Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 113559 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 113559 | Beleidsregels |
Collegebesluit inzake mandaat, volmacht en machtiging Gemeente Nijmegen
Het college van burgemeester en wethouders en
overwegende dat hij van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, bij besluit van 18 december 2012, reg. nr. 12.0015861 mandaat, volmacht en machtiging heeft ontvangen betreffende de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
dat daarbij het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan,
overwegende dat zij van de gemeentesecretaris bij besluit van 19 december 2012 ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging hebben ontvangen betreffende de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
dat daarbij het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan,
A. van Hout, gemeentesecretaris,
overwegende dat hij van het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 18 december 2012 (reg.nr. 12.0015860) onderstaande volmacht heeft ontvangen betreffende het aangaan van raamovereenkomsten:
mr. drs. A.H. van Hout, gemeentesecretaris,
gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen waartoe het college van burgemeester en wethouders heeft besloten op 18 december 2012, reg. nr. 12.0015861;
gelet op het register Alle Afdelingen, waarin onderstaande volmacht is opgenomen:
Besluit gemeentesecretaris inzake ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Gemeente Nijmegen
Registratienummer: 12.00015862
a. in te trekken het besluit d.d. 2 januari 2012 waarbij ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is verleend aan de leden van de Directieraad;
b. ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging te verlenen aan de Leden van de Directieraad van de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
Daar waar gesproken wordt van ondermandaat, wordt daaronder ook verstaan ondervolmacht en ondermachtiging.
Het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan, met uitzondering van de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur.
Besluit leden Directieraad inzake ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Gemeente Nijmegen
a. in te trekken het besluit d.d. 2 januari 2012 waarbij ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is verleend aan functionarissen;
b. Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging te verlenen van de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen aan de functionarissen genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
Daar waar gesproken wordt van ondermandaat, wordt daaronder ook verstaan ondervolmacht en ondermachtiging.
Het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is niet toegestaan.
Bij afwezigheid van de ondergemandateerde wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door zijn aangewezen plaatsvervanger(s), zoals neergelegd in de Vervangingsregeling Gemeente Nijmegen.
In door het bevoegde bestuursorgaan te bepalen gevallen kan de ondertekening van documenten ingeval van afdoeningsmandaat plaatsvinden langs geautomatiseerde weg.
Stukken gericht aan de Kroon, ministers, de Nationale ombudsman, de Raad van State, de Commissaris der Koningin, of Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bevoegde bestuursorgaan, tenzij het aangelegenheden betreft die een routinematig karakter hebben.
Daar waar de bevoegdheid tot handhaving is gemandateerd, omvat dit alle feitelijke handelingen en besluitbevoegdheden genoemd in de titels 5.3 en 5.4 Awb inclusief die tot verhaal en invordering van de met handhaving ex titels 5.3 en 5.4 gemoeide kosten alsmede de vooraanschrijving (een en ander voor zover de betreffende bevoegdheid niet elders onder beperkingen is toegekend).
Instructie Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit
Opbouw MVM-besluit: getrapt model
Functionarissen genoemd in de mandaatregisters
Als de functionaris geen gebruik van het mandaat wil maken, bijvoorbeeld vanwege politieke gevoeligheid, komt het mandaat in beginsel te liggen bij de leden van de Directieraad. De functionaris kan er ook voor kiezen om met het specifieke geval direct naar het college of de burgemeester te gaan.
Iedere afdeling heeft zijn eigen mandaatregister.
Daarnaast is er een register Alle Afdelingen. Deze bevat mandaten die voor iedere afdelingen gelden.
Van elke functionaris die een mandaat toegekend heeft gekregen, wordt een bepaalde politieke sensitiviteit verwacht. Dit houdt in dat je geen gebruik mag maken van het mandaat als te verwachten is dat het college, de burgemeester of de betrokken portefeuillehouder door de raad of door raadsleden op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken. Je zult je dit dus iedere keer moeten afvragen bij gebruikmaking van het mandaat.
Er is een gemeentebrede vervangingsregeling opgesteld. Ga dus niet zelf een vervanger regelen.
Een uitzondering hierop is CODA. In dit programma zijn aparte regels over vervanging opgenomen.
Omschrijving: de omschrijving van de bevoegdheid die wordt gemandateerd. Uitgangspunt is afdoeningsmandaat (de functionaris die het mandaat heeft, mag zowel besluiten als ondertekenen). Indien er sprake is van een ondertekeningsmandaat (bevoegd orgaan neemt besluit, functionaris mag slechts ondertekenen) moet dit expliciet blijken uit de omschrijving.
Wett ./ jur . grondslag: spreekt voor zich.
Bevoegde orgaan: het bestuursorgaan dat de bevoegdheid primair heeft. Dit is in de meeste gevallen het college en in sommige gevallen de burgemeester.
Ondermandaat verleend aan: dit is de laagst mogelijke functionaris in de organisatie. Er is voor de leesbaarheid van het register bewust voor gekozen om alle tussenliggende lagen niet op te nemen in kolommen. Indien er formeel geen sprake is van ondermandaat, maar van mandaat (zoals bij mandaatverlening aan de portefeuillehouder), staat dit vermeld bij de nadere bepalingen en voorschriften.
Vervangingsregeling Gemeente Nijmegen
1. De afdelingshoofden worden vervangen door de bureauhoofden binnen hun afdeling.
2. Bij afwezigheid van een afdelingshoofd en al zijn bureauhoofden vervangt een ander afdelingshoofd.
3. Bureauhoofden vervangen elkaar binnen een afdeling.
4. Bij afwezigheid van alle bureauhoofden binnen een afdeling vervangt het eigen afdelingshoofd.
5. Teamhoofden vervangen elkaar binnen een bureau.
6. Bij afwezigheid van alle teamhoofden binnen een bureau vervangt het eigen bureauhoofd.
II. In geval van programmasturing:
1. De programmamanagers worden vervangen door de productgroepmanagers binnen het programma.
2. Productgroepmanagers vervangen elkaar binnen het programma.
3. Bij afwezigheid van alle productgroepmanagers binnen het programma vervangt de programmamanager.
4 Bij afwezigheid van een programmamanager en alle productgroepmanagers binnen een programma, vervangt een programmamanager van een ander programma.
Ondervolmachtbesluit Leadbuyers
het bijgevoegde “Overzicht leadbuyers” vast te stellen;
de bijlage op te nemen in het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen en in plaats te stellen van het huidige document “Overzicht leadbuyers”;
te bepalen dat dit besluit met terugwerkende kracht in werking treedt met ingang van de dag na bekendmaking.
Ondervolmachtbesluit Gemeente Nijmegen
MANDAATREGISTER ALLE AFDELINGEN
MANDAATREGISTER AFDELING ECONOMIE (EZ00)
MANDAATREGISTER AFDELING Financiën (FA00)
MANDAATREGISTER AFDELING JURIDISCHE ZAKEN (JZ00)
MANDAATREGISTER AFDELING MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING (MO00)
MANDAATREGISTER AFDELING ONTWIKKELINGSBEDRIJF (OB00)
MANDAATREGISTER AFDELING PERSONEEL, INFORMATIE EN FACILITAIR (PI00)
MANDAATREGISTER AFDELING PROJECTMANAGEMENT EN RUIMTELIJKE KWALITEIT (PK00)
MANDAATREGISTER AFDELING PUBLIEKSZAKEN (PU00)
MANDAATREGISTER AFDELING REGIONAAL ARCHIEF NIJMEGEN (AR00)
MANDAATREGISTER RECHTSPOSITIONELE BESLUITEN
MANDAATREGISTER AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING (RO00)
MANDAATREGISTER AFDELING STADSBEHEER (SB00)
MANDAATREGISTER AFDELING VASTGOED, SPORTBEDRIJF & ACCOMMODATIES (VA00)
MANDAATREGISTER AFDELING VEILIGHEID (VH00)
MANDAATREGISTER AFDELING WIJKMANAGEMENT (WM00)
MANDAATREGISTER AFDELING ZORG EN INKOMEN (ZI00)
Aldus vastgesteld d.d. 18 december 2012,
college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,
De Burgemeester, De Gemeentesecretaris,
drs. H.M.F. Bruls drs. B. van der Ploeg
De Burgemeester,
drs. H.M.F. Bruls
Aldus vastgesteld d.d. 19 december 2012,
De gemeentesecretaris,
B. van der Ploeg
Aldus vastgesteld d.d. 20 december 2012,
De Directieraad,
B. van der Ploeg
I. Hol
R van Wuijtswinkel
P. Steijn
Nijmegen, 31 oktober 2016,
Namens het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
mr. drs. A.H. van Hout, gemeentesecretaris
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-113559.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.