Concept Standplaatsenbeleid Almere 2018

 

Het college van burgemeester en wethouders van Almere heeft ermee ingestemd om het concept “Standplaatsenbeleid Almere 2018” ter inzage te leggen. Het conceptbeleid ligt met ingang van 21 juni 2018 gedurende zes weken voor belanghebbenden en ingezetenen van Almere ter inzage (tot en met woensdag 1 augustus 2018). Het conceptbeleid wordt gepubliceerd op de website

 

https://www.almere.nl/bestuur/gemeentelijk-beleid/concept-beleid-in-inspraakfase

 

Wat houdt het conceptbeleid in?

De gemeente Almere wil voorzien in een duurzame en toekomstbestendige voorzieningenstructuur voor consumenten. Prioriteit wordt dan ook gegeven aan behoud en versterking van het winkelaanbod, het behoud en de versterking van de vier warenmarkten in Stad, Buiten en Haven en een daarbij passende standplaatsenstructuur. Tegen deze achtergrond is het standplaatsenbeleid vorm gegeven.

 

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid zijn:

 

  • standplaatsvergunningen worden voortaan voor maximaal 5 jaar verleend;

  • de vergunningen gelden voor maximaal 2 dagen in de week per locatie;

  • een standplaatshouder mag per standplaatslocatie maximaal 1 vergunning aanvragen;

  • het aantal vaste standplaatsen in de verschillende centra wordt gemaximaliseerd en ten opzicht van het beleid van 2015 beperkt; hieraan is wel een overgangstermijn verbonden;

  • standplaatsen voor oliebollen en kerstbomen zijn bijzondere vaste standplaatsen;

  • er wordt gewerkt bij de selectie van standplaatshouders met een puntensysteem.

 

De huidige standplaatshouders en de Centrale Vereniging van Ambulante Handel (CVAH) worden hierover per brief geïnformeerd. Ook zal er een bijeenkomst belegd worden met de huidige standplaatshouders op maandagavond 25 juni van 18.30 tot 20.30 uur in de Burgerzaal van het Stadhuis.

 

Hoe kunt u reageren?

Van 21 juni 2018 tot en met 1 augustus 2018 kan een ieder schriftelijk (géén e-mail) of mondeling zijn zienswijze op het conceptbeleid indienen.

U kunt uw zienswijze richten aan: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almere, Postbus 200, 1300 AE Almere, o.v.v. concept Standplaatsenbeleid.

Het is ook mogelijk uw zienswijze mondeling in te dienen. In dat geval kunt u een afspraak maken via het secretariaat van de afdeling Economische Zaken op telefoonnummer 14036 (vraag naar het secretariaat van de afdeling Economische Zaken).

 

Waar kunt u het conceptbeleid inzien?

Het papieren conceptbeleid ligt ter inzage in het stadhuis, Stadhuisplein 1 bij de afdeling Burgerzaken. Om het conceptbeleid op het Stadhuis in te komen zien, kunt u een afspraak maken met het secretariaat van de afdeling Economische Zaken, telefoon 14036 (vraag naar het secretariaat van de afdeling Economische Zaken).

U kunt het conceptbeleid inzien op de volgende tijden:

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur;

 

Het concept Standplaatsenbeleid is eveneens in te zien via de website

https://www.almere.nl/bestuur/gemeentelijk-beleid/concept-beleid-in-inspraakfase

Voor vragen over het conceptbeleid kunt u terecht bij de balie van Burgerzaken in het Stadhuis, Stadhuisplein 1. Hier kunt u alleen op afspraak terecht. U kunt een afspraak maken via het secretariaat van de afdeling Burgerzaken op telefoonnummer 14036.

 

Verdere besluitvorming

Na de termijn van ter inzagelegging neemt de gemeente, mede op basis van ingediende zienswijzen, een besluit over het standplaatsenbeleid. Het definitieve beleid zal na besluitvorming worden gepubliceerd op de website https://officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad

 

 

Naar boven