Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 139292 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 139292 | Beleidsregels |
Beleidsregel beheer en toezicht basisregistratie personen gemeenten Amstelveen en Aalsmeer 2014
Hoofdstuk 2. Aanwijzen functionarissen
Artikel 2. Aanwijzen door college
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met het:
Hoofdstuk 3. Het informatiebeheer
De informatiebeheerder voorziet in het dagelijks beheer van de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.
Artikel 6. Verantwoordelijkheden informatiebeheerder
De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie te weten:
Artikel 8. Beslissingen informatiebeheerder
De informatiebeheerder beslist:
met inachtneming van het bepaalde in artikel 3.21, lid 2 van de Wet op verzoeken tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet en voor de gemeente Amstelveen als genoemd in de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Amstelveen 2014 en voor de gemeente Aalsmeer als genoemd in de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Aalsmeer 2014;
Artikel 9. Controle informatiebeheerder
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 8 geschiedt volgens de bepalingen uit de Wet, de Wet bescherming persoonsgegevens en voor de gemeente Amstelveen uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Amstelveen 2014 en voor de gemeente Aalsmeer uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Aalsmeer 2014;
alle in artikel 2, sub b tot en met f en in artikel 3, sub a tot en met d genoemde functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;
Artikel 10. Buitengemeentelijke overleg informatiebeheerder
De informatiebeheerder, of een op grond van de artikelen 2 en 3 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen aangaan.
Hoofdstuk 4. Het gegevensbeheer
Artikel 11. Verantwoordelijkheden gegevensbeheerder
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
Artikel 13. Bevoegdheid gegevensbeheerder
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder BRP, vanuit de in artikel 11 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
Hoofdstuk 5. Het systeembeheer
Artikel 16. Verantwoordelijkheden systeem- en netwerkbeheerder
De systeem- en netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Artikel 17. Dagelijks beheer systeem- en netwerkbeheerder
De systeem- en netwerkbeheerder voorziet in:
Hoofdstuk 6. Het applicatiebeheer
Artikel 20. Dagelijks beheer applicatiebeheerder.
De applicatiebeheerder voorziet in:
Artikel 21. Verantwoordelijkheden applicatiebeheerder
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
Artikel 23. Verantwoordelijkheden applicatiebeheerder
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
Hoofdstuk 7. Het privacybeheer
Artikel 26. Verantwoordelijkheden privacybeheerder
De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet en voor de gemeente Amstelveen uit de uitvoering van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Amstelveen 2014 en voor de gemeente Aalsmeer uit uitvoering van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Aalsmeer 2014.
Artikel 29. Bezwaarschriftprocedures
De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet en daarbij behorende regelingen en, voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn, op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Hoofdstuk 8. De gegevensverwerking
Artikel 30. Dagelijkse verwerking gegevens
De gegevensverwerkers voorzien in:
Artikel 32. Verantwoordelijkheid toezichthouder
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet.
Artikel 33. Controle vervullen verplichtingen burger
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de basisregistratie personen (artikel 2.38 Wet), de wijziging van diens adres (artikel 2.39 Wet), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42 Wet), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43 Wet), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen.
Artikel 34. Vervullen verplichtingen burger
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet.
Artikel 36. Samenspraak met gegevensverwerker
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 10. Het beveiligingsbeheer
Artikel 43. Beveiligingsbewustzijn
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 11. Het beveiligingscontrol
Artikel 46. Verantwoordelijkheden controller informatiebeveiliging
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
Artikel 47. Bevoegdheden controller informatiebeveiliging
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van de afdeling Publiekszaken dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet en het plan Informatiebeveiliging.
Artikel 48. Naleving plan informatiebeveiliging
De controller informatiebeveiliging ziet er op toe dat:
Artikel 51. Reikwijdte beleidsregel
De in deze beleidsregel opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de basisregistratie personen in het gegevensmagazijn.
Bijlage 1. Besluit tot aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1, van de Beleidsregel beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de teamleider burgerzaken, Publiekszaken.
Als plaatsvervanger is aangewezen de teamleider publieksinformatie, Publiekszaken.
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de medewerker kwaliteit, Publiekszaken.
Als plaatsvervanger is aangewezen de teamleider publieksinformatie, Publiekszaken.
Als privacybeheerder is aangewezen het Hoofd Publiekszaken, Publiekszaken.
Als plaatsvervanger zijn aangewezen de teamleider burgerzaken, Publiekszaken en teamleider publieksinformatie, Publiekszaken.
Als systeem- en netwerkbeheerder is aangewezen de senior systeem/netwerkbeheerder, Informatiebeheer.
Als plaatsvervanger is aangewezen teamleider ICT infrastructuur, Informatiebeheer.
Als toezichthouder zijn aangewezen de teamleider burgerzaken, Publiekszaken en de senior adviseur burgerzaken, Publiekszaken. Zij vervangen elkaar.
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen de medewerker kwaliteit, Publiekszaken.
Als plaatsvervanger is aangewezen de teamleider publieksinformatie.
Bijlage 2. Besluit tot aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Beleidsregel beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen de heer -, teamleider Burgerzaken, Publiekzaken.
Zijn plaatsvervanger is heer -, senior GBA-specialist, Publiekszaken.
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen mevrouw -, applicatiebeheerder, Informatiebeheer.
Haar plaatsvervanger is de heer -, applicatiebeheerder, Informatiebeheer.
Afhan deling van het berichtenverkeer
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens aangewezen voor afhandeling van het berichtenverkeer:
Als gegevensverwerkers zijn alle medewerkers van het team Burgerzaken aangewezen.
Afnemen verklaringe n artikel 2.8, lid 2 van de Wet
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring is toegekend aan alle medewerkers van het team Burgerzaken.
Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid, en dus ook binnen gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadmini¬stratie persoonsgegevens (GBA), thans basisregistratie personen (BRP). Organisatieonderdelen (volgens de wet ‘organen’) van de gemeente (voorheen gemeentelijke afnemers) dienen gegevens over de personen met wie ze zaken doen te betrekken uit de BRP.
Op grond van artikel 4.15 van de Wet BRP mag de gemeente tot aan het moment dat ze overgaat op het gebruik van een nieuwe ‘BRP-voorziening’, gebruik blijven maken van het GBA-systeem waarmee ze werkte tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wet BRP. In aansluiting op artikel 4.15 van de Wet BRP, wordt in deze regeling de term ‘oude gemeentelijke voorziening voor de uitvoering van de BRP’ gebruikt, in deze toelichting afgekort tot GV. In de GV registreert de gemeente gegevens over haar inwoners.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is op grond van artikel 1.9 Wet BRP verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen waarmee de Wet wordt uitgevoerd. De centrale voorzieningen (afgekort CV) zullen gegevens gaan bevatten over alle personen die in Nederland woonachtig zijn (ingezetenen) en over personen die niet in Nederland wonen maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid (niet-ingezetenen). Vooralsnog zal de minister aan de Wet BRP uitvoering geven met behulp van de reeds bestaande landelijke voorziening voor de GBA, de GBA-V, en met een voorziening voor registratie voor de niet-ingezetenen (RNI). Het feitelijk gebruik van de RNI is voorzien voor de zomer van 2014. In deze regeling wordt op dat gebruik geanticipeerd.
Figuur 1: Distributie BRP-gegevens
Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de GV kunnen nadere regels worden gesteld bij of krachtens Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Amstelveen 2014 voor de gemeente Amstelveen en bij of krachtens Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Aalsmeer 2014 voor de gemeente Aalsmeer. De verkrijging van gegevens uit de BRP is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks vanuit de BRP plaats, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht gegevensmagazijn. Dat gegevensmagazijn wordt gevoed zowel vanuit de GV (inwoners) als vanuit de (toekomstige) centrale voorziening (voor de niet-inwoners en niet-ingezetenen). Het hiervoor beschrevene wordt geïllustreerd met figuur 1.
Uit oogpunt van privacy, beveiliging en beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de GV een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de GV is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. Deze hebben alleen betrekking op de GV.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de GV. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. De verwerking van de uit de BRP afkomstige gegevens met behulp van het gegevensmagazijn dient te worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens (Cbp), maar de Wbp schrijft geen vergelijkbare regeling voor.
Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacybeleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor het gegevensmagazijn relevante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de regeling voor de GV. Daarmee ontstaat een ‘regeling voor informatievoorziening basisgegevens’, die zowel betrekking heeft op het beheer van de GV als op het gegevensmagazijn.
Verdeling beheer- en toezichtrollen
Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker, toezichthouder en controller informatiebeveiliging. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de GV. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de GV’s van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen, de Minister van BZK.
De verdeling van de beheer- en toezichtrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons-) informatiehuishouding en het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden.
Beveiligingsbeheer en beveiligingscontrol
De inhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder had onder het regime van de GBA vooral betrekking op toezichtaspecten (beveiligingscontrol). Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en -toezicht (en tevens aansluiting op de baseline informatiebeveiliging gemeenten) is het noodzakelijk gebleken om de inhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 9 het beveiligingsbeheer en in hoofdstuk 10 het beveiligingstoezicht (control).
De privacybeheerder heeft als rol de (informatie)beheerder te adviseren over alle privacyvraagstukken aangaande de persoonsgegevensverwerking waarvoor de (informatie)beheerder verantwoordelijk is. Daarnaast adviseert de privacybeheerder degenen die belast zijn met de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de Wet en Verordening BRP.
De taken van de privacybeheerder beperken zich in deze regeling niet tot de verwerking van persoonsgegevens uit de GV. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de GV zowel als uit de centrale voorzieningen dienen door de privacybeheerder getoetst te worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. Daaronder valt ook de advisering over wijze van verstrekking van gegevens uit de BRP en over koppelingen tussen het gegevensmagazijn en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie. De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden gebruik te maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet in het autorisatiebesluit is voorzien.
Het tweede hoofdstuk betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen. Het college van burgemeester en wethouders wijzen de functionarissen aan waarvan de inhoud van de rol die zij vervullen, zich niet beperkt tot de GV of het gegevensmagazijn.
Gelet op de noodzaak van een onafhankelijke rolinvulling, wijzen burgemeester en wethouders de privacybeheerder aan. In de praktijk zal aan de rol van de privacybeheerder BRP veelal invulling gegeven worden door de functionaris die verantwoordelijk is voor het totale privacybeheer van de gemeente.
De informatiebeheerder voorziet in de aanwijzing van het functioneel inhoudelijk beheer en het verstrekkingenbeheer uit de GV en het gegevensmagazijn. De informatiebeheerder als bronhouder beheert inhoud en kwaliteit van de gegevens in de GV en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacyvoorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen.
De gegevensverstrekking binnen de gemeentelijke organisatie over niet-inwoners uit BRP, dient gebaseerd te zijn op het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken. Het beheer en de uitvoering van dat autorisatiebesluit, maken deel uit van het functioneel inhoudelijk en verstrekkingenbeheer.
De aanwijzingsbesluiten zijn als bijlagen 1 en 2 aan deze Regeling toegevoegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-139292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.