Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2018, 133710 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2018, 133710 | Verordeningen |
Wijziging Verordening op de raadscommissiesCapelle aan den IJssel 2014
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelezen het voorstel van de voorzitter en griffier;
in te stemmen met onderstaande aanpassingen in de Verordening op de raadscommissies
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;
b. commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens vervanger;
c. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
d. fractie: hetgeen nader is omschreven in artikel 7 van het Reglement van Orde voor de
vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad;
(oud) e. Agendacommissie: commissie als bedoeld in artikel 9 van deze verordening.
(nieuw) e. Agendacommissie: commissie als bedoeld in artikel 8 van deze verordening.
f. commissielid: lid van een raadscommissie of diens vervanger.
(nieuw) g. Commissie: een bijeenkomst aangeduid als een raadscommissievergadering.
(nieuw) Artikel 3 Doel en vormen van de commissies
1. Een commissie heeft als doel de raad in de gelegenheid te stellen zich via het
verstrekken/verzamelen van informatie een opinie te laten vormen (opiniërend) en/of het
2. Een commissie kent verschillende werkvormen:
a. een opiniërende raadscommissie;
b. een adviserende raadscommissie;
d. een "Benen-op-tafeloverleg";
3. Uitgezonderd de commissie onder lid 2d, zijn alle commissies openbaar, tenzij anders
(oud) 2. Iedere fractie is gerechtigd niet-raadsleden voor te dragen om als burgerraadslid deel te
nemen aan raadscommissies. Fracties die maximaal twee leden tellen, mogen maximaal twee
burgerraadsleden voordragen, fracties die meer dan twee leden tellen, maximaal één burgerraadslid.
De fracties vanwaar uit een lid door de raad is aangewezen als (plaatsvervangend)
commissievoorzitter, hebben de mogelijkheid een extra burgerraadslid voor te dragen.
(nieuw) 2. Iedere fractie is gerechtigd niet-raadsleden voor te dragen om als burgerraadslid deel te
nemen aan raadscommissies. Fracties die maximaal twee leden tellen, mogen maximaal
tweeburgerraadsleden voordragen, fracties die drie of vier leden tellen, maximaal één
burgerraadslid. Fracties groter dan vier leden komen niet in aanmerking voor het voordragen
van burgerraadsleden. De fracties vanwaar uit een lid door de raad is aangewezen als
(plaatsvervangend) commissievoorzitter, hebben de mogelijkheid een extra burgerraadslid voor te
dragen, daarbij is de grootte van de fractie niet van belang.
(oud) 3. De raad benoemt de burgerraadsleden. Om als burgerraadslid benoemd te kunnen worden,
moet het niet-raadslid verkiesbaar zijn geweest tijdens de meest recent gehouden
(nieuw) 3. De raad benoemt de burgerraadsleden. Om als burgerraadslid benoemd te kunnen
worden, moet het niet-raadslid verkiesbaar zijn geweest tijdens de meest recent gehouden
gemeenteraadsverkiezingen. Het niet-raadslid kan slechts tot burgerraadslid worden benoemd
voor de partij waar het op de kandidatenlijst staat.
(oud) 5. De voorzitter van de raad roept een toegelaten burgerraadslid op om voorafgaand aan de
raadscommissievergadering, waarin het lid voor het eerst zitting heeft, de in artikel 14 van de
Gemeentewet voorgeschreven eed of belofte af te leggen.
(nieuw) 5. De voorzitter van de raad roept een toegelaten burgerraadslid op om voorafgaand aan de
raadscommissievergadering, waarin het lid voor het eerst zitting heeft, de in artikel 14 van de
Gemeentewet voorgeschreven eed of belofte af te leggen. Met dien verstande dat in de eed of
belofte, als beschreven in artikel 14, de zinsnede: "om tot lid van de raad benoemd te worden"
wordt vervangen door "om tot burgerraadslid benoemd te worden".
Artikel 5 Zittingsduur en vacatures
(oud) 3. Een commissielid en een commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen
daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke
mededeling in of zoveel eerder als een opvolger is benoemd.
(nieuw) 3. Commissievoorzitters kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan via
e-mail mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de mededeling in of zoveel
eerder als een opvolger is benoemd.
(oud) 5. De zittingsperiode van een commissielid en de (plaatsvervangende) voorzitters eindigt in
ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.
(nieuw) 5. De zittingsperiode van de (plaatsvervangende) voorzitters eindigt in ieder geval met
het einde van de zittingsperiode van de raad.
(nieuw) 8. Het lidmaatschap van een burgerraadslid eindigt:
a. als het burgerraadslid ontslag neemt als burgerraadslid;
b. als de fractie die hem heeft voorgedragen aan de voorzitter van de raad mededeling doet
dat de aanwijzing als burgerraadslid wordt ingetrokken; op voorstel van de voorzitter
verleent daarop de raad het burgerraadslid ontslag;
d. als de raad het burgerraadslid ontslag verleent;
e. als het burgerraadslid niet meer voldoet aan de vereisten als bedoeld in de artikelen 10,
11, 12, 13, 15 en 28 van de Gemeentewet, of een met het lidmaatschap onverenigbare
f. als het burgerraadslid een benoeming tot lid van de raad aanneemt.
(oud) 3. Een raadscommissie vergadert voorts indien de agendacommissie het nodig oordeelt of
indien ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.
(nieuw) 3. Een raadscommissie vergadert voorts indien:
a. de agendacommissie het nodig oordeelt;
b. indien ten minste twee fracties via e-mail met opgaaf van redenen daarom verzoeken;
c. en op verzoek van het college na instemming van de agendacommissie.
(oud) 3. De agendacommissie stelt, op voorstel van de griffier, gezamenlijk de voorlopige agenda’s
op van de raadscommissies, verbindt daaraan een indicatief tijdschema en verdeelt voorzitterschap
onderling. Uitgegaan wordt van een vast voorzitterschap per commissie, tenzij omstandigheden om
(nieuw) 3.2. De agendacommissie kan – zo nodig – extra commissievergaderingen uitschrijven
of een commissievergadering annuleren; daarbij dient de termijn als bedoelt in artikel 9, lid 3
van deze verordening minimaal in acht te worden genomen (uiterlijk 48 uur vóór aanvang van
(nieuw) 3.3. Bij de opstelling van de agenda bepaalt de agendacommissie op welke wijze een
(nieuw) 3.4. De agendacommissie bepaalt de inhoud en de invulling van de thema-avonden, de
"Benen-op-tafeloverleggen", de hoorzittingen en de werkbezoeken.
(nieuw) 3.5. De agendacommissie toetst of de stukken voldoen aan de informatiebehoefte van
de raad. De griffier adviseert de agendacommissie.
(nieuw) 3.6. De agendacommissie beheert het planningsoverzicht ten behoeve van de
(oud) 4. Het college van burgemeester en wethouders en een (burger)raadslid dat een onderwerp
voor een raadscommissie willen agenderen voor een voorlopige agenda, doet daarvoor een verzoek
aan de agendacommissie. De verzoeken van een (burger)raadslid dienen uiterlijk één dag
voorafgaande aan de vergadering van de agendacommissie bij deze commissie te zijn ingediend.
(nieuw) 4.2. Het college van burgemeester en wethouders kan de agendacommissie verzoeken
een extra commissievergadering te beleggen. Indien de agendacommissie het verzoek
honoreert, dient voor het verzenden van de voorlopige agenda en de daarbij behorende
stukken de termijn als bedoeld in artikel 9, lid 3 van deze verordening minimaal in acht te
worden genomen (uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering).
(nieuw) 6. De agendacommissie kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn
Artikel 9 Oproep en voorlopige agenda
(oud) 1. De commissievoorzitter zendt ten minste tien dagen voor een vergadering een schriftelijke
oproep aan de (burger)raadsleden onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de
vergadering. Deze schriftelijke oproep kan onverminderd ook op elektronische wijze aan eenieder ter
(nieuw) 1. De commissievoorzitter zendt ten minste tien dagen voor een vergadering een
digitale oproep aan de (burger)raadsleden onder vermelding van de dag, het tijdstip en de
(oud) 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in
artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de
schriftelijke oproep aan de (burger)raadsleden verzonden. De agenda en stukken kunnen
onverminderd ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.
(nieuw) 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in
artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de
digitale oproep aan de (burger)raadsleden verzonden.
Artikel 10 Aanvullende agenda en vaststellen agenda
(oud) 1. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van de schriftelijke
oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.
(nieuw) 1. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van de digitale
oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
(oud) 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden
gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor eenieder op het gemeentehuis ter
inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd,
wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare
(nieuw) 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen,
worden gelijktijdig met het verzenden van de digitale oproep voor eenieder op het gemeentehuis ter
inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd,
wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare
(oud) 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op elektronische wijze aan
eenieder ter beschikking worden gesteld.
(nieuw) 2. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de
Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid,
in een elektronisch beveiligde omgeving beschikbaar.
(oud) 3 vervalt. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de
Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder
berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
(oud) 1. De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging op de
voorafkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website
(nieuw) 1. De vergadering wordt tegelijkertijd met de digitale oproep door aankondiging op de
voorafkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website
Artikel 14 Opening vergadering en quorum
(oud) 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties is
vertegenwoordigd in de commissievergadering, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel,
na voorlezing van de afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, opeen tijdstip dat
ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
(nieuw) 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties is
vertegenwoordigd in de commissievergadering, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel,
na voorlezing van de afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat
ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de digitale oproep is gelegen.
De artikelen 2 t/m 6 zijn ongewijzigd; met dien verstande dat in lid 3 "schriftelijk" zal worden
(oud) 1. Een conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt aan de (burger)raadsleden
toegezonden, zo mogelijk, gelijktijdig met de schriftelijke oproep. Het conceptverslag wordt op
hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.
(nieuw) 1. Een conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt aan de (burger)raadsleden
toegezonden, zo mogelijk, gelijktijdig met de digitale oproep. Het conceptverslag wordt op hetzelfde
moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.
De overige personen die het woord hebben gevoerd, kunnen op hun verzoek geanonimiseerd
worden vermeld in het verslag.
Artikel 19 Spreekrecht burgers
De oorspronkelijke leden 3 t/m 6 worden (inhoudelijk ongewijzigd) vernummerd: 4 t/m 7.
(oud) 1. Burgers hebben spreekrecht. Zij kunnen voor maximaal vijf minuten per persoon het woord
voeren in de commissievergadering over op de agenda vermelde onderwerpen.
(nieuw) 1. Burgers hebben spreekrecht. Zij kunnen voor maximaal vijf minuten per persoon
het woord voeren in de commissievergadering over al dan niet op de agenda vermelde
onderwerpen. De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten.
(oud) 2. – vervalt. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit tenminste vijf
minuten voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn
naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.
(nieuw) 2a. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt uiterlijk om 12.00 uur op
de dag waarop de vergadering plaatsvindt bij de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn
naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.
(nieuw) 2b. De commissiegriffier bevestigt de aanmelding, deelt aan degene die gebruik wil
maken van het spreekrecht mee welke spelregels er aan het inspreken verbonden zijn.
Daarbij wordt de inspreker toestemming gevraagd voor het maken en uitzenden van geluid- en
beeldopnamen van diens inspraak. De inspreker wordt erop gewezen dat ook anoniem kan
worden ingesproken of dat de in te spreken tekst kan worden voorgelezen door de
Tot slot wordt de inspreker verzocht de uit te spreken tekst vooraf bij de griffie aan te leveren,
zodat die kan worden verspreid onder de leden van de raad.
(nieuw) 2c. De raad wordt vooraf aan de commissievergadering geïnformeerd over wie er komt
inspreken en over welk onderwerp. Indien beschikbaar wordt ook de uit te spreken tekst aan
de leden van de raad beschikbaar gesteld.
(nieuw) 3. Het woord kan niet worden gevoerd over:
a. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft
b. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
c. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan
Artikel 20 Handhaving orde; schorsing
(oud) 5. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd.
(nieuw) 5. Over het voorstel om het verdere verblijf te ontzeggen aan een deelnemend
(burger)raadslid dat door zijn gedragingen de geregeld gang van zaken belemmert, wordt niet
(nieuw) 2. Aan het begin van een besloten vergadering wordt expliciet besloten tot het (al dan
niet) opleggen van geheimhouding.
(oud) 1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar zijn uitsluitend
voor de commissieleden ter inzage bij de (commissie)griffier.
(nieuw) 1. De conceptverslagen van besloten vergaderingen worden elektronisch beschikbaar
gesteld in een map met het kenmerk ‘besloten’.
De conceptverslagen worden toegezonden aan de deelnemers die geen commissielid zijn om
vermelding van feitelijke onjuistheden in het verslag te voorkomen. Opmerkingen van de
deelnemers worden als addendum aan de commissie voorgelegd.
(oud) 2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling
aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet
openbaar maken van het verslag.
(nieuw) 2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling
aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet
openbaar maken van het verslag. Wanneer wordt besloten een verslag (of delen daarvan) niet
openbaar te maken, wordt daarvoor expliciet geheimhouding opgelegd.
De officiële benaming en de citeertitel van de verordening te wijzigen in Verordening op de
raadscommissies Capelle aan den IJssel 2018.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-133710.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.