Gemeenteblad van Katwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2018, 122530 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2018, 122530 | Beleidsregels |
Beleidsregels voor oplaadlocaties elektrische auto’s in de openbare ruimte
Elektrische auto: een motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als een auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig.
Elektrisch vervoer verbetert de luchtkwaliteit, is stil en kan een bijdrage kan leveren aan de klimaatambities van de gemeente om het energieverbruik te verminderen en het stimuleren van het gebruik van duurzame energiebronnen.
Voor de introductie van elektrisch vervoer zijn oplaadlocaties noodzakelijk. De aanschaf van een elektrische auto wordt immers pas interessant indien gebruikers verzekerd zijn van een oplaadpunt in de directe omgeving.
Inwoners en bedrijven die beschikken over een eigen oprit of parkeergarage kunnen op eigen terrein een laadfaciliteit realiseren. Om het ook voor de inwoners en bedrijven die hier niet over beschikken mogelijk te maken om een laadlocatie dicht bij de woning of het bedrijf te realiseren wil de gemeente Katwijk de mogelijkheid bieden om een laadpaal bij een openbare parkeerplaats te plaatsen.
Artikel 2. Parkeergelegenheid op eigen terrein
Voor zover er een mogelijkheid is om te parkeren op eigen terrein wordt er geen medewerking verleend aan het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte.
Artikel 3. Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen / binnenterreinen
Voor zover redelijkerwijs een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij bedrijf of woning, in een parkeergarage onder of nabij bedrijf of woning of een binnenterrein e.d., wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadlocatie in de openbare ruimte.
Een ingediende aanvraag wordt bij de ambtelijke verkeersdeskundigen ter advisering over de gewenste locatie voorgelegd. Er zal getoetst worden op de voorwaarden zoals gesteld in artikel 2 en 3. Tevens zal beoordeeld worden of voldaan kan worden aan de benodigde technische randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden staan vermeld in bijlage I behorende bij deze beleidsregels. De gemeente bepaalt aan de hand van dit advies de definitieve locatie van de laadpaal of wijst de aanvraag af.
Aan de hand van het in het vorige artikel genoemde advies neemt de gemeente een verkeersbesluit over het reserveren van een parkeerplaats voor de laadpaal. Voor dit besluit worden de normaal geldende procedurevoorschriften gehanteerd.
Artikel 7 Technische realisatie
Nadat het verkeersbesluit is genomen vind er een technisch afstemmingsoverleg plaats tussen de gemeente en de aanvrager. De aanvrager dient zorg te dragen voor een KLIC-melding.
Artikel 8 Samenwerkingsovereenkomst
Alvorens een laadpaal geplaatst kan worden dient er een overeenkomst te zijn tussen de gemeente en de betreffende aanvrager. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd ten aanzien van onder andere aansprakelijkheid en het beheer van de laadpaal. Er wordt voor de laadpalen geen opstalrecht gevestigd.
In het kader van Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) kan de Gemeente verkeersbesluiten nemen op wegen, die niet onder het beheer van het Rijk, de Provincie of Waterschap vallen en gelegen zijn binnen de gemeentegrenzen.
Volgens artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid.
Aangezien het in dit geval gaat om beleidsregels met betrekking tot bevoegdheden van het college dient vaststelling van de regels ook door het college te geschieden.
Door het gebruik van verkeersbord E4 of E8 met onderbord is handhaving op basis van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens (RVV artikel 24) mogelijk. Als uitgangspunt geldt hierbij dat oplaadlocaties alleen gebruikt mogen worden voor het opladen van elektrische auto's.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-122530.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.