Besluit van het hoofd Sociale Zaken van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent het verlenen van ondermandaat aan de coördinator bezwaar en beroep van team Ondersteuning van het cluster Sociale Zaken

Het Hoofd Sociale Zaken, J.A.M. Heesen

 

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II;

 

Gezien:

 

  • -

    het Besturings- en Managementconcept, waarin de besturings- en managementfilosofie van de gemeente Sittard-Geleen is beschreven;

  • -

    het Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen 2013, waarin de structuur van de organisatie, alsmede taken van de organisatiedelen zijn uitgewerkt en vastgelegd;

  • -

    de Budgetregeling gemeente Sittard-Geleen, waarin budgetten aan taken en functies worden toegekend;

  • -

    het P&C-besluit gemeente Sittard-Geleen, waarin sturing, beheersing, verantwoording en controle is vastgelegd;

 

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het Hoofd Sociale Zaken, conform het bepaalde in artikel 3 van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II, gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

 

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1.

    De coördinator Bezwaar en Beroep heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden

    • het op uitnodiging van de voorzitter van de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften vertegenwoordigen van het verwerend orgaan tijdens de hoorzitting als bedoeld in de vigerende “Verordening commissie bezwaarschriften Sittard-Geleen”, alsmede het opstellen van het verweerschrift;

    • bij de opstelling van het verweerschrift toepassen van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, Jeugdwet, Besluit Jeugdwet, Invoeringswet Jeugdwet, Leerplichtwet 1969, Wet Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-wet), Wegenverkeerswet 1994 (Wvw), Regeling gehandicaptenparkeerkaart, Participatiewet, Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inburgering (WI), Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs), Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten, (last onder dwangsom) artikel 125 Gemeentewet in samenhang met Titel 4.4 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), Afdeling 5.3.1 dan wel 5.3.2 Awb (ter handhaving Leerplichtwet 1969), (last onder dwangsom) artikel 5:34 Awb, (invordering dwangsom) artikel 5:37 Awb, Wet openbaarheid bestuur (Wob), Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, besluiten die gebaseerd zijn op de Wet bescherming persoonsgevens (Wbp, AVG), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en Regeling SUWI, alsmede op alle daarop gebaseerde lagere regelgeving (AMvB’s), uitvoeringsregelgeving en beleidsregels;

    • het ter zitting vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen, alsmede het opstellen van ambtsberichten, verzoek- en verweerschriften in het kader van gerechtelijke procedures;

    • het verrichten van handelingen ter voorbereiding of uitvoering van door of namens burgemeester en wethouders te nemen besluiten naar aanleiding van bezwaarschriften en/of beroepschriften;

    • voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie;

    • uitvoering geven aan de Wet bescherming persoonsgevens (Wbp, AVG), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en Regeling SUWI alsmede op alle daarop gebaseerde lagere regelgeving (AMvB’s), uitvoeringsregelgeving en beleidsregels;

    • verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);

    • in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

    • verdaging beslistermijn (artikel 7:10 lid 3 Awb);

       

    • verlenen van verlof, adv en kort buitengewoon verlof;

    • invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reiskosten binnen een straal van 60 km (overeenkomstig de Regeling vergoeding bij gebruik eigen vervoermiddelen bij het vervullen van de functie gemeente Sittard-Geleen);

      tenzij bij wet anders is bepaald.

  • 2.

    Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze,”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.

Artikel 3. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door de teammanager vervangen

Artikel 4. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • Regulier overleg tussen hoofd, teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris;

  • Ad hoc overleg tussen hoofd, teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris (bij spoedeisende zaken).

Artikel 5. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

  • 2.

    Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad op de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen.

Sittard-Geleen, 17-05-2018

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,

Namens deze(n),

Hoofd Sociale Zaken

J.A.M. Heesen

Goedkeuring:

Voor akkoord

Sittard-Geleen,

De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen,

Mr. G.J.C. Kusters

Naar boven