Gemeenteblad van Hoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2018, 133451 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2018, 133451 | Beleidsregels |
Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Hoorn (Regeling beheer BRP)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:
• Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
• Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
- het noodzakelijk is de hoofdlijnen van het beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen in een regeling vast te leggen;
- gelet op de artikelen 1.10 en 1.11 van de Wet basisregistratie personen;
- gelet op de vragen van de zelfevaluatie BRP gerelateerd aan de Baseline Informatiebeveiliging voor gemeenten;
• Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen Gemeente Hoorn (Regeling beheer BRP);
Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen
De regeling verstaat onder (in alfabetische volgorde):
Artikel 2 Reikwijdte van de Beheerregeling
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de BRP en de in de BRP aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Algemene verordening gegevensbescherming vallen. De informatie in de BRP heeft alleen betrekking op de inwoners van de gemeente en overledenen die ten tijde van hun overlijden in de gemeente waren ingeschreven.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder is bevoegd, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De functioneel applicatiebeheerder is in samenwerking met de technisch applicatiebeheerder en het team systeembeheer verantwoordelijk voor het functioneren en de beschikbaarheid van de applicatie bij de gemeente.
De functioneel applicatiebeheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het beveiligingshandboek worden nageleefd.
Hoofdstuk 6 Het privacy beheer
De privacy beheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet BRP, de Verordening BRP Hoorn en het Reglement BRP.
De privacy beheerder is verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking
De gegevensverwerkers voorzien in:
De gegevensverwerkers beslissen binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger volgens hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43) en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 en 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de Basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.
Bijlage 1 toelichting op de regeling beheer BRP
Gelet op artikel 1.10 en 1.11 van de Wet Basisregistratie personen (BRP) is het noodzakelijk om taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te beschrijven in een beheerregeling BRP. De Regeling beheer en toezicht BRP geeft hier invulling aan.
Op 6 januari 2014 is de wet BRP in werking getreden. De wet bepaalt dat alle persoonsgegevens in één centrale registratie komen: de Basisregistratie personen (BRP). De BRP is onderdeel van een stelsel van Basisregistraties en omvat de gegevens van de gemeentelijke administraties en de registratie Niet-Ingezetenen. De gemeenten beheren de gegevens van ‘ingezetenen’, de inwoners van Nederland. In de registratie Niet-Ingezetenen (RNI) staan persoonsgegevens van personen die niet in Nederland wonen, maar wel een relatie met Nederland hebben, of personen die korter dan vier maanden in Nederland verblijven. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert de RNI.
Sinds 1 januari 2010 geldt volgens artikel 1.7 van de wet voor bestuursorganen de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van de persoonsgegevens uit de Basisregistratie personen. Naast het verplichte gebruik geldt ook de verplichte terugmelding. Dit houdt in dat alle afnemers en ook gemeentelijke organisatieonderdelen verplicht zijn bij twijfel over een persoonsgegeven hiervan melding te doen bij de betreffende gemeente.
In artikel 1.10 van de Wet BRP stelt de wetgever dat er nadere regels gesteld moeten worden aan de technische en administratieve inrichting, de beveiliging van de Basisregistratie personen en de privacybescherming.
In artikel 1.11 Wet BRP verplicht de wetgever het college van burgemeester en wethouders zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 7 voor dat het college van burgemeester en wethouders functionarissen aan moet wijzen die een aantal beheertaken uitvoeren.
De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de persoonsgegevens in de BRP. De kwaliteit wordt onder andere gewaarborgd door het doen van een jaarlijkse zelfevaluatie naar de kwaliteit van gegevens en de processen. In de vragenlijst van de zelfevaluatie zijn vragen opgenomen, gerelateerd aan de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG), over de vastlegging van de verschillende beheerstaken.
Deze regeling beschrijft een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacy beheer. Daarnaast ook de rollen van de gegevensverwerker, toezichthouder en de beveiligingsbeheerder BRP. Sommige rollen kunnen door dezelfde functionaris worden vervuld.
De Regeling Beheer BRP beschrijft de rollen, in bijlage 1 “aanwijzing van beheerfunctionarissen” worden deze rollen aan functies toegekend.
Bijlage 2 aanwijzing functionarissen
Op grond van artikel 3 van de regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen Gemeente Hoorn zijn de volgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de kwaliteitsbeheerder BRP.
Als plaatsvervanger is aangewezen de teammanager Gegevensmanagement.
Als gegevensbeheerder is aangewezen de kwaliteitsmedewerker BRP, team Gegevensmanagement;
Als plaatsvervanger is aangewezen de kwaliteitsbeheerder BRP, team Gegevensmanagement.
Als systeembeheerder is aangewezen: iedere medewerker die deel uitmaakt van het team automatisering.
Applicatiebeheer Key2Burgerzaken;
Als functioneel applicatiebeheerders zijn aangewezen de kwaliteitsbeheerder BRP en de kwaliteitsmedewerker BRP, team gegevensmanagement;
Naast de gegevensbeheerder zijn belast met het berichtenverkeer:
Als privacy beheerder is aangewezen de kwaliteitsbeheerder BRP, team Gegevensmanagement.
Als plaatsvervanger is aangewezen de medewerker kwaliteitsbeheer BRP, team Gegevensmanagement.
Als gegevensverwerkers zijn aangewezen alle medewerkers van team Dienstverlening Frontoffice en Backoffice en uitzendkrachten van deze teams.
Als toezichthouders zijn aangewezen de daarvoor door het college van burgemeester en wethouders benoemde medewerkers van het team Dienstverlening Backoffice en team Gegevensmanagement.
Als beveiligingsbeheerder en diens plaatsvervanger zijn aangewezen de door het college van burgemeester en wethouders de Chief Information Security Officer (CISO) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG), directie.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan de daarvoor benoemde medewerkers van team Gegevensmanagement en medewerkers team Dienstverlening Backoffice;
Aldus vastgesteld d.d. 12 juni 2018
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-133451.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.