Gemeenteblad van Eijsden-Margraten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2018, 109639 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2018, 109639 | Beleidsregels |
Rectificatie Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent privacybeleid Privacybeleid gemeente Eijsden-Margraten 2018
Overheidsorganisaties verzamelen en gebruiken veel persoonsgegevens, noodzakelijk voor hun taakuitvoering en zijn verantwoordelijk voor de bescherming van deze persoonsgegevens.
De bescherming van persoonsgegevens speelt een steeds belangrijkere rol door de:
Iedereen heeft recht op correcte, veilige en betrouwbare informatieverwerking en moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig met deze gegevens omgaat.
1.2 Reikwijdte en afbakening privacy
Binnen de gemeente Eijsden-Margraten wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld bij de inwoners voor het goed uitvoeren van de gemeentelijke wettelijke taken. Men moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens omgaat. In deze tijd gaat ook de gemeente mee met nieuwe ontwikkelingen.
Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een steeds meer digitale overheid stellen andere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. De gemeente is zich hier van bewust en zorgt dat de privacy gewaarborgd blijft, onder andere door maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging, dataminimalisatie, transparantie en gebruikerscontrole. Het bestuur en management spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy.
De gemeente Eijsden-Margraten geeft middels dit beleid een duidelijke richting aan privacy en laat zien dat zij de privacy waarborgt, beschermt en handhaaft. Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en gegevensverzamelingen van de gemeente. Dit privacybeleid van gemeente Eijsden-Margraten is in lijn met het algemene beleid van de gemeente en de relevante lokale, regionale, nationale en Europese wet- en regelgeving.
Onder persoonsgegevens verstaan we alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”). Dit betekent dat informatie direct over iemand gaat of naar deze persoon te herleiden is.
Er is al snel sprake van 'verwerken' van persoonsgegevens. Verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens valt allemaal onder het verwerken van persoonsgegevens.
Verdere definities met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna te noemen: de AVG).
Het privacybeleid geldt als algemeen beleid, waarin de kaders met de risico’s en maatregelen worden beschreven om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Voor bepaalde domeinen kan het op termijn nodig zijn om aanvullend een specifiek privacybeleid vast te stellen.
De bescherming van de privacy bij de verwerking van persoonsgegevens is een grondrecht. Dit is geregeld in:
De belangrijkste wet die op dit moment invulling geeft aan de bescherming van de privacy van personen bij de verwerking van persoonsgegevens is de AVG.
Verder is ook in specifieke regelgeving invulling gegeven aan de bescherming van de privacy bij de verwerking van persoonsgegevens zoals:
Informatiebeveiliging en de bescherming van persoonsgegevens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Informatiebeveiliging is een randvoorwaarde voor de borging van privacy bij de verwerking van persoonsgegevens. In het vastgestelde Informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Eijsden-Margraten zijn maatregelen genoemd alle persoonsgegevens te beschermen.
Doel van het privacybeleid is het beschrijven van kaders voor het verantwoord omgaan met persoonsgegevens en de borging van de privacyrechten van personen waarvan de gemeente
Eijsden-Margraten persoonsgegevens verwerkt.
Het privacybeleid draagt bij aan bij:
Een ieder die werkzaam is binnen onze organisatie is verantwoordelijk voor het verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het waarborgen van de privacyrechten van personen. Het is belangrijk om persoonsgegevens rechtmatig, behoorlijk en transparant te verwerken.
De uitgangspunten hierbij zijn:
Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de naleving van deze uitgangspunten en moet dit kunnen aantonen.
Bij schending van de privacy is het college wettelijk aansprakelijk. Het verwijtbaar onvoldoende beschermen van persoonsgegevens en het niet naleven van privacywet- en regelgeving kan leiden tot:
Binnen bepaalde domeinen wordt er gewerkt met zeer gevoelige (bijzondere) persoonsgegevens zoals medische gegevens, gegevens over iemands financiële situatie of strafrechtelijke gegevens. Voorbeelden zijn het sociale domeinen, burgerzaken. De risico’s zijn hier hoger.
De risico’s van schending van de privacy voor personen variëren van ongemak, substantiële benadeling, ernstige sociale beschadiging of gevaren voor de gezondheid en de persoonlijke veiligheid.
Om de risico’s te beperken zijn maatregelen getroffen. Deze maatregelen zijn beschreven in hoofdstuk 4.
3. Taken en verantwoordelijkheden
3.2 Afbakening rollen en verantwoordelijkheden
Het college is eindverantwoordelijk, maar iedereen binnen de organisatie is verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy van betrokkenen. Onderstaande tabel brengt de verantwoordelijkheden in beeld:
De bewaking van de privacyrichtlijnen en de voortgang van het plan van aanpak zullen worden opgepakt door een intern privacyteam, bestaande uit de volgende rollen:
Het privacyteam zal aansluiten bij de bestaande werkgroep informatiebeveiliging.
3.4.1 De functionaris voor gegevensbescherming (FG):
De FG heeft minimaal de volgende taken en bevoegdheden:
Voorts neemt de FG regelmatig deel aan de MO-overleggen en rapporteert jaarlijks aan het college over zijn activiteiten als toezichthouder.
3.4.3 De CISO (Certified Information Security Officer)
De CISO coördineert alle activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging. Informatiebeveiliging en periodieke controle hierop is randvoorwaarde om aan de privacyrichtlijnen te kunnen voldoen. Adviseert de FG en de privacybeheerders en legt verantwoording af aan de directie en het college.
Alle medewerkers (inclusief inhuur/externen) zijn verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy van betrokkenen. Dat betekent dat iedereen zorgt voor een rechtmatige, behoorlijke en transparante verwerking van persoonsgegevens (zie paragraaf 2.2).
Met de maatregelen beschreven in dit hoofdstuk kunnen de doelstellingen van het privacybeleid worden gehaald en de risico’s worden beperkt. Het privacyteam bewaakt de in- en uitvoering van privacymaatregelen.
Onderstaande maatregelen zijn getroffen om persoonsgegevens rechtmatig, behoorlijk en transparant te kunnen verwerken, volgens geldende wet- en regelgeving.
Betrokkenen krijgen vooraf duidelijke informatie (via de website en de dienstverlening (telefonisch, schriftelijk, email)) over de verwerking van hun persoonsgegevens en het doel van de verwerking.
4.2.2 Naleving van het informatiebeveiligingsbeleid
Op basis van het informatiebeveiligingsbeleid zijn maatregelen getroffen om de bescherming van persoonsgegevens te waarborgen. Informatieveiligheid is een eerste voorwaarde voor gegevensbescherming in het kader van privacy. Dit wordt gecoördineerd door de CISO.
De mens is de zwakste schakel in de omgang met persoonsgegevens. Bewustwording is essentieel voor het borgen van privacy in de organisatie. Het is belangrijk dat iedereen die werkt met privacygevoelige informatie zich bewust is van het belang om hier zorgvuldig mee om te gaan. Doorlopend wordt er aandacht geschonken aan de bewustwording.
4.2.4 Register van verwerkingsactiviteiten
Er wordt een register bijgehouden met alle verwerkingsactiviteiten van persoonsgegevens per proces. Hierin worden onder andere de doeleinden van de verwerkingen, categorieën van betrokkenen en persoonsgegevens, derden ontvangers, bewaartermijn en maatregelen opgenomen.
4.2.5 Privacy impact analyses (PIA’s)
Voor (veranderingen in) processen, diensten en producten en informatiesystemen, waar persoonsgegevens worden verwerkt, worden PIA’s uitgevoerd. De AVG noemt dit een gegevensbeschermingseffectbeoordeling. Systematisch worden verwerkingen van persoonsgegevens, doeleinden, risico’s en (voorgenomen) maatregelen beschreven. Het doel is om de impact van de verwerkingen op de bescherming van persoonsgegevens in kaart te brengen.
Per PIA wordt advies aan de FG gevraagd. Als uit een PIA blijkt dat er sprake is van risicovolle verwerkingen wordt de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte gesteld. De Autoriteit Persoonsgegevens maakt het overzicht met risicovolle verwerkingen openbaar.
4.2.6 Privacy by design of privacy by default
Privacy by design houdt in dat vanaf het ontwerpen van een nieuw of aangepast proces, product, dienst of informatiesysteem wordt nagedacht over:
Privacy by default betekent dat de standaard instellingen in systemen zijn ingesteld om maximale privacy bescherming te borgen. De AVG noemt dit ‘Gegevensbescherming door ontwerp en standaardinstellingen’.
Bij het toepassen van Privacy by design en – default wordt advies aan de FG gevraagd.
Er worden verwerkersovereenkomsten afgesloten met bewerkers. Een verwerkersovereenkomst is wettelijk verplicht als het verwerken van persoonsgegevens aan een andere partij wordt uitbesteed. Er worden afspraken gemaakt over:
Datalekken worden intern via de cyclusdocumenten en indien nodig bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de betrokkene(n) gemeld.
De meldplicht datalekken houdt in dat een ernstig data lek direct moet worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Er is sprake van een ernstig data lek als persoonsgegevens:
Een datalek moet aan de betrokkene(n) worden gemeld als de inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor zijn of haar privéleven.
Het privacyteam beoordeelt de naleving van het privacybeleid en rapporteert hierover in de cyclusdocumenten aan het college, directie en de raad. De directie, lijnmanagers en medewerkers worden waar nodig geïnformeerd. De rapportage zal tegelijkertijd plaatsvinden met de rapportage omtrent beveiligingsincidenten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-109639.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.