Jaarverslag Toezicht en Handhaving Breda 2017

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 15 mei 2018het Jaarverslag Toezicht en Handhaving Breda 2017 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

Het jaarverslag wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van  het jaarverslag is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst jaarverslag

1 INLEIDING

2017 was een intensief jaar op het gebied van toezicht en handhaving in Breda. Op verschillende thema’s hebben we de zichtbaarheid van toezicht en handhaving vergroot. Het wijkgericht werken van onze bijzonder opsporingsambtenaren (BOA’s) laat positieve resultaten zien. Verder hebben we geïnvesteerd in kennis en kunde op verschillende gebieden, zoals handhaving op het water, handhaving van de ‘groene’ wetten en de toe te passen bouwregelgeving voor de overlast in de bestaande stad. Zo bewegen we mee met de ontwikkelingen in Breda.

Daarnaast is toezicht en handhaving ook afhankelijk van de actualiteit. In 2017 leidde dit tot een aangepaste inzet van onze capaciteit op verschillende thema’s. Bij de uitwerking van deze onderwerpen in hoofdstuk 4 gaan we daar dieper op in.

Afgelopen jaar hebben de domeinen binnen de gemeente Breda vorm gekregen. Dankzij deze herinrichting kunnen teams en afdelingen elkaar beter vinden voor samenwerking. De domeinen zijn zo veel mogelijk ingericht op raakvlakken in elkaars werk. De toezichts- en handhavingstaken van de gemeente zijn ondergebracht in verschillende afdelingen binnen de gemeente Breda. Ondanks deze verdeling houden we verbinding met elkaar door het benoemen van gezamenlijke acties en doelstellingen. Zo houden we de positieve opbrengsten vast van de gecentraliseerde handhaving zoals we die eerder hanteerden. We hebben oog en oor voor elkaars taakvelden.

De Wet private kwaliteitsborging is afgelopen jaar teruggenomen na de behandeling in de Eerste Kamer. Ook de Omgevingswet is uitgesteld. Dit veroorzaakt onduidelijkheid voor toezicht en handhaving op de nieuw te bouwen bouwwerken binnen de gebouwde omgeving. Het zorgt er bovendien voor dat we niet gericht kunnen investeren in kennis en kunde op deze terreinen. We zijn in 2017 wel meer in lijn gaan werken met de gedachte van de Omgevingswet.

In 2017 hebben we onze samenwerking met de politie verder versterkt. We werken intensiever samen en onze extra inzet op het thema ‘ondermijning’ (het verstoren van de georganiseerde criminele industrie) is zichtbaar in de resultaten. Ook de samenwerking met Buurtpreventie Breda heeft meer vorm gekregen, wat duidelijk zichtbaar wordt in 2018.

Al met al was 2017 een jaar waarin we de positieve lijn vanuit 2015 en 2016 verder hebben voortgezet. Samen met de stad en onze ketenpartners zorgen we ervoor dat alle Bredanaars en alle bezoekers van Breda zich veilig en prettig voelen in onze stad.

2 SAMENVATTING

Met het instrument toezicht en handhaving willen we een wezenlijke bijdrage leveren aan Breda als leefbare en veilige stad. Daarbij staat niet de controle voorop, maar het uiteindelijke effect daarvan op de leefomgeving.

 

2.1 Afwijkingen van het Programma 2017

Jaarlijks stelt de gemeente Breda een programma Toezicht en Handhaving op, dat wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Dit jaarverslag laat de speerpunten en resultaten van het Programma 2017 zien, waarbij we vooral ingaan op de zaken die afwijken van wat we gepland en geraamd hadden.

 

Een aantal projecten die in 2017 planmatig zijn gestart, worden uitgevoerd in 2018, waaronder:

  • toezicht en handhaving op de nieuw aan te leggen ligplaatsen in de singels en het verplaatsen van boten daarheen

  • toezicht en handhaving op de reclameborden in de binnenstad in het kader van het project ‘Aanpak verrommeling binnenstad’

  • kennisuitbreiding over de Wet natuurbescherming

  • intensievere samenwerking met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

 

2.2 Bereikte doelen

In het jaar 2017 is de beschikbare capaciteit optimaal ingezet voor de taakvelden die het belangrijkst zijn voor Breda. Daarbij hebben we vrijwel alle doelen voor 2017 cijfermatig gerealiseerd. Daar waar we minder hebben uitgevoerd dan begroot, is de prioriteit (zeer) laag. Daar waar we meer hebben uitgevoerd dan begroot, is de prioriteit (zeer) hoog.

 

2.3 Intensievere samenwerking

In 2017 hebben we verschillende samenwerkingsverbanden geïntensiveerd. Mede daardoor zijn toezicht en handhaving zichtbaarder geworden. Zo hebben we de criminaliteit, de vervuiling en het foutparkeren op Hazeldonk aangepakt in samenwerking met de politie. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met de politie en het waterschap over het handhaven van de gedragsregels op het water. Verder werken we nauw samen met Staatsbosbeheer om illegale kap in het buitengebied te voorkomen.

 

2.4 Breda voldoet aan de kwaliteitscriteria

In 2016 voldeed de gemeente Breda nog niet volledig aan de Brabantbrede Verordening en de kwaliteitscriteria 2.1. Daarop hebben we diverse verbeteracties ingezet. En met succes: de meting over 2017 laat zien dat de gemeente Breda voldoet aan alle vereiste kwaliteitsniveaus.

 

2.5 Waarderingscijfer van onze stakeholders

In eerdere jaarverslagen hebben we steeds de waarderingscijfers vanuit onze stakeholders (waaronder de wijkraden) meegenomen. Dit jaar hebben wij hen opnieuw gevraagd om een waarderingscijfer te geven, maar de respons was te laag voor een representatief beeld. We onderzoeken daarom de mogelijkheden om onze stakeholders in 2018 actiever te betrekken bij het volgende jaarverslag, om zo de respons te vergroten. Mogelijk kunnen we aansluiting zoeken bij het klanttevredenheidsonderzoek dat in 2018 plaatsvindt. Daarnaast leggen wij contact met de spelers in de wijkgerichte aanpak om onze stakeholderslijst te actualiseren.

3 UITGANGSPUNTEN PROGRAMMA 2017

In het Programma 2017 hebben we de verschillende taakvelden voor de duidelijkheid op thema ingedeeld, in plaats van op wetgeving. Deze indeling is opgenomen in bijlage 1.  Alle taakvelden zijn op een bepaalde manier geprioriteerd. Een toelichting daarop is te vinden in bijlage 2.

De buurten in Breda hebben te maken met verschillende, specifieke soorten overlast in de openbare ruimte. Dat bleek uit de gemeentelijke beleidsmonitor en uit gesprekken met wijkraden. We hebben er daarom voor gekozen om de inzet van toezicht en handhaving toe te spitsen op de overlastsituaties die voor de betreffende wijk een hoge prioriteit hebben. Deze buurtspecifieke aanpak vraagt om maatwerk.

 

3.1 Aanvullende speerpunten binnen het Programma 2017

Binnen de gemeentelijke organisatie zijn er tal van raakvlakken met andere disciplines. Zij hebben de volgende activiteiten aangedragen, die van invloed zijn geweest op onze prioriteiten voor 2017:

  • Controle op het scheiden en aanbieden van afval (VANG-project)

  • Illegale kap en herplantingsplicht

  • Aanlegplaatsen voor boten

  • Reclameborden in de binnenstad

 

3.2 Beleidsontwikkelingen in 2017

In 2017 speelden twee belangrijke beleidsontwikkelingen:

  • Wet natuurbescherming

  • Het Handboek Buitenruimte; Breda als gastvrije en aantrekkelijke stad

 

Bij het opstellen van het Programma 2017 was de impact van deze ontwikkelingen op de toezicht- en handhavingstaken nog onduidelijk. De verwachte verschuiving in activiteiten heeft niet plaatsgevonden, omdat de plannen die voortvloeien uit deze beleidsontwikkelingen pas in 2018 worden uitgevoerd.

 

3.3 Wijzigingen ten opzichte van het Programma 2017

Hoewel het voorliggende verslag een beschrijving is van de integrale benadering van veiligheid zijn een aantal onderwerpen welke separaat worden gerapporteerd binnen een ander kader omdat het samenhang van maatregelen daar beter tot zijn recht komt op die manier dan in dit jaarverslag wat primair een verantwoordingsinstrument is in het kader van het provinciaal interbestuurlijk toezicht. Het betreft de volgende onderdelen:

 

Fraudebestrijding

In het Programma 2017 hebben we ‘fraude’ als thema meegenomen. Binnen dit thema valt het taakveld fraudebestrijding met betrekking tot uitkeringen op grond van sociale wetgeving. Gerelateerde activiteiten, waaronder het project ‘Landelijke aanpak adreskwaliteit’, zijn daarom niet in dit jaarverslag opgenomen. Uiteraard is de aanpak integraal en elkaar versterkend.

 

Kinderopvang

In de loop van 2017 is deze taak opgenomen in het Sociaal Economisch Domein. Gerelateerde activiteiten, waaronder controles van bestaande kindercentra en gastouders, zijn daarom niet in dit jaarverslag opgenomen. Ook hier werken we integraal en elkaar versterkend.

 

Hazeldonk

Een belangrijke ontwikkeling die niet in het Programma 2017 was opgenomen, maar die wel onze aandacht vroeg, was de situatie op Hazeldonk. Daar was al enige tijd sprake van criminaliteit, zoals ladingdiefstal en drugshandel. Daarnaast werd de omgeving vervuild en vernield, en ontstonden er geregeld gevaarlijke situaties doordat trucks op de vluchtstrook werden geparkeerd. Medio 2017 is daarom een plan uitgevoerd om het voormalige douaneterrein om te bouwen tot een beveiligde truckparking.

 

In de aanloop naar dit project en tijdens de uitvoering ervan hebben vier BOA’s toezicht gehouden. Ook handhaafden zij op het parkeerverbod. Hierdoor is de criminaliteit op Hazeldonk gehalveerd. De omgeving is verbeterd, er is minder overlast, chauffeurs voelen zich veiliger en ook de lokale ondernemers zijn blij met de nieuwe situatie. Ook na de verbouwing hebben we toezicht en handhaving ingezet. Daarbij werkten onze BOA’s nauw samen met de politie. Waar dat nodig was, zetten zij ook een tolk in om de taalbarrière met de chauffeurs te overwinnen.

 

De problemen zijn dus sterk verminderd, maar nog niet geminimaliseerd. Daarom zetten wij ook in het eerste kwartaal van 2018 toezicht en handhaving in. Hoe de periode daarna eruitziet, is nu nog niet duidelijk.

 

Park Het Valkenberg

In 2017 heeft de samenwerking tussen de gemeente, de politie, het OM, de NS en de stichting Maatschappelijke Opvang Breda en omstreken in het kader van VAST (VAlkenbergSTation) verder vorm gekregen. De inzet van particuliere beveiligers in Het Valkenberg en de Willemstraat is overgenomen door BOA’s van de gemeente. Maandelijks vindt er een overleg plaats tussen de partners om eventuele overlastsituaties te bespreken en acties uit te zetten. Dit heeft ertoe geleid dat de overlast in het gebied sterk is afgenomen. Het aantal meldingen door bewoners en passanten in Het Valkenberg en de Spoorbuurt over drugsoverlast is gedaald naar minder dan vijf per maand. Ook in het station is het aantal meldingen van drugsoverlast zeer beperkt. Wél vraagt de aanwezigheid van hangjeugd geregeld de aandacht.

 

De partijen werken nauw samen met het Veiligheidshuis. Binnen het Veiligheidshuis wordt met partners in de straf- en zorgketen samengewerkt voor de aanpak van complexe casuïstiek. Dit heeft ertoe geleid dat een beperkt aantal personen, die zich ook manifesteerden in Het Valkenberg, zijn opgenomen in een zorgtraject. Door deze persoonsgerichte aanpak stadsbreed uit te voeren, kon een (blijvende) verplaatsing van de overlast naar andere delen van de stad worden tegengegaan.

4 UITGEVOERDE TAKEN EN ACTIVITEITEN

De gemeente heeft een toezichthoudende en handhavende taak op diverse taakvelden. Per taakveld hebben we in het Programma 2017 verschillende doelen gesteld. Een groot deel van deze doelen is bereikt. Daarbij hebben we de prioriteit die bepaalde activiteiten hebben meegekregen, meegewogen in de uitvoering ervan.

 

Op de volgende taakvelden hebben we de doelen bereikt conform het Programma 2017:

  • Bestaande bouw

  • Bouwtoezicht inclusief monumenten

  • Rechtmatigheid van bewoning

  • Aanhangers

  • Honden

  • Terrassen

  • Water

  • Werkterreinen en bouwobjecten

  • Cameratoezicht

  • Drank- en horecawet

  • Drugs

  • Hangjongeren/zwervers

  • Prostitutie

  • Fietshandhaving

  • Samenwerking met de politie

 

Deze taakvelden worden daarom verder niet besproken in dit jaarverslag. We gaan hieronder verder in op de speerpunten en taakvelden waarop we zijn afgeweken van het Programma 2017.

4.1 Speerpunten

Op de volgende speerpunten zijn we afgeweken van het Programma 2017:

  • VANG

  • Illegale kap en herplantingsplicht

  • Aanlegplaatsen voor boten

  • Reclameborden in de binnenstad

  • Wet natuurbescherming

  • Samenwerking met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

 

Hieronder lichten we de ontwikkelingen op deze speerpunten verder toe.

 

VANG

In 2017 is het programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) gerealiseerd. Daarbij was een goede samenwerking met het instrument toezicht en handhaving een vereiste; handhaving is immers vaak het sluitstuk, naast communicatie en uitvoering. Om onze inwoners goed voor te lichten over de nieuwe manier van afvalscheiding, heeft Afvalservice zeven afvalcoaches aangetrokken. Zij hebben een controlerende en een opvoedkundige functie. Hiermee heeft Afvalservice inwoners aangesproken die hun afval niet goed scheidden en hen uitleg gegeven over afvalscheiding. Helaas waren er ook hardnekkige gevallen, waarbij het optreden van een BOA onmisbaar was. Deze samenwerking heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de uitrol van VANG. Omdat het project in 2018 verdergaat, is het belangrijk dat we doorgaan met het geven van informatie en met de controles op afvalscheiding.

 

Illegale kap en herplantingsplicht

Bomen die alleen mogen worden gekapt met een vergunning, zijn in kaart gebracht op de ‘bomenkaart; vergunningplichtige houtopstanden’. In 2017 hebben we een samenwerking opgezet met Staatsbosbeheer voor het toezicht op illegale kap in het buitengebied van Breda. Staatsbosbeheer heeft de bevoegdheid om handhavend op te treden binnen de gemeente. Hierbij maken zij geen gebruik van een bestuurlijke boete. Daar waar ze illegale kap constateren, leggen ze een herplantingsplicht op.

 

Aanlegplaatsen boten

In 2017 hebben we een hoge prioriteit gegeven aan de aanlegvergunningen voor boten. Hier hebben we het hele jaar flink op ingezet. Daarbij hebben we alle (illegale) ligplaatsen, de ligplaatsen grenzend aan tuinen en de gezonken boten in kaart gebracht. Alle illegaal aangemeerde en gezonken boten zijn geruimd. In samenwerking met het waterschap hebben we een legaliseringstraject opgestart voor de boten die grenzen aan tuinen.

 

Door deze acties is het varen op de singels in Breda meer in beeld gekomen. Dat heeft geresulteerd in een langere wachtlijst (van zo’n 300 mensen) voor een ligplaats in de singels. Om de wachtenden én de huidige ligplaatshouders tegemoet te komen, vragen we nadrukkelijk aandacht voor de aanleg van een trailerhelling, zeker gezien het komende verbod om de oevers te gebruiken om een boot te water te laten.

 

De afgelopen jaren is de waterrecreatie in Breda flink toegenomen, net als het aantal waterevenementen. Een nadelig bijeffect is dat de inwoners ook meer overlast ervaren. Daarom hebben we in overleg met de politiek het initiatief genomen om de fysieke handhaving te water verder vorm te geven. Dit heeft geleid tot de aanschaf van een eigen handhavingsboot en de opleiding van zes BOA’s en een medewerker bestaande stad om tijdens het vaarseizoen direct toezicht te houden op de naleving van de gedragsregels op het water. Dit doen we in samenwerking met waterschap Brabantse Delta en de politie.

 

De aanleg van nieuwe ligplaatsen en de verplaatsing van boten daarheen wordt in mei 2018 afgerond. Ook hierbij heeft het instrument toezicht en handhaving een belangrijke taak. Dit instrument zorgt ervoor dat de gemaakte afspraken worden nageleefd.

 

Reclameborden in binnenstad: Breda als gastvrije en aantrekkelijke stad

In het kader van de beleidsontwikkeling ‘Breda als gastvrije en aantrekkelijke stad’ hebben we het project ‘Aanpak verrommeling binnenstad’ opgezet. Hierbij hebben we extra aandacht gegeven aan het toezicht op reclameborden. De uitvoering van dit project is echter pas in januari 2018 van start gegaan. We komen dus in ons volgende jaarverslag terug op de resultaten.

 

Wet natuurbescherming

De gemeente Breda heeft een belangrijke en actieve rol bij het beoordelen van aanvragen en onderzoeksrapporten, het stellen van ecologische vergunningsvoorwaarden, en toezicht en handhaving hierop. In de hele organisatie is ruim voldoende kennis aanwezig op ecologisch vlak. Deze kennis was echter schaars. Daarom hebben we in de loop van 2017 stappen gezet voor de verbetering hiervan. We hebben een plan ontwikkeld om het ecologische aspect binnen vergunningen en bestemmingsplannen een positie te geven. Ook gaan we de kennis, kunde en capaciteit op toezicht en handhavingsgebied verbeteren. Dit plan wordt in 2018 verder ontwikkeld en uitgevoerd.

 

Samenwerking met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

In 2017 heeft de OMWB fase 2 van het plan ‘Huis op orde’ uitgevoerd. Dit is nog een lopend proces, dat naar verwachting medio 2018 is afgerond. We komen hier uitgebreider op terug in ons volgende jaarverslag.

 

4.2 Taakvelden

De resultaten op de taakvelden bespreken we per thema.

 

Bouwen en wonen

 

Slopen

Vanwege het project ‘Breda asbestvrij’ hebben we een dubbele hoeveelheid meldingen verwerkt. Het doel van dit project is dat alle daken in de gemeente Breda vóór 2024 asbestvrij zijn, conform het rijksbeleid. Door dit project hebben al veel inwoners actie ondernomen om hun asbestdaken te verwijderen. Doordat het aantal meldingen verdubbelde, hadden we minder ruimte om fysiek toezicht te houden op sloopmeldingen. De uitvoering van het fysieke toezicht is dus lager uitgevallen.

 

Openbare ruimte

 

Afvalinzameling en illegale stortingen

Mede vanwege het programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) hebben we vier keer zo veel meldingen behandeld als we vooraf hadden begroot. Het programma zorgde voor veel nieuwe regels voor gescheiden afvalinzameling. We hebben gehandhaafd op de naleving daarvan.

 

Illegale kap

In 2017 hebben inspecteurs openbare ruimte drie gevallen van illegale kap geconstateerd. In alle gevallen hebben we een herplantingsplicht opgelegd. Daarnaast kwamen nog diverse meldingen binnen over mogelijk illegale bomenkap. In alle gevallen bleek het om bomen te gaan die niet op de ‘bomenkaart; vergunningplichtige houtopstanden’ stonden. Het ging dus om legale bomenkap.

 

Parkeren

De controle op fout parkeren is een taak van de BOA’s. Zij constateren een overtreding zelf of naar aanleiding van meldingen van inwoners. Per wijk verschilt de mate van overlast door fout parkeren. De controle van betaald parkeren is de taak van de fiscaal controleurs van de gemeente. Zij zijn in de loop van 2017 ondergebracht bij het Parkeerbedrijf van de gemeente Breda. Deze taak valt dus onder ‘uitgevoerd door derden’, net als fietshandhaving.

 

Openbare orde

 

Bijtende honden

Bij deze taak reageren we op meldingen van inwoners. In 2017 zijn er minder meldingen geweest dan geraamd. Daardoor hebben we minder toezicht en handhaving in hoeven zetten. Dit is te verklaren door de intensieve inzet op dit taakveld in 2016.

 

Evenementen

Het aantal evenementen waarop toezicht en handhaving heeft plaatsgevonden, is gelijk aan onze raming. Het aantal uren dat we hieraan besteed hebben, is echter bijna vier keer zo veel. Bij de raming hadden we rekening gehouden met het aantal evenementen en op basis daarvan een aantal uren vastgesteld. We hadden echter geen rekening gehouden met het feit dat er verschil zit in de intensiteit en de duur van evenementen. Daardoor is het feitelijk aantal uren veel hoger dan we vooraf hadden geraamd.

 

In augustus 2017 is het nieuwe evenementenbeleid in werking getreden. Ruim vóór die tijd was bij toezicht het accent al verschoven naar de voorkant van het proces. Het succes van deze werkwijze is daarom meegenomen in het vastgestelde beleid.

 

Toezicht aan de voorkant houdt onder meer het volgende in:

 

  • We adviseren aan onze vergunningverleners en overleggen met hen

  • We werken samen met de organiserende partijen

  • Tijdens de opbouw voeren we controles uit

  • We zijn in contact met omwonenden over bijvoorbeeld afval, geluidshinder, bereikbaarheid tijdens het evenement, inhoud van informatiebrieven, en dergelijke

 

Het principe ‘high trust, high penalty’ maakt deel uit van deze handhavingsstrategie. We investeren in toezicht met als doel: mogelijk maken dat we meer los kunnen laten in de handhaving. We evalueren evenementen en vertalen de conclusies naar maatregelen bij vervolgaanvragen die een organisator indient. Bij een positieve evaluatie kan dit leiden tot een vermindering van toezicht en handhaving en in negatieve evaluaties tot een intensivering van toezicht en handhaving (of in het uiterste geval het niet verstrekken van de vergunning).

 

Ondermijning

 

Handhavingsknelpunten (BIT) en wet Bibob

De rol van de gemeente binnen de aanpak én het tegengaan van ondermijnende criminaliteit wordt steeds groter. Naast strafrechtelijke maatregelen blijken juist ook bestuurlijke maatregelen van essentieel belang om de criminelen te frustreren en tegen te houden. Daarom is voor dit thema in de loop van 2017 een stadsmarinier aangenomen. Hierdoor is de prioritering van dit thema verhoogd en hebben we meer ingezet op het uitvoeren van gecoördineerde integrale handhavingsacties (219 panden tijdens 26 acties). Deze acties kunnen criminelen verstoren in hun activiteiten. Tegelijkertijd geven ze ons ook inzicht in ondermijnende activiteiten. Daarnaast heeft de burgemeester twintig keer een drugspand gesloten op grond van de Opiumwet. Dertig keer gaf hij hiertoe een waarschuwing af.

 

Een ander instrument dat we hebben toegepast, is het toetsen van vergunningaanvragen op de Wet Bibob. Het aantal toetsen is nagenoeg hetzelfde als in 2016. Wat wel opvalt, is dat we bijna drie keer zo vaak advies hebben gevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob.

 

De rol van gemeenten bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit is nog vele malen groter. Krachtig, weerbaar optreden over de volle breedte van de gemeentelijke organisatie is een vereiste om de ondermijnende criminelen enigszins een halt te kunnen toeroepen. In 2017 hebben we de eerste stappen gezet door:

  • awareness op ondermijning te vergroten. Wat kunnen we zien? Waar kunnen de signalen gemeld worden?

  • de intelligence te vergroten en meer te gebruiken bij de voorbereiding van integrale acties

 

Uitgevoerd door derden (inclusief overzicht OMWB)

 

Leerplicht

Het Regionaal Bureau Leerplicht West-Brabant (RBL West-Brabant) is een gemeenschappelijke regeling van achttien West-Brabantse gemeenten. Zij hebben leerplichtambtenaren in dienst, van wie de meeste eveneens buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) zijn. Deze opsporingsbevoegdheid is een onderdeel van de uitvoeringstaken van de leerplichtambtenaren. De gemeente Breda heeft daarvoor acht BOA’s in dienst. 

 

De doelen voor 2017 waren:

  • het bestrijden van absoluut schoolverzuim (geen schoolinschrijving)

  • het bestrijden van ongeoorloofd schoolverzuim

  • geen jongere verlaat het onderwijs zonder startkwalificatie

 

Deze doelen komen onder meer voort uit de ambitie die is gesteld in het Thuiszitterspact:

‘In 2020 zit geen enkel kind langer dan drie maanden thuis zonder passend onderwijsaanbod’

 

De samenwerking tussen het onderwijs, de overheid en de arbeidsmarkt is in 2017 nog verder verbeterd. De leerling wordt gevolgd en er wordt gekeken naar wat het beste voor hem is. We gaan uit van zijn talenten en zorgen voor de juiste begeleiding: naar een opleiding, naar werk en indien nodig ook om zijn leven weer op de rit te krijgen. Daarnaast heeft een soepele doorstroming de aandacht om jongeren op school én gemotiveerd te houden.

 

Fiscaal toezicht

De intensiteit van het betaald parkeren is toegenomen. De controles kosten meer tijd door de invoering van kentekenparkeren. Hierdoor is niet meer in één opslag aan een parkeerkaartje te zien of iemand betaald heeft. Elke auto wordt gescand en dat kost veel tijd.

 

Milieu

Vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu wordt verricht door de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB). Dit gebeurt onder de verantwoordelijkheid van het college. Op grond van een dienstverleningsovereenkomst (DVO) sluiten we jaarlijks een werkplan af. De taken in het werkplan zijn gesplitst tussen taken die zijn opgenomen in het basistakenpakket (gebaseerd op landelijke afspraken) en de zogeheten verzoektaken en collectieve taken. Zo’n 50% van de financiën uit het totale werkprogramma van Breda bestaat uit taken op het gebied van toezicht en handhaving.

 

De OMWB heeft een eigen begrotings- en verantwoordingscyclus, die afzonderlijk aan de gemeente Breda wordt voorgelegd. Daarom gaan we hier in dit jaarverslag niet verder op in. De resultaten van de OMWB zijn te vinden in bijlage 4.

5 KWALITEIT VTH OMGEVINGSRECHT BREDA 2017

In de Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) van 2016 is bepaald dat de provincie en de gemeenten als bevoegde gezagen het kwaliteitsniveau van de uitvoering moeten vastleggen in een verordening. Zij kunnen hiervoor de kwaliteitscriteria gebruiken die door de decentrale overheden zelf zijn ontwikkeld.

Noord-Brabant richtte hiervoor een werkgroep op die de provincie, de omgevingsdiensten en achttien gemeenten vertegenwoordigde, waaronder Breda. Deze werkgroep heeft de Brabantbrede Verordening Kwaliteit VTH Omgevingsrecht opgesteld (kortweg: de Brabantbrede Verordening). De landelijke kwaliteitscriteria 2.1 zijn hiervoor het uitgangspunt. De Brabantbrede Verordening werd in maart 2016 aangeboden aan de provincie en de gemeenten. De gemeente Breda heeft vervolgens in november 2016 haar eigen verordening Kwaliteit VTH Omgevingsrecht Breda 2017 vastgesteld, die was gebaseerd op deze Brabantbrede Verordening en in werking trad op 1 januari 2017. Hiermee hebben we voldaan aan onze wettelijke verplichting.

De verordening bevat diverse eisen waaraan de gemeente minimaal moet voldoen ten aanzien van capaciteit, kennis, ervaring en opleidingsniveau. De gemeente meet zich jaarlijks aan het gestelde kwaliteitsniveau. Hiermee geven we invulling aan onze horizontale verantwoordingsplicht.

Eind 2016 heeft de gemeente Breda in samenwerking met MasterMeester een eerste kwaliteitsmeting verricht. Hierbij hebben we gemeten in hoeverre we voldeden aan de Brabantbrede Verordening én aan de kwaliteitscriteria 2.1. Deze kwaliteitsniveaus zijn namelijk niet één op één gelijk. Onlangs hebben we gemeten of de geconstateerde verbeterpunten in de loop van 2017 aangepakt zijn.

 

5.1 Resultaten van de meting aan de Brabantbrede Verordening

De gemeente Breda voldeed in 2016 vrijwel geheel aan het kwaliteitsniveau dat is vastgelegd in de Brabantbrede Verordening.  Op één onderdeel scoorden we niet voldoende. Dit lichten we hieronder kort toe.

 

Geluid

  • Meting 2016

    Op dit aspect behaalden we een negatief resultaat. Dit werd veroorzaakt door verwarring over de uitbesteding aan de OMWB: gebeurde dit gedeeltelijk of volledig?

  • Advies 2016

    Duidelijkheid krijgen over de uitbesteding.

  • Meting 2017

    Deze taak wordt volledig uitbesteed aan de OMWB. Hiermee voldoet Breda in 2017 aan het kwaliteitsniveau van de Brabantbrede Verordening.

 

5.2 Resultaten van de meting aan de kwaliteitscriteria 2.1

De gemeente Breda voldeed in 2016 nog niet volledig aan het kwaliteitsniveau van de kwaliteitscriteria 2.1.

Op een aantal gebieden moesten we verbeteren. Naast het onderdeel ‘geluid’ (zie hierboven) gaat het om:

 

Behandelen juridische aspecten Afwijkingsbesluit

  • Meting 2016

    Dit deskundigheidsgebied past wel binnen het Brabantse bodemniveau, maar niet binnen het kwaliteitsniveau van de kwaliteitscriteria 2.1.

  • Advies 2016

    Om te voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1, moeten de medewerkers die deze activiteiten uitvoeren voldoende kennis krijgen van ‘groene’ wetten en Europese kaders.

  • Meting 2017

    Er is één medewerker in dienst gekomen (1 fte) die gespecialiseerd is in ‘groene’ wetten en Europese kaders. Ook heeft één medewerker die al in dienst was een cursus op dit gebied gevolgd. Hiermee voldoet Breda in 2017 aan de kwaliteitscriteria 2.1.

 

Bouwfysica

  • Meting 2016

    Dit deskundigheidsgebied past wel binnen het Brabantse bodemniveau, maar niet binnen het kwaliteitsniveau van de kwaliteitscriteria 2.1. Binnen de gemeente Breda ontbreekt voor één medewerker de vereiste specialistische post-hbo-opleiding Bouwfysica.

  • Advies 2016

    Om te voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1 moet één medewerker de specialistische post-hbo-opleiding Bouwfysica volgen.

  • Meting 2017

    Er is één medewerker in dienst gekomen (1 fte) die gespecialiseerd is in Bouwfysica. Hiermee voldoet Breda in 2017 aan de kwaliteitscriteria 2.1.

 

Bouwakoestiek

  • Meting 2016

    Dit deskundigheidsgebied past wel binnen het Brabantse basisniveau, maar niet binnen het kwaliteitsniveau van de kwaliteitscriteria 2.1. De gemeente heeft slechts één medewerker die de activiteiten 2-5 uitvoert. Dit moeten er minimaal twee zijn.

  • Advies 2016

    Om te voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1 moet minimaal nog één deskundig opgeleide medewerker de activiteiten 2-5 uitvoeren.

  • Meting 2017

    Er is een tweede deskundige medewerker ingewerkt op de activiteiten 2-5. De twee collega’s die zich bezighouden met dit deskundigheidsgebied kunnen elkaar vervangen. Hiermee voldoet Breda in 2017 aan de kwaliteitscriteria 2.1.

 

5.3 Conclusie

De meting over 2017 laat zien dat de gemeente Breda voldoet aan de kwaliteitsniveaus van de Brabantbrede Verordening én de kwaliteitscriteria 2.1.

6 AANBEVELINGEN

In het Programma 2017 zijn enkele aanbevelingen opgenomen, waaronder de benadering van inwoners over hun ervaringen met de afhandeling van meldingen. In 2017 hebben we de basis gelegd voor een klanttevredenheidsonderzoek onder deze melders. Dat onderzoek wordt op dit moment verder uitgewerkt, zodat we het in de loop van 2018 kunnen uitvoeren.

Een andere aanbeveling ging over het opnemen van vragen over specifieke overlastsituaties in de gemeentelijke beleidscyclus. In 2017 hebben we hiervoor  een plan opgesteld. De uitvoering hiervan start in 2018.

Het brede takenpakket van de BOA’s kent voor- en nadelen. Het voordeel is dat zij flexibel op tal van onderwerpen kunnen worden ingezet als de informatie en risico’s daarom vragen. De keerzijde daarvan is dat de BOA’s andere taken niet kunnen oppakken. Het verdient aanbeveling om hierin een bestuurlijk escalatiemodel te gebruiken om de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor de diverse taken hierbij te betrekken.

Daarnaast werken we in 2018 verder aan de projecten en samenwerkingsverbanden die in 2017 liepen of zijn opgestart.

 

Politie:

  • De samenwerking verloopt op een goede manier. Door de veranderende rol van de politie en van de BOA moet er een verdieping plaatsvinden om ervoor te zorgen dat de veiligheid en leefbaarheid geborgd blijven en dat wederzijdse taken, rollen en verantwoordelijkheden helder blijven en stroken met de wederzijdse verwachtingen. Verder gaan we de ingezette koers voor de gezamenlijke, gebiedsgerichte inzet verder intensiveren en daarmee de zichtbaarheid van de BOA binnen de gebieden verder vergroten.

 

Brandweer Midden- en West-Brabant:

  • We werken samen op basis van het Basistakenpakket Brandweerzorg Risicobeheersing 2.0.

  • We stemmen onderlinge prioriteiten af, waarbij het accent ligt op brandveiligheid.

  • In 2018 werken we toe naar een dienstverleningsovereenkomst om de verwachtingen over en weer inzichtelijk te maken.

 

Staatsbosbeheer:

  • In 2016 hebben de wethouder en Staatsbosbeheer een convenant ondertekend voor meer handhaving in het buitengebied. In een uitvoeringsovereenkomst zijn de samenwerkingsafspraken vastgelegd.

  • Tijdens het schrijven van dit jaarverslag wordt gewerkt aan een notitie waarin de afspraken voor onderlinge samenwerking nader worden uitgewerkt.

 

OMWB:

  • Vanaf 2018 steven we naar een MWB-norm. Deze omvat: kwaliteit, productiviteit, het regionale uitvoeringsprogramma, basistaken en verzoektaken. Het doel is dat de OMWB volgens eenzelfde norm werkt voor elke deelnemer, waardoor vergelijkbare bedrijven in verschillende gemeenten op dezelfde manier behandeld worden.

  • Vanaf 2018 dragen we de basistaak ‘asbest bij sloopwerkzaamheden’ over aan de OMWB.

  • Samen met de provincie houden we intensief toezicht op veehouderijen. (Dit project heeft een doorlooptijd van drie jaar).

  

Veiligheidshuis:

  • De samenwerking van de ketens Straf, Zorg en Bestuur richt zich op de aanpak van complexe problematieken. De ketens werken daarvoor intensief samen.

 

RIEC:

  • Het RIEC richt zich op de ondersteuning bij de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit. Het uitgangspunt is één overheidsbrede aanpak van ondermijnende criminaliteit, waarbij de taken en expertises van de deelnemende partijen (Openbaar Ministerie, gemeenten, provincies, Belastingdienst, FIOD, douane, ISZW en KMAR) zó worden ingezet dat we een maximaal resultaat behalen.

BIJLAGE 1: THEMA, TAAKVELD, TAAKACCENT EN PRIORITEIT  

 

Thema

Taakvelden

Taakaccent

Prioriteit 2017

Bouwen en wonen

 

Bestaande bouw

Bestemmingsplan, bouwbesluit, illegale bouw

Buurtspecifiek (illegale bouw)

Hoog

 

Bouwtoezicht

Toezicht tijdens (ver)bouw, inclusief monumenten

Zeer hoog (monumenten)

Hoog (overig)

 

Rechtmatigheid van bewonen

Basisregistratie, kamerverhuur

Gemiddeld (basisregistratie)

Buurtspecifiek (kamerverhuur)

 

Slopen

Sloopactiviteiten, sloopmeldingen

Hoog

 

 

 

 

 

Openbare ruimte

 

 

 

 

 

 

 

Aanhangers

Stalling aanhangers/caravans in openbare ruimte

Buurtspecifiek

 

Afval

Illegale stort, inzameling (VANG)

Buurtspecifiek (illegale stort)

Hoog (VANG)

 

Bomenkap

Bomenkap, herplantplicht

Hoog

 

Honden

Agressieve honden, hondenpoep, loslopende honden, blaffen

Zeer hoog (agressieve honden)

Buurtspecifiek (overig)

 

Kermis

Kermissen

Gemiddeld

 

Markt

Weekmarkten

Gemiddeld

 

Parkeren

Foutparkeren, betaald parkeren

Buurtspecifiek

 

Terrassen

Terrassen

Buurtspecifiek

 

Uitstalling reclame

Uitstalling reclameborden

Hoog

 

Vuurwerk

Vroegtijdig afsteken vuurwerk

Gemiddeld

 

Water

Boten, singels, haven

Hoog

 

Werkterrein

Werkterrein, precario, melding bouwobject

Laag

 

Wrakken

Stalling wrakken in openbare ruimte

Laag

 

 

 

 

 

Openbare orde

 

Cameratoezicht

Cameratoezicht

Gemiddeld

 

Drank en horeca

Vergunning, schijnbeheer, sluitingstijden, portiers, schenken aan minderjarigen, paracommercie, exploitatie

Hoog

 

Drugs

Handel in drugs

Zeer hoog

 

Evenementen

Evenementen in de openbare ruimte

Hoog

 

Hangjongeren/zwervers

Hangjongeren/zwervers

Buurtspecifiek

 

Prostitutie/seksinrichting

Prostitutie

Gemiddeld

 

 

 

 

 

Fraude

 

Bijstandsaanvragen

Rechtmatigheid van de aanvraag

Hoog

 

Uitkeringen

Controle tijdens het verstrekken van de uitkering, Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

Hoog

 

 

 

 

 

Ondermijning

 

BIT

BIT-acties

Gemiddeld

 

Wet Bibob

Wet Bibob

Zeer laag

 

 

 

 

 

Derden

Fietshandhaving

Zwerffietsen, gestalde fietsen in de openbare ruimte

Gemiddeld

 

Leerplicht

Verzuim

Hoog

 

Milieu, inclusief asbest

Basistaken, klachten, MKB, industrie

Hoog

 

Wet kinderopvang

Kinderopvang, gastouders

Hoog

 

 

BIJLAGE 2: UITLEG VAN PRIORITEITEN  

 

Pr i oriteit

Afhandeling van verzoeken/klachten/meldingen

Zeer laag

Handhavingstaken met een zeer lage prioriteit zijn met een zeer beperkte capaciteit in het Programma 2017 opgenomen. Het betreft geen reguliere werkzaamheden. Meldingen worden in behandeling genomen, waarbij de zaak wordt geregistreerd en de melder een reactie krijgt waarin staat dat de behandeling wordt uitgesteld tot minimaal 1-1-2018, omdat de afhandeling geen prioriteit heeft. Op dat moment wordt de afhandeling ingepland in 2018.

Laag

Handhavingstaken met een lage prioriteit zijn met een beperkte capaciteit in het Programma 2017 opgenomen. Het betreft reguliere werkzaamheden waarbij de inhoudelijke behandeling kán worden uitgesteld tot uiterlijk medio 2018, omdat andere zaken voorrang kunnen krijgen. Meldingen worden in behandeling genomen, waarbij de zaak wordt geregistreerd en de melder een reactie krijgt waarin staat dat de behandeling kán worden uitgesteld, omdat de afhandeling geen prioriteit heeft. Op dat moment wordt de afhandeling ingepland binnen de eerste zes maanden van 2018.

Gemiddeld

Handhavingstaken met een gemiddelde prioriteit zijn met voldoende capaciteit in het Programma 2017 opgenomen als reguliere werkzaamheden. Meldingen worden geregistreerd en in behandeling genomen. De melder ontvangt een reactie waarin de verwachte termijn van de afhandeling wordt aangegeven (uiterlijk acht weken).

Hoog

Handhavingstaken met een hoge prioriteit zijn met meer dan voldoende capaciteit in het Programma 2017 opgenomen als reguliere werkzaamheden. Meldingen worden geregistreerd en in behandeling genomen. De melder ontvangt een reactie waarin de verwachte termijn van de afhandeling wordt aangegeven (uiterlijk vier weken).

Zeer hoog

Handhavingstaken met een zeer hoge prioriteit zijn met meer dan voldoende capaciteit in het Programma 2017 opgenomen als reguliere werkzaamheden. Meldingen worden geregistreerd en met voorrang in behandeling genomen. De melder ontvangt een reactie waarin de verwachte termijn van afhandeling wordt aangegeven (binnen vijf dagen).

 

 

BIJLAGE 3: UITWERKING INZET TAAKVELDEN TOEZICHT EN HANDHAVING 2017  

 

Openbare ruimte

Opgenomen in programma

Resultaat

Aanhangers

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

Afhandeling van 191 meldingen, waar 1 officiële waarschuwing uit voort is gekomen.

Afval

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten.

750 meldingen gepland, 2957 meldingen afgehandeld. Dat is een totaal van 7392,5 uur.

Er zijn 19 boetes uitgeschreven en 160 waarschuwingen gegeven. Verdere toelichting zie paragraaf 4.1, pagina 7.

Bomen

• Inzet van inspecteur openbare ruimte voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal. Verwachte aantal controles: 25.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten. Verwachte aantal juridische zaken: 10.

• 4 controles

• 3 keer herplantingsplicht opgelegd

Honden

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

743 meldingen afgehandeld. Er zijn 19 boetes uitgeschreven en 40 waarschuwingen gegeven.

Kermis en markten

• Inzet van inspecteurs openbare ruimte voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten.

 

Parkeren

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

40 acties uitgevoerd in plaats van 20. In totaal zijn er 2199 boetes uitgeschreven voor parkeeroverlast en zijn er 330 waarschuwingen gegeven. Zie paragraaf 4.2, pagina 9 voor verdere toelichting.

Terrassen

• Inzet van inspecteurs openbare ruimte en/of BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal. Verwachte aantal controleacties: 10.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten. Verwachte aantal juridische zaken: 4.

• 10 controleacties uitgevoerd

•12 juridische zaken

Water

• Inzet van inspecteurs openbare ruimte voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten

 

Werkterrein

• Inzet van inspecteurs openbare ruimte voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal. Verwachte aantal controles: 75.

6 controles uitgevoerd

Openbare orde

Opgenomen in programma

Resultaat

Bijtende honden

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal. Verwachte aantal controles agressieve honden: 70.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten. Verwachte aantal juridische zaken: 15.

• 27 meldingen agressieve honden afgehandeld

• 4 juridische trajecten

Cameratoezicht

Inzet voor het uitlezen van beelden in de cameracentrale en het uitzetten/coördineren van vervolgacties op basis van de uitgelezen beelden.

Geplande bezetting van meldkamer voor het uitlezen van camerabeelden is ook zodanig uitgevoerd. Daarnaast zijn op regelmatige basis een camera-auto en mobiele masten ingezet voor cameratoezicht op specifieke plaatsen.

Drank en horeca

• Inzet van toezichthouders voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

- Verwachte aantal controles sluitingstijden: 180.

- Verwachte aantal controles DHW: 180.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten. Verwachte aantal juridische zaken: 55.

  • 258 zaken gecontroleerd op sluitingstijden

  • 231 DHW-controles

  • 131 juridische zaken

Drugs

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

• Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 55 zaken.

• 55 juridische zaken

Voor verdere toelichting zie paragraaf 3.3, pagina 6.

Evenementen

• Inzet van inspecteur openbare ruimte voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal:

- Verwachte aantal controles voor opbouw: 20.

- Verwachte aantal controles vergunning: 20.

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal. Verwachte aantal te controleren evenementen: 30.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten.

  • 198 controles voor opbouw

  • 31 evenementen gecontroleerd

 Daar waar 320 uur geraamd was voor de BOA-inzet, is er in de praktijk 1209 uur uitgevoerd. Voor verdere toelichting zie paragraaf 4.2, vanaf pagina 9.

Hangjongeren/zwervers/ bedelaars

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

In actie gekomen voor 100 meldingen. Er zijn 14 boetes uitgeschreven en 7 waarschuwingen gegeven.

Prostitutie/seksinrichting

• Inzet van BOA’s voor de constatering van de overtreding en het opstellen van het proces-verbaal.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten. Verwachte aantal juridische zaken: 5.

• 5 juridische zaken

Fraude

Opgenomen in programma

Resultaat

Fraudebestrijding

Zie paragraaf 3.3: vanwege de verplaatsing van deze taak naar het Sociaal Economisch Domein, is verdere toelichting niet in dit jaarverslag meegenomen.

Ondermijning

Opgenomen in programma

Resultaat

BIT

  • Coördinatie van hennepacties. De regie op de uitvoering ligt bij het Hennepteam van de politie.

  • Coördinatie van acties waarbij de gemeente Breda gevraagd wordt door regiopartners.

  • Coördinatie van multidisciplinaire, enkelvoudige casussen met interne en/of externe partners.

  • Aanspreekpunt binnen de organisatie voor complexe toezicht- en handhavingsvraagstukken.

  • Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten.

  • Coördinatie en uitvoering van acties gericht op onrechtmatige bewoning.

  • 26 acties uitgevoerd

  • 219 panden gecontroleerd

Verdere toelichting zie paragraaf 4.2 op pagina 10.

Wet Bibob

Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 4 zaken

Voor juridische inzet zijn externe juristen ingehuurd vanwege onvoldoende juridische bezetting intern. In 2017 was er 1 lopende zaak (start in 2016) en is er 1 zaak gestart.

Door derden

Opgenomen in programma

Resultaat

Fietshandhaving/ fiscaal parkeren

• Dagelijkse inzet van 3 toezichthouders van het Parkeerbedrijf.

• Inzet van juridische capaciteit voor eventuele handhavingstrajecten.

Zie paragraaf 4.2 vanaf pagina 11 voor verdere toelichting.

Leerplicht

• Alle jongeren van 5-18 jaar zitten op school, zitten in een begeleidingstraject naar school of hebben een vrijstelling.

Zie paragraaf 4.2 vanaf pagina 10 voor verdere toelichting.

Milieu, inclusief asbest (OMWB)

Milieuklachten die bij de 24/7-klachtenlijn van de OMWB binnenkomen, worden direct en adequaat opgepakt. De klager hoort waartoe de aanpak heeft geleid. Voor geluidsklachten hanteren we een tweesporenbeleid: we reageren op concrete klachten en verrichten ook geluidsmetingen tijdens 6 horecarondes. Hierdoor blijft de leefbaarheid gewaarborgd in gebieden waar horecabedrijven zijn gevestigd. Beschikbare uren voor de klachtenafhandeling: 2490. We houden in 2017 rekening met in totaal 800 klachten (net als in 2016), 6 horecarondes en de daarbij behorende geluidsmetingen.

Zie bijlage 4 voor verdere toelichting.

Wet Kinderopvang

Zie paragraaf 3.3: vanwege de verplaatsing van deze taak naar het Sociaal Economisch Domein, is verdere toelichting niet in dit jaarverslag meegenomen.

 

 

BIJLAGE 4: RESULTATEN OMGEVINGSDIENST MIDDEN-EN WEST-BRABANT (OMWB)  

Milieuklachten (basistaak) en horecaklachten (verzoektaak)

Doel Waarborgen van de leefbaarheid in gebieden waar bedrijven gevestigd zijn.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het beoogde resultaat is:

dat milieuklachten die bij de klachtenlijn (24/7 paraat) van de OMWB binnenkomen direct en adequaat worden opgepakt. Aan de klager wordt gemeld waartoe de aanpak heeft geleid.

Voor geluidsklachten hanteren we een tweesporenbeleid: we reageren op concrete klachten en verrichten daarnaast geluidsmetingen tijdens zes horecarondes. Hierdoor blijft de leefbaarheid in gebieden waar horecabedrijven zijn gevestigd, gewaarborgd.

 

We houden in 2017 rekening met in totaal 800 klachten (komt overeen met 2016) en zes horecarondes en de daarbij behorende geluidsmetingen.

In 2017 hebben we in totaal 786 klachten geregistreerd, waarvan de voornaamste klachten betrekking hebben op:

  • geluid: 563 (waarvan 248 horeca en 51 evenementen)

  • lucht: 138

 

Aantal horecarondes: 4

We zagen in 2017 een afname van 129 klachten ten opzichte van 2016.

Het grootste deel van de klachten heeft wederom betrekking op geluid. Hierin is echter wel een sterke afname te zien: in 2016 waren dat er nog 713, waarvan 284 horeca en 119 evenementen.

 

De uitvoering van horecarondes blijkt weinig resultaten op te leveren en weegt niet op tegen de kosten ervan. Vandaar dat we in 2017 vier horecarondes hebben uitgevoerd in plaats van zes.

 

De aanpak van de klachtendienst werpt zijn vruchten af. Ook zien we dat de klachten over evenementen minder vaak bij de OMWB worden gemeld, maar bij het juiste adres: de gemeente. Dit komt doordat melders direct worden doorverwezen naar de gemeente Breda. Ook dat is een verbetering ten opzichte van 2016.

 

Milieutoezicht (basistaak)

Doel: Het beheersen van het milieurisico dat wordt veroorzaakt door de bedrijfsvoering van bedrijven.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het beoogde resultaat is:

dat er controles worden uitgevoerd bij bedrijven in de categorieën B2, C1, C2, D1 en D2. Handhaving op overtredingen vindt plaats conform de handhavingsstrategie.

 

Bedrijfscontacten:

  • B2 1x per 5 jaar

  • C1 1x per 2 jaar

  • C2 1x per 1,5 jaar

  • D1 1x per 1,5 jaar

  • BRZO (D2) elk jaar (bevoegdheid provincie)

  • BRZO+ elk jaar

 

Speerpunten voor 2017:

  • BRZO+ bedrijven

  • Bedrijven op het industrieterrein Doornbos

  • Verkooppunten voor consumenten­vuurwerk en toezicht op het vuurwerkbesluit

  • Beoordeling van energieaudits (EED)

 

Bedrijfscontacten:

B2 t/m D2: 335

In totaal hebben we in 2017 348 bedrijven bezocht, waarbij in 44% van de gevallen een (administratieve) hercontrole is uitgevoerd.

Nagenoeg alle geplande bedrijven zijn bezocht, waarmee het doel is gehaald.

 

Op basis van het aantal hercontroles concluderen we dat het naleefgedrag in lichte mate is toegenomen (56%, voorheen rond de 50%).

 

Dat er tijdens een controle altijd wel iets te vinden is wat in strijd is met de vergunning of melding, is vooral te wijten aan het feit dat we bedrijven bezoeken die al langere tijd niet zijn bezocht. Veelal blijkt dat er op deze locaties wijzigingen hebben plaatsgevonden die geactualiseerd moeten worden door het indienen van een nieuwe melding activiteitenbesluit.

 

 

Milieutoezicht (niet-verplichte basistaak)

Doel: Het beheersen van het milieurisico dat wordt veroorzaakt door de bedrijfsvoering van bedrijven.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het beoogde resultaat is:

dat controles worden uitgevoerd bij bedrijven in de categorieën A en B1. Categorie A is de lichtste categorie voor bedrijven. Zij hebben een zeer geringe milieu-impact, moeten aan algemene regels voldoen en hoeven zich niet bij de gemeente te melden. Tot deze categorie behoren onder meer scholen, kantoorgebouwen en de meeste detailhandel. Vanwege de zeer geringe milieubelasting worden deze bedrijven slechts incidenteel bezocht, bijvoorbeeld naar aanleiding van klachten, een gebiedsgerichte controle-actie of – zoals dit jaar – vanwege extra aandacht voor de beoordeling van de energieaudits (EEG).

 

Speerpunt voor 2017:

  • Sportinrichtingen

 

Bedrijfscontacten:

  • A en B1 incidenteel: 49

In totaal hebben we 47 bedrijven bezocht. In het kader van duurzaamheid hebben we in plaats van sportinrichtingen 38 kantoorpanden gecontroleerd op het aspect energie.

 

Alle geplande bedrijven zijn bezocht, waarmee het doel is gehaald. Op basis van het aantal hercontroles concluderen we dat het naleefgedrag nagenoeg gelijk is gebleven (56% in plaats van 59%).

 

 

Milieuhandhaving (basistaak)

Doel: Ongewenste milieusituaties opsporen en bestraffen.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het product Handhaving betreft de volgende taken en procedures:

  • Repressieve handhaving: afhandelen van het volledige traject van bestuursrechtelijke handhaving, zoals het opstellen van een (concept-)handhavingsbesluit en het uitvoeren van bestuursdwang en een last onder dwangsom.

  • Ondersteuning bij het uitvoeren van bezwaarschriftenprocedures, (hoger)beroepsprocedures en verzoeken om een voorlopige voorziening.

  • Deelname aan het interventieteam (BIT= Breda Integraal Toezichtteam)

Bij toezicht was in 134 gevallen sprake van repressieve handhaving, waarbij 71 zaken nog niet zijn afgerond. Daarnaast zijn een aantal BIT-controles uitgevoerd en hebben we ondersteuning gegeven bij een aantal bezwaar- en beroepsprocedures.

De doelstelling is hiermee bereikt.

 

 

Toezicht bodem (basistaak en verzoektaak)

Doel: Een bodem die geschikt is voor de gebruiksfunctie die hij heeft of gaat krijgen.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het product Bodem heeft betrekking op het toezicht op de Wet bodem­bescherming (Wbb), het Besluit unifor­me saneringen (BUS) en het Besluit bodemkwaliteit (Bbk).

 

Het betreft de volgende basistaken:

  • Toezicht Bbk, waaronder de beoordeling van meldingen

  • Controle ondergrondse tanks

 

Daarnaast betreft het ook de volgende Wbb-verzoektaken:

  • Toezicht op zorgplicht Wbb, illegale stortingen en illegaal werken in verontreinigde grond

  • Toezicht op bodemenergiesystemen

  • Toezicht op ongewone voorvallen bodemverontreiniging

  • Toezicht op en de beoordeling van BUS-meldingen

 

Speerpunt voor 2017:

  • Meer veldtoezicht bij Bbk en minder (bureau)beoordeling van meldingen

  • Toezicht op monitoringsverplichting op voorzieningen na oplevering

 

De verwachting is dat we minimaal 52 Bbk-meldingen contoleren en 33 Wbb-locatiebezoeken uitvoeren.

In 2017 is het volgende gerealiseerd:

We hebben 70 aanvragen in het kader van de Wbb behandeld (68 in 2016):

  • 5 beschikkingen nader onderzoek en/of saneringsplan

  • 19 BUS-meldingen

  • 6 plan van aanpak niet ernstige gevallen

  • 3 meldingen plan van aanpak zorgplicht

  • 4 beschikkingen saneringsverslagen

  • 12 saneringsverslagen BUS

  • 1 afhandelingen saneringsverslagen niet ernstig

9 afhandelingen saneringsverslagen zorgplicht

  • 3 beheersplannen grondwater

  • 0 afhandeling nazorgplan

  • 8 meldingen art 28.3 Wbb

 

Verder hebben we de volgende meldingen afgehandeld:

  • 60 meldingen Bbk (118 in 2016)

  • 23 meldingen WKO (6 in 2016)

  • 150 bodemtoetsen bij Wabo-aanvragen (133 in 2016)

 

Controles Wbb:

  • 46 toezicht op bodemsaneringen op saneringslocatie (27 in 2016)

  • 2 toezicht op tanksaneringen (3 in 2016)

  • 6 toezicht op WKO-systemen (8 in 2016)

  • 1 toezicht mobiele puinbreker

 

Controles Bbk:

  • 10 veldcontroles naar aanleiding van meldingen (46 in 2016)

  • 5 vrije-veld-controles

 

Conclusie: het aantal aanvragen Wbb is nagenoeg gelijk gebleven. We hebben wel meer toezicht in het veld gehouden. Daarentegen is het aantal meldingen Bbk aanzienlijk afgenomen, met het gevolg dat we ook minder toezicht in het veld hoefden uit te voeren. We zien een toename op het gebied van de aanleg van Koude Warmte Opslag (KWO) gesloten systeem.

Voor wat betreft de bodem- en de Bbk-taken hebben we de doelstelling nagenoeg bereikt. In 2018 besteden we meer aandacht aan toezicht in het vrije veld.

 

 

Collectieve taken (verplichte taken )

Doel: Beheersen van het milieurisico dat wordt veroorzaakt door de (illegale) bedrijfsvoering van bedrijven.

 

Opgenomen in Programma 2017

 

Bereikt resultaat

Is het doel bereikt?

means

 

 

 

output

Het beoogde resultaat is:

het bevorderen en verbeteren van de VTH-taakuitvoering op het gebied van doelmatigheid, kwaliteit, de ketenaanpak, de aanpak van  milieucriminaliteit en daarnaast het faciliteren van samenwerking, de strategische prioritering en programmering en de tactische invulling daarvan.

 

Speerpunten voor 2017:

• Activiteiten zonder vergunning en melding

• Dumpen en illegaal verwijderen van asbest

• Co- en biovergisters

• Bodemketen

• Aandacht voor fysieke veiligheid

In het programma 2017 is verder vorm en inhoud gegeven aan het bevorderen en verbeteren van de VTH-taakuitvoering. We hebben vanwege de effectiviteit en efficiency Brabantbreed afgestemd met de omgevingsdiensten en de waterschappen. Verder heeft een aanscherping plaatsgevonden van de informatieanalyse, onder meer vanwege de uitvoering van branchegericht en risicogestuurd werken.

Speerpunten 2017: De middelen die waren bestemd voor het project ‘Activiteiten zonder vergunning en melding’ zijn ingezet om te komen tot een adequaat inrichtingbestand. Dat is namelijk een belangrijke randvoorwaarde om zicht te krijgen op risicovolle activiteiten zonder vergunning of melding. Verder hebben de speerpunten, en ook de andere projecten, overwegend tot mooie resultaten geleid.

De projecten zijn naar tevredenheid uitgevoerd. Het programma Collectieve taken is binnen het geraamde budget uitgevoerd.

 

 

 

Naar boven