Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 134672 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 134672 | Verordeningen |
Tijdelijke subsidieregeling doorbraak eHealth Rotterdam 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van directeur Welzijn, Zorg en Jeugdhulp van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 19 juni 2018, (registratienummer 18MO02579);
gelet op de artikelen 3, 4, 6 en 13 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aanbieder: zorgaanbieder die een overeenkomst heeft met de gemeente Rotterdam voor het leveren van ondersteunings-arrangementen in het kader van de Wmo 2015 of welzijnsaanbieder die een overeenkomst heeft in het kader van de aanbesteding Nieuw Rotterdams Welzijn 2018-2022;
activiteit: activiteit, gericht op het doel van deze subsidieregels;
college: college van burgermeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;
eHealth: het gebruik van technologische oplossingen om vitaliteit en zelfredzaamheid te ondersteunen of te verbeteren;
oudere Rotterdammer: zelfstandig wonende inwoner van Rotterdam die 55 jaar of ouder is;
subsidie: eenmalige subsidie als bedoeld in artikel 4:21, van de Algemene wet bestuursrecht, en artikel 1, aanhef, en onder a, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning Rotterdam 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
De aanvraag voor een subsidie wordt digitaal ingediend via www.rotterdam.nl/subsidies door middel van een daarvoor ter beschikking gesteld digitaal aanvraagformulier.
Het college maakt via www.rotterdam.nl/subsidies kenbaar of van de tweede tranche gebruik wordt gemaakt.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 8, aanhef en onder l, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 weigert het college de subsidieaanvraag als:
Plan van aanpak bij de Tijdelijke subsidieregeling doorbraak eHealth Rotterdam 2018
Looptijd plan van aanpak: maximaal 12 maanden na het verleningsbesluit
Omvang plan van aanpak: maximaal 5 A4, lettertype Arial 10, inclusief eventueel voorblad en bijlagen (waaronder de begroting)
Stel uw plan van aanpak op aan de hand van onderstaande indeling en instructies en hetgeen is bepaald in de tekst van de subsidieregeling.
Geef hieronder een beschrijving van de activiteit(en) waarvoor u subsidie aanvraagt en geef ook aan hoe u denkt dat dit bijdraagt aan het doel, genoemd in artikel 3 van de subsidieregeling. Beschrijf ook op welke doelgroep(en), genoemd in artikel 3, tweede lid, van de subsidieregeling uw activiteiten zich richten.
Geef hierbij ook aan gedurende welke periode u de activiteit waarvoor subsidie wordt verstrekt gaat uitvoeren. Maak in een beknopte planning inzichtelijk wanneer u de verschillende activiteiten verricht en wat de verwachte duur is van deze activiteiten.
Geef aan hoe de activiteiten gedurende en na afloop van de looptijd van de subsidie van 12 maanden op hun effect zullen worden geëvalueerd en gerapporteerd.
Geef een beschrijving van de impact van de activiteiten. Denk hierbij aan zowel het effect van de activiteiten (outcome) als aan de direct uit de activiteiten herleidbare resultaten (output). Geef hierbij ook een beschrijving van de relatie tussen het de outcome en de output.
Relateer bovenstaande aan de effecten voor de gemeente, de aanbieder en de zelfredzaamheid en/of vitaliteit van de oudere Rotterdammer.
Beschrijf in uw impactanalyse ook in hoeverre de eHealth gemiddeld genomen binnen het bereik ligt van de oudere Rotterdammers. Betrek hier behalve de financiële bereikbaarheid ook de moeilijkheidsgraad om de eHealth te gebruiken in relatie tot de leerbaarheid van ouderen.
Beschrijf ook het aantal oudere Rotterdammers dat wordt bereikt.
Geef een beschrijving van de samenwerking tussen de betrokken partijen (aanvragende aanbieder, eventueel overige aanbieders en producent van de eHealth en de betrokken oudere Rotterdammers en/of hun mantelzorgers). Motiveer in hoeverre de technologische oplossing aansluit bij de behoefte van de eindgebruiker. Hoe worden de werkzaamheden verdeeld?
Hoe wordt geborgd dat u voldoet aan de eisen van de AVG?
Geef hieronder een beschrijving van de opvolging op (met eventueel een toelichting) van werkwijzen, behaalde prestaties en andere relevante verworvenheden na afloop van de activiteit.
Hoe wordt dit geborgd in het reguliere werkproces?
Beschrijf hoe u denkt dat de toepassing van de eHealth waarop de subsidie betrekking heeft, ook na gebruik van de subsidie blijft bestaan.
Veranderen de rollen van partijen na afloop van het project?
Neem een realistische en transparante begroting op (met eventueel een toelichting), waaruit naar kostensoort te herleiden is wat de activiteiten/prestaties kosten en waaruit de kosten bestaan.
Geef hierbij ook aan wat uw financieel aandeel is in de kosten en wat u van de gemeente vraagt.
Geef verder aan hoe groot de impact is gekeken naar het aantal mensen dat wordt bereikt en de impact die het heeft op deze individuele eindgebruiker.
Neem een verklaring op dat u akkoord gaat met het openbaar maken en beschikbaar stellen aan derden van de (kennis)producten en resultaten die tot stand komen met de subsidie.
Bijlage 2 Beoordelingsformulier bij de Tijdelijke subsidieregeling doorbraak eHealth Rotterdam 2018
Het gebruik van eHealth kan belangrijk zijn voor oudere personen voor het behouden en versterken van hun vitaliteit en zelfredzaamheid.
Bij veel ouderen en aanbieders van ondersteuning in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) bestaat echter onwetendheid over de mogelijkheden van eHealth of een aarzeling om deze technologie in te zetten.
Met deze eenmalige subsidieregeling wil het college één of meerdere aanbieders faciliteren om een doorbraak te realiseren in het gebruik van eHealth.
Het gaat dus niet om het ontwikkelen van eHealth, maar om oudere Rotterdammers, hun mantelzorgers en/of aanbieders te stimuleren tot het gebruik hiervan.
Het moet gaan om eHealth die past binnen de reikwijdte van de Wmo 2015 of het Nieuw Rotterdams Welzijn. De subsidie heeft dus geen betrekking op het gebruik van eHealth die past binnen bijvoorbeeld de zorg in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Deze subsidieregels hebben hun grondslag in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014).
Dat betekent dat de bepalingen over bijvoorbeeld rechten, plichten, procedures e.d. zoals die in de Awb en SVR 2014 zijn opgenomen van toepassing zijn en dat de bepalingen van deze subsidieregels hierop aanvullend zijn.
Het college wil de subsidie betrekken op eHealthgebruik ten behoeve van oudere Rotterdammers. Dat zijn in de definitie inwoners van Rotterdam van 55 jaar of ouder.
Het begrip “aanbieder” richt zich op zowel zorgaanbieders met een contract voor arrangementen in het kader van de Wmo 2015 als op welzijnsaanbieders met een contract voor Nieuw Rotterdams welzijn in Rotterdam.
De overige definities spreken voor zich.
In dit artikel is de reikwijdte van deze subsidieregeling opgenomen: het gaat alleen om subsidieverlening voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.
In het eerste lid is opgenomen dat de subsidie bedoeld is om een doorbraak te realiseren in het gebruik van reeds ontwikkelde eHealth. Het is dus, zoals ook in de algemene toelichting is opgenomen, niet de bedoeling om met deze subsidie eHealth te ontwikkelen.
De eHealth moet met name voor oudere Rotterdammers interessant en ondersteunend zijn en gericht zijn op het behoud of versterken van vitaliteit of zelfredzaamheid (zie ook de definities in artikel 1).
Zoals ook in de algemene toelichting is opgenomen, moet de eHealth passen binnen de reikwijdte van de Wmo 2015 of Nieuw Rotterdams Welzijn en niet op doelen waarvoor de Zorgverzekeringswet is aangewezen.
De doorbraaksubsidie is in eerste instantie gericht op de oudere Rotterdammers zelf of hun mantelzorgers.
Daarnaast kan er ook sprake zijn van het stimuleren van aanbieders bij het inzetten van eHealth.
Ook een combinatie van beide kan aan de orde zijn.
In dit het tweede lid staat een opsomming van de kwalitatieve criteria waarop de subsidieaanvraag wordt getoetst.
Het is de bedoeling dat het gebruik van de eHealth toepassing ook na afronding van de subsidie blijft bestaan. De activiteiten moeten dus gericht zijn op het duurzaam inzetten van eHealth en inbedding in reguliere werkprocessen.
Onderdeel b ziet toe op een nauwe samenwerking tussen:
De samenwerking met de producent van de eHealth zal niet in alle gevallen noodzakelijk of mogelijk zijn. De samenwerking met de doelgroep van de eHealth is dat wel.
Onderdeel c bepaalt dat de aanbieder zelf ten minste 50% van de in de begroting opgenomen kosten (het benodigde totaalbudget) voor zijn rekening moet nemen.
Vraagt de aanbieder een subsidie aan van € 100.000,-, dan moet de begroting derhalve minimaal € 200.000,- bedragen en moet de aanbieder dus ten minste € 100.000,- bijdragen aan de activiteiten.
In onderdeel d is geregeld dat de activiteiten in principe een looptijd hebben van twaalf maanden.
Na deze twaalf maanden moet de aanvrager samen met zijn aanvraag voor vaststelling van de subsidie een eindrapportage inleveren.
In onderdeel e wordt toegelicht hoe de activiteiten zullen worden geëvalueerd en gerapporteerd aan het eind van de looptijd.
Alle aspecten moeten duidelijk worden gemaakt in het plan van aanpak dat onderdeel uitmaakt van de subsidieaanvraag (zie artikel 5).
In onderdeel a is opgenomen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd moeten passen binnen het doel, zoals opgenomen in artikel 2, eerste lid.
Aanbieders die een overeenkomst met de gemeente Rotterdam hebben voor het leveren van ondersteuningsarrangementen in het kader van de Wmo 2015 kunnen een aanvraag indienen voor een subsidie op grond van deze subsidieregeling. Ook aanbieders die een overeenkomst hebben in het kader van de aanbesteding Nieuw Rotterdams Welzijn 2018-2022 kunnen een aanvraag indienen.
Een aanvraag is alleen ingediend als deze via de genoemde website is ingediend én voldoet aan alle eisen.
In het tweede lid is opgenomen waaraan een volledige aanvraag moet voldoen.
Daarbij is allereerst een plan van aanpak van belang. Dit plan van aanpak moet ten minste voldoen aan de eisen, zoals opgenomen in het derde lid. Het plan moet worden ingevuld volgens de instructies, zoals opgenomen in bijlage 1.
In het tweede lid, onder b, is ook opgenomen dat de aanvrager akkoord moet gaan met het kosteloos ter beschikking stellen van de kennisproducten die tot stand komen met de subsidie.
In het derde lid is opgenomen dat ook andere partijen die betrokken zijn bij de aanvraag de aanvraag ondertekenen. Het gaat daarbij niet om de oudere Rotterdammers of hun mantelzorgers, maar wel om bijvoorbeeld de producent of een andere zorgaanbieder.
Aanvragen kunnen op grond van deze tranche worden ingediend in 2 tranches.
De tweede tranche is alleen aan de orde als er nog minimaal € 15.000,- van het subsidiebudget resteert.
Het college maakt via de website bekend of dit aan de orde is (zie vijfde lid).
De termijnen zijn fatale termijnen. Alleen aanvragen die op tijd en volledig zijn ingediend, worden in behandeling genomen.
Als een aanvraag onvolledig wordt ingediend en de aanvrager deze pas op of na de uiterste aanvraagdatum aanvult of aan kan vullen, komt dit voor risico van de aanvrager en wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
Artikelen 7 en 8 Subsidieplafond en verdeelregels
Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld van € 100.000,-.
In artikel 8 zijn de verdeelregels voor de subsidietoekenning opgenomen. Hiervoor is ook het beoordelingsformulier relevant, dat als bijlage is opgenomen.
Allereerst wordt de nummer 1 in de ranglijst gehonoreerd.
Voor zover het resterende subsidieplafond nog toereikend is, worden ook de nummers 2 en verder gehonoreerd.
Deze verdeelregels gelden voor zowel de eerste als de tweede tranche.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
Zowel in de Awb als in de SVR 2014 zijn algemene weigeringsgronden opgenomen.
Daarnaast gelden de weigeringsgronden zoals opgenomen in dit artikel.
Indien de aanvrager voor de activiteiten al uit andere bronnen financiering ontvangt, bestaat geen recht op financiering op grond van deze subsidieregeling. Dit is geen weigeringsgrond als aanvrager voor de activiteiten co-financiering heeft gevonden. Dan wordt de financiering van deze financierder geacht de bijdrage te zijn van aanvrager.
Met de andere wijze van financiering wordt bijvoorbeeld bedoeld: een andere gemeentelijke regeling, een regeling van het rijk, dan wel middelen die verkregen zijn vanuit een fonds.
Als er een onvoldoende score wordt behaald op een beoordelingscriterium (minder dan 2 punten), dan wordt de subsidie eveneens geweigerd.
De subsidieregeling treedt in werking nadat zij is gepubliceerd in het Gemeenteblad. De subsidieregeling vervalt op 1 januari 2020, doch blijft van toepassing voor zover dat voor de uitvoering noodzakelijk is, bijvoorbeeld in verband met de vaststelling, bezwaar en beroep.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 81, is uitgegeven op 20 juni 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-134672.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.