doel, gebied of object een verwijzing krijgt, welk type verwijzing deze krijgt en waar deze verwijzing precies komt. In dit hoofdstuk wordt kort de methodiek beschreven die daarvoor gehanteerd wordt.
2.1 Objecten gelegen binnen de gemeente Oirschot
Er worden alleen objecten verwezen die buiten de bebouwde kom gelegen zijn en voldoen aan de criteria die genoemd worden in paragraaf 2.3. Onder bebouwde kom wordt verstaan de verkeerskundige bebouwde kom, waarvan de grens te herkennen is aan het bebouwde kombord ‘Oirschot’. De fysieke locatie van het betreffende object is leidend bij de bepaling of een object binnen of buiten de kom valt.
Objecten die gelegen zijn binnen de bebouwde kom, worden niet aangegeven op de bewegwijzering. Er is echter een aantal uitzonderingen. Het betreft dan objecten die hetzij van algemeen nut zijn hetzij vanwege de toeristische-recreatieve functies, die ook ter plaatse onbekend verkeer aantrekken. Deze objecten worden weergegeven in de tabel in paragraaf 2.4.
2.2 Objecten gelegen buiten de gemeente Oirschot
Objecten die buiten de gemeente Oirschot vallen, maar waarbij het wenselijk is dat de bewegwijzering op grondgebied van de gemeente Oirschot aanwezig is, kunnen een verzoek doen tot het plaatsen van bewegwijzering. Voor het honoreren van een verzoek tot plaatsen van verwijzingsbebording op grondgebied van de gemeente Oirschot, wordt de aanvraag getoetst aan de beleidsregels van de gemeente Oirschot. M.a.w. zou het object zijn gelegen binnen de gemeente Oirschot, zou het dan volgens de gestelde criteria verwezen mogen worden. Alleen als een object voldoet aan de criteria volgens paragraaf 2.3, kunnen verwijzingsborden aangebracht worden op grondgebied van de gemeente Oirschot. Ook hiervoor geldt dat voor de locaties van de borden, de routing naar het object en het type bebording de richtlijnen uit publicatie 322 ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’ van het CROW worden gebruikt. De kosten voor de aanschaf en het plaatsen van de borden komen voor rekening van de aanvrager.
2.3 Selectiecriteria voor bewegwijzering (vermelding van objecten en accommodaties)
Bij aanvragen voor bewegwijzering geeft onderstaand selectieschema duidelijkheid of de aanvraag gehonoreerd wordt en welke voorzieningen in aanmerking komen voor bewegwijzering. Aanvragen kunnen op deze wijze evenwichtig en objectief worden beoordeeld.
(Vragen conform aangegeven volgorde afwerken en te beginnen bij vraag 1)
1. Betreft het een voorziening grotendeels gericht op recreatie en/of toerisme?
Ja, ga door naar 5 Nee, ga door naar 2
2. Betreft het een voorziening van algemeen maatschappelijk nut?
Ja, ga door naar 3 Nee, ga door naar 13
3. Betreft het een voorziening die in noodgevallen (ziekte of misdrijf) voor onbekenden snel te vinden moet zijn?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 4
4. Betreft de voorziening het gemeentehuis?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 5
5. Voorziening toegankelijk voor toeristen, recreanten en/of passanten?
Ja, ga door naar 6 Nee, ga door naar 13
6. Betreft het een toeristisch infokantoor, dagrecreatieve voorziening of sportaccommodatie?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 7
7. Betreft het een verblijfsrecreatieve voorziening?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 8
8. Betreft het een horecaonderneming met verblijfsaccommodatie (hotel) en/of congresaccommoda-tie?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 9
9. Betreft het een horecaonderneming met restaurantfunctie?
Ja, ga door naar 10 Nee, ga door naar 11
10. Ligt de voorziening buiten de bebouwde kom?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 13
11. Is de voorziening uniek/van bijzondere betekenis voor de streek?
Ja, ga door naar 12 Nee, ga door naar 13
12. Doelverwijzing mogelijk indien voldaan wordt aan de aanvullende criteria (zie paragraaf 2.4)
2.4 Aanvullende criteria op selectie
In onderstaande tabel is een lijst opgenomen van objecten en accommodaties die in aanmerking kunnen komen voor een gemeentelijke bewegwijzering, hetzij vanwege algemeen maatschappelijk nut hetzij vanwe-ge toeristisch-recreatieve functie. Achter elk object- of accommodatie is aangegeven of deze in aanmerking kan komen en wat eventueel de aanvullende criteria zijn.
Indien een bedrijf / ondernemer in aanmerking wil komen voor bewegwijzering, kan deze schriftelijk of digi-taal via de website een verzoek indienen bij het VVV Oirschot.
Het VVV Oirschot toetst een binnengekomen aanvraag aan de hand van de selectiecriteria, zoals hierboven onder 2.3 en 2.4 is beschreven. Indien een object of accommodatie in aanmerking komt voor een verwijzing, wordt verder gegaan met stap 3.
Indien uit de toetsing blijkt dat de aanvrager in aanmerking komt voor bewegwijzering, stelt het VVV Oirschot na voordracht door ondernemer een ‘bebordingsplan’ op met daarin een kaartje van de bewegwijzering en bepaalt de kostenopgave voor de aanschaf van de borden.
Het VVV Oirschot legt dit ‘bebordingsplan’ voor aan de aanvrager. Indien de aanvrager niet akkoord is, wordt het plan waar mogelijk aangepast en opnieuw voorgelegd ter akkoordverklaring. Aanvrager verklaart schriftelijk –bv. via email- akkoord te zijn met het bebordingsplan en de (eventuele) financiële verplichting (zie 3.9).
Als de gemeente Oirschot (buitendienst) de akkoordverklaring van het bebordingsplan van het VVV Oirschot heeft ontvangen, draagt gemeente Oirschot (buitendienst) zorg voor de bestelling van de borden en eventuele dragers en zal overgaan tot het plaatsen van de verwijzingsborden.
Op grondgebied van de gemeente Oirschot bevinden zich verschillende wegen, waarvan de gemeente geen wegbeheerder is. Indien er op- of aan deze wegen bewegwijzering geplaatst wordt, dan moet altijd contact opgenomen worden met de betreffende wegbeheerder. Indien bewegwijzering ook langs wegen dient te worden geplaatst waarvan het beheer bij een ander bestuursorgaan ligt, dan neemt de gemeente (buiten-dienst) op verzoek van het VVV Oirschot contact op met de betreffende wegbeheerder.
Het onderhoud is een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder; in geval van de toeristische en recreatieve bewegwijzering is dit anders bepaald. De gemeente Oirschot pleegt onderhoud aan borden op of langs we-gen die in haar beheer zijn. De borden die langs de provinciale wegen zijn geplaatst en door gemeente Oir-schot na toestemming door provincie zijn aangebracht, worden onderhouden door gemeente Oirschot. On-der onderhoud wordt in dit geval verstaan: zorgen voor een reparatie of vervanging van een verwijzingsbord. Over het eventueel schoonmaken van de verwijzingsborden treden betreffende ondernemer en gemeente Oirschot in overleg. In principe zijn ondernemers zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de bor¬den.
3.8 Vervanging bij diefstal of schade
Indien een bord beschadigd is bv. door aanrijding of vuurwerk, wordt bekeken of de beschadiging verholpen kan worden, of dat het bord vervangen moet worden. Het is aan het VVV Oirschot om dit te bepalen. Het
VVV Oirschot dan wel de betreffende ondernemer / beheerder van het object dat op het beschadigde bord wordt verwezen, nemen onderling contact op om te bespreken of een vervanging wenselijk is. De kosten van vervanging bij diefstal of schade komt voor rekening van ondernemer (zie ook onder 3.10).
3.9 Kosten voor het plaatsing, vervanging en aanvulling van verwijzingsborden
Op basis van artikel 16 lid 2 uit de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) plaatst de wegbeheerder de be-wegwijzeringsborden, al dan niet op verzoek van een derde. In dat artikel staat: “Verkeerstekens en onder-borden, die niet worden geplaatst of verwijderd krachtens een verkeersbesluit, worden geplaatst of verwij-derd door de zorg van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de zorg van de eigenaar van de weg”.
In artikel 152-157 van de WVW 1994 staat dat de wegbeheerder de kosten draagt voor het plaatsen van de bebording. Omdat er naast het algemeen belang ook een individueel / commercieel belang is voor de aan-vrager, worden de kosten voor het aanschaffen en plaatsen van de bewegwijzering doorberekend naar de aanvrager en aanspraak gemaakt op artikel 156 van de WVW 1994. In dat artikel staat: “Bij algemene maat-regel van bestuur kunnen kosten, verbonden aan de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, worden doorberekend aan degene ten behoeve van wie het verkeersteken is geplaatst of verwijderd.”
Kosten voor het plaatsen van bebording
De kosten voor het plaatsen van de bebording bestaan uit:
Kosten voor het vervangen van de bebording
De kosten voor het vervangen van de bebording bestaan uit:
In geval van het eerste verzoek door ondernemer tot plaatsing van bewegwijzering neemt gemeente Oir-schot maximaal 3 verwijzingsborden naar een toeristisch, recreatief en cultureel bedrijf of object voor haar rekening. Deze kosten inclusief kosten voor ambtelijke uren (buitendienst) draagt gemeente Oirschot bij in het kader van haar visie op vrijetijdseconomie en als ‘vriendelijke’ uitnodiging naar en ondersteuning van bezoekende toeristen aan gemeente Oirschot.
Mochten meer dan 3 verwijzingsborden wenselijk / noodzakelijk zijn, dan zijn deze aanschafkosten en bij-komende kosten voor betreffende ondernemer. In geval van een vervolgverzoek door ondernemer tot plaatsing van aanvullende bewegwijzering zijn de plaatsingskosten en bijkomende kosten van de extra te plaatsen verwijzingsborden voor betreffende ondernemer. Ook in geval van verplaatsing van het bedrijf of object zijn (evt.) aanschafkosten en de plaatsingskosten van de (extra) te (ver)plaatsen verwijzingsborden voor rekening van betreffende ondernemer.
In een aantal gevallen kan er sprake zijn dat een verwijzing moet worden verwijderd / aangepast:
In deze gevallen informeren gemeente Oirschot (1), het VVV Oirschot (2,3) en ondernemer van het betref-fende bedrijf of beheerder van een object (4) elkaar.
Bij de realisering van het gehele bewegwijzeringbeleid is een goede handhaving van groot belang. Het ge-dogen van het plaatsen van eigen verwijzingsborden door particulieren / ondernemers komt de uniformiteit en de overzichtelijkheid van het gehele verwijzingsbordensysteem niet ten goede. Hieruit vloeit voort, dat, indien gemeente Oirschot constateert, dat eigenhandig en in strijd met de beleidsregels wordt gehandeld, direct handhavend zal worden opgetreden op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Dit betekent dat de verwijzingsborden op verzoek van gemeente Oirschot wederom moeten worden verwijderd door betreffende particulieren / ondernemers. Bij het niet na-komen van dit verzoek zal gemeente Oirschot betreffende verwijzingsborden verwijderen. Eventueel ge-maakte organisatiekosten zullen dan worden verhaald op betreffende ondernemer.
Beleidsregels Toeristische en Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Oirschot
In de gemeente Oirschot kennen we drie verschillende categorieën van bewegwijzering naar objecten, namelijk:
In 2009 is er kritisch gekeken naar de bewegwijzering van o.a. toeristische en recreatieve objecten in onze gemeente. Er bleek een overaanbod aan verwijzingsborden (en daarmee verwezen objecten) te zijn, waardoor het verwijzingssysteem niet goed functioneerde. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de voorwaarden voor verwijzingsborden in de gemeente Oirschot geactualiseerd. In deze voorwaarden zijn een aantal criteria gesteld waaraan objecten moeten voldoen willen ze in aanmerking komen voor verwijzingsborden.
De criteria zijn vastgelegd in de notitie beleidsregels toeristische en recreatieve bewegwijzering. Deze is te raadplegen via de gemeentelijke website.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-152596.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.