Wijziging Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2015

 

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelezen het voorstel van voorzitter en griffier;

b e s l u i t :

In te stemmen met onderstaande aanpassingen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen

en andere werkzaamheden van de raad 2015:

1.

Artikel 2 Het presidium

De leden 7 en 8 worden (ongewijzigd), vernummerd naar 8 en 9.

oud 6 wordt 6.1. Het presidium heeft als taak aanbevelingen te doen aan de raad inzake de

organisatie van de werkzaamheden van de raad, voor zover het niet betreft de taken van de

(nieuw) 6.2. Daaronder vallen:

a. het voorbereiden en vaststellen van voorlopige agenda’s voor de raadsvergaderingen;

b. het vaststellen van het voorstel met betrekking tot de wijze van afdoening van de

ingekomen stukken van de raad;

c. het vaststellen van de vergadercyclus van de raad en van de raadscommissies;

d. het agenderen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de

Gemeentewet;

e. het presidium wordt geconsulteerd over een te houden actualiteitenraad.

(nieuw) 10. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

(nieuw) 11. Van elke vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt.

2.

Artikel 3 Het seniorenconvent

(oud) 4 wordt 4.1. Het seniorenconvent heeft tot taak het bespreken van zaken van vertrouwelijke

aard die (nog) niet in het openbaar behandeld kunnen worden en zaken waarbij de privacy van

personen in het geding is.

(nieuw) 4.2. Het seniorenconvent vervult een klankbordfunctie in die gevallen waarin de

voorzitter het nodig oordeelt nadere vertrouwelijke en/of spoedeisende informatie uit te

wisselen die ter bescherming van persoonlijke belangen of persoonlijke levenssfeer,

bedrijfsbelangen of om financiële of andere reden het belang van de gemeente, andere

overheidsinstanties, bedrijven, verenigingen, stichtingen of van natuurlijke personen kunnen

schaden als deze in het openbaar aan de orde komen.

(nieuw) 8. De voorzitter kan voorstellen de secretaris en/of wethouder(s) uit te nodigen voor

het seniorenconvent.

(nieuw) 9. Van elke vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt.

3.

Artikel 4 De griffier

(oud) 1. De griffier is in elke vergadering van de raad, het presidium en het seniorenconvent

aanwezig.

(nieuw) 1. De griffier is in elke vergadering van de raad, het presidium, de agendacommissie

en het seniorenconvent aanwezig.

 

4.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

(oud) 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda

dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor eenieder op het

gemeentehuis ter inzage gelegd. Na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage

worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een

openbare kennisgeving.

(nieuw) 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige

agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de digitale oproep voor eenieder

digitaal beschikbaar gesteld. Indien na het verzenden van de digitale oproep stukken

beschikbaar worden gesteld, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad via

de daartoe geëigende digitale hulpmiddelen.

(oud) 2. Als omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet

geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van

de griffier en verleent de griffier de leden van de raad inzage.

(nieuw) 2. Als omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de

Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid,

onder berusting van de griffier en worden ze digitaal beschikbaar gesteld. Daarnaast blijft de

terinzagelegging bij de griffie gehandhaafd.

(oud) 3 wordt verwijderd. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op

digitale wijze aan eenieder ter beschikking worden gesteld en worden eveneens op de website

geplaatst.

5.

Artikel 15 Spreekrecht

(oud) 1. Als eerste agendapunt na opening kunnen de andere aanwezige burgers en

belanghebbenden het woord voeren over al dan niet op de agenda vermelde onderwerpen. De totaal

beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten.

(nieuw) 1. Als eerste agendapunt na opening kunnen de andere aanwezige burgers en

belanghebbenden het woord voeren over op de agenda vermelde onderwerpen. De totaal

beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten.

(oud) 3 wordt 3a. Degene die van het spreekrecht gebruik willen maken, meldt dit uiterlijk om

12.00 uur op de dag waarop de vergadering plaatsvindt bij de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam,

adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

(nieuw) 3b. De griffier bevestigt de aanmelding en deelt aan de degene die gebruik wil maken

van het spreekrecht mee welke spelregels er aan het inspreken verbonden zijn. Daarbij wordt

de inspreker toestemming gevraagd voor het maken en uitzenden van geluid- en

beeldopnamen van diens inspraak. De inspreker wordt erop gewezen dat de in te spreken

tekst kan worden voorgelezen door de griffier. Tot slot wordt de inspreker verzocht de uit te

spreken tekst vooraf bij de griffie aan te leveren, zodat die kan worden verspreid onder de

leden van de raad.

(nieuw) 3c. De raad wordt vooraf aan de vergadering geïnformeerd over wie er komt inspreken

en over welk onderwerp. Indien beschikbaar wordt ook de uit te spreken tekst aan de leden

van de raad beschikbaar gesteld.

6.

Artikel 24 Stemming over amendementen en moties

(oud) 2. Als een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat

amendement gestemd en vervolgens over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.

(nieuw) 2. Als een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt, eerst gestemd

over eventueel ingediende moties bij dat voorstel, daarna over dat amendement en vervolgens

over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.

(nieuw) 6. Alle ingediende moties en amendementen worden geplaatst op de website van de

gemeenteraad.

 

7.

Artikel 26 Verslag en besluitenlijst

4. Een verslag bevat in ieder geval:

(oud) a. De namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de ter vergadering aanwezige

leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;

(nieuw) a. De namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de ter vergadering

aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord

gevoerd hebben, mits laatstgenoemden van tevoren hebben laten weten hier geen bezwaar

tegen te hebben.

b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

(oud) c. Een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de

aanwezigen die het woord voerden;

(nieuw) c. Een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van

de aanwezigen die het woord voerden. Hierbij geldt voor de woordvoering van overige

personen, zoals bedoeld in lid 4a, dat zij van tevoren hebben laten weten hier tegen geen

bezwaar te hebben.

d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van

de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de

leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het

uitbrengen van hun stem hebben vergist;

e. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties,

amendementen en subamendementen;

f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op

grond van het bepaalde in artikel 17 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de

beraadslagingen.

(oud) 6. Alle verslagen en besluiten elektronisch beschikbaar zijn, worden ze op de website

geplaatst.

(nieuw) 6. Alle verslagen en besluiten die elektronisch beschikbaar zijn, worden ze op de

website geplaatst. Hierbij wordt gehandeld volgens de leidraad privacy.

8.

Artikel 27 Ingekomen stukken

(oud) 1. Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de

raad, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt aan de leden van de raad toegezonden en ter

inzage gelegd.

(nieuw) 1. Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het

college aan de raad, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt digitaal aan de leden van

de raad toegezonden. Hierbij wordt gehandeld volgens de leidraad privacy.

9.

Artikel 29 Verslag

(oud) 2. Deze verslagen en besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering

ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet

openbaar maken van het vastgestelde verslag en de besluitenlijst.

(nieuw) 2. Deze verslagen en besluitenlijsten worden in de eerstvolgende raadsvergadering

vastgesteld, tenzij raadsleden hierover willen spreken. In dat geval wordt het verslag in een

besloten raadsvergadering besproken en vastgesteld.

10.

Artikel 40 Actualiteitenraad

(oud) 2. De onderwerpen dienen op de dag van de raadsvergadering vóór 11.00 uur schriftelijk of per

e-mail te worden ingediend bij de griffier en dienen voorzien te zijn van een motivering voor wat

betreft actualiteit.

(nieuw) 2. De onderwerpen dienen op de dag van de raadsvergadering vóór 11.00 uur via het

daar voor beschikbare format te worden ingediend bij de griffier en dienen voorzien te zijn van

een motivering voor wat betreft de actualiteit.

 

De officiële naam en de citeertitel te wijzigen in Reglement van Orde voor de vergaderingen en

andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2018.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juni 2018,

de griffier, de burgemeester,

 

Naar boven