Beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bloemendaal,

 

Gelet op:

 

Gelet op artikel 174 Gemeentewet, de artikelen 2.24 en 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening 2017, artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, artikel 3.1.2, tweede lid, onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening, de artikelen 8.1, onder e, en 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende:

 

dat de burgemeester bevoegd is in het kader van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening een evenementenvergunning te verstrekken en het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht bevoegd is een omgevingsvergunning te verlenen waarmee wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013;

 

dat ter uitvoering van deze bevoegdheid reeds beleid is geformuleerd in de Beleidsregels reguliere activiteiten strandpaviljoens en in een vaste gedragslijn die in meerdere gesprekken met de strandpaviljoenhouders is toegelicht en is vastgelegd in de brieven die op 22 december 2017 en op 24 januari 2018 aan de strandpaviljoenhouders zijn toegezonden;

 

dat het wenselijk is om dit verspreid liggende beleid in één besluit vast te leggen.

Besluit:

 

de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

“Beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal”

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      APV:

      de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017 en in geval van herziening van deze verordening de Algemene plaatselijke verordening zoals deze nadien en laatstelijk door de raad van de gemeente Bloemendaal is vastgesteld.

    • b.

      Bestemmingsplan:

      het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013, zoals vastgesteld door de raad van de gemeente Bloemendaal op 27 juni 2013.

    • c.

      Evenement:

      een evenement zoals bedoeld onder 2.24 van de APV.

    • d.

      Individueel openbaar toegankelijk feest: een openbaar toegankelijk feest dat op het terrein van 1 strandpaviljoen wordt georganiseerd.

    • e.

      Collectief openbaar toegankelijk feest: een openbaar toegankelijk feest dat op het terrein van meer dan 1 strandpaviljoen wordt georganiseerd.

    • f.

      Evenementenvergunning:

      een vergunning zoals bedoeld in artikel 2.25 van de APV.

    • g.

      Feest:

      gelegenheid geven tot dansen op muziek.

    • h.

      Openbaar toegankelijk feest:

      Van een openbaar toegankelijk feest is in ieder geval sprake wanneer er meer dan 800 bezoekers verwacht worden en/of aanwezig zijn in de horeca-inrichting, in combinatie met:

      • het verkopen of weggeven van toegangskaarten voor feesten, en/of;

      • het maken van publiciteit voor het feest, bijvoorbeeld op internet, social media, tv, radio of print, en/of;

      • het strandpaviljoen exploiteren op een wijze dat een openbaar toegankelijk feest ontstaat.

    • i.

      Besloten feest:

      feest dat niet voldoet aan de criteria voor een openbaar toegankelijk feest zoals bedoeld in artikel 1, onder h, van deze beleidsregels.

    • j.

      Strandpaviljoen:

      horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm van al dan niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd.

    • k.

      Lichte horeca:

      bedrijven, die in beginsel alleen overdag en ’s avonds behoeven te zijn geopend (vooral ter verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken.

    • l.

      Wabo:

      Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op de bevoegdheid van de burgemeester om op grond van artikel 2.25 van de APV een evenementenvergunning te verstrekken.

  • 2.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo een omgevingsvergunning te verlenen waarmee ten behoeve van het toestaan van evenementen binnen strandpaviljoens wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013.

Artikel 3 Openbaar toegankelijk feest (APV)

Met activiteiten die gebruikelijk zijn in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet, zoals bedoeld in artikel 2.24, eerste lid, onder g, van de APV, wordt in ieder geval niet bedoeld het houden van openbaar toegankelijke feesten in strandpaviljoens.

Artikel 4 Openbaar toegankelijk feest (bestemmingsplan)

Het houden van openbaar toegankelijke feesten valt niet onder de reikwijdte van het begrip strandpaviljoen, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan.

Artikel 5 Besloten feest

  • 1.

    Het houden van besloten feesten, voor zover ondergeschikt en gerelateerd aan de functie lichte horeca, is een activiteit die gebruikelijk is in een inrichting in de zin van de Drank- en horecawet zoals bedoeld in artikel 2.24, eerste lid, onder g, van de APV.

  • 2.

    Het houden van besloten feesten, voor zover ondergeschikt en gerelateerd aan de functie lichte horeca, valt onder de reikwijdte van het begrip strandpaviljoen, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan.

  • 3.

    Van ondergeschiktheid, zoals bedoeld in het eerste en tweede lid, is geen sprake, indien er op meer dan drie avonden per week besloten feesten worden gegeven of als de omzet van besloten feesten de omzet van de reguliere exploitatie overstijgt.

Artikel 6 Maximum aantal openbaar toegankelijke feesten

  • 1.

    Het aantal individuele openbaar toegankelijke feesten per strandpaviljoen bedraagt maximaal 10 per jaar.

  • 2.

    Het aantal collectieve openbaar toegankelijke feesten op het strand bedraagt maximaal 6 per jaar of het aantal dat overeenkomstig artikel 4.2, eerste lid APV door het bevoegd gezag is aangewezen.

Artikel 7 Inwerkingtreding en evaluatie

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden in het 4e kwartaal van 2018 geëvalueerd met betrokkenen.

  • 3.

    De beleidsregels reguliere activiteiten strandpaviljoen gemeente Bloemendaal wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze beleidsregels in werking treden.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als de “Beleidsregels evenementen strandpaviljoens Bloemendaal”

 

Aldus vastgesteld op 12 juni 2018,

het college van Bloemendaal,

, burgemeester

, secretaris

de burgemeester van Bloemendaal,

, burgemeester

Toelichting

Aanleiding

Het Bloemendaalse strand is voor iedereen en kent een breed aanbod. Ontspannen bij strandpaviljoens, lange wandelingen door duin en zand, watersporten bij een van de sportclubs of liever met de handdoek op het strand; het kan allemaal. Het strand van Bloemendaal staat landelijk hoog aangeschreven en trekt daarnaast ook bezoekers vanuit het buitenland. Bloemendaal aan Zee voorziet daarmee, zowel voor de eigen bewoners als voor de (metropool)regio, in een recreatieve behoefte.

 

De afgelopen jaren blijkt dat (de uitbreiding van) het aantal grote openbare feesten op het strand niet meer overeenkomstig de recreatieve functie van het strand is, zoals het is bedoeld. Daarnaast is de toename van het aantal grote openbare feesten op gespannen voet komen te staan met de leefbaarheid op en in de omgeving van het Bloemendaalse strand. Deze feesten vinden bijna ieder weekend plaats in het zomerseizoen vanaf 17:00 uur. De niet-uitgaansbezoekers blijven weg van het strand op de dagen dat er grote feesten worden gehouden, of gaan gedwongen eerder weg vanwege de geluidsoverlast. Dit is ongewenst, aangezien het strand voor iedere bezoeker aantrekkelijk moet zijn en blijven. Daarnaast lopen de strandpaviljoens die geen openbare feesten geven op deze dagen klandizie mis. De toename van de feesten heeft een onevenredig hoge inzet van hulpdiensten tot gevolg om de openbare orde en veiligheid en verkeersveiligheid tijdens deze feesten te kunnen waarborgen. Dit gaat ten koste van de inzet die nodig is in de rest van de gemeente.

 

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 zijn er keuzes gemaakt over de invulling van de recreatieve functie van het strand, met inachtneming van de structuurvisie, de strandnota en de ontwikkelingsvisie Bloemendaal aan Zee. In het bestemmingsplan zijn strandpaviljoens nu specifiek bedoeld voor lichte horeca. Dit zijn bedrijven die in beginsel alleen overdag en ’s avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Openbaar toegankelijke feesten vallen daar niet onder. Voor het houden van openbaar toegankelijke feesten is een omgevingsvergunning, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo, vereist.

 

Daarnaast zijn op 19 december 2017 de Beleidsregels reguliere exploitatie strandpaviljoens vastgesteld. Deze regels geven invulling aan artikel 2.24, eerste lid, onder g, van de APV. Met activiteiten die gebruikelijk zijn in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet wordt in ieder geval niet bedoeld het houden van openbaar toegankelijke feesten in strandpaviljoens.

Voor het houden van openbaar toegankelijke feesten is een evenementenvergunning, zoals bedoeld in artikel 2.25 APV, nodig. Het aantal openbaar toegankelijke feesten per strandpaviljoen is niet onbeperkt. Voor het strandseizoen van 2018 (februari 2018 t/m oktober 2018) bedraagt het aantal individuele evenementen 10 per strandpaviljoen. Het aantal collectieve evenementen voor deze periode bedraagt 6.

 

Dit beleid wordt reeds sinds de aanvang van het strandseizoen van 2018 (februari 2018) toegepast. De strandpaviljoenhouders zijn hierover geïnformeerd: tijdens gesprekken op 9 januari 2018 en 1 februari 2018 en in informatiebrieven van 22 december 2017 en 27 januari 2018.

Doel

Het beleid voor het houden van evenementen op het terrein van de strandpaviljoens ligt thans verspreid. Met deze beleidsregels wordt beoogd het verspreid liggende beleid in één document vast te leggen.

Wettelijk kader

APV

De burgemeester is op grond van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening bevoegd evenementenvergunningen te verlenen en hieraan voorschriften te verbinden die strekken tot bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. Voor sommige kleine evenementen geldt een meldingsplicht; een vergunning is dan niet nodig.

 

Onder evenement wordt op grond van artikel 2.24 lid 1 APV verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoopvoorstellingen;

  • b.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • c.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • d.

    reguliere sportactiviteiten in en op sportaccommodaties;

  • e.

    reguliere activiteiten in een cultureel centrum (zoals dorpshuizen, wijkgebouwen, enz.);

  • f.

    activiteiten als bedoeld in artikel 2.39 van deze verordening (speelgelegenheden);

  • g.

    activiteiten die in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gebruikelijk zijn.

Onder evenement wordt op grond van lid 2 mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie en jaarmarkt;

  • c.

    een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2.3 van deze verordening, op de weg;

  • d.

    een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd of recreatieve tocht op of aan de weg, voor zover in het geregelde onderwerp niet wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • e.

    elke andere voor het publiek toegankelijke verrichting met een verwachting van meer dan 250 bezoekers of deelnemers;

  • f.

    een klein evenement, onder klein evenement wordt verstaan een straatfeest of buurtbarbecue op één dag.

Bestemmingsplan

In het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 zijn de gronden, voor zover relevant, voorzien van de bestemming “Recreatie” en de aanduiding “specifieke vorm van recreatie – strandpaviljoens”. Artikel 8.1, onder e, van de planregels bepaalt dat ter plaatse van de strandpaviljoens uitsluitend seizoensgebonden strandpaviljoens zijn toegestaan. Artikel 1.51 van de planregels definieert een strandpaviljoen als volgt:

 

“seizoensgebonden horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd”.

 

Als bijlage 1 bij de regels van het bestemmingsplan is de Staat van Horeca-activiteiten opgenomen waarin het begrip ‘lichte horeca’ wordt omschreven. Het gaat om bedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Openbaar toegankelijke feesten behoren niet tot de categorie ‘lichte horeca’ en zijn onder het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013 niet toegestaan.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op evenementen. Deze beleidsregels geven invulling aan de bevoegdheid van de burgemeester om op grond van artikel 2.25 van de APV een evenementenvergunning te verstrekken. Deze beleidsregels geven daarnaast invulling aan de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo een omgevingsvergunning te verlenen waarmee ten behoeve van het toestaan van evenementen binnen strandpaviljoens wordt afgeweken van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013.

Artikel 3

De in artikel 2.24, eerste lid, onder g van de APV gebruikte term ‘activiteiten die in de horeca inrichting gebruikelijk zijn’ is een vage term. Exploitanten van de strandpaviljoens hebben verzocht om duidelijkheid over de vraag wanneer er wel en wanneer er geen evenementenvergunning nodig is voor evenementen op het terrein van de strandpaviljoens. Deze duidelijkheid is geboden in de Beleidsregels reguliere exploitatie strandpaviljoens. Dat beleid wordt in deze beleidsregels voortgezet.

 

Wanneer activiteiten op het terrein van een strandpaviljoen kwalificeren als een openbaar toegankelijk feest zoals bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels, dan is geen sprake van activiteiten die gebruikelijk zijn in een inrichting in de zin van de Drank- en horecawet. Voor deze activiteiten moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.

Artikel 4

In dit artikel wordt bevestigd dat het houden van openbaar toegankelijke feesten, zoals bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels, niet valt onder het begrip strandpaviljoens, zoals bedoeld in artikel 1.51 van de planregels van het bestemmingsplan Bloemendaal aan Zee 2013. Artikel 1.51 van de planregels definieert een strandpaviljoen als volgt:

 

“seizoensgebonden horecabedrijf op het strand ten behoeve van lichte horeca in de vorm niet-permanente bebouwing met daarbij behorende gronden en voorzieningen zoals terrassen, waar als hoofdfunctie bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, al dan niet op palen gebouwd”.

 

Als bijlage 1 bij de regels van het bestemmingsplan is de Staat van Horeca-activiteiten opgenomen waarin het begrip ‘lichte horeca’ wordt omschreven. Het gaat om bedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds behoeven te zijn geopend (vooral verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken. Voor het houden van openbaar toegankelijke feesten is derhalve een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, nodig.

Artikel 5

Een besloten feest, zoals een bruiloft of een bedrijfsfeest, wordt als gebruikelijke activiteit gezien van een lichte horeca functie. Als het aantal besloten feesten de reguliere exploitatie echter overstijgt, dan is hiervoor een omgevingsvergunning en een evenementenvergunning vereist.

Artikel 6

Openbaar toegankelijke feesten zijn niet toegestaan zonder omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, Wabo dan wel zonder evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.25 APV. Achtergrond is het houden van een goede balans tussen de normale exploitatie en het gebruik van strandpaviljoens voor openbaar toegankelijke feesten.

 

Het maximaal aantal collectieve openbaar toegankelijke feesten is gebaseerd op het maximaal aantal collectieve evenementen dat is vastgesteld in de Strandnota 2016-2021, namelijk 6 per jaar. Tijdens deze collectieve evenementen mogen de in de APV de vastgestelde geluidsnormen worden overschreden. Deze dagen worden jaarlijks door het college vastgelegd. In 2018 zijn de volgende dagen aangewezen: april, 3 juni, 7 juli, 15 juli, 22 juli en 5 augustus. Collectieve openbaar toegankelijke feesten mogen, met een evenementenvergunning, alleen op deze aangewezen dagen worden georganiseerd.

 

Bij het bepalen van het maximum aantal individuele openbaar toegankelijke feesten is een belangenafweging gemaakt tussen wat enerzijds redelijkerwijs mag worden verwacht van een lichte horecafunctie (de reguliere exploitatie) en het beoogde doel van het ontspanning- en comfortstrand, oftewel het algemeen belang, en anderzijds de belangen van de exploitanten van de strandpaviljoens.

 

Volgens de APV zijn er maximaal 4 incidentele festiviteiten toegestaan waar de geluidsnormen mogen worden overschreden. Het is in het kader van het algemeen belang niet wenselijk dit aantal permanent te verhogen. De reguliere exploitatie moet uitgangspunt blijven. In overleg met de Koninklijke Horeca Nederland en de paviljoenhouders is afgesproken dat er in 2018, in het kader van gewenningsregeling 10 individuele openbaar toegankelijke feesten zijn toegestaan. Zo wordt tegemoet gekomen aan de belangen van de exploitanten van de strandpaviljoens. Dit betekent dat er in 2018 totaal 76 openbaar toegankelijke feesten op het strand mogen worden gehouden.

 

Overigens waren niet alle paviljoenhouders het eens met het uiteindelijk vastgestelde aantal. Het algemeen belang van het vaststellen van een maximaal aantal openbaar toegankelijke feesten, weegt zwaarder dan het individuele (financiële) belang van de paviljoenhouders om elk weekend openbaar toegankelijke feesten te organiseren.

 

Deze beleidslijn wordt reeds toegepast op het houden van openbaar toegankelijke feesten op het terrein van strandpaviljoens. Daarover zijn strandpaviljoenhouders geïnformeerd tijdens de gesprekken op 9 januari 2018 en 1 februari 2018 en in informatiebrieven van 22 december 2017 en 27 januari 2018. Deze beleidsregels bevestigen deze reeds bestaande beleidslijn.

 

In het laatste kwartaal van 2018 vindt er een evaluatie plaats van het strandseizoen 2018, waarbij ook deze beleidsregels worden meegenomen. Tijdens de evaluatie zal bepaald worden of het maximum aantal openbaar toegankelijke feesten gewijzigd moet worden of hetzelfde blijft.

Artikel 7

Deze beleidsregels treden op gebruikelijke wijze in werking vanaf het moment van bekendmaking.

Naar boven