Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 113885 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 113885 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum van gemeente Amsterdam houdende subsidie bewonersinitiatieven Subsidieregeling bewonersinitiatieven stadsdeel Centrum
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de sociale of fysieke opgaven in de buurt zoals geformuleerd in de gebiedsagenda’s en het Stedelijk kader afspraken basisvoorzieningen. De subsidie is bedoeld om initiatieven te ondersteunen die de woon- en leefbaarheid helpen verbeteren, de sociale samenhang en het onderlinge contact tussen bewoners bevordert en/of de verbondenheid van bewoners bij de buurt versterkt.
Bewoners, bewonersgroepen, (vrijwilligers-)organisaties en/of ondernemers met een binding met de buurt kunnen subsidie aanvragen.
Als sprake is van een samenwerkingsverband dient één van de betrokken partijen als penvoerder de aanvraag in namens het samenwerkingsverband en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beschikking.
Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Een activiteitenplan waarin in ieder geval het volgende omschreven moet worden:
Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum van Amsterdam,
Wolfgang Hövelmann
secretaris
Boudewijn Oranje
voorzitter
De nota ‘Stedelijk kader Afspraken basisvoorzieningen in de stadsdelen 2017-2018’ vormt het beleidskader voor de uitvoering van de voorzieningen op het gebied van de Wmo, Participatie, Jeugd en Schuldhulpverlening, waarvoor de bestuurscommissies verantwoordelijkheid dragen. Basisvoorzieningen dragen bij aan de versterking en stimulering van de dragende samenleving en bieden ondersteuning bij het versterken van de zelf- en samen redzaamheid van Amsterdammers. Bij de inrichting van de basisvoorzieningen hebben de bestuurscommissies de ruimte om zelf invulling te geven aan de wijze waarop de afspraken worden vormgegeven passend bij de lokale situatie en vraag. Hoofdstuk 7 van het Stedelijk kader basisvoorzieningen betreft het faciliteren van bewoners- en maatschappelijke initiatieven.
De ‘Subsidieregeling basisvoorzieningen in de stadsdelen’, biedt het juridisch kader voor de bestuurscommissies om subsidie te verlenen voor activiteiten ter uitvoering van de basisvoorzieningen. Deze subsidieregelingen zijn aanvullend op de subsidieverordening ASA 2013. De ASA bevat alle basisregels, onder andere over indieningstermijnen, beslistermijnen en verantwoordingseisen. Deze aanvullende subsidieregeling geldt alleen voor subsidies die kunnen worden verleend door de bestuurscommissies.
Hoofdstuk 7 van de basisvoorzieningen gaat over de realisatie van basisvoorzieningen en ruimte voor maatschappelijk initiatief. De activiteiten die gesubsidieerd kunnen worden vanuit de Subsidieregeling bewonersinitiatieven sluiten aan op meerdere programma’s van de basisvoorzieningen. Ook de gebiedsagenda’s zijn een belangrijk kader voor de subsidieregeling bewonersinitiatieven. De subsidieregeling geeft ruimte voor maatwerk in de buurt en de mogelijkheid om aan te sluiten op de lokale actualiteit en opgaven.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1 e. De gebiedsagenda bevat tevens een analyse van de problemen en kansen uit de buurt, bestuurlijke ambities, politieke wensen en projecten en programma’s
1 j. In het Stedelijk kader afspraken basisvoorzieningen in de stadsdelen 2017-2018 wordt eenduidig vastgelegd wat er minimaal aanwezig moet zijn aan basisvoorzieningen in de wijken en aan welk kwaliteitsniveau deze voorzieningen moeten voldoen.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
De gemeente Amsterdam werkt sinds 2015 gebiedsgericht en integraal. Daarbij ligt de focus op de opgave in de gebieden en de realisatie van de meerjarige prioriteiten uit de gebiedsagenda’s. Met deze regeling willen we met name buurt- en bewonersinitiatieven stimuleren die aansluiten op de opgave in de buurt.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten met een meerwaarde op het bestaande aanbod: daaronder worden activiteiten bedoeld die nog niet worden geboden door bestaande organisaties. Indien een activiteit inspeelt op een lacune in het aanbod is er veelal sprake van een actuele en tijdelijke situatie. Vaak is er in deze gevallen sprake van lokaal maatwerk: aanbod van activiteiten gericht op een specifieke situatie voor een specifieke doelgroep in een bepaalde buurt.
Het stadsdeel wil met deze subsidie de betrokkenheid van bewoners hun buurt stimuleren. Daarbij is het van belang dat zij zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering van de initiatieven en zoveel mogelijk buurtbewoners betrekken.
1 a. het duurzame voortbestaan van een organisatie: het gaat hierbij om organisaties die doorlopend activiteiten aanbieden en daarvoor subsidie aanvragen binnen deze regeling. Indien een organisatie een korte activiteit organiseert die afwijkt van het gangbare aanbod aan activiteiten van deze organisatie dan kan via deze regeling wel een aanvraag voor de activiteit worden ingediend.
2 d. structurele activiteit: deze subsidieregeling is bedoeld voor kortdurende activiteiten. Indien een activiteit zich ontwikkeld tot een doorlopende activiteit die regelmatig plaatsvindt dan dient de organisatie subsidie aan te vragen binnen een andere regeling die structurele activiteiten ondersteunt.
Artikel 9 Aanvullende verplichtingen
9 a. Voorbeelden van communicatiekanalen zijn www.jekuntmeer.nl, buurtkranten, flyers, buurtwebsites en facebookpagina’s;
9 d. Omdat het de bedoeling is dat initiatieven zich richten op vernieuwing en veelal experimenteel van aard zijn, is het belangrijk dat er gerapporteerd wordt over de resultaten, ook al wordt de subsidie op grond van de ASA (bij subsidie onder € 5.000) direct bij verlening vastgesteld en er dus geen inhoudelijke en financiële verantwoording geëist wordt. Het dagelijks bestuur kan tevens in het verleningsbesluit opnemen dat er op enigerlei wijze verantwoording moet worden afgelegd aan bijvoorbeeld bewonersplatforms, regiegroepen.
9 e. Voorbeelden van zulke verplichtingen zijn verplichtingen die voortvloeien uit het gemeentelijk beleid op gebied van:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-113885.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.