Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2018, 101067 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2018, 101067 | Beleidsregels |
Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten, vergunninghoudende vluchtelingen en overige personen die geen huishouden vormen gemeente Waalwijk – 2e wijziging
Het betreft een rectificatie van een eerdere bekendmaking aangezien er wegens een storing een deel was weggevallen.
Het college van burgemeester en wethouders van Waalwijk
Tot het vaststellen van de beleidsregels ‘Huisvesting arbeidsmigranten, vergunninghoudende vluchtelingen en overige personen die geen huishouden vormen gemeente Waalwijk, 2e wijziging’.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Bestaande huisvesting: huisvesting die op het moment van aanvraag voor een nieuwe huisvesting mag worden gebruikt krachtens een omgevingsvergunning dan wel waarvoor reeds vóór dat tijdstip een ontvankelijke aanvraag is ingediend en welke verleend kan worden en huisvesting op locaties waar het bestemmingsplan of de beheersverordening het gebruik als kamerbewoning rechtstreeks toelaat;
Artikel 4 – Beheer en de initiatiefnemer of exploitant
Beheerder: Bij huisvestingscategorie 2 en 3 dient een beheerder te worden aangewezen. Deze beheerder zorgt voor het dagelijkse onderhoud van de huisvesting en is de contactpersoon voor bewoners, omgeving en instanties (waaronder de gemeente). De beheerder wijst de bewoners op de verplichting zich in de BRP in te schrijven bij (beoogd) verblijf van meer dan 4 maanden.
Artikel 5 – Woonklimaat en uitstraling op de omgeving
Huisreglement: Het onderwerp verstoring en overlast van de openbare orde en veiligheid is een onderwerp dat bij een aanvraag om een omgevingsvergunning voor kamergewijze verhuur wordt beoordeeld. Hiervoor is het nodig om een huisreglement op te (laten) stellen en deze bij de vergunningaanvraag toe te voegen. Uit dit reglement moet blijken hoe de overlast wordt voorkomen (zowel voor de eigen huurders/gebruikers en voor de omwonenden in de directe omgeving van het gebouw). De onderwerpen drugsgebruik, alcoholgebruik, parkeren vanvoertuigen, geluidsoverlast en zwerfafval dienen minimaal in het reglement te worden verwerkt. De initiatiefnemer of exploitant dient in het huishoudelijk reglement in elk geval op te nemen welke maatregelen worden getroffen indien:
De huurders/gebruikers geluidsoverlast (o.a. muziek) veroorzaken.
Uit dit reglement moet blijken hoe deze overlast (zowel intern als naar de directe omgeving) wordt voorkomen en welke sanctie/sancties er bij overtreding van deze regels geldt/gelden. Aangegeven dient te worden wie namens de aanvrager verantwoordelijk is voor het houden van toezicht op dit reglement en hoe deze persoon altijd (24 uur per dag en 7 dagen per week) bereikbaar is voor de huurders/gebruikers, omwonenden, politie en/of de gemeente Waalwijk.
Er dient voldoende parkeergelegenheid te worden gerealiseerd overeenkomstig de normen in de Parkeernormennota Waalwijk 2015. Indien er sprake is van een aanvraag van categorie 2 in een vrijstaand hoofdgebouw in een rustige woonwijk dient, in afwijking van de Parkeernormennota Waalwijk 2015, de gehele parkeerbehoefte die gegenereerd wordt door de aanvraag op het eigen perceel te worden opgelost en mag een eventueel overschot aan parkeerplaatsen binnen de van toepassing zijnde loopafstand niet aan het gevraagde initiatief worden toegerekend. Het gedeelte van het perceel gelegen achter de achtergevellijn van het hoofdgebouw waarvoor een vergunning wordt aangevraagd mag daarbij niet ingericht dan wel gebruikt worden ten behoeve van parkeren. Het gedeelte van het perceel dat gelegen is voor de achtergevellijn van het hoofdgebouw waarvoor een vergunning wordt aangevraagd mag voor maximaal 50% ingericht en gebruikt worden ten behoeve van parkeren en bijbehorende rijbewegingen. Ten behoeve van het parkeren op eigen terrein wordt het niet toegestaan om extra inritten te realiseren.
Daar waar er sprake is van meerdere zelfstandige woningen die middels een trappenhuis of galerij worden ontsloten, geldt dat voor maximaal één woning per verdieping een vergunning zal worden afgegeven. Indien er sprake is van twee of meer trappenhuizen, dan kan voor maximaal twee woningen vergunning worden afgegeven waarbij als voorwaarde geldt dat er op dezelfde verdieping minimaal drie woningen gelegen moeten zijn tussen de woningen waarvoor vrijstelling is / wordt afgegeven;
Om te grote druk op een gebied te vermijden wordt voor Rustige Woonwijken en Gemengd Gebied een spreidingstabel gebruikt voor huisvesting in categorie 2. Een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt geweigerd als het project waarop de aanvraag ziet ertoe kan leiden dat een in tabel 1 opgenomen maximum wordt overschreden.
Huisvesting van categorie 2 vindt plaats in een gemengd gebied. Huisvesting van categorie 2 wordt enkel toegestaan in een rustige woonwijk indien er sprake is van geheel vrijstaand hoofdgebouw, waarbij de huisvesting in het vrijstaande hoofdgebouw plaatsvindt en indien de gehele parkeerbehoefte op het eigen terrein wordt gerealiseerd. De regels uit artikel lid 5 zijn daarbij tevens van toepassing.
Artikel 11 – Afwijkingsbevoegdheid
Artikel 4:84 Awb bevat een inherente afwijkingsbevoegdheid, welke luidt:
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-101067.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.