Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2018, 126425 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2018, 126425 | Verordeningen |
Algemene Subsidieverordening Zwolle
Gemeente Zwolle, bekendmaking wijziging Algemene Subsidieverordening Zwolle
De Raad van de gemeente Zwolle
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle van 6 februari 2018
De subsidie(deelverordening)verordening peuteropvang en VVE gemeente Zwolle (Hoofdstuk 16 Algemene Subsidieverordening) vast te stellen.
HOOFDSTUK 16 PEUTEROPVANG EN VVE GEMEENTE ZWOLLE
Artikel 16:1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
-Doelgroeppeuters: peuters woonachtig in de gemeente Zwolle die in aanmerking komen voor VVE, op indicatie van het consultatiebureau van de Jeugdgezondheidszorg;
- Horizontale peutergroepen: peuteropvanggroepen waar alleen kinderen in de peuterleeftijd van 2 tot 4 jaar worden opgevangen.
-Houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en met die onderneming een peuteropvang of kinderdagverblijf exploiteert die met VVE-registratie staat vermeld in het LRK;
-Inkomensverklaring: een recente Verklaring Geregistreerd Inkomen (VGI - voorheen IB60) van de Belastingdienst met daarop de inkomensgegevens van de ouder(s)/verzorger(s) in een bepaald belastingjaar;
-Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor kinderen begint;
-Kinderopvangtoeslag: de tegemoetkoming van het rijk, uitgekeerd via de Belastingdienst aan ouders, bedoeld als bijdrage in de kosten voor in het LRK geregistreerde kinderopvang;
-LRK: Landelijk Register Kinderopvang; het register waarin kinderopvangvoorzieningen zijn opgenomen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen;
-Niet-toeslagouder: ouder(s) of verzorger(s) die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag;
-Ouderbijdrage: inkomensafhankelijke vergoeding die de ouders betalen aan de houder;
-Ouders: ouder(s) of verzorger(s) van de peuter;
-Peuteropvang: Kortdurende en intentionele opvang voor peuters van 2 tot 4 jaar, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool en die voldoet aan de wettelijke eisen die aan kinderopvang worden gesteld;
-Peuterplaats: een aanbod peuteropvang van totaal 8 uur per week, gedurende 40 weken per jaar, op ten minste 2 verschillende dagen, voor peuters vanaf 2 jaar tot het moment dat de peuter naar de basisschool uitstroomt;
-Voorschoolse voorziening: peuteropvang en kinderdagverblijven, die zijn geregistreerd in het LRK als VVE-gecertificeerd binnen de gemeente Zwolle;
-VVE: voor- en vroegschoolse educatie;
-VVE-peuterplaats: een aanbod peuteropvang van totaal 16 uur per week, op ten minste 4 dagen, gedurende 40 weken voor doelgroeppeuters van 2,5 jaar tot het moment dat de doelgroeppeuter naar de basisschool uitstroomt;
-VVE-jaarbedrag: een vergoeding in de vorm van een jaarbedrag aan de houder voor de extra werkzaamheden voor een doelgroeppeuter;
-VVE-programma: een erkend voorschools programma waarin op een gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling, voor zover dit programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).
-VNG Adviestabel: de VNG adviestabel ouderbijdrage peuterwerk voor het betreffende jaar, zoals gepubliceerd op www.vng.nl.
-Warme overdracht: een mondeling overleg tussen de voorschoolse voorziening en de basisschool op basis van het gemeentelijk overdrachtformulier.
-Subsidieaanvragen kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend vóór 1 oktober voorafgaand aan het kalenderjaar waarin de peuteropvang plaatsvindt, door houders die met een kinderdagverblijf of peuteropvanglocatie staan vermeld in het LRK en die gevestigd zijn in de gemeente Zwolle;
-De aanvraag dient te worden gedaan op basis van een reële inschatting van het aantal bezette (VVE)-peuterplaatsen en de te factureren ouderbijdragen over het gehele kalenderjaar;
-De aanvraag dient een opgave te bevatten van het voor peuteropvang te hanteren uurtarief voor het jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd;
-Voor de aanvraag dient gebruik te worden gemaakt van een door het college vastgesteld aanvraagformulier voor (gemeentelijke) peuteropvang.
Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond vast voor de subsidie voor peuteropvang. Het beschikbare subsidiebedrag wordt als volgt verdeeld:
Onverminderd de weigeringsgronden zoals opgenomen in artikel 1:21 ASV kan de subsidie ook (gedeeltelijk) worden geweigerd indien één van de Zwolse vestigingen van de aanvrager houder op het moment van subsidieaanvraag onderwerp is van een bestuursrechtelijke handhavingsprocedure voor het kinderopvangaanbod.
Artikel 16:7 Subsidieverlening
De beschikking van de subsidieverlening peuterplaatsen, VVE-peuterplaatsen en de VVE-jaarbedragen, bevat in ieder geval:
Artikel 16:8 Subsidieverplichtingen
Na de subsidieverlening dient de houder te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Binnen twee weken na afloop van ieder kwartaal dient de houder een bezettingsoverzicht te tonen van het voorafgaande kwartaal. Indien blijkt dat het aantal geplaatste (doelgroep)peuters 20% of meer afwijkt van het in de beschikking vermelde aantal geplaatste (doelgroep)peuters, vindt een heroverweging van de verleende subsidie over het lopende jaar plaats. Mocht deze heroverweging leiden tot een wijziging van de verleende subsidie, dan ontvangt de houder een gewijzigd subsidieverleningsbesluit.
voor het bepalen van de hoogte van het inkomen dient houder gebruik te maken van de meest recente definitief vastgestelde Inkomensverklaring van beide ouders, of bij een eenoudergezin van de inkomensverklaring van de betreffende ouder. Dit betekent dat ouders elk najaar nieuwe Inkomensverklaringen moeten overleggen voor het vaststellen van de ouderbijdrage in het nieuwe jaar. Bij sterke afwijking van het inkomen of wanneer ouders geen Inkomensverklaring kunnen overleggen, kan gebruik worden gemaakt van aanvullende documenten zoals een salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval, van toepassing is in de maand voorafgaand aan plaatsing;
Artikel 16:9 Kwaliteitseisen peuteropvang
Het peuteropvangaanbod voldoet aan de volgende kwaliteitseisen:
-de inhoudelijke thema’s waarmee in de groepen wordt gewerkt;
-de overdracht van peuters naar de basisschool;
Artikel 16:11 Overgangsbepalingen
Houders van voorschoolse voorzieningen die ten tijde van de inwerkingtreding van deze regeling nog niet (kunnen) voldoen aan de in deze regeling genoemde vereisten, kunnen toch in aanmerking voor subsidie mits zij een intentieverklaring afgeven waarin wordt gesteld dat binnen twee jaar na inwerkingtreding van deze regeling, dus uiterlijk voor 1 juli 2020, aan de gestelde vereisten wordt voldaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-126425.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.