Gemeenteblad van Middelburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Middelburg | Gemeenteblad 2018, 107852 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Middelburg | Gemeenteblad 2018, 107852 | Verordeningen |
WIJZIGING MANDATERINGSBESLUIT 2004
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Middelburg, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de artikelen 75, tweede lid, 166 en 171, tweede lid van de Gemeentewet;
gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
gehoord de Ondernemingsraad op 26 februari 2018;
Het bij het Mandateringsbesluit 2004 behorende “Overzicht Mandaat, Vertegenwoordiging en Ondertekening 2004” als volgt te wijzigen (2de wijziging):
De mandaten van de Afdelingshoofden (algemeen) als volgt te wijzigen en vast te stellen:
“Het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester bij de behandeling van klachten door de klachtencommissie Middelburg, de Zeeuwse ombudsman, de landelijke klachtencommissie ongewenst gedrag voor de decentrale overheid en het Huis voor klokkenluiders , met de bevoegdheid tot verlening van ondermandaat aan aan hem ondergeschikte medewerkers.”
AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING.
De mandaten van de Afdeling Bestuursondersteuning als volgt te wijzigen en vast te stellen:
- Als benadeelde voegen in een strafproces (art. 51a e.v. Wetboek van Strafvordering);
- Aangaan/wijzigingen van verzekeringen;
- Beoordelen en afhandelen van aansprakelijkheidstellingen.
- Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de WOB (inclusief verdagingsbeslissingen).
- Het vragen van advies en politiegegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde (art. 16 Wet politiegegevens);
- Het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester voor de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de (voorzieningenrechter van de) Centrale Raad van Beroep, de belastingkamer van het Gerechtshof, de (voorzieningenrechter van de) rechtbank, provinciale instanties c.q. commissies en gemeentelijke bezwaarcommissie bij de behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening/schorsing en bezwaar of (hoger) beroep.
- Verdagen van beslissingen op bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet Bestuursrecht.
De mandaten van de Afdeling Bedrijfsvoering als volgt te wijzigen en vast te stellen:
Voor wat betreft Planning en Control.
- Goedkeuring begroting en rekening van instellingen die gemeentegarantie hebben verkregen.
- Aantrekken en verstrekken van langlopende geldleningen via onderhandse leningen of deelname in een Medium Term Nota (MTN).
De mandaten van de Afdeling Facilitaire Zaken als volgt te wijzigen en vast te stellen:
- Het vertegenwoordigen van de gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen ter zake van door of ten behoeve van de gemeente te verrichten leveranties en diensten, de huur van voertuigen, machines, apparatuur en andere bedrijfsmiddelen.
- Het afsluiten en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten m.b.t. mobile devices .
- (Tijdelijk) in beheer geven d.m.v. bruikleen, verhuur of verpachting van accommodaties.(sport, welzijn, cultuur, onderwijs)
- Uitvoeren van de bepalingen van het Besluit Informatiebeheer Middelburg 2016 ”
AFDELING STEDELIJK SOCIAAL BELEID.
De mandaten van de Afdeling Stedelijk Sociaal Beleid als volgt te wijzigen en vast te stellen:
- Het uitvoeren van onderzoeken, het opmaken van proces-verbaal, het nemen van beslissingen en ondertekening van documenten en correspondentie inzake de uitvoering van de Leerplichtwet 1969.
- Het voorbereiden en ondertekenen van beslissingen inzake de verzoeken van vrijstellingen en ontheffingen, in het kader van de artikelen 3a, 3b, 5 en 15 van de Leerplichtwet 1969.
Het verdagen van termijnen voor het indienen van stukken voor subsidieaanvragen en subsidieverantwoordingen. |
De mandaten van de Afdeling Ruimtelijk Beleid als volgt te wijzigen en vast te stellen:
- Uitgifte van grond in en periodiek herzien van erfpacht. Vestiging recht van opstal en andere zakelijke rechten (zowel t.b.v. als t.l.v. gemeente).
- (Tijdelijk) in beheer geven/nemen d.m.v. bruikleen, verhuur of verpachting van (openbare) gronden, gebouwen en water.
- Periodiek herzien van huren.
- Verkopen/aankopen van onroerende zaken.
- Vervroegd in gebruik geven gronden vooruitlopend op verkoop
- Verlenen van o.g.v. privaatrechtelijke overeenkomsten van de gemeente vereiste/gewenst(e) ontheffing, toestemming tot doorverkoop/wijziging bebouwing, uitstel van juridische levering en verlenging van termijnen.
- Beslissen over toekenning van planschade ex artikel 6.1 Wro .
- Vaststellen van een hogere grenswaarde o.g.v. artikel 83 Wet geluidhinder.
- Verdagen van beslissingen op bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet Bestuursrecht
- Vragen en accepteren/ondertekenen van offertes en geven van opdrachten in het kader van promotie, acquisitie, toerisme, energie en klimaat.
- Beslissen omtrent toekenning, uitbetaling en afrekening subsidies voor zover betrekking hebbend op het beleidsterrein economische ontwikkeling en milieu .
- de functionarissen met de functiecodes: G-32 en G-33 toe te voegen;
- de specifieke bepaling aan te passen en als volgt vast te stellen: Niet lager dan vastgestelde exploitatieopzet en conform bestemmingsplan of (ontbindende voorwaarde voor) onherroepelijke wijziging/uitwerking/afwijking Wro/Wabo, met toepassing van het ‘vier ogen principe’.
Tot € 50.000,--, mits er aantoonbaar sprake is van een marktconforme prijs per m².
De mandaten van de Afdeling Ingenieursbureau als volgt te wijzigen en vast te stellen:
Het ondertekenen van opdrachten en meerwerk staten boven de € 50.000,-- |
||||
Het ondertekenen van opdrachten en meerwerk staten tot en met € 50.000,-- |
- Keuze van architectenbureaus
- Keuze van advies- c.q. ingenieursbureaus
- Keuze van aannemers van werken en keuze van leveranciers
de specifieke bepaling aan te passen en als volgt vast te stellen:
Met inachtneming van de Nota inkoop- en aanbesteding 2017.
De mandaten van de Afdeling Stadsbeheer als volgt te wijzigen en vast te stellen:
Keuze van aannemers van werken en keuze van leveranciers
de specifieke bepaling aan te passen en als volgt vast te stellen:
Met inachtneming van de Nota inkoop- en aanbesteding 2017.
AFDELING VERGUNNINGVERLENING EN HANDHAVING.
De mandaten van de Afdeling Vergunningverlening en Handhaving als volgt te wijzigen en vast te stellen:
Voor wat betreft het onderdeel Vergunningverlening:
- “Het beslissen op verzoeken om vergunning als bedoeld in de artikel 2.4 (straatartiest e.d.) en op verzoeken om ontheffing als bedoeld in artikel 5.12, tweede lid (venten) van de APV“.
- “Het opvragen van justitiële gegevens op grond van de Wet Justitiële Documentatie”.
“Het beslissen over vergunningaanvragen op grond van de Haven- en Woonschepenverordening Middelburg.”.
“Bepalingen van de Marktverordening Middelburg 2010 en op grond van die verordening gestelde nadere regels.
Het beslissen op grond van Marktverordening Middelburg 2010 inzake:
- de toewijzing van vaste standplaatsen (artikel 9).
Het beslissen op grond van nadere regel Marktreglement gemeente Middelburg 2010 inzake:
- de toewijzing van dagplaatsen (artikelen 8 en 9);
- plaatsing op de wachtlijst (artikel 14).”.
“Bepalingen van de Marktverordening Middelburg 2010 en op grond van die verordening gestelde nadere regels.
Het beslissen op grond van nadere regel Marktreglement gemeente Middelburg 2010 inzake:
- het innemen van standplaats (artikelen 10 en 11);
- verhindering en vervanging (artikelen 12 en 13);
- gebruik verlichting en elektriciteit en voorziening elektriciteit (artikelen 20 en 25);
- aanwezigheid tijdens de markt (artikelen 10 en 11);
- voertuigen op de markt (artikel 15);
- geluidsversterking (artikel 24);
- het gebruik verwarmingstoestellen en/of bak- of kookinstallaties (artikel 25).
Het beslissen op grond van nadere regel Uitvoeringsbesluit dagplaatsen warenmarkt, inzake:
- toewijzing dagplaatsen (artikel 17);
- aanwezigheid dagplaats tijdens de markt (artikelen 3 en 4).”
met de functiecode : S-43 toe te voegen.
“Bepalingen van de Marktverordening Middelburg 2010 en op grond va n
d ie verordening gestelde nadere regels.
Het beslissen op grond van de Marktverordening Middelburg 2010 inzake:
- onmiddellijke verwijdering ingeval van wangedrag/ontzegging toegang (artikel 14);
- tijdelijke intrekking vaste standplaats, standplaatshouder of standwerker (schorsing) voor ten hoogste 4 achtereen volgende marktdagen (artikelen 12 en 13).
Het beslissen op grond van nadere regel Marktreglement gemeente Middelburg 2010 inzake:
-verkoop eet- en drinkwaren ten behoeve van de standplaatshouders (artikel 27).
Het beslissen op grond van nadere regel Uitvoeringsbesluit dagplaatsen warenmarkt, inzake:
- mededeling inzake niet- standwerken (artikel 5),
voor een periode van twee maanden uitgesloten van deelname aan loting;
voor een jaar uitges loten van deelname aan loting.”
“Het intrekken van facturen wegens verschuldigd marktgeld.”
“Het verlenen van ontheffingen/verklaringen van geen bezwaar voor wedstrijden/oriëntatieritten op grond van de Wegenverkeerswet 1994.”
Voor wat betreft het onderdeel Parkeerbeheer:
Beslissen op aanvragen om vergunning voor een gehandicaptenparkeerplaats en artsenparkeerplaats. |
Inclusief weigeringen en besluiten onder beperkende en/of bezwarende voorschriften |
Voor wat betreft het onderdeel Vergunningverlening, handhaving en parkeerbeheer:
- Ondertekening van het college van burgemeester en wethouders uitgaande stukken terzake van de uitvoering van de door de afdeling voorbereide besluiten van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
- Het verdagen van de beslissing op aanvragen ten aanzien waarvan de desbetreffende functionaris tot beslissen of positief beslissen bevoegd is met inbegrip van het aanhouden van een beslissing indien dit met het oog op de in een wettelijk voorschrift opgenomen connexiteit van vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen e.d. noodzakelijk is.
- Besluiten tot buiten behandeling laten van een aanvraag die niet voldoet aan een wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de voorbereiding van de te nemen beslissing danwel een verzochte vertaling niet is overgelegd.
- Het verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift tegen een besluit terzake waarvan de desbetreffende functionaris krachtens mandaat bevoegd is tot beslissing in eerste instantie.
- Het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester voor de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de (voorzieningenrechter van de) Centrale Raad van Beroep, de belastingkamer van het Gerechtshof, de (voorzieningenrechter van de) rechtbank, provinciale instanties c.q. commissies en gemeentelijke bezwaarcommissie bij de behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening/schorsing en bezwaar of (hoger) beroep.
- Verdagen van beslissingen op bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet Bestuursrecht.
Voor wat betreft het onderdeel Vergunningverlening:
Bij de taak Bouwregelgeving de bevoegdheid:
- Het weigeren van omgevingsvergunningen vanwege strijd met redelijke eisen van welstand voor bouwprojecten waarbij de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is en de vastgestelde bouwkosten maximaal € 25.000 incl. BTW bedragen of die vallen onder de zogenaamde “kruimellijst” als bedoeld in artikel. 4, tweede lid van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor), ingeval van een negatief advies van de welstandscommissie (“WARK”).
Bij de taak Overig de bevoegdheid:
- Het verpacht en van kermisstandplaatsen.
Voor wat betreft het onderdeel Handhaving:
- “Het nemen van besluiten ter naleving van voorschriften op grond van het gestelde bij of krachtens de Wabo , de APV, de Wet Milieubeheer, de Wet Bodembescherming, de Wet milieugevaarlijke stoffen, de Wet geluidhinder, de Woningwet, de Drank- en Horecawet, de Bouwverordening, het Bouwbesluit 2012, de Brandveiligheidsverordening, de Monumentenwet, het Besluit Bodemkwaliteit, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet Kinderopvang, de Haven- en Woonschepenverordening Middelburg en de Winkeltijdenwet”
De mandaten van de Afdeling Publiekszaken als volgt te wijzigen en vast te stellen:
- Het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester voor de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de (voorzieningenrechter van de) Centrale Raad van Beroep, de belastingkamer van het Gerechtshof, de (voorzieningenrechter van de) rechtbank, provinciale instanties c.q. commissies en gemeentelijke bezwaarcommissie bij de behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening/schorsing en bezwaar of (hoger) beroep.
- Het ondertekenen van declaraties en verantwoordingen aan ministeries en andere ( overheids )instanties en ondertekening van correspondentie terzake .
- Benoeming leden stembureau en tellers.
- Verdelen/wijzigen van de gemeente in stemdistricten ingevolge de Kieswet.
- Het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 4.17 van de Wet Beheer en Toezicht Basisregistratie Personen.
- Stellen van andere termijn in afwachting van de wettelijke termijn voor begraven of cremeren (art. 17 Wet lijkbezorging).
- Afgifte verlof tot lijkontleding (art. 68, 1 e lid Wet lijkbezorging).
- Afgifte van laissez-passer voor lijken (art. 11 Besluit op de lijkbezorging).
- Afgifte van uittreksels en verklaringen uit de BRP en het archiefbevolkingsregister.
- Legalisatie van handtekeningen en stukken.
- De uitvoering van hoofdstuk 2 van de Wet Basisregistratie Personen, met inbegrip van het nemen van beslissingen als bedoeld in dat hoofdstuk.
- Beslissen inzake de verstrekking van gegevens op grond van hoofdstuk 3, paragrafen 2, 3 en 4 van de Wet Basisregistratie Personen.
De mandaten van de Afdeling Belastingen als volgt te wijzigen en vast te stellen:
Middelburg, 24 mei 2018
Burgemeester en wethouders van Middelburg,
de secretaris, de burgemeester,
mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann
De burgemeester van Middelburg,
mr. H.M. Bergmann
Toelichting op de besluitpunten in het B&W-voorstel tot aanpassing van het Overzicht Mandaat, Vertegenwoordiging en ondertekening 2004 (2de wijziging).
Verder is het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot en met een bedrag van € 50.000 gemandateerd aan de afdelingshoofden. Dit voor zover het passend is binnen de begroting of het beschikbaar gestelde krediet. Voor overeenkomsten boven de € 50.000 is de ondertekening – niet het aangaan - van overeenkomsten toegevoegd aan de mandaten. Het bedrag is in navolging van het nieuwe inkoopbeleid verhoogd van € 25.000 naar € 50.000.
Dit mandaat betreft een algemene bevoegdheid met betrekking tot overeenkomsten. Indien er specifieke overeenkomsten gemandateerd moeten worden aan medewerkers is dit bij de mandaten van de betreffende afdeling geregeld.
AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING.
Voorts is de omschrijving uitgebreid. Verhaal op nalatenschappen en nabestaanden komt steeds meer voor.
AFDELING STEDELIJK SOCIAAL BELEID.
In de afgelopen periode heeft zich bij de afdeling Ruimtelijk Beleid een aantal wijzigingen voorgedaan in zowel de personen als in de functies. Het mandaatbesluit moet hieraan aangepast worden. De functiecode G-23 is geschrapt en de functiecodes G-32 (Vakspecialist II) en G-33 (Vakspecialist III) zijn toegevoegd.
Het aangaan/ondertekenen van de overeenkomsten die aan de opdrachten en/of het meerwerk ten grondslag liggen is geregeld bij de algemene bevoegdheden van de afdelingshoofden (zie onder punt 2 van deze toelichting).
Vervolgens is de aanduiding M gewijzigd in O. Het betreft hier het ondertekenen en niet het beslissen dat blijft de bevoegdheid van het college (tenzij dit gemandateerd is aan het afdelingshoofd [punt 2] of aan een specifieke medewerker).
Tenslotte is bij de bevoegdheid voor de medewerkers als specifieke bepaling opgenomen dat de uitvoering in overleg met het afdelingshoofd moet gebeuren.
Tenslotte is bij de bevoegdheid als specifieke bepaling opgenomen dat de uitvoering in overleg met het afdelingshoofd moet gebeuren. Zie ook de toelichting bij punt 26.
AFDELING VERGUNNINGVERLENING EN HANDHAVING.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-107852.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.