Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2018, 134891 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2018, 134891 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent specifieke beheersmatige aspecten van het omgaan met functionele e-mailberichten in algemene en persoonlijke mailboxen Regeling beheer functionele e-mailberichten gemeente Deventer 2018
Burgemeester en wethouders van Deventer,
Gelet op artikel 4 van het Besluit Informatiebeheer gemeente Deventer 2017
Regeling betreffende specifieke beheersmatige aspecten van het omgaan met functionele e-mailberichten in algemene en persoonlijke mailboxen (Regeling beheer functionele e-mailberichten gemeente Deventer 2018)
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Deventer, 19 juni 2018
M.A. Kossen, secretaris
ir. A.P. Heidema, burgemeester
E-mail is al sinds jaar en dag de elektronische exponent of opvolger van de post (ontvangst en – verzending) en het binnen een organisatie bestaande post- en berichtenverkeer. Ondanks vele andere vormen en kanalen wordt e-mail nog volop gebruikt voor het (intern) berichtenverkeer. Vaak gaat het om informele berichten, waarvan de inhoud weer (her)gebruikt of verwerkt wordt in formele informatiestromen en – processen, maar er worden ook veel mailberichten met formele informatie (al dan niet in de vorm van meegeleverde bestanden als bijlagen) ontvangen en verstuurd.
In de context van het informatiebeheer van de gemeentelijke organisatie zoals bedoeld in het Besluit Informatiebeheer gemeente Deventer 2017 is de regeling vooral gericht op de informatieverwerkende medewerker en (dagelijks) bestuurder en zijn of haar verantwoordelijkheid voor het beheren van die informatie.
De boodschap is feitelijk “ga per bericht in je eigen (persoonlijke) mailbox opgemaakt en bewaard (als inkomend of uitgaand bericht) zelf na in hoeverre het functioneel of zelfs formeel is”. Formele berichten zijn per definitie registratie - en archiefwaardig en dienen te worden opgenomen in een daarvoor bestemde (archief)omgeving/systeem.
De regeling gaat dus over het beheer van informatie. In dat kader is het Besluit Informatiebeheer gemeente Deventer 2017 van toepassing. Deze interne regeling - op basis van de Archiefverordening 2017 – bevat formele regels omtrent het omgaan met informatie die voor gemeentelijke organisatie van groot belang is.
Conform artikel 1, lid f wordt onder informatiebeheer (het beheren van informatie) verstaan: “het geheel aan maatregelen om de informatie in duurzame, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn zodanig dat de authenticiteit ervan kan worden aangetoond en de informatie volledig en betrouwbaar, in leesbare en interpreteerbare vorm, beschikbaar kan worden gesteld”.
Op basis van artikel 4 van de regeling kan het college nadere voorschriften uitvaardigen. De onderhavige e-mailregeling valt daaronder.
Daarnaast legt de regeling de basis voor het nader regelen van omvang (grootte) van de een mailbox en het periodiek opschonen (automatisch) van mailberichten.
Dit om de omvang van mailboxen te beperken, maar tevens om de medewerkers te ‘dwingen’ regelmatig berichten (incl. bijlagen) op te schonen en wellicht alsnog ter registratie of archivering in een ander systeem aan te bieden.
Het (mogen) gebruiken van e-mailfaciliteiten is vastgelegd in het Privacyreglement e-mail en internetgebruik gemeente Deventer 2015 (vastgesteld 3 februari 2015)
In die regeling wordt de wijze aangegeven waarop medewerkers en bestuurders om dienen te gaan met e-mail (en internetgebruik) en bevat regels t.a.v. verantwoord gebruik daarvan, alsmede regels m.b.t. de wijze van controle daarop.
De begrippen wijzen voor zich.
Met betrekking tot het onderscheid formeel bericht – informeel bericht, die voor de toepassing van deze regeling essentieel is, is qua begripsbepaling aangesloten op de bewoording van de Algemene Wet Bestuursrecht. De verbijzondering ‘privaatrechterlijke (rechts)handeling’ is toegevoegd.
De regeling is niet alleen van toepassing op alle (tijdelijke) medewerkers, maar ook op de dagelijkse bestuurders (de burgemeester en de wethouders). Dit is overgenomen uit het Privacyreglement e-mail en internetgebruik vastgesteld door het college d.d. 3 februari 2015.
Gemeenteraadsleden vallen hier niet onder.
De medewerkers van de Griffie vallen formeel niet onder het college. Het vaststellen van nadere regels op basis van de archiefwetgeving wel. Het college is zorgdrager voor het archiefbeheer van alle gemeentelijke organen. Desondanks lijkt het zinvol dat de gemeenteraad zelf onderhavige regeling van toepassing verklaart op de medewerkers van de Griffie en de Griffier zelf.
Artikel 3 Algemene verantwoordelijkheden
De boodschap is: vanuit ieders eigen verantwoordelijkheid worden genoemde beheersmatige handelingen uitgevoerd. Dat zijn handelingen als het verplicht (laten) openen, selecteren van formele/informele mail, het registreren, het archiveren, het bewaren, het verwijderen etc.
Bij het ‘verstrekken’ van een mailbox wordt de betreffende beheerder er van op de hoogte gesteld dat deze regeling van toepassing is.
Artikel 4 Registreren en archiveren
Met het registreren en archiveren van berichten in de daarvoor bestemde systemen wordt aan de betreffende berichten de vereiste (archief)status toegekend. De berichten zijn niet (meer) bestemd voor de persoon of groep, maar voor (het bestuur van) de gemeentelijke organisatie.
Het openen en beoordelen van externe mail is niet alleen noodzakelijk teneinde te kunnen bepalen of registratie of archivering nodig is, maar ook om na te gaan of er een bericht van ontvangst moet worden verstuurd.
Verzenden van vertrouwelijke stukken die geheime of confidentiële informatie bevatten is vanuit informatieveiligheid en –beveiliging niet toegestaan.
Artikel 6 Beheer van de faciliteiten
Op basis hiervan is het mogelijk dat een daarvoor aangewezen organisatie onderdeel (Team ICT of vergelijkbaar) beperkingen kan aanbrengen.
Het beperken van de omvang van een mailbox en het beperken van de duur van het bewaren van de berichten is zinvol t.b.v. het voorkomen van het onevenredig uitdijen van de mailboxen.
Het uiteindelijk verwijderen van de mailboxen na vertrek van medewerkers is op 6 maanden gezet. Voor bestuurders en topambtenaren is de bewaartermijn vastgesteld op 7 jaar. Wat in overeenstemming is met de bepalingen uit de ‘Selectielijst Archiefbescheiden van de VNG’, categorie ‘hulpadministraties’ zoals ook gebruikt door bv de Belastingdienst vanuit financieel oogpunt.
Topambtenaren in de zin van dit artikel zijn de gemeentesecretaris en de directieleden.
De gemeentearchivaris wordt hierbij betrokken zodat er de gelegenheid is om eventueel nog contact te leggen ten behoeve van het mogelijk op kunnen nemen van mailcorrespondentie van een bestuurder of topambtenaar ten behoeve van het permanent bewaren ervan als historisch belang.
Betreffende bestuurders en topambtenaren zullen hiervan dan wel op de hoogte moeten zijn.
Ook voor hen geldt de boodschap “registreer en archiveer de formele berichten en schoon de niet-formele berichten regelmatig op”, zodat bij het vertrek van een bestuurder of topambtenaar zijn of haar mailbox ‘netjes’ leeg is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-134891.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.