Gemeenteblad van Beemster
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beemster | Gemeenteblad 2018, 102918 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beemster | Gemeenteblad 2018, 102918 | Verordeningen |
Verordening rekenkamercommissie Purmerend en Beemster 2018
De bevoegdheid geldt alleen voor de jaren dat de hiervoor beschreven situatie bestond.
De interne leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad bij eensluidend besluit van de raden van de gemeenten Purmerend en Beemster benoemd. De externe leden waaronder de voorzitter worden voor een periode van 6 jaar bij eensluidend besluit van de raden van de gemeenten Purmerend en Beemster benoemd. Deze periode gaat in op de 1e van de maand, volgende op de datum van benoeming door de raad. De externe leden kunnen maximaal één keer worden herbenoemd.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en werkwijze, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming en het onderhouden van contact met de raad, ambtelijke organisatie en pers. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met onderzoekers en met de secretaris.
Indien externe leden van de rekenkamercommissie expliciet onderzoek verrichten zoals omschreven in artikel 2, lid 2 en 3 van deze verordening, ontvangen zij daarvoor een uurtarief dat met ingang van 1 januari 2018 is vastgesteld op € 54,40 bruto per uur. De gewerkte uren moeten, volgend uit de vooraf begrote uren in de onderzoeksopzet, door tijdschrijven worden verantwoord bij de voorzitter (voor de externe leden), respectievelijk bij de rekenkamercommissie (voor de voorzitter).
Artikel 9 Ambtelijk secretaris/onderzoeker
De secretaris wordt in beginsel belast met het onderzoekswerk, het redigeren van het onderzoeksrapport, het organiseren van het ambtelijk en bestuurlijk hoor en wederhoor en het organiseren van de aanbieding van het rapport aan de voorzitter van de raad. De griffier draagt zorg voor de vervanging van de secretaris van de rekenkamercommissie in het geval hij verhinderd is.
Artikel 10 Reglement van orde en onderzoeksprotocol
Conform artikel 81i Gemeentewet stelt de rekenkamercommissie een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Daarnaast stelt de rekenkamercommissie een onderzoeksprotocol op. Beide stukken zendt zij na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 11 Onderwerpselectie en onderzoeksopzet
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen 1 maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor argumenten aanvoeren.
Artikel 12 Toe te passen criteria bij de selectie van onderzoeksonderwerpen
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste 2 weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek in het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie ook als betrokkenen worden aangemerkt. Opmerkingen waar de rekenkamercommissie mee instemt kunnen in dit stadium nog aanleiding geven het onderzoeksrapport aan te passen.
Artikel 15 Budget/verdeelsleutel
Kosten die specifiek zijn terug te voeren op één deelnemende gemeente zijn voor rekening van de betrokken gemeente. De kosten van de onderzoeken waaraan beide gemeenten deelnemen worden verdeeld volgens de verdeelsleutel naar rato van het inwonertal van de betreffende gemeenten per 1 januari van het begrotingsjaar.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de raad, gehoord de rekenkamercommissie.
Op dat tijdstip vervalt de tot dan geldende verordening rekenkamercommissie Purmerend en Beemster 2015, met dien verstande dat ten aanzien van het aantal externe leden van de commissie het bepaalde bij artikel 3, eerste lid van de Verordening 2015 toepassing houdt tot de eerst mogelijke datum waarop de termijn van benoeming van een extern lid verstrijkt, of zoveel eerder als het lidmaatschap van de commissie van een extern lid om andere redenen zal zijn beëindigd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 17 april 2018.
A.J.M. van Beek
voorzitter
M. Timmerman
griffier
Algemene toelichting op de verordening rekenkamercommissie Purmerend en Beemster 2018.
In de begripsbepaling en in de verdere artikelen wordt gesproken over de (gemeente)raad, het college, het (raads)presidium en is aangegeven dat dit de raden, colleges en raadspresidiums zijn van de beide gemeente.
De samenwerking betekent dat een besluit, die op grond van deze verordening een bevoegdheid van de raad is, een eensluidend besluit moet zijn van de raad van de gemeente Purmerend en van de raad van de gemeente Beemster, wil een dergelijk besluit effectief zijn. Dit benadrukt de samenwerking en betekent dat beide raden hierover tot overeenstemming moeten komen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-102918.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.