Gemeenteblad van Oirschot
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 151756 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2018, 151756 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot houdende Beleidsnotitie “werkwijze voor het voeren van een zorgvuldige omgevingsdialoog”
In onze “Oirschotse visie intensieve veehouderij” willen wij graag duidelijkheid geven aan allen betrokkenen in het buitengebied. Ondernemers worden gestimuleerd en zonodig verplicht om duurzaam te ondernemen. Met oog voor de omgeving, met maatschappelijke waardering voor de sector en gericht op economisch perspectief.
Wij hebben voor een aantal aspecten sturingsmogelijkheden, zoals het aanpassen van lokaal beleid, regelgeving en handhaving zoals bestemmingsplan, vergunningverlening, geurbeleid en landschappelijke inpassing.
In samenwerking met hogere overheden moet worden gezocht naar oplossingen in niet-lokaal beleid en wetgeving en interactie met alle betrokken partijen dient te worden bevorderd.
Door de Provincie Noord Brabant is op 18 maart 2014 de Verordening Ruimte 2014 vastgesteld. In deze Verordening zijn voorwaardelijke bepalingen opgenomen voor uitbreiding van een veehouderij. Zolang deze bepalingen nog niet in het bestemmingsplan Buitengebied zijn opgenomen zijn de in de verordening rechtstreeks werkende regels van toepassing. Deze bepalen, dat een toename van bestaande bebouwing voor de uitoefening van een veehouderij alleen onder voorwaarden is toegestaan. Eén van die voorwaarden is, dat een zorgvuldige dialoog is gevoerd, gericht op het betrekken van de belangen van de omgeving bij het initiatief.
De ondernemer dient derhalve het verslag van de dialoog, inclusief de opmerkingen van de buurt, toe te voegen aan zijn aanvraag voor een omgevingsvergunning.
Indien de aanvraag hierin niet voorziet en tevens is gebleken dat er geen dialoog heeft plaatsgevonden voorafgaand aan het indienen van een aanvraag, wordt de aanvraag geweigerd.
Het is van belang dat een veehouderij in de omgeving ingepast wordt en daarmee maatschappelijk aanvaardbaar wordt. In deze notitie wordt invulling gegeven aan het begrip omgevingsdialoog en een werkwijze die is gericht op houding en gedrag in de relatie tussen ondernemer, buurt en overheid.
Huidige werkwijze en zijn beperkingen
De ondernemer dient zijn aanvraag voor een omgevingsvergunning in bij de gemeente. Deze voorziet meestal niet in een verslag van een gevoerde omgevingsdialoog met opmerkingen van de buurt.
In veel gevallen wordt die weliswaar gevoerd, doch echter pas nadat er al een complete aanvraag bij de gemeente is ingediend. Daardoor kunnen opmerkingen van de omgeving in beginsel niet meer leiden tot een eventuele aanpassing van ingediende plannen.
Een dialoog met de omgeving is echter vaak een eerste vereiste voor een goede maatschappelijke verankering.
De ondernemer en zijn omgeving hebben een direct belang bij het onderhouden van een goede relatie. Daarom is het aan te bevelen om niet enkel het gesprek aan te gaan als er een eenzijdig belang is (bijvoorbeeld in het geval van een vergunningaanvraag), maar voortdurend te werken aan een goede verstandhouding.
Een omgevingsdialoog is er op gericht in een vroegtijdig stadium met elkaar ontwikkelingsplannen en aandachtspunten te bespreken.
Er zijn enkele specifieke aanleidingen om een dialoog te starten:
Deze notitie beperkt zich tot de werkwijze gekoppeld aan een aanvraag om een omgevingsvergunning, zoals bedoeld in bovenstaand aandachtspunt 2.
De werkwijze is er opgericht om antwoord te krijgen op de volgende vragen:
Relatie met de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV)
De dialoog is geen onderdeel van de BZV. De BZV kan worden gebruikt om de inhoudelijke thema’s en de keuzes bij die thema’s in de dialoog te bespreken. Deze notitie is gericht op de werkwijze op bedrijfsniveau.
Wenselijke werkwijze dialoog bij een vergunningaanvraag
Het voeren van een zorgvuldige omgevingsdialoog kan uit een viertal stappen bestaan. Bij stap 3 wordt pas overgegaan tot het indienen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning. Hierbij gaan wij er vanuit, dat er geen sprake kan zijn van een zorgvuldige dialoog, indien deze pas na indiening van een aanvraag wordt gevoerd.
De ondernemer dient zijn aanvraag voor een omgevingsvergunning in bij de gemeente en voegt het verslag van de dialoog inclusief de opmerkingen van de buurt toe. Indien de aanvraag hierin niet voorziet en tevens is gebleken dat er geen dialoog heeft plaatsgevonden voorafgaand aan het indienen van een aanvraag, wordt de aanvraag geweigerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-151756.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.