Wijziging Toelage beschikbaarheidsdienst voor het crisispiket

Collegebesluit van 13 maart 2018 - 24

 

Besluit
Het college besluit:
  • 1.

    Bij voorgenomen besluit een vierde lid aan artikel 3:13 AVR (toelage beschikbaarheidsdienst) toe te voegen, waardoor voor medewerkers die deel uitmaken van het crisispiket het uurloon waarop de toelage beschikbaarheidsdiensten wordt gebaseerd, verhoogd wordt van het maximum van salarisschaal 7 naar maximum van salarisschaal 10.

  • 2.

    Het voorgenomen besluit ter instemming voor te leggen aan het Georganiseerd Overleg.

  • 3.

    Het voorgenomen besluit aan te merken als definitief besluit zodra met het Georganiseerd Overleg hierover overeenstemming is bereikt.

  • 4.

    Het definitieve besluit per 1 maart 2018 in werking te laten treden.

  •  

Bijlagen

1. Nieuw artikel 3:13 AVR

 

Bijlage 1: nieuw artikel 3:13 Toelage beschikbaarheidsdienst

 

Oud artikel 3:13 Toelage beschikbaarheidsdienst
  • 1.

    De ambtenaar die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft, ontvangt een toelage beschikbaarheidsdienst.

  • 2.

    De toelage bedraagt 5% van het uurloon voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% van het uurloon voor de uren op zaterdag, zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:5 derde lid.

  • 3.

    Het uurloon is voor de toepassing van dit artikel maximaal gelijk aan het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 7.

 

Nieuw artikel 3:13 Toelage beschikbaarheidsdienst
  • 1.

    De ambtenaar die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft, ontvangt een toelage beschikbaarheidsdienst.

  • 2.

    De toelage bedraagt 5% van het uurloon voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% van het uurloon voor de uren op zaterdag, zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:5 derde lid.

  • 3.

    Het uurloon is voor de toepassing van dit artikel maximaal gelijk aan het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 7.

  • 4.

    Voor medewerkers die na 1 januari 2016 deel zijn gaan uitmaken van het crisispiket en waarop de verplichting rust zich op rooster ter beschikking te houden en bereikbaar te zijn voor inzet bij rampenbestrijding en crisismanagement is het uurloon voor de toepassing van dit artikel maximaal gelijk aan het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 10. Deze uitzondering geldt niet voor medewerkers die recht hebben op een Toelage overgangsrecht (TOR) voor het onderdeel consignatiedienst.

 

Nieuwe toelichting artikel 3:13

Met deze toelage wordt het zich beschikbaar houden voor werk buiten de voor de ambtenaar geldende werktijden beloond. Van beschikbaarheidsdienst die recht geeft op een toelage is sprake als het gaat om:

  • afgebakende periodes,

  • buiten de normale, voor de ambtenaar geldende werktijden,

  • waarin de medewerker beschikbaar is om onvoorzien, op afroep werkzaamheden te verrichten.

 

Afgebakende periodes: Sommige functies brengen met zich mee dat men er altijd rekening mee moet houden dat men voor werk wordt opgeroepen maar dat men zelden of nooit daadwerkelijk wordt opgeroepen. Denk hierbij aan de ICT-medewerker die ’s nachts gebeld kan worden om het systeem te herstarten, of een beleidsmedewerker die onverwachte vragen van de raad moet beantwoorden. Hierbij gaat het om incidenten die bij het werk horen. De beschikbaarheidsdienst is voor onvoorziene maar niet-incidentele werkzaamheden. Daarom kent de Arbeidstijdenwet ook regels voor de beschikbaarheidsdienst. Deze kan op grond van artikel 5:9 van de Arbeidstijdenwet alleen in beperkte omvang en gedurende afgebakende periodes worden opgelegd.

Buiten de normale voor de ambtenaar geldende werktijden: In sommige functies is de medewerker tijdens de vastgestelde werktijd bereikbaar voor onvoorziene omstandigheden. In dat geval is er geen sprake van beschikbaarheidsdienst in de zin van dit artikel.

Beschikbaar zijn: Een medewerker die beschikbaarheidsdienst heeft, is verplicht om gehoor te geven aan een oproep om werkzaamheden te verrichten. Het is niet noodzakelijk dat deze werkzaamheden op de werkplek worden verricht; in voorkomende gevallen kunnen de werkzaamheden ook vanuit huis worden verricht.

Ten aanzien van de vergoeding van de uren gedurende welke de ambtenaar tijdens deze beschikbaarheidsdienst – na een oproep daartoe – werkzaamheden heeft verricht, geldt het volgende:

- De ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden, ontvangt over de tijdens deze dienst gewerkte uren die buiten het dagvenster vallen, een buitendagvenstertoelage op grond van artikel 3:12.

- De ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden heeft over alle tijdens deze dienst gewerkte uren recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18.

 

Lid 4

De ambtenaar wordt door het college aangewezen. De ambtenaar is verplicht deel te nemen aan het crisispiket. Van de ambtenaar wordt verlangd dat hij/zij na alarmering direct met de werkzaamheden start en binnen het daarvoor aangewezen tijdsbestek na alarmering op de plaats van het incident c.q. de plaats waar de werkzaamheden verricht dienen te worden, aanwezig kan zijn.

Naar boven