Openbaar Domein   ContactpersoonVerstege Telefoon(030) 607 13 04 E-mailverstege@nieuwegein.nl   Allego B.V.Erika van der SpekPostbus 8826800 AW ARNHEM Datum 4 mei 2018   Uw kenmerk    Zaaknummer0705191   Berichtnr.    OnderwerpOntheffing plaatsen oplaadpaal     

Geachte heer/mevrouw Erika van der Spek

U heeft op 14 maart 2018 een ontheffing aangevraagd om een oplaadpaal te plaatsen aan Barmsijs 24. Wij verlenen u deze ontheffing. Aan deze ontheffing zijn voorschriften verbonden. In onderstaande gaan wij hier nader op in.

Algemene Plaatselijke Verordening

Artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (verder: APV) geeft de mogelijkheid ontheffing te verlenen voor het plaatsen van een oplaadpaal in de openbare ruimte. Het plaatsen van een oplaadpaal moet in overeenstemming zijn met de Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen.

Na de toetsing aan deze beleidsregels blijkt dat de oplaadpaal geplaatst kan worden op de door u aangevraagde locatie. Niet is gebleken dat in dit geval sprake is van bijzondere of onvoorziene omstandigheden op grond waarvan van de beleidsregels dient te worden afgeweken.

B esluit en voorschriften

Wij verlenen u ontheffing voor het plaatsen van een oplaadpaal voor het opladen van elektrische voertuigen aan Barmsijs 24. Aan dit besluit zijn de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    De oplaadpaal/-infrastructuur mag pas worden geplaatst, nadat het bijbehorende verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) voor het opladen van elektrische voertuigen onherroepelijk is geworden;

  • b.

    De aanvrager van de ontheffing is tevens de beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening.

  • c.

    De beheerder dient zich te houden aan de bepalingen in de Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen.

  • d.

    De beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.

  • e.

    De oplaadpaal/-infrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt.

  • f.

    Het oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

  • g.

    Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen/-infrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.

  • h.

    De oplaadpaal/-infrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

  • a.

    Indien de beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de ontheffing, kan het college de ontheffing intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

  • j.

    Het college kan de ontheffing en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal/-infrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal/-infrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

  • k.

    Het college kan de ontheffing ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal/-infrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de ontheffing. De kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de ontheffing plaatsvindt.

  • a.

    De beheerder van een oplaadpaal/-infrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan (aantal malen opladen én oplaaduren).

  • b.

    In bijzondere omstandigheden kan het college na overleg met aanvrager besluiten tot wijziging van deze voorschriften.

Een besluit treedt pas in werking als deze is bekendgemaakt. De bekendmaking van dit besluit is deze brief. Naast deze bekendmaking wordt een openbare bekendmaking geplaatst in het digitale Gemeenteblad.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken (artikel 8:1 jo. 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). U moet dan binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, postbus 1, 3430 AA Nieuwegein. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet in ieder geval het volgende bevatten: uw naam en adres, een datum, een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar zich richt en de gronden van uw bezwaar.

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Dat wil zeggen dat u hiervan onmiddellijk gebruik kan maken. Mocht u willen dat de onmiddellijke werking van dit besluit wordt stopgezet en heeft u een spoedeisend belang, dan kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan een dergelijk verzoek zijn afzonderlijke kosten verbonden.

Vragen

Mocht u over dit besluit nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de heer Verstege op telefoonnummer (030) 607 13 04.

Naar boven