Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 114635 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 114635 | Verordeningen |
Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 22 mei 2018; kenmerk BS18/00278, nr. 18/0006630;
gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor demontage van personen- en bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;
In deze nadere regels wordt mede verstaan onder:
personenauto: voertuig op vier of meer wielen, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een gehandicaptenvoertuig, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 en een voertuig dat geregistreerd is als personenauto als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;
datum eerste toelating (DET): datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs;
demontageverklaring: verklaring van een demontagebedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren;
Artikel 2 Doel van de nadere regels
De doelstelling van deze nadere regels is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam door bestelauto’s en personenauto’s die een relatief grote hoeveelheid stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10) en elementair koolstof (EC, “roet”) uitstoten te laten demonteren of, alleen voor bestelauto’s, te verkopen en de mogelijkheid te geven te vervangen door nieuwere en milieuvriendelijkere exemplaren die significant minder uitstoot genereren en hiermee een positieve bijdrage te leveren aan de luchtkwaliteit van Rotterdam. Door bestelauto’s en personenauto’s te demonteren, dan wel te verkopen (voor bestelauto’s), en mogelijk te vervangen, wordt de uitstoot van NO2, PM10 en EC van het totale wagenpark van Rotterdam gereduceerd en zal zowel een bijdrage worden geleverd aan de luchtkwaliteitsnormen als aan de volksgezondheid.
Artikel 4 Subsidiabele activiteit
Op grond van deze nadere regels wordt subsidie verstrekt voor:
Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie indien geen schoner voertuig wordt teruggekocht
Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een auto laat demonteren en geen schonere auto terugkoopt zoals bedoeld in artikel 4, onder a, van deze nadere regels:
Artikel 7 Hoogte van de subsidie bij demontage en vervanging door schoner voertuig
Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder d (personenauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft, bedraagt, indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 1.000,- voor de demontage als bedoeld in artikel 6, eerste lid, vermeerderd met het op de aankoopfactuur van het schoner voertuig vermelde terugkoopbedrag tot maximaal € 3.500,-.
Het subsidiebedrag voor de demontage en vervanging van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c (bestelauto), die benzine, LPG of CNG als brandstof heeft bedraagt, indien de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 juli 1992: € 1.000,- voor de demontage als bedoeld in artikel 6, derde lid, vermeerderd met het op de aankoopfactuur van het schoner voertuig vermelde terugkoopbedrag tot maximaal € 3.500,-.
Artikel 8 Hoogte van de subsidie bij verkoop en vervanging bestelauto
Onderstaande bedragen gelden wanneer aanvrager een bestelauto verkoopt en vervangt als bedoeld in artikel 4, onder c, van deze nadere regels:
Artikel 9 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder a
voor zover het een natuurlijk persoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de dag van de ontvangst van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam, dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn ingeschreven en te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:
indien de tenaamstelling van de te demonteren auto ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement;
Artikel 10 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder b
Subsidie kan worden verstrekt voor de demontage van een personen- of bestelauto, met een Nederlands kenteken, die door degene op wiens naam het kenteken is gesteld wordt vervangen door een personen- of bestelauto als bedoeld in artikel 12 van deze nadere regels, met een Nederlands kenteken, waarvoor de schriftelijke koopovereenkomst is afgesloten na 1 januari 2018 en het kenteken van de vervangende auto blijkens het kentekenregister van de RDW ten minste één maand en vanaf 1 januari 2018 op naam staat van de aanvrager en niet eerder dan de datum van de subsidieaanvraag op naam van aanvrager heeft gestaan.
voor zover het een natuurlijk persoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam, dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn ingeschreven en gevestigd in de gemeente Rotterdam.
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:
indien de tenaamstelling van de te demonteren auto ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b van het Kentekenreglement;
Artikel 11 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder c
Subsidie kan worden verstrekt voor de verkoop van een door dieselbrandstof aangedreven bestelauto, waarvan de datum van eerste toelating is gelegen vóór 1 januari 2001, met een Nederlands kenteken, die door degene op wiens naam het kenteken uiterlijk voor 1 juni 2015 is gesteld, wordt verkocht aan een autobedrijf met een RDW-erkenning "bedrijfsvoorraad" en wordt vervangen door een bestelauto zoals bepaald in het tweede lid, met een Nederlands kenteken, waarvoor de schriftelijke koopovereenkomst dan wel de leaseovereenkomst is afgesloten na 1 januari 2018 en het kenteken van de vervangende auto blijkens het kentekenregister van de RDW na 1 januari 2018 op naam staat van de aanvrager dan wel op naam van de leasemaatschappij en niet eerder op naam van aanvrager dan wel leasemaatschappij heeft gestaan.
voor zover het een natuurlijk persoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam, dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn ingeschreven en te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:
indien de tenaamstelling van de te demonteren auto ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard danwel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b van het Kentekenreglement;
Subsidie als bedoeld in artikel 8 van deze nadere regels wordt niet verstrekt indien de vervangende bestelauto eerder op naam van aanvrager heeft gestaan of indien de tenaamstelling van de vervangende bestelauto ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b van het Kentekenreglement.
Subsidie als bedoeld in artikel 7 van deze nadere regels wordt niet verstrekt indien het nieuwere voertuig eerder op naam van aanvrager heeft gestaan of indien de tenaamstelling van het nieuwere voertuig ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement.
Artikel 14 Steekproef rijwaardigheid
Het college behoudt zich, voor zover betrekking hebbende op de aanvragen uit artikel 13, het recht voor een aanvraag te selecteren voor de uitvoering van een steekproef op de rijwaardige staat van zowel het te demonteren of het te verkopen voertuig als het nieuw aangeschafte voertuig.
Op aanvragen voor subsidie op grond van deze nadere regels, waarbij de datum van de aanvraag vóór 1 januari 2018 ligt, maar waarop nog niet is beschikt, blijven de Nadere regels van toepassing zoals die golden op moment van indiening van de aanvraag.
Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen. In 2015 moest aan de norm voor stikstofdioxide (NO2) worden voldaan. Eind november 2013 heeft het college een pakket aanvullende maatregelen vastgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eén van de maatregelen is een subsidieregeling voor de sloop van oude personen- en bestelauto’s en premieregelingen voor de terugkoop van een ‘schonere’ auto. Hiervoor zijn deze nadere regels opgesteld. Deze nieuwe nadere regels dragen bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit, aan de gezondheid en het behalen van de normen voor luchtkwaliteit.
De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven, vandaar dat de communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun geëerbiedigd wordt e.a. door een zogenaamde De Minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de nadere regels] te vragen van de subsidiebegunstigde[n].
Inhoudelijke aspecten van de nadere regels
Deze nadere regels richten zich op de demontage van benzineauto’s van vóór juli 1992 en dieselauto’s van vóór 2005 (per 2 december 2015: 2001) alsook op de verkoop van dieselbestelauto’s van vóór 2005 (per 2 december 2015: 2001).
Deze auto’s stoten namelijk relatief veel stikstof(di)oxiden, fijnstof en elementair koolstof uit. Zowel de demontage van personenauto’s als bestelauto’s komt in aanmerking voor subsidie. Evenals de verkoop van dieselbestelauto’s onder specifieke voorwaarden. Aanvragers kunnen zowel particulieren als bedrijven/organisaties (rechtspersonen) zijn.
Aanvragers kunnen kiezen voor een demontage van de auto zonder aankoop van een (nieuwere en) schonere auto, óf aanvragers kunnen kiezen voor demontage waarbij een schonere auto wordt teruggekocht. Als een schonere auto wordt teruggekocht is de subsidie hoger dan wanneer men niets terugkoopt. De schonere auto moet een CNG (aardgas/groen gas) of een elektrisch aangedreven auto zijn.
De nadere regels zijn een verlenging van de Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2014 die tot en met 31 december 2017 golden.
Deze Nadere regels subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2018 zijn inhoudelijk hetzelfde als de voorgaande nadere regels en vervallen op 1 januari 2019. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget op is.
De hoogte van de subsidie hangt niet alleen af van het al dan niet terugkopen van een schonere auto, maar ook van de aandrijving en de Datum Eerste Toelating (DET) van de te demonteren auto of de te verkopen bestelauto. De hoogte van de subsidie is zoveel mogelijk afgestemd op de marktprijzen van de te demonteren auto of de te verkopen bestelauto. Om deze reden is bij bestelauto’s ook onderscheid gemaakt naar het gewicht.
Hoogte van de subsidie als geen auto wordt teruggekocht:
Hoogte van de subsidie als een schone auto wordt teruggekocht
(schone auto: CNG (aardgas/groen gas) of volledig elektrisch)
Hoogte van de subsidie als een bestelauto wordt verkocht en een schonere bestelauto wordt teruggekocht
(schonere bestelauto: bestelauto jonger dan 1 januari 2005)
Met ingang van 2 december 2015 geldt voor de toepassing van artikel 7 dat een subsidiebedrag voor de demontage vermeerderd met het op de aankoopfactuur van het schoner voertuig vermelde terugkoopbedrag tot een aldaar genoemd maximum kan worden verkregen.
Aanvragers die een auto laten demonteren en daar een schonere auto voor terugkopen kunnen ook elders subsidie ontvangen. In veel gevallen mogen deze subsidies ‘gestapeld’ worden. Zo krijgt een aanvrager die een bestelauto zwaarder dan 1800 kg laat demonteren in het kader van de gemeentelijke nadere regels maximaal € 6.500,- als een schonere auto wordt teruggekocht. Als dezelfde aanvrager een nieuwe auto op aardgas koopt, kan bij het Rijk een subsidie (“Nadere regels emissiearme taxi’s en bestelauto’s”) aangevraagd worden van € 1.250,-.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het om Rotterdamse personen- en bestelauto’s gaat, moet de aanvrager minimaal vanaf 28 november 2013 (vanaf 1 oktober 2015: voor 1 juni 2015) en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag staan ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam en dient het kenteken minimaal vanaf 28 november 2013 (vanaf 1 oktober 2015: voor 1 juni 2015) en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag op naam van deze aanvrager te staan. Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt eveneens dat zij minimaal vanaf 28 november 2013 (vanaf 1 oktober 2015: voor 1 juni 2015) en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag in Rotterdam ingeschreven en gevestigd moeten zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel. De auto moet minimaal vanaf 28 november 2013 (vanaf 1 oktober 2015: voor 1 juni 2015) en onafgebroken tot en met de datum van subsidieaanvraag op naam van de rechtspersoon staan.
Per aanvrager wordt voor maximaal vier auto’s subsidie verstrekt. De te demonteren auto’s mogen vanaf 28 november 2013 (per 1 oktober 2015: vanaf 1 juni 2015) niet in de bedrijfsvoorraad zijn opgenomen. Hiermee wordt voorkomen dat de nadere regels door autobedrijven worden gebruikt om af te komen van moeilijk te verkopen tweedehands auto’s die al geruime tijd in de voorraad staan.
Per 1 oktober 2015 dient aanvrager uiterlijk voor 1 juni 2015 te zijn ingeschreven hetzij in de personenregistratie van de gemeente Rotterdam dan wel bij de Kamer van Koophandel en het kenteken dient bij binnenkomst van de aanvraag uiterlijk voor 1 juni 2015 op naam van aanvrager te staan.
De te demonteren auto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
De eventueel vervangende auto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
Als laatste dient de eigenaar een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) te overleggen. Het gecertificeerde autodemontagebedrijf meldt de demontage vervolgens via het Online Registratie Auto Demontage (ORAD) programma van de RDW. Voorts voorzien deze nadere regels in de mogelijkheid subsidie te verstrekken voor het inruilen van een vervuilende door dieselbrandstof aangedreven bestelauto met een datum van eerste toelating vóór 1 januari 2005 (per 2 december 2015: vóór 1 januari 2001) door een bestelauto die een datum van eerste toelating heeft van na 31 december 2004. Eén van de voorwaarden die hierbij worden gesteld is dat de vervangende bestelauto dient te worden aangekocht bij hetzelfde autobedrijf met RDW-erkenning dat de in te ruilen bestelauto van aanvrager dient aan te kopen.
Procedurele aspecten van de nadere regels
Bij de aanvraag mag de auto nog niet gedemonteerd of verkocht zijn en de vervangende auto mag nog niet aangeschaft zijn. Volstaan kan worden met het aangeven van de/het kenteken(s). Uit klantvriendelijkheid en om teleurstellingen te voorkomen kan een potentiële aanvrager via de website http://www.rotterdam.nl/subsidies door het invoeren van de/het kenteken(s) controleren of de auto in aanmerking komt voor subsidie. Subsidie wordt vóór demontage aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen en m.i.v. 2 december 2015 de éénmansbedrijven (zzp-ers) moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.
De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Rotterdam nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:
Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.
Aanvrager moet maximaal na 12 weken na het besluit tot subsidieverlening een vaststellingsverzoek indienen. Bij het vaststellingsverzoek moeten alle vragen van het benodigde aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend ingediend worden bij de gemeente.
Particuliere aanvragers en rechtspersonen moeten een demontageverklaring van de gedemonteerde auto bijvoegen. Bij terugkoop van een schonere auto bij een autobedrijf bestaat de mogelijkheid dat het autobedrijf de demontage organiseert. Dit kan, maar de aanvrager blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van de demontageverklaring.
De gemeente Rotterdam neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk zes weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald. Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van een schonere auto het geld moet ‘voorschieten’. Om oneigenlijke subsidiëring te voorkomen is in de nadere regels nog aanvullend bepaald dat een besluit tot subsidievaststelling kan worden ingetrokken indien de tenaamstelling van de vervangende auto binnen zes maanden na de datum tenaamstelling wijzigt.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 69, is uitgegeven op 25 mei 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-114635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.