Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2018, 11290 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2018, 11290 | Beleidsregels |
Beleidsregels Participatie Noordoostpolder 2018
Het college van burgemeester en wethouders van Noordoostpolder
overwegende dat het college op grond van de Participatieverordening 2018 nadere regels kan stellen met betrekking tot beschut werk, de tegenprestatie naar vermogen en de individuele studietoeslag;
gelet op de artikelen 7, 10b en 36b Participatiewet, de artikelen 34, eerste lid onder b van de IOAW en de IOAZ en artikelen 16, 18, 19 en 20 van de Participatieverordening Noordoostpolder 2018
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Participatieverordening Noordoostpolder 2018. In deze beleidsregels wordt verder verstaan onder:
Artikel 2 – Doelgroep beschut werk
De voorziening beschut werk wordt ingezet voor personen uit de doelgroep van de Participatiewet:
Hoofdstuk 3 – Tegenprestatie naar vermogen
Artikel 4 - Algemeen uitgangspunt
Het college maakt gebruik van de bevoegdheid om uitkeringsgerechtigden tot een tegenprestatie naar vermogen te verplichten. Bij de nadere invulling van deze bevoegdheid is maatwerk het uitgangspunt.
De beleidsregel is van toepassing op iedere persoon die van de gemeente Noordoostpolder een algemene bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet, dan wel een uitkering op grond van de IOAW of de IOAZ ontvangt, de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt en die niet ontheven is van de verplichting om een tegenprestatie te verrichten.
Hoofdstuk 4 – Individuele studietoeslag
Artikel 8 - Recht op individuele studietoeslag
Het college verleent een persoon op verzoek individuele studietoeslag indien hij voldoet aan de voorwaarden, zoals opgenomen in artikel 36b van de wet, de verordening en deze beleidsregels.
Artikel 9 - Beoordeling verdienen wettelijk minimumloon
Bij deze beoordeling neemt het college in aanmerking of sprake is van beperkingen van lichamelijke, verstandelijke, psychische of andere aard die naar verwachting leiden tot een arbeidsprestatie met een loonwaarde tussen 20% en 80% van het wettelijk minimumloon. Ook bij een eventueel advies wordt dit in aanmerking genomen.
De gemeenteraad van de gemeente Noordoostpolder heeft in haar vergadering van 18 december 2017 de Participatieverordening Noordoostpolder 2018 vastgesteld. Deze beleidsregels zijn voor de onderdelen beschut werk, tegenprestatie naar vermogen en de individuele studietoeslag een nadere uitwerking van deze verordening.
Er is gekozen voor één document “Beleidsregels Participatie” in plaats van afzonderlijke beleidsregels voor de verschillende onderdelen om de samenhang te onderstrepen maar ook de mogelijkheid te bieden dit document, indien gewenst, met andere onderdelen uit te breiden. Die mogelijkheid biedt de Participatieverordening Noordoostpolder 2018.
De gedachte achter de Participatiewet is werk voor een ieder, ongeacht achtergrond of beperking en één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Het werk wordt zoveel mogelijk regulier ingevuld. Al van voor de komst van de Participatiewet dateert de bevoegdheid om een ieder die een uitkering ontvangt, de verplichting op te leggen een tegenprestatie naar vermogen te verrichten.
Het instrument beschut werk is geïntroduceerd met de komst van de Participatiewet, allereerst als bevoegdheid en sinds 1 januari 2017 als verplichting. In de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ is de verplichting opgenomen beleid te ontwikkelen met betrekking tot de tegenprestatie. Tenslotte is ook de individuele studietoeslag geintroduceerd. Deze drie onderdelen komen samen in deze Beleidsregels Participatie Noordoostpolder 2018.
Beschut werk is werk in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden.
Beschut werk heeft altijd de vorm van een dienstbetrekking. Op een beschut werk dienstbetrekking is het arbeids-of ambtenarenrecht van toepassing. Andere vormen van activering zonder dienstbetrekking, zoals werken met behoud van uitkering, vrijwilligerswerk en arbeidsmatige dagbesteding vallen niet onder de definitie van beschut werk volgens de Participatiewet.
Het hebben van een dienstbetrekking betekent dat de persoon in dienst is bij een werkgever en loon krijgt voor de arbeid die hij gedurende zekere tijd verricht. Hoe de dienstbetrekking wordt georganiseerd, behoort tot de beleidsvrijheid van gemeenten. De gemeente betaalt de loonkosten uit het BUIG budget (er vervalt een uitkering)
Tot de doelgroep beschut werk behoren mensen die niet in een reguliere baan kunnen werken, ook niet met extra begeleiding en ondersteuning, maar uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben. Het gaat om mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanig hoge mate van (structurele) begeleiding of aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat niet van een werkgever mag worden verwacht dat hij deze mensen in dienst neemt. Ook niet met extra voorzieningen van gemeente of het UWV. Dit onderscheidt de doelgroep beschut werk van de doelgroep voor de banenafspraak.
Of iemand in aanmerking komt voor beschut werk hoeft niets te zeggen over de mate van productiviteit van deze persoon. Beschut werk is juist bedoeld voor mensen die met (structurele) ondersteuning of aanpassing van de werkplek wel in staat zijn om loonvormende arbeid te verrichten. Dit onderscheidt beschut werk van dagbesteding.
Om in aanmerking te komen voor beschut werk is een indicatie nodig die kan worden aangevraagd door de gemeente maar ook door de burger. De indicatie wordt aangevraagd bij en afgegeven door het UWV.
Beschut werk of de banenafspraak
Inwoners die behoren tot de doelgroep van de banenafspraak zijn opgenomen in het doelgroepregister. Voor hen zijn de instrumenten van de Participatiewet als re-integratiebaan, scholing, loonkostensubsidie beschikbaar. In de Participatieverordening 2018 zijn deze instrumenten voor de doelgroep banenafspraak Beschreven en kunnen in deze beleidsregels nader worden uitgewerkt.
Inwoners met een indicatie beschut werk zijn niet opgenomen in het doelgroepregister.
De instrumenten van de banenafspraak zijn niet beschikbaar voor deze groep.
Doordat de indicatie voor het doelgroepregister vervalt als de indicatie beschut werk is afgegeven wordt doorgroeien vanuit beschut werk naar regulier werk lastiger. Het opgeven van de indicatie beschut werk betekent niet automatisch weer opgenomen worden in het doelgroepregister. Daarmee dreigt beschut werk een soort “eindstation” te worden terwijl het juist een instrument kan zijn om mensen op langere termijn te laten doorgroeien.
Het college heeft de plicht om beleid vast te stellen met betrekking tot de tegenprestatie en houdt daarbij ook rekening met hetgeen de Raad bij verordening heeft geregeld over de tegenprestatie. Voor de gemeente Noordoostpolder betekent dit dat rekening gehouden moet worden met het bepaalde in de artikelen 19 en 20 van de Participatieverordening Noordoostpolder 2018.
Met de studieregeling krijgen gemeenten de mogelijkheid om aan mensen van wie is vastgesteld dat ze niet in staat zijn het minimumloon te verdienen, een individuele studietoeslag te verstrekken als ze studeren. Dit geldt ook de voor de groep die door een beperking alleen in staat is om in deeltijd te werken (medische urenbeperking) Het afronden van een studie versterkt de positie op de arbeidsmarkt. Een diploma is een bewijs tegenover werkgevers dat iemand gemotiveerd is en veel in zijn mars heeft. Ook voor jongeren die niet in staat zijn om een startkwalificatie te behalen kan langer naar school gaan de kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Vooral jongeren van cluster 4 onderwijs ontwikkelen zich langzaam, het voortzetten van het onderwijs tot de jongere 20 jaar is kan de kansen op arbeidsparticipatie vergroten.
In dit artikel zijn een aantal begrippen nader omschreven. Dit behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2 – Doelgroep beschut werk
Beschut werk is bedoeld voor mensen die in staat zijn tot loonvormende arbeid maar daarbij zoveel begeleiding nodig hebben dat dit niet gevraagd kan worden van een regulier werkgever. Om te kunnen spreken van loonvormende arbeid moet er een minimale loonwaarde zijn van 30%. Dat sluit ook aan bij de wettelijke bepaling dat maximaal 70% van het wettelijk minimumloon als loonkostensubsidie kan worden verstrekt. Bij een loonwaarde beneden de 30% is dagbesteding of vrijwilligerswerk een meer passend aanbod.
Artikel 3 – Uitvoering beschut werk
Dit artikel gaat over de uitvoering van beschut werk in de praktijk.
Loonkostensubsidie (lks) op basis van de loonwaarde met een maximum van 70% WML + werkgeverslasten (€ 14.000 p.p.p.j.). De lks wordt betaald uit het BUIG budget. Bij de bepaling van de hoogte van het budget is rekening gehouden met de vorming van beschut werk. Door het bieden van een dienstverband beschut werk vervalt de last van een uitkering. De lks van 70% komt overeen met de uitkering voor een alleenstaande op basis van 70% WML.
Artikel 4 en 5 – Algemeen uitgangspunt tegenprestatie en doelgroep
Deze artikelen behoeven geen toelichting
Artikel 6 - Vaststelling tegenprestatie naar vermogen
De gevraagde tegenprestatie duurt minimaal 4 uur per week voor maximaal 15 weken per jaar. Individualisering omdat de uitkeringsgerechtigde slechts beperkte of geen activiteiten kan verrichten is uiteraard mogelijk.
Het is de uitkeringsgerechtigde zelf die op zoek gaat naar een invulling van de tegenprestatie. Daarbij kan, bijvoorbeeld in de vorm van voorlichting, assistentie worden geboden. Lukt het niet om binnen 20 werkdagen na het opleggen van de verplichting een passende tegenprestatie, een onbeloonde maatschappelijke activiteit, te vinden, dan kan een tegenprestatie worden opgelegd.
Uitzonderingen worden gemaakt indien al een vorm van tegenprestatie wordt verricht, indien mantelzorg voor een vergelijkbaar aantal uren wordt geboden dan wel dat een re-integratietraject wordt gevolgd.
Artikel 8 – Individuele studietoeslag
Het van toepassing zijnde artikel 36b van de Participatiewet:
Op een daartoe strekkend verzoek van een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, kan het college, gelet op de omstandigheden van die persoon, een individuele studietoeslag verlenen indien hij op de datum van de aanvraag:
Checklist individuele studietoeslag
Beoordeling van de arbeidsbeperking
Is door een arbeidsbeperking niet in staat met arbeid het wettelijk minimumloon te verdienen, maar heeft op termijn wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie. Er is sprake van beperkingen van lichamelijke, verstandelijke, psychische of andere aard die naar verwachting leiden tot een arbeidsprestatie met een loonwaarde tussen de 20% en 80% van het wettelijk minimumloon;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-11290.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.