Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2018, 129025 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2018, 129025 | Verordeningen |
Bekendmaking Organisatieregeling gemeente Steenbergen 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;
gelet op de artikelen 103 en 160 van de Gemeentewet;
overwegende dat het college heeft besloten tot een organisatiewijziging zoals verwoord in het ‘Plan van aanpak reorganisatie gemeente Steenbergen’ (Op weg naar een gemeente van de toekomst) d.d. november 2017;
voorts overwegende dat het college heeft ingestemd met het starten van een pilot ‘Regie op bestuurlijke opgaven’ met een evaluatie na een en twee jaar;
gelezen het advies van de Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Steenbergen d.d. 6 juni 2018;
I. In te trekken de “Organisatieverordening gemeente Steenbergen 1998”, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 26 februari 1998; en
II. vast te stellen de “Organisatieregeling gemeente Steenbergen 2018”, luidend:
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie
Onverminderd het bepaalde in artikel 21 verleent het college voor de uitoefening van één of meer van haar bevoegdheden mandaten, machtigingen en volmachten aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening, teammanagers, functionarissen CISO/FG en externe partijen. Indien het verlenen van ondermandaten niet uitdrukkelijk in het desbetreffende mandaatbesluit is uitgesloten, is de directie bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.
Hoofdstuk 3 gemeentesecretaris / algemeen directeur
De bepalingen in dit hoofdstuk gelden als aanvulling op de “instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Steenbergen”, zoals deze op grond van artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet door het college is vastgesteld.
Artikel 7 Relatie tot college en burgemeester
De taken ter ondersteuning van het college en de burgemeester, zoals opgenomen in de artikelen 2 en 3 van de “Instructie gemeentesecretaris gemeente Steenbergen”, vastgesteld door het college bij besluit van 22 augustus 2017 (BBM1701116), kunnen onverkort worden ingelast in dit artikel.
Artikel 8 Relatie tot griffie (driehoeksoverleg)
De gemeentesecretaris/algemeen directeur bevordert, samen met de burgemeester en de griffier, een goede afstemming tussen het college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Hij/zij voert daartoe wekelijks overleg met de burgemeester en de griffier.
Voor zover de gemeentesecretaris/algemeen directeur bij de uitvoering van zijn/haar taken op grond van dit hoofdstuk behoefte heeft aan advies en bijstand, kan hij/zij daarvoor een beroep doen op alle eenheden en medewerkers van de gemeentelijke organisatie en waar nodig externe ondersteuning inschakelen.
Hoofdstuk 4 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden functies
Artikel 10 gemeentesecretaris/algemeen directeur
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is in de hoedanigheid van gemeentesecretaris (voor de gehele organisatie inclusief de griffie) bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden en vertegenwoordigt burgemeester en wethouders in het overleg met de Ondernemingsraad. Hij ziet erop toe dat zaken ter informatie, voor advies of ter instemming aan de Ondernemingsraad worden voorgelegd.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur geeft leiding aan de directeur B&D en de medewerkers in het team “Bestuur- en Concernondersteuning’, waaronder begrepen het voeren van functionerings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken en het functioneel aansturen van de aan dit team toegewezen functionarissen. Hiernaast geeft hij uitvoering aan het personeels- en organisatiebeleid.
Artikel 11 directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening
Artikel 13 regisseur bestuurlijke opgaven
De concerncontroller toetst de, onder verantwoordelijkheid van de teamleiders, opgeleverde bestuurlijke- en managementinformatie aan de vastgestelde kaders en verbeterafspraken naar aanleiding van onderzoeken en/of accountantsrapporten.
Bevindingen worden vastgelegd ten behoeve van de gemeentesecretaris/algemeen directeur om hem/haar te ondersteunen.
Indien de concerncontroller bij de uitoefening van de hierboven genoemde werkzaamheden een ten opzichte van de gemeentesecretaris/algemeen directeur afwijkend standpunt inneemt, doet de concerncontroller hiervan -na voorafgaande melding aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur mededeling aan het college, dan wel - na voorafgaande melding aan het college- aan de gemeenteraad.
Voor zaken die te maken hebben met het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot de burgemeester/de voorzitter van het college te wenden en te verlangen dat de door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennisname gebracht wordt aan het college of de gemeenteraad.
Artikel 15 beleidsmedewerker bestuurszaken (kabinetszaken)
De beleidsmedewerker bestuurszaken:
Artikel 16 juridisch controller
De juridisch controller kan indien hij/zij van mening is dat er sprake zou kunnen zijn van risico’s of onrechtmatigheden, op het eigen vakgebied uit eigen beweging -na voorafgaande melding aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening en de concerncontroller-, in juridische zin onderzoeken instellen of audits uitvoeren op het gebied van juridische rechtmatigheid en risicomanagement.
Hoofdstuk 5 Coördinatie- en overlegorganen
Artikel 19 samenstelling en verantwoordelijkheid directieteam
Het directieteam is binnen de richtlijnen die het college heeft gegeven verantwoordelijk voor de totstandkoming en implementatie van het concernbeleid, de uitvoeringsagenda organisatieontwikkeling en jaarplan van de organisatie. Hiernaast vindt binnen het directieteam waar nodig besluitvorming plaats over de inzet van capaciteit en middelen vanuit de werkorganisatie ten behoeve van de bestuurlijke opgaven.
Hoofdstuk 6 Uitoefening van bestuursbevoegdheid
Tenzij de Algemene wet bestuursrecht of de regeling waarop hun bevoegdheid steunt zich daartegen verzet, kan het college voor nader door hen aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van een of meer bevoegdheden of de ondertekening van stukken mandateren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening, de teammanagers, of met instemming van zijn/haar leidinggevende een van de medewerkers en externen.
Artikel 24 budgettoedeling en budgetbevoegdheden
Op basis van de door de raad vastgestelde begroting stelt het college de productraming vast. Het college wijst de producten met bijbehorende budgetten uit de productraming toe aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur in de hoedanigheid van masterbudgethouder, zoals bedoeld in artikel 10, lid 6 van deze regeling.
Het college kan, onder meer bij majeure en team overstijgende bestuurlijke opgaven, een kader aangeven voor de beleidsvoorbereiding door de ambtelijke organisatie, indien dit door één of meerdere bestuursorganen van de gemeente (de gemeenteraad, het college en de burgemeester) gewenst wordt geacht. Dit kader wordt aangeduid met de benaming ‘bestuursopdracht’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-129025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.