Rectificatie Wijziging mandaatbesluit 2017 gemeente Zeewolde

Burgemeester en wethouders, de Burgemeeste van de gemeente Zeewolde,  

ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;

 

gelezen het voorstel van afdeling Ondersteuning d.d. van 14 december 2017;

gelet op artikel 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht,

gelet op de artikelen 160, 168, 171, 173, 232 en 233 van de Gemeentewet;

 

Besluiten

 

  • I.

    Het bevoegdhedenregister (Mandaatlijst) behorende bij het Mandaatbesluit 2017 aan te vullen met het ‘Bevoegdhedenregister Meerinzicht 2018’ en deze vast te stellen, waarbij de daarin opgenomen bevoegdheden worden gemandateerd aan het bestuur van Meerinzicht met de mogelijkheid van ondermandaat;

  • II.

    De artikelen 5 en 6 van het Mandaatbesluit 2017 als volgt te wijzigen:

     

    Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

    In artikel 5, lid 2, wordt na 'aangewezen door het afdelingshoofd' toegevoegd 'of de domeindirecteur'.

     

    Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

    1. In artikel 6, lid 1, komt 'aan binnen zijn afdeling werkzame medewerkers' te vervallen.

    2. In artikel 6, lid 3, komt 'van de afdeling Facilitaire Diensten en digitalisering' te vervallen.

  • III.

    Dat dit besluit op 1 januari 2018 in werking treedt.

     

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde op 19 december 2017.

 

Zeewolde,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

R.C. van Nunspeet

de burgemeester,

G.J. Gorter

de burgemeester,

G.J. Gorter

Bijlage 1 Bevoegdhedengregister (Mandaatlijst) 2017 (incl. bevoegdhedenregiser Meerinzicht 2018)

Vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders en de Burgemeester van de gemeente Zeewolde (ieder voor zover zijn bevoegdheid betreft) bij besluit van 10 januari 2017 en aangevuld bij besluit van 19 december 2017 met het bevoegdhedenregister Meerinzicht 2018

I. Algemeen

Volg­nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

  • 1.

     

Het voeren van correspondentie en/of het uitvoeren van (voorbereidings)handelingen in het kader van de door of namens  het college, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaar te nemen of genomen besluiten (daaronder begrepen de besluiten op bezwaren), waaronder:

ontvangstbevestigingen, kennisgeving van de stand van zaken, adviesaanvragen, horen van belanghebbenden of toepassing van de (uniforme) voorbereidingsprocedure, de bekendmaking en mededeling van besluiten e.d.

B&W/

Burgemeester/

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

Directieleden/

Afdelingshoofden

 

Ja

Correspondentie (de op het besluit betrekking hebbende brief) direct volgend op een college of burgemeesters-besluit valt hier buiten, tenzij bij dit besluit anders vermeld is, of de bevoegdheid tot het nemen van het besluit reeds op grond van deze mandaatlijst is gemandateerd.

 

  • 2.

     

De reguliere correspondentie met de ministeries, waaronder (periodieke) verzoeken om rijks­vergoedingen, indienen van declaraties, afgeven van verantwoordingen e.d.

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 3.

     

Het uitnodigen voor vergaderingen (incl. agenda)

B&W/

Burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofden

Ja

Na overleg met portefeuille­houder bij bestuurlijke overleggen

  • 4.

     

Het buiten behandeling stellen van een aanvraag ingevolge artikel 4:5 Awb of artikel 3.18 Wabo

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

 

  • 5.

     

Het afwijzen van een aanvraag onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beslissing (artikel 4:6 Awb)

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 6.

     

Het verlengen van de beslistermijn van een aanvraag (o.g.v. artikel 4:14 Awb, artikel 3.9 lid 2 Wabo of enig ander wettelijk voorschrift)

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 7.

     

Het opschorten van de beslistermijn als bedoeld in artikel 4:15 Awb

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat aan secretaris van Bezwaarschriftencommissie is hierbij ook mogelijk

  • 8.

     

Het verlengen van de termijn voor het beslissen op een bezwaarschrift (7:10 Awb)

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat aan Secretaris van Bezwaarschriften Bezwaarschriftencommissie is hierbij ook mogelijk

 

  • 9.

     

Het beslissen op de ingebrekestelling, waaronder het vaststellen en (laten) uitbetalen van de dwangsombeschikking, als bedoeld in artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

Na beantwoording het werkveld juridische zaken informeren

  • 10.

     

Het vaststellen van de bestuurlijke geldschuld als bedoeld in artikel 4:86 Awb

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 11.

     

Het eventueel verlenen van voorschotten als bedoeld in artikel 4:95 Awb

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 12.

     

Het indienen van verweerschriften en daarmee samenhangende en begeleidende correspondentie, voor zover daarin het bestreden besluit wordt gehandhaafd

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

Na overleg met het werkveld Juridische Zaken

  • 13.

     

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen ter zake van door of ten behoeve van de gemeente te verrichten leveranties, diensten, grondoverdrachten

huur van voertuigen, machines en andere bedrijfs­middelen

Burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofden

Ja

Na overleg met het werkveld Juridische Zaken

  • 14.

     

Vertegenwoordigen van  het college en/of de burge­meester in rechte bij de bestuursrechter

B&W/ burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofden

Ja

In overleg met het werkveld Juridische Zaken

  • 15.

     

Het schriftelijk vragen om en verstrekken van informatie van feitelijke aard aan derden, daaronder begrepen het  beslissen op verzoeken tot het verstrekken van informatie ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur, betreffende aan­gelegenheden waarvan de voorbereiding c.q. uitvoering is opgedragen aan de afdeling

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

Volgens de procesbeschrijving komen de Wob verzoeken binnen bij Juridische Zaken, als het verzoek voldoet aan de indieningsvereisten wordt het verzoek via Corsa overgeboekt op de betreffende afdeling

De beantwoording van een Wob verzoek geschiedt in overleg met het werkveld Juridische Zaken

  • 16.

     

Het verstrekken van informatie van statistische aard en het meewerken aan enquêtes (zonder commerciële doelstelling) van bedrijven en overheidsinstellingen over niet beleidsgevoelige taken voor zover de medewerking de normale dienstverlening niet te boven gaat

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 17.

     

Het deelnemen aan c.q. begeleiden van externe onder­zoeksprojecten indien en voor zover passend bij de doel­stelling van de afdeling

B&W/

Burgemeester

 

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 18.

     

Het verhuren en verpachten van gemeente-eigen­dommen en rechten - exclusief sportaccommodaties - voor de periode van maximaal één jaar

B&W/ burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofden

Ja

Na overleg met betrokken afdeling

  • 19.

     

Het doen van uitgaven in het kader van de repre­sentatie van de afdeling

B&W

Directieleden/

Afdelingshoofden

 

Maximaal € 250,-  per ge­beurtenis, in overleg met de budgethouder

  • 20.

     

Het beslissen omtrent dienstreizen van medewerk(st)ers afdeling

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat aan de teamleider is toegestaan

  • 21.

     

Het beslissen omtrent dienstreizen van afdelingshoofden, directieleden, collegeleden, medewerkers bestuurssecretariaten bovenformatieve (boventallige) medewerkers

B&W

Gemeentesecretaris voor afdelingshoofden, bovenformatieve (boventallige) medewerkersen medewerkers

bestuurssecretariaat

 

Afdelingshoofden  Ondersteuning voor secretaris en collegeleden

Ja

 

Ondermandaat is toegestaan voor zover het de bovenformatieve medewerkers betreft

  • 22.

     

Het aanstellen van en op verzoek eervol ontslag verlenen aan afdelingshoofden, medewerkers bestuurssecretariaat en het op verzoek eervol ontslag verlenen aan bovenformatieve medewerkers en de aan de bibliotheek gedetacheerde medewerkers

B&W

Gemeentesecretaris

 

Na overleg met de portefeuille­houder personeelszaken voor zover het de afdelingshoofden betreft

  • 23.

     

Het aanstellen van en op verzoek eervol ontslag verlenen aan alle niet leidinggevende medewerkers (m.u.v. de bovenformatieve medewerkers)

B&W

Afdelingshoofden

 

De directie na het besluit informeren

 

Aanstelling uitsluitend binnen de bestaande formatie en na overleg met Meerinzicht (Personeelszaken)

  • 24.

     

Het beslissen omtrent overwerk ter zake van goedgekeurde projecten

B&W

Directieleden

 

Na overleg met Meerinzicht (Personeelszaken)

 

  • 25.

     

Uitvoering geven aan beloningsbeleid  

B&W

Directieleden/ Afdelingshoofden

   

 

Na overleg met  

Meerinzicht (Personeelszaken)

  Afdelingshoofden tot een bedrag van € 50,- en voor zover het budget het toelaat

  • 26.

     

Uitvoering geven aan ziekteverzuimbeleid, opleidings- en ontwikkelbeleid

 

B&W

Directieleden voor elkaar, afdelingshoofden, medewerkers bestuurssecretariaten en bovenformatieve medewerkers

 

Afdelingshoofden voor overige medewerkers

Ja,

met betrekking tot opleidings- en ontwikkelbeleid voor de boven-

formatieve medewerkers en met betrekking tot het ziekte-verzuim voor de boven-formatieve medewerkers en de aan de bibliotheek gedetacheerde medewerkers

 

Voor zover passend in het Opleidingsplan

 

In overleg met Meerinzicht (personeelszaken) voor wat betreft de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Zeewolde

     

  • 27.

     

Uitvoering geven aan het herplaatsingskader

B&W

Directieleden

Ja

 

  • 28.

     

Het besluiten op aanvragen in het kader van de Verordening rechtspositie personeel

B&W

Directieleden voor elkaar, afdelingshoofden, medewerkers bestuurssecretariaten en bovenformatieve medewerkers

 

Afdelingshoofden voor overige medewerkers

Ja

In overleg met  Meerinzicht (personeelszaken)

 

Ondermandaat is toegestaan voor zover het de bovenformatieve medewerkers betreft

  • 29.

     

Het vaststellen van het beoordelingsformulier in geval van rechtspositionele gevolgen (als bedoeld in artikel 7, lid 9, Reglement personeelsbeoordeling)

B&W

Directieleden voor afdelingshoofden en medewerkers bestuurssecretariaat

 

Afdelingshoofd voor overige medewerkers

 

in overleg met Meerinzicht (personeelszaken)

bij negatieve rechtspositionele rechtsgevolgen vindt eerst overleg met de directie plaats

  • 30.

     

Het beslissen over attenties en faciliteiten met betrekking tot jubilea e.d. en andere heuglijke gebeurtenissen

B&W

Directieleden/

Afdelingshoofden

 

Na overleg met Meerinzicht (personeelszaken)

  • 31.

     

Het nemen van beslissingen, waaronder beslissen op aanvragen om voorschotten, op grond van de Algemene Subsidieverordening en het daarop gebaseerde beleid (waaronder het Financieel-technisch beleidskader) conform vastgestelde (deel)verordeningen dan wel vastgestelde beleidsnota’s of -regels en/of vallend binnen de begroting en tevens het aangaan en afsluiten van uitvoeringsovereenkomsten

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 32.

     

Het aangaan en sluiten van overeenkomsten (hieronder begrepen het aangaan van financiële verplichtingen, het ondertekenen en het ontbinden en opzeggen van de overeenkomsten en voor zover van toepassing het nemen van gunningsbesluiten) die de uitvoering van de begroting betreffen dan wel het sluiten van overeenkomsten waarvan de daaruit voor de gemeente voortvloeiende opbrengsten in de begroting zijn geraamd

B&W/ burgemeester

1. Gemeentesecretaris (hoofdbudget- houder) 2. Afdelingshoofden (budgethouder)  

Ja

Ondermandaat is toegestaan aan deelbudgethouders. De Algemene regeling budgethouders gemeente Zeewolde 2014 is hierbij van toepassing

  • 33.

     

Het beantwoorden van klachten over een afdelingshoofd

B&W

Directieleden

 

Na beantwoording klachten­coördinator informeren

  • 34.

     

Het beantwoorden van klachten over een medewerker

B&W

Afdelingshoofden

 

Na beantwoording klachten­coördinator informeren

  • 35.

     

Het beantwoorden van klachten over een organisatieonderdeel (afdeling)

B&W

Afdelingshoofden

 

Na overleg met directie en na beantwoording klachten­coördinator informeren

  • 36.

     

Het nemen van beslissingen in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp):

  • -

    melden van geautomatiseerde verwerkingen aan CBP

  • -

    het geven van inzage aan betrokkenen

  • -

    correctie verwijdering en afscherming van persoonsgegevens

  • -

    vaststelling van de identiteit van de verzoeker

  • -

    kennis geven van de verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming aan derden aan wie gegevens waren verstrekt

  • -

    verlangen van kosten voor een bericht als bedoeld in artikel 35 Wbp

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 37.

     

Het beslissen op schadeverzoeken en/of aansprakelijkstellingen, zoals bedoeld in de notitie behandeling schadeverzoeken (dus m.u.v. planschadeclaims)

B&W

Afdelingshoofden

 

Na overleg met  medewerker verzekeringen Harderwijk, voor zover het de verzekeringsaspecten betreft en met het werkveld Juridische Zaken, voor wat betreft de juridische aspecten.

  • 38.

     

Het aansprakelijk stellen van derden in verband met aan gemeentelijke eigendommen toegebrachte schade

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Afstemming met werkveld Juridische Zaken en medewerker verzekeringen Harderwijk

  • 39.

     

Het versturen van ontvangstbevestigingen aan en het uitnodigen en afschrijven van sollicitanten

B&W

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 40.

     

De administratieve afhandeling voor zover het gemeentepersoneel betreft van:

  • -

    declaraties ter zake van werkgelegenheidsprojecten

  • -

    werkgeversverklaringen (onder meer ten behoeve van hypothecaire geldleningen werknemers)

  • -

    opgaven sociale verzekeringswetten

  • -

    statistiekopgaven

B&W

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 41.

     

Aangiftes ter zake van ABP en IZA

B&W

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 42.

     

Vernietigingsproces archiefbescheiden

B&W

Directieleden/

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 43.

     

Het in ontvangst nemen, openen en toewijzen van post (art. 74 Gemeentewet).

Burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 44.

     

Het beheer van archiefbescheiden, het ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden en het vernietigen van archiefbescheiden welke niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en zijn omschreven in lijsten van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden, na het verstrijken van de voor die bescheiden in deze lijsten vermelde termijnen Archiefwet 1995,

Archiefverordening

B&W

Directieleden/

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens ondermandaat mag

verlenen

  • 45.

     

Het uitlenen van dossiers aan derden

B&W

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 46.

     

Vaststellen afspraken loopbaanbegeleiding.

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 47.

     

Uitvoeringszaken m.b.t. salarisadministratie (voorschotten, aanvragen loonopgaven, afdrachten, premies, etc.).

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 48.

     

Correspondentie m.b.t. ziekteverzuim, WIA aanvragen, etc.

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  • 49.

     

IB47 opgave.

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat ook mogelijk aan Directeur

Meerinzicht, die tevens

ondermandaat mag

verlenen

  

II. Afdeling publiek

Volg­nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

  • 1.

     

Het beslissen omtrent afgifte van de navolgende verklaringen:

  • -

    attestatie de vita

  • -

    verklaring ter legalisatie van een handtekening

  • -

    verklaring van Nederlanderschap

  • -

    afschrift uit de basisregistratie personen

  • -

    verklaringen omtrent het gedrag (Wet Justitiële Documentatie)

Burgemeester/ B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

  • 2.

     

Het beslissen op verzoeken om inlichtingen uit de basisregistratie personen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Op grond van de DVO met de gemeente Harderwijk is ondermandaat aan functionarissen werkzaam bij de gemeente Harderwijk ook toegestaan

  • 3.

     

Het uitoefenen van de in de Wet basisregistratie personen (BRP) aan het college opgedragen taken, hieronder begrepen het af- en toewijzen van verzoeken tot opneming in de basisregistratie

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Op grond van de DVO met de gemeente Harderwijk is ondermandaat aan functionarissen werkzaam bij de gemeente Harderwijk ook toegestaan

  • 4.

     

Het toezenden van persoonslijsten ingevolge de Wet basisregistratie personen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Op grond van de DVO met de gemeente Harderwijk is ondermandaat aan functionarissen werkzaam bij de gemeente Harderwijk ook toegestaan

  • 5.

     

Het voeren van bestandsbeheer geautomatiseerde bevolkingsbestanden

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Op grond van de DVO met de gemeente Harderwijk is ondermandaat aan functionarissen werkzaam bij de gemeente Harderwijk ook toegestaan

  • 6.

     

Afgifte van een rijbewijs (Wegenverkeerswet)

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 7.

     

Afgifte, weigeren, wijzigen, inhouden en vervallen verklaren van reisdocumenten op grond van de Paspoortwet

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 8.

     

Het aanwijzen van ambtenaren die bevoegd zijn tot het verrichten van handelingen op grond van de Paspoortuitvoeringswet Nederland 2001.

 

Burgemeester

Afdelingshoofd

nee

 

  • 9.

     

Het aanwijzen van een beveiligingsfunctionaris rijbewijzen, zoals omschreven in Reglement Rijbewijzen artikel 128 lid 6.

Burgemeester

Afdelingshoofd

nee

 

  • 10.

     

Het aanwijzen van een beveiligingsfunctionaris

die belast is met het beheer van en het toezicht

op de naleving van de beveiligingsprocedure

Burgemeester

Afdelingshoofd

Nee

 

  • 11.

     

Het behandelen van geschillenkwesties met be­trekking tot verhuizingen en afgifte van documenten

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Op grond van de DVO met de gemeente Harderwijk is ondermandaat aan functionarissen werkzaam bij de gemeente Harderwijk ook toegestaan

  • 12.

     

Benoemen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondertekening vindt door B&W plaats

  • 13.

     

Het uitoefenen van de in de Kieswet aan burgemeester en wethouders en de burgemeester opgedragen taken met betrekking tot de verkiezingen

Burgemeester/ B&W

Afdelingshoofd

Ja

Met uitzondering van:

  • -

    vaststellen vergoeding voor­zitter en leden stembureaus en vergoeding stemlokalen

  • -

    taken burgemeester als voorzitter hoofdstembureau en centraal stembureau

  • 14.

     

Besluiten en afgifte van stukken met betrekking tot de uitvoering Wet op de lijkbezorging en het voeren van de administratie van de algemene begraafplaats

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 15.

     

Opmaken van kennisgevingen van overlijden bestemd voor Inspecteur der registratie en successie (als bedoeld in KB 18-10-1933)

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 16.

     

Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van grafzerken, grafbeplanting e.d.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 17.

     

Het in rekening brengen van kosten voor riool­aansluiting, herstraatwerkzaamheden, verplaat­sing straatlantaarn, straatkolken e.d. ten behoeve van nieuw te bouwen woningen en bedrijven binnen de bebouwde kom op particuliere grond

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 18.

     

Het beslissen op aanvragen om vergunning voor een aansluiting op het gemeentelijk riool

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 19.

     

Incidentele wijzigingen dagen en tijden ter inza­meling aanbieden huishoudelijke afvalstoffen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 20.

     

Het beslissen op meldingen van uit- of opritten

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 21.

     

Doen van verzoeken om medewerking gevaarlijke en/of hinderlijke beplanting (op grond van APV) te snoeien, te beknotten, op te binden of te verwijderen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Bestuursdwangaanschrijvingen uitgezonderd

  • 22.

     

Het beslissen op aanvragen van nutsbedrijven om toestemming voor het leggen en verleggen van kabels en leidingen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 23.

     

Het beslissen op meldingen en het stellen van voorschriften, beperkingen en nadere regels als bedoeld in de artikelen 2, 3, 4 en 6 van de Telecommunicatieverordening Zeewolde

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 24.

     

Het beslissen op aanvragen om vergunning/ontheffing in de volgende gevallen op grond van de APV:

  • -

    gebruik van wegen

  • -

    gebruik van trottoirs e.d. ten behoeve van tijdelijke inritten of opslag van (bouw-) materialen

  • -

    het houden van bijen

  • -

    parkeren voertuigen autobedrijf e.d.

  • -

    parkeren van grote voertuigen

  • -

    aantasting groenvoorzieningen door voertuigen

  • -

    kennisgeving van evenementen (elke verrichting van vermaak)

  • -

    vuur

  • -

    tijdelijke aankondigings- c.q. reclameborden

  • -

    parkeren van reclamevoertuigen

  • -

    inzameling van geld en goed, waaronder kleding­inzameling

  • -

    standplaatsen; het hebben van voorwerpen op de openbare weg

  • -

    laadpalen voor (deels) elektrisch aangedreven voertuigen; het hebben van voorwerpen op de openbare weg

  • -

    geluidshinder

  • -

    rommelmarkten, snuffelmarkten e.d.

  • -

    de exploitatie van horeca, waaronder het sluitingsuur

  • -

    gebruik van water

     

 

 

B&W

B&W

 

 

B&W

B&W

 

B&W

B&W

 

Burgemeester

B&W

B&W

 

B&W

B&W

 

B&W

   

B&W

 

 

 

B&W

Burgemeester

Burgemeester

B&W

     

 

 

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

 

 

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

 

Af­delingshoofd

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

   

Afdelingshoofd

 

 

 

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

     

 

 

Ja

Ja

 

 

Ja

Ja

 

Ja

Ja

 

Ja

 

Ja

Ja

 

Ja

Ja

 

Ja

   

Ja

 

 

 

Ja

Ja

 

Ja

 

Ja

   

 

 

Afstemming met afdeling Veiligheid

     

Bij het verlenen van het ondermandaat aan de medewerker geldt m.b.t. evenementen en exploitatie horeca als voorwaarde dat bij het negatief beslissen eerst overleg plaatsvindt met de portefeuillehouder

  • 25.

     

De bevoegdheid om een parkeerplaats bij een elektrische laadpaal volgens het daartoe geldende beleid aan te wijzen als een parkeerplaats voor alleen het opladen van elektrische voertuigen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 26.

     

Het beslissen over het tijdelijk afsluiten van wegen bij evenementen (art. 34 e.v. BABW)

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 27.

     

Het beslissen op aanvragen om toestemming voor eenmalige transporten over gemeentewegen met voertuigen die de maximaal toegestane afmeting en/of lading overschrijden.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 28.

     

Het nemen van maatregelen als bedoeld in artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV)

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 29.

     

Het beslissen op aanvragen om vrijstelling/ontheffing ingevolge de Winkeltijdenwet en de daarop gebaseerde verordening

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 30.

     

Het beslissen op aanvragen op grond van de Warenwet

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 31.

     

Het beslissen op aanvragen op grond van de Flora- en Faunawet

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 32.

     

Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar ter zake van de Luchtvaartwet (met uitzondering van bespuiten van landbouwgewassen)

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 33.

     

Het beslissen omtrent vaste en incidentele standplaatsen op de (week)markt c.q. plaatsing op de wachtlijst

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 34.

     

Het beslissen op aanvragen om een gehandicaptenpar­keerkaart (bestuurder en passagier)

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 35.

     

Het beslissen op aanvragen om een gehandicaptenpar­keerplaats

B&W

Afdelingshoofd

Ja

In overleg met werkveld Beheer openbare ruimte (Afdeling publiek)

  • 36.

     

Het nemen van besluiten op basis van de Verordening leerlingenvervoer

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 37.

     

In ontvangst nemen van optieverklaringen en de bevestiging of weigering daarvan

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 38.

     

In ontvangst nemen van naturalisatieverzoeken en het uitbrengen van advies daaromtrent aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 39.

     

Het beslissen op aanvragen om:

  • -

    vergunning of ontheffing ingevolge de Drank- en Horecawet

  • -

    vergunning ingevolge de Wet op de kansspelen

 

Burgemeester

 

Burgemeester

 

Afdelingshoofd

 

Afdelingshoofd

 

Ja

 

Ja

 

  • 40.

     

Het aanstellen van verkeersregelaars

Burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

Aanstellingsbesluit versturen na akkoord van de Regiopolitie.

  • 41.

     

Het beslissen op een verzoek om een vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van artikel 15 van de Leegstandswet

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 42.

     

Het beslissen op een aanvraag voor een starterslening op grond van de Verordening VROM Starterslening Zeewolde

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 43.

     

Het beslissen op een aanvraag voor een duurzaamheidslening op grond van de Verordening Duurzaamheidslening gemeente Zeewolde 2013

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 44.

     

Het verlenen van toestemming voor het laden en lossen van vuurwerk (hoofdstuk 7.5., aanvullend voorschrift 7.5.11 bepaling CV1 (1) van het ADR)

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 45.

     

Het doen van aangifte bij de politie in geval van bij de gemeente veroorzaakte schade

B&W/ burgemeester

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 46.

     

Het besluiten op aanvragen om vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

  • 47.

     

Het afhandelen van KLIC-meldingen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  

III. Afdeling ruimte

Volg­nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

  • 1.

     

Het op verzoek van de aanvrager overdragen van de bouwvergunning

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 2.

     

Het bekendmaken van het voornemen tot het opleggen dan wel toepassen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, het besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, in het geval van het overtreden van voorschriften van de Wet Ruimtelijke Ordening, het bestemmingsplan, de Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) , voorschriften van vergunningen en Algemene Maatregelen van Bestuur in het kader van de Wet Milieubeheer, APV, de bijzondere wetten, de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle op voornoemde wetten en regelgeving gebaseerde regelgeving en beleidsregels, alsmede het intrekken van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

bij het besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang dient vooraf de portefeuillehouder geïnformeerd te worden

  • 3.

     

Het invorderen van verbeurde dwangsommen of de kosten van bestuursdwang (het vaststellen van de overtreding, de hoogte van de dwangsom of de hoogte van de kosten van bestuursdwang) op basis van het "oude recht" (voor inwerkingtreding van de vierde tranche Awb)

 

Het (al dan niet op verzoek) vaststellen van de invorderingsbeschikking (artikel 5:37 Awb) en het vaststellen van de kostenverhaal- of betalingsbeschikking (artikel 5:25 lid 6)

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 4.

     

Het nemen van een besluit op een handhavingsverzoek

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 5.

     

Het op verzoek van de overtreder opheffen van een last onder dwangsom, het opschorten van de looptijd ervan voor een bepaalde termijn of het verminderen van de dwangsom in artikel 5:34 Awb gestelde gevallen

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 6.

     

Het op verzoek vaststellen van de toepassingsbeschikking als bedoeld in artikel 5:31a Awb

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 7.

     

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 2.5.30, lid 4, van de Bouwverordening, 12e wijziging ("ontheffing parkeergelegenheid")

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 8.

     

Het nemen van besluiten tot het stilleggen van bouwwerkzaamheden als bedoeld in de Woningwet zo nodig met het opleggen van een dwangsom

 

B&W

Afdelingshoofden

 

 

  • 9.

     

Het goed- of afkeuren van constructieberekeningen die betrekking hebben op nog te verlenen of verleende omgevingsvergunningen en het voeren van correspon­dentie hierover

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 10.

     

Het beslissen op aanvragen om een bijdrage in het kader van de regeling Duurzaam Bouwen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 11.

     

Het afgeven van een bewijs van ontvangst van een sloopmelding als bedoeld in artikel 1.28 van het Bouwbesluit 2012 en het opleggen van nadere voorwaarden op grond van artikel 1.29 van het Bouwbesluit 2012 alsmede het wijzigen van deze voorwaarden op grond van artikel 1.30 van het Bouwbesluit 2012

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 12.

     

Het doen van het verzoek als bedoeld in artikel 1.33 lid 4 van het Bouwbesluit 2012

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 13.

     

Het stilleggen van sloopwerkzaamheden

B&W

Afdelingshoofden

 

 

  • 14.

     

Gedoogplicht aanduidingen ten algemenen nutte

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 15.

     

Het toekennen en intrekken van huisnummers

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 16.

     

Het stellen van nadere eisen zoals opgenomen in een voorschrift dat is verbonden aan een milieuvergunning

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 17.

     

Het actualiseren van een milieuvergunning (artikel 8.22 Wm)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 18.

     

Het (op verzoek) wijzigen, aanvullen of intrekken van beperkingen waaronder een vergunning is verleend, en van voorschriften die aan een vergunning zijn verbonden (artikelen 8.23 en 8.24 Wm)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 19.

     

Het (op verzoek) geheel of gedeeltelijk intrekken van een vergunning (artikelen 8.25 en 8.26 Wm)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 20.

     

Afhandelen klachten Wet Milieubeheer

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 21.

     

Het beslissen op aanvragen om een vergunning brandveilig gebruik (ingevolge het Bouwbesluit)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 22.

     

Het toepassen van bestuursdwang in die gevallen waarin onmiddellijk ingrijpen op grond van artikel 6.2.1 juncto artikel 4 van bijlage 3 van de Bouw­verordening met het oog op de brandveiligheid is vereist (opleggen verbod tot gebruik rookkanaal)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 23.

     

De voorbereidingshandelingen zoals bedoeld in hoofdstuk 3 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 24.

     

Het beslissen op aanvragen op grond van artikel 2.4 Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo, inclusief het verbinden van voorschriften aan de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.22 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

In geval artikel 2.12 lid 1 onder a 3° van de Wabo van toepassing is (de planologische strijdigheid) wordt van het mandaat slechts gebruik gemaakt, indien vooraf het college het principebesluit heeft genomen medewerking te willen verlenen aan het project en er geen zienswijzen zijn ingediend tegen de ontwerp-omgevingsvergunning. Bij toepassing van dit onderdeel geldt het raadsbesluit van 24 juni 2010 (gewijzigd op 31 maart 2011) en het daarbij behorende kader

  • 25.

     

Het uitoefenen van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (bepalen indienen revisievergunning)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 26.

     

Het (geheel of gedeeltelijk) intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.5 lid 5, 2.33 lid 1 en 2, 3.23 en 5.19 Wabo

 

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 27.

     

Het aanhouden van een beslissing op de aanvraag om omgevingsvergunning op grond van artikel 3.3, 3.4 en 3.5Wabo en het meedelen daarvan op grond van artikel 3.6 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 28.

     

Het vragen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en H6 BOR

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 29.

     

Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en H6 BOR

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 30.

     

Het wijzigen van vergunningen als bedoeld in artikel 2.31 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 31.

     

Het vragen van advies aan de welstandscommissie met betrekking tot een aanvraag ten aanzien van activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 a Wabo (artikel 6.2 BOR)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 32.

     

Het verlenen van toestemming om de omgevingsvergunning aan een andere over te dragen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 33.

     

Handelingen ter uitvoering van artikel 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 34.

     

Het wijzigen van de beschikking met betrekking tot de eerste fase ten gevolg van de beschikking tot de tweede fase voor zover dat nodig is met het oog op het verlenen van de omgevingsvergunning (artikel 2.5 lid 6 Wabo)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 35.

     

Het goed- of afkeuren van constructieberekeningen die betrekking hebben op nog te verlenen of verleende omgevingsvergunningen en het voeren van correspondentie hierover

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 36.

     

Ontheffing verlenen van de bepalingen van de Bouwverordening en het Bouwbesluit

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 37.

     

Het aanwijzen van ambtenaren met toezichthoudende bevoegdheden op grond van artikel 5.10 lid 3 Wabo en 6:2 lid 2 van de APV

B&W/

Burgemeester

Afdelingshoofden

 

 

  • 38.

     

Het aanwijzen van standplaatsen en ligplaatsen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

  • 39.

     

Het uitbrengen van advies aan het bevoegd gezag op grond van artikel 2.26 Wabo

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

40.

Het aanbesteden en opdragen van werken binnen voorwaarden en vallend binnen een begrotingspost c.q. een goedgekeurd raadskrediet voor zover het een bedrag betreft dat de € 150.000 niet overschrijdt. Het werk dient gebaseerd te zijn op vastgesteld beleid

B&W/

burgemeester

Directieleden/

Afdelingshoofden

 

Na overleg met porte­feuillehouder

41.

Het ondertekenen van koopovereenkomsten (overeenkomstig vastgestelde uitgifteregister) en het verlenen van volmacht aan de notaris

B&W/

burgemeester

Afdelingshoofden

Ja

 

42.

Het beslissen op de verzoeken om toestemming om onroerende zaken en de daarop te stichten opstallen te splitsen dan wel te vervreemden of om op (gedeeltes van) onroerende zaken persoonlijke of zakelijke genotrechten te verlenen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

43.

Het verlenen van uitstel van de bouwplicht voor particuliere kavels als bedoeld in artikel 4.3 van de Algemene Uitgiftevoorwaarden

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

44.

Het verlengen van de termijn of het verlenen van ontheffing als bedoeld in de artikelen 4.3 en 4.7 van de algemene uitgiftevoorwaarden en bepalingen van dezelfde strekking in de uitgifteovereenkomsten.

B&W

Afdelingshoofden

 

 

45.

Het verkopen van grond tot een bedrag van

€ 100.000,00

B&W

Afdelingshoofden

 

Bij het verkopen van percelen restgroen vindt eerst overleg plaats met de Afdeling publiek

46.

Toetsing bestemmingsplannen buurgemeenten (ambtelijk vooroverleg)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

In overleg met portefeuille-houder

 

47.

Het plegen van vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1. van het (nieuwe) Besluit ruimtelijke ordening (Bro)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Na besluitvorming door B&W

 

48.

Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

 

49.

Het aanvragen van IAU-aanvragen bij de toetsingscommissie

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

 

50.

Het verhuren van binnensportaccommodaties

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

51.

Het beslissen over het openingsrooster van de sporthal, sportzalen en zwembad op feestdagen en bij­zondere jaarlijkse c.q. regelmatig terugkerende evenementen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Na overleg met porte­feuillehouder

 

52.

Het vaststellen van het personeelsrooster van Het Baken

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

53.

Het jaarlijks indexeren van de tarieven binnensport

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

54.

Het jaarlijks vaststellen van de tarieven buitensportaccommodaties en de tarieven voor non-profit recreatieve voorzieningen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

de vaststelling dient te geschieden binnen de door de raad vastgestelde marges

 

55.

Het verhuren van buitensportaccommodaties

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

56.

Het beslissen over ingebruikneming welzijns-accommodaties

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

 

57.

Het vaststellen en in rekening brengen van een afwijkend tarief bij bijzonder gebruik van de binnensportaccomodaties

B&W

Teamleider binnensport

nee

 

 

   

IV. Afdeling Samenleving

Volg-nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken Orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

  • 1.

     

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 45 en 46 van de Wet kinderopvang, waaronder de registratie

B&W

Afdelingshoofd

Ja

 

   

V. Ondersteuning

Volg­nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

1. 

Het bekendmaken van het voornemen tot toepassen van bestuursdwang en het besluiten tot toepassen van bestuursdwang in geval van het plaatsen van inboedels op de openbare weg bij ontruimingen

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

2. 

Indieners van bezwaarschriften de gelegenheid bieden verschoonbare termijnoverschrijding aannemelijk te maken, ingevolge artikel 6:11 van de Algemene wet bestuursrecht

B&W/

Burge­meester/

Heffingsambtenaar

Afdelingshoofden

Ja

 

3. 

Besluiten/correspondentie met betrekking tot lopende dossiers van de bestaande gemeentegaranties, afgegeven vóór 1-1-1995

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

4. 

Aangiftes ter zake van BTW

B&W

Afdelingshoofden

Ja

 

5. 

Het doen van betalingen van bestuursrechtelijke alsook privaatrechtelijke aard. Ook voor budgeten welke geen betrekking hebben op het samenwerkingsverband Meerinzicht

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

6. 

Het invorderen van verbeurde dwangsommen (artikel 5:33 Awb, het “oude” recht)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

7. 

Het (op verzoek) al dan niet verlenen van uitstel van betaling (artikel 4:94 Awb) en eventueel verbinden van voorschriften daaraan(ook voor privaatrechtelijke vorderingen).

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

8. 

Het in rekening brengen en vaststellen van de wettelijke rente bij verzuim

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

9. 

Het aanmanen van de schuldenaar en het opleggen en in rekening brengen van de aanmaningskosten (ook voor privaatrechtelijke vorderingen)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

  • 10.

     

Het invorderen bij dwangbevel (ook voor privaatrechtelijke vorderingen)

B&W

Afdelingshoofden

Ja

Deze bevoegdheid bestaat alleen als deze bij formele wet is toegekend

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

  • 11.

     

Het aantrekken van middelen via daggeld, kasgeldleningen, onderhandse leningen en vaste geldleningen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Na overleg met het werkveld planning & control  en autorisatie bevoegde medewerker

  • 12.

     

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Na autorisatie bevoegde medewerker

  • 13.

     

Het uitzetten van middelen via daggeld, deposito, spaarrekening en rekening-courant

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Na overleg met het werkveld planning & control en autorisatie bevoegde medewerker

  • 14.

     

Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen

Burgemeester

 

 

 

  • 15.

     

Bankcondities en tarieven afspreken

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Na autorisatie bevoegde medewerker

  • 16.

     

Het vaststellen van kredietfaciliteiten

B&W

Afdelingshoofd

 

Na autorisatie bevoegde medewerker

  • 17.

     

Het oninbaar verklaren van privaat- of publiekrech­telijke vorderingen conform de door het college vast­gestelde incassoprocedure

B&W

Directieleden/

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan directeur Meerinzicht met de mogelijkheid van verder ondermandaat

  • 18.

     

Het in gebruik geven van het gemeentehuis

B&W

Directieleden/ Afdelingshoofden

Ja

 

  • 19.

     

Besluiten met betrekking tot het afsluiten van verzekeringen, premieberekeningen, schademel­dingen en het besluiten om de vastgestelde scha­des door te betalen voor zover niet toekomend aan de gemeente

B&W

Afdelingshoofd Ondersteuning

Ja

Ondermandaat tevens mogelijk aan medewerker verzekeringen Harderwijk

  • 20.

     

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb), artt. 7 t/m 12

Het uitvoeren van de bevoegdheden zoals omschreven in de artikelen 7 tot en met 12 van de Wkpb, hierna kort samengevat onder de nummers 2.22 t/m 2.28.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 21.

     

Wkpb, art. 7

Het inschrijven in het gemeentelijke beperkingenregister van een beperkingenbesluit, een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, of van het onherroepelijk vervallen van een beperkingenbesluit

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 22.

     

Wkpb, art. 8

Het bijhouden van de gemeentelijke beperkingenregistratie.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 23.

     

Wkpb, art. 9

Het op verzoek aan een ieder kosteloos inzage verlenen in de beperkingenregistratie en het beperkingenregister.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkersafdeling GEO/BAG

  • 24.

     

Wkpb, art 9

Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften en uittreksels en van verklaringen dat geen

publiekrechtelijke beperking van toepassing is.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 25.

     

Wkpb, art. 10

Het beschikbaar houden van de registratie voor de

Landelijke Voorziening.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 26.

     

Wkpb, art. 11

Het op verzoek van belanghebbenden of ambtshalve

herstellen van fouten.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 27.

     

Wkpb, art. 12

Het op verzoek van belanghebbenden afschermen van

persoonsgegevens.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 28.

     

Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) art. 2.a.

Een basisregistratie adressen, bestaande uit een adressenregister en een geautomatiseerde

adressenregistratie houden.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 29.

     

BAG art. 2.b.Een basisregistratie gebouwen, bestaande uit een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie houden.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 30.

     

Toekenning nummeraanduiding op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 31.

     

BAG art. 7

Er zorg voor dragen dat de definitieve geometrie van

panden en verblijfsobjecten binnen zes maanden nadat het pand respectievelijk het verblijfsobject gereed is gekomen dan wel een wijziging daarvan is gerealiseerd beschikbaar is en in de gebouwenregistratie is

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 32.

     

BAG art. 8

Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 33.

     

BAG art. 9

Er zorg voor dragen dat het adressenregister en het gebouwenregister zodanig worden opgezet dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijk termijn raadpleegbaar en beschikbaar is.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 34.

     

BAG art. 10.b.

Opstellen proces-verbaal van constatering van een

situatie als genoemd in wet BAG, artikel 18, eerste lid.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 35.

     

BAG art. 10.2.

Zorgdragen voor de inschrijving in het adressenregister respectievelijk in het gebouwenregister van de in de wet BAG, artikel 10, eerste lid genoemde brondocumenten.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 36.

     

BAG art. 11 Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de

vereisten voor inschrijving.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 37.

     

BAG art. 14.1

Zorgdragen voor een goede beschikbaarheid en

beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 38.

     

BAG art. 14.1

Zorgdragen voor een goede werking van de

adressenregistratie respectievelijk de

gebouwenregistratie.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 39.

     

BAG art. 15

Zorgdragen dat de weergave van krachtens de wet BAG in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen authentieke gegevens overeenstemmen met de gegevens als opgenomen in het desbetreffende in het adressenregister respectievelijk het gebouwenregister ingeschreven brondocument.

 

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 40.

     

BAG artt. 31, 37, 38, 39, 40 en 41

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van

meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 41.

     

BAG art. 31

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorzieningen basisregistraties adressen en gebouwen.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 42.

     

BAG art. 32

Het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de

adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan een ieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 43.

     

BAG art. 38

Opstellen van ambtelijke schriftelijke verklaringen

strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de

feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

 

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 44.

     

Wet BGT

Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 aan de Dienst.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 45.

     

Wet BGT

Zorg dragen voor afstemming met een andere bronhouder over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk  aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 46.

     

Wet BGT

Zorg dragen dat het geografische gegeven, als bedoeld in artikel 11 van de wet, voldoet aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 47.

     

Wet BGT

Zorg dragen dat een in de basisregistratie grootschalige weergegeven geografisch object in overeenstemming  is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld.

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 48.

     

Wet BGT

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BGT, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming

daarvan aan burgemeester en wethouders

B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat (tevens ondertekening) aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 49.

     

Wet BGT

Het verwerken van de terugmeldingen van andere bronhouders uit het mutatie-meldsysteem en overige meldingen intern in de BGT-registratie en deze afmelden als dit tot mutatie leidt in de Landelijke Voorziening van de BGT (LV) of deze melding niet van toepassing te verklaren.

B&W

Afdelingshoofd

 

Ondermandaat mogelijk aan medewerkers afdeling GEO/BAG

  • 50.

     

Mandaat respectievelijk machtiging te verlenen om het beheer over de eHerkenningsmiddelen te voeren. Het beheer omvat:

  • a.

    De aanschaf van eHerkenningsmiddelen voor medewerkers van de gemeente Zeewolde dan wel voor de medewerkers van Meerinzicht;

  • b.

    De registratie per eHerkenningsmiddel van de bijbehorende medewerker en de diensten waartoe deze persoon is gemachtigd;

  • c.

    Het beheer van de machtigingen voor e-Herkenningsmiddelen, zoals het intrekken, tijdelijk opschorten en uitbreiden;

  • d.

    Het zijn van contactpersoon voor eHerkenningsleverancier en het doorgeven welke medewerkers gemachtigd zijn voor de eHerkenningsmiddelen.

Burgemeester/B&W

Afdelingshoofd

Ja

Ondermandaat mogelijk aan:

  • medewerkers afdeling GEO/BAG

  • directeur Meerinzicht met de mogelijkeheid van ondermandaat

 

VI. Meerinzicht 2018  

Volg­nr.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat toegestaan

Specifieke bepaling

A.

Algemeen

 

 

 

 

  • 1.

     

Het voeren van correspondentie en/of het uitvoeren van (voorbereidings)handelingen in het kader van de door of namens  het college, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaar te nemen of genomen besluiten (daaronder begrepen de besluiten op bezwaren), waaronder:

ontvangstbevestigingen, kennisgeving van de stand van zaken, adviesaanvragen, horen van belanghebbenden of toepassing van de (uniforme) voorbereidingsprocedure, de bekendmaking en mededeling van besluiten e.d.

B&W/

Burgemeester/

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

Bestuur Meerinzicht

Ja

Correspondentie (de op het besluit betrekking hebbende brief) direct volgend op een college of burgemeesters-besluit valt hier buiten, tenzij bij dit besluit anders vermeld is, of de bevoegdheid tot het nemen van het besluit reeds op grond van deze mandaatlijst is gemandateerd.

 

  • 2.

     

De reguliere correspondentie met de ministeries, waaronder (periodieke) verzoeken om rijks­vergoedingen, indienen van declaraties, afgeven van verantwoordingen e.d.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 3.

     

Het buiten behandeling stellen van een aanvraag ingevolge artikel 4:5 Awb of artikel 3.18 Wabo

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

 

  • 4.

     

Het afwijzen van een aanvraag onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beslissing (artikel 4:6 Awb)

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 5.

     

Het verlengen van de beslistermijn van een aanvraag (o.g.v. artikel 4:14 Awb, artikel 3.9 lid 2 Wabo of enig ander wettelijk voorschrift)

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 6.

     

Het opschorten van de beslistermijn als bedoeld in artikel 4:15 Awb

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

Ondermandaat aan secretaris van Bezwaarschriftencommissie is hierbij ook mogelijk

  • 7.

     

Het aanwijzen van een secretaris voor de bezwaarschriftencommissie

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 8.

     

Indieners van bezwaarschriften de gelegenheid bieden verschoonbare termijnoverschrijding aannemelijk te maken (6:11 Awb)

B&W/Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 9.

     

Het verlengen van de termijn voor het beslissen op een bezwaarschrift (7:10 Awb)

B&W/

Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 10.

     

Het beslissen op de ingebrekestelling, waaronder het vaststellen en (laten) uitbetalen van de dwangsombeschikking, als bedoeld in artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht

B&W/

Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 11.

     

Het vaststellen van de bestuurlijke geldschuld als bedoeld in artikel 4:86 Awb

B&W/

Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 12.

     

Het eventueel verlenen van voorschotten als bedoeld in artikel 4:95 Awb

B&W/

Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 13.

     

Het vertegenwoordigen van de gemeente en het bestuursorgaan in en buiten rechte, inclusief het opstellen en indienen van verweer, evenals het zo nodig instellen van pro forma bezwaar, beroep of hoger beroep (waarbij dit pro forma rechtsmiddel dient te worden bekrachtigd middels een procesbesluit van het bestuursorgaan).

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 14.

     

Het schriftelijk vragen om en verstrekken van informatie van feitelijke aard aan derden, daaronder begrepen het beslissen op verzoeken tot het verstrekken van informatie ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur, betreffende aan­gelegenheden waarvan de voorbereiding c.q. uitvoering is opgedragen aan Meerinzicht

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 15.

     

Het deelnemen aan c.q. begeleiden van externe onder­zoeksprojecten indien en voor zover passend bij de doel­stelling van Meerinzicht

B&W/

Burgemeester

 

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 16.

     

Het nemen van beslissingen, waaronder beslissen op aanvragen om voorschotten, op grond van de Algemene Subsidieverordening en het daarop gebaseerde beleid (waaronder het Financieel-technisch beleidskader) conform vastgestelde (deel)verordeningen dan wel vastgestelde beleidsnota’s of -regels en/of vallend binnen de begroting en tevens het aangaan en afsluiten van uitvoeringsovereenkomsten voor zover samenhangend met de taken van Meerinzicht

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 17.

     

Het aangaan, sluiten wijzigen, ontbinden en beëindigen van overeenkomsten en het verstrekken van opdrachten binnen de grenzen van de taken en de toegewezen budgetten (en verleende voorschotten), met inachtneming van geldende budgetafspraken, het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en met inachtneming van eventuele overige (financiële) (beleids)kaders.

B&W/ burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 18.

     

Het beantwoorden van klachten voor zover betrekking hebbend op de taakuitoefening door Meerinzicht

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

de portefeuillehouder wordt geïnformeerd over de wijze van afdoening

  • 19.

     

Het nemen van beslissingen in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), voor zover het de taakuitoefening van Meerinzicht betreft:

  • -

    melden van geautomatiseerde verwerkingen aan CBP

  • -

    het geven van inzage aan betrokkenen

  • -

    correctie verwijdering en afscherming van persoonsgegevens

  • -

    vaststelling van de identiteit van de verzoeker

  • -

    kennis geven van de verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming aan derden aan wie gegevens waren verstrekt

  • -

    verlangen van kosten voor een bericht als bedoeld in artikel 35 Wbp

  • -

     afhandelen van verzoeken

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 20.

     

Het beslissen op verzoeken van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who), voor zover het betreft de taakuitoefening door Meerinzicht

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 21.

     

Het beslissen op schadeverzoeken en/of aansprakelijkstellingen, zoals bedoeld in de notitie behandeling schadeverzoeken (dus m.u.v. planschadeclaims), voor zover het de taakuitoefening van Meerinzicht betreft.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 22.

     

Het beheer over de eHerkenningsmiddelen te voeren:

- de aanschaf van eHerkenningsmiddelen voor medewerkers van de gemeente Zeewolde dan wel voor de medewerkers van Meerinzicht;

- de registratie per eHerkenningsmiddel van de bijbehorende medewerker en de diensten waartoe deze persoon is gemachtigd;

- het beheer van de machtigingen voor e-Herkenningsmiddelen, zoals het intrekken, tijdelijk opschorten en uitbreiden;

- het zijn van contactpersoon voor eHerkenningsleverancier en het doorgeven welke medewerkers gemachtigd zijn voor de eHerkenningsmiddelen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

B.

HRM

 

 

 

  • 1.

     

Het versturen van ontvangstbevestigingen aan en het uitnodigen en afschrijven van sollicitanten

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 2.

     

De administratieve afhandeling voor zover het gemeentepersoneel betreft van:

  • -

    declaraties ter zake van werkgelegenheidsprojecten

  • -

    werkgeversverklaringen (onder meer ten behoeve van hypothecaire geldleningen werknemers)

  • -

    opgaven sociale verzekeringswetten

  • -

    statistiekopgaven

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 3.

     

Vaststellen afspraken loopbaanbegeleiding

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 4.

     

Correspondentie m.b.t. ziekteverzuim, WIA aanvragen etc.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 5.

     

Aangiftes ter zake van ABP en IZA

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 6.

     

Uitvoeringszaken m.b.t. salarisadministratie (voorschotten, aanvragen loonopgaven, afdrachten, premies, etc.).

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 7.

     

Correspondentie m.b.t. ziekteverzuim, WIA aanvragen, etc.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 8.

     

IB47 opgave.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

C.

Post- en Archiefzaken

 

 

 

  • 1.

     

Vernietigingsproces archiefbescheiden

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 2.

     

Het in ontvangst nemen, openen en toewijzen van post (artikel 74 Gemeentewet)

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 3.

     

Het beheer van archiefbescheiden, het ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden en het vernietigen van archiefbescheiden welke niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en zijn omschreven in lijsten van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden, na het verstrijken van de voor die bescheiden in deze lijsten vermelde termijnen Archiefwet 1995,

Archiefverordening

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 4.

     

Het uitlenen van dossiers aan derden

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

D.

Verzekeringen

 

 

 

  • 1.

     

Behandeling schadeclaims (ingediend door derden) (in overleg met verzekeraar).

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 2.

     

Het doorgeven van mutaties in verzekerde objecten aan verzekeringsmaatschappijen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 3.

     

Bericht voortgang en verzoeken om informatie.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 4.

     

Besluiten met betrekking tot het afsluiten van verzekeringen, premieberekeningen, schademel­dingen en het besluiten om de vastgestelde scha­des door te betalen voor zover niet toekomend aan de gemeente

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

E.

Gegevensinformatie

 

 

 

  • 1.

     

Het aanwijzen van Wkpb-beheerders

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 2.

     

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb), artt. 7 t/m 12

Het uitvoeren van de bevoegdheden zoals omschreven in de artikelen 7 tot en met 12 van de Wkpb, hierna kort samengevat onder de nummers 2.22 t/m 2.28.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 3.

     

Wkpb, art. 7

Het inschrijven in het gemeentelijke beperkingenregister van een beperkingenbesluit, een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, of van het onherroepelijk vervallen van een beperkingenbesluit

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 4.

     

Wkpb, art. 8

Het bijhouden van de gemeentelijke beperkingenregistratie.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 5.

     

Wkpb, art. 9

Het op verzoek aan een ieder kosteloos inzage verlenen in de beperkingenregistratie en het beperkingenregister.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 6.

     

Wkpb, art 9

Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften en uittreksels en van verklaringen dat geen

publiekrechtelijke beperking van toepassing is.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 7.

     

Wkpb, art. 10

Het beschikbaar houden van de registratie voor de

Landelijke Voorziening.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 8.

     

Wkpb, art. 11

Het op verzoek van belanghebbenden of ambtshalve

herstellen van fouten.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 9.

     

Wkpb, art. 12

Het op verzoek van belanghebbenden afschermen van

persoonsgegevens.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 10.

     

Het aanwijzen van ambtenaren die belast zijn met de vaststelling van de geometrie (artt. 7 en 8 Wet BAG), het opmaken van een proces verbaal van constatering (art. 10 Wet BAG) en het opmaken van schriftelijke verklaringen (artt. 7 en 8 Besluit BAG)

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 11.

     

Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) art. 2.a.

Een basisregistratie adressen, bestaande uit een adressenregister en een geautomatiseerde

adressenregistratie houden.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 12.

     

BAG art. 2.b.Een basisregistratie gebouwen, bestaande uit een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie houden.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 13.

     

Toekenning nummeraanduiding op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 14.

     

BAG art. 7

Er zorg voor dragen dat de definitieve geometrie van

panden en verblijfsobjecten binnen zes maanden nadat het pand respectievelijk het verblijfsobject gereed is gekomen dan wel een wijziging daarvan is gerealiseerd beschikbaar is en in de gebouwenregistratie is

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 15.

     

BAG art. 8

Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 16.

     

BAG art. 9

Er zorg voor dragen dat het adressenregister en het gebouwenregister zodanig worden opgezet dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijk termijn raadpleegbaar en beschikbaar is.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 17.

     

BAG art. 10.b.

Opstellen proces-verbaal van constatering van een

situatie als genoemd in wet BAG, artikel 18, eerste lid.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 18.

     

BAG art. 10.2.

Zorgdragen voor de inschrijving in het adressenregister respectievelijk in het gebouwenregister van de in de wet BAG, artikel 10, eerste lid genoemde brondocumenten.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 19.

     

BAG art. 11 Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de

vereisten voor inschrijving.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 20.

     

BAG art. 14.1

Zorgdragen voor een goede beschikbaarheid en

beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 21.

     

BAG art. 14.1

Zorgdragen voor een goede werking van de

adressenregistratie respectievelijk de

gebouwenregistratie.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 22.

     

BAG art. 15

Zorgdragen dat de weergave van krachtens de wet BAG in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen authentieke gegevens overeenstemmen met de gegevens als opgenomen in het desbetreffende in het adressenregister respectievelijk het gebouwenregister ingeschreven brondocument.

 

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 23.

     

BAG artt. 31, 37, 38, 39, 40 en 41

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van

meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 24.

     

BAG art. 31

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorzieningen basisregistraties adressen en gebouwen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 25.

     

BAG art. 32

Het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de

adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan een ieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 26.

     

BAG art. 38

Opstellen van ambtelijke schriftelijke verklaringen

strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de

feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

 

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 27.

     

Wet BGT

Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 aan de Dienst.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 28.

     

Wet BGT

Zorg dragen voor afstemming met een andere bronhouder over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

  • 29.

     

Wet BGT

Zorg dragen dat het geografische gegeven, als bedoeld in artikel 11 van de wet, voldoet aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 30.

     

Wet BGT

Zorg dragen dat een in de basisregistratie grootschalige weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 31.

     

Wet BGT

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BGT, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming

daarvan aan burgemeester en wethouders

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 32.

     

Wet BGT

Het verwerken van de terugmeldingen van andere bronhouders uit het mutatie-meldsysteem en overige meldingen intern in de BGT-registratie en deze afmelden als dit tot mutatie leidt in de Landelijke Voorziening van de BGT (LV) of deze melding niet van toepassing te verklaren.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

F.

Financiën

 

 

 

 

  • 1.

     

Besluiten/correspondentie met betrekking tot lopende dossiers van de bestaande gemeentegaranties, afgegeven vóór 1-1-1995

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 2.

     

Het doen van betalingen van bestuursrechtelijke alsook privaatrechtelijke aard. Ook voor budgeten welke geen betrekking hebben op het samenwerkingsverband Meerinzicht

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 3.

     

Het invorderen van verbeurde dwangsommen (artikel 5:33 Awb, het “oude” recht)

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 4.

     

Het (op verzoek) al dan niet verlenen van uitstel van betaling (artikel 4:94 Awb) en eventueel verbinden van voorschriften daaraan(ook voor privaatrechtelijke vorderingen).

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 5.

     

Het in rekening brengen en vaststellen van de wettelijke rente bij verzuim

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 6.

     

Het aanmanen van de schuldenaar en het opleggen en in rekening brengen van de aanmaningskosten (ook voor privaatrechtelijke vorderingen)

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 7.

     

Het invorderen bij dwangbevel (ook voor privaatrechtelijke vorderingen)

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

Deze bevoegdheid bestaat alleen als deze bij formele wet is toegekend

  • 8.

     

Het aantrekken van middelen via daggeld, kasgeldleningen, onderhandse leningen en vaste geldleningen

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

Na voorafgaande toestemming van de directie van de gemeente Zeewolde

  • 9.

     

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

  • 10.

     

Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen

Burgemeester

Bestuur Meerinzicht

Ja

Na voorafgaande toestemming van de directie van de gemeente Zeewolde (de burgemeester tekent)

  • 11.

     

Bankcondities en tarieven afspreken

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

Na voorafgaande toestemming van de directie van de gemeente Zeewolde

  • 12.

     

Het vaststellen van kredietfaciliteiten

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

Na voorafgaande toestemming van de directie van de gemeente Zeewolde

G.

Domein Sociaal

 

 

 

 

  • 1.

     

Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Wetten sociaal domein, als bedoeld in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (derde wijziging), minimaregelingen en handhaving sociale zekerheid, tenzij een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet, met uitzondering van:

  • a.

    de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten als hiervoor bedoeld, alsmede tegen een beslissing als bedoeld in artikel 6:3 van de Awb;

  • b.

    de bevoegdheid besluiten te nemen die eerst aan de raad van de gemeente moeten worden voorgelegd;

  • c.

    de bevoegdheid tot het vaststellen van beleidsregels en algemeen verbindende voorschriften.

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

Ja. Onder dit mandaat valt niet:

  • a.

    het organiseren en inzetten van de algemene en collectieve voorzieningen en de uitvoering van het beschermd wonen en maatschappelijke opvang in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (waarvoor een apart mandaat geldt);

  • b.

    het bedrijfsbureau Jeugd (waarvoor een apart mandaat geldt);

  • 2.

     

Het beslissen op een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart

B&W

Bestuur Meerinzicht

Ja

 

 

Naar boven