Gemeenteblad van Oegstgeest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2017, 98325 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2017, 98325 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende uitvoeringsregels omtrent financiën Uitvoeringsregels financiën 2017
Artikel 2 Begrotingsdiscipline
De raad krijgt in beginsel alleen voorstellen voor nieuw beleid als deze wensen integraal tegen elkaar afgewogen kunnen worden met inachtneming van de beschikbare financiële ruimte. Dit is in het voorjaar bij de perspectiefnota of in het najaar bij de begroting. Bij de voortgangsrapportage en bij de jaarrekening worden geen besluiten genomen over nieuw beleid. Bij de voortgangsrapportage worden wel knelpunten en dekking daarvan integraal bezien.
De meerjarenbegroting moet structureel sluitend zijn. Structurele uitgaven worden in de begroting structureel gedekt. Incidentele inkomsten of meevallers, evenals onttrekkingen uit reserves vormen geen structurele dekking. Uit de post onvoorzien in de begroting worden geen structurele uitgaven gedaan.
Een voorstel van het college om geld uit te geven voor tussentijdse beleidsvoorstellen (geen nieuw beleid) moet een compleet dekkingsvoorstel bevatten. Als er geen sprake is van externe dekking, wordt aangegeven welke bestaande begrotingspost daarvoor wordt ingezet of welk beleid wordt verminderd of geschrapt ten gunste van het beleidsvoorstel. Een beroep op een mogelijk positief rekeningsaldo is niet mogelijk.
Voor de uitvoering van beleid staan begrotingsposten ter beschikking. De inzet van deze middelen moet met gepaste zuinigheid plaatsvinden, dat wil zeggen dat beschikbare ruimte binnen een begrotingspost niet in zijn geheel moet worden besteed. Middelen kunnen pas uitgegeven worden (verplichtingen aangegaan) als er daadwerkelijk een begrotingspost aanwezig is. Geen uitgaven zonder begroting.
Stelposten kunnen alleen worden opgenomen als beleid nog uitgewerkt moet worden, bijvoorbeeld als rijksmiddelen ontvangen worden via de algemene uitkering. Bij besluitvorming over die uitwerking wordt een stelpost toegedeeld naar een reguliere begrotingspost: eerder kan er geen geld uitgegeven worden.
Overschrijdingen zijn in principe niet toegestaan. Begrotingsbeheer wordt zodanig gevoerd dat dreigende overschrijdingen tijdig gesignaleerd worden en door passende en tijdige maatregelen worden voorkomen. Omdat overschrijdingen niet geheel uitgesloten kunnen worden moet in voorkomende gevallen een compensatie worden gevonden binnen hetzelfde raadsprogramma.
Verwachte meevallers of onderuitputting dienen te worden gemeld in de voortgangsrapportage of de perspectiefnota zodat de raad deze ruimte kan betrekken in zijn integrale afweging. Meevallers of onderuitputting kunnen dan dienen als compensatie voor tegenvallers, maar niet voor nieuw beleid.
Artikel 4 Voorzieningen voor oninbare vorderingen
De noodzakelijke omvang van de oninbare vorderingen zoals bedoeld in artikel 14 van de Financiële verordening 2017 wordt vastgesteld door een bepaald percentage – afhankelijk van de ouderdom van de openstaande vorderingen – hiervan als oninbaar te beschouwen. Hierbij wordt er bij de openstaande posten vanuit gegaan dat:
Artikel 5 Organisatie van de financieringsfunctie
Het College van burgemeester en wethouders mandateert zijn bevoegdheden tot het uitvoeren van de financieringsfunctie binnen de wettelijke kaders en de kaders van de Financiële verordening 2017 en deze Uitvoeringsregels de financieringsfunctie aan de gemeentesecretaris of een daartoe aangewezen vervanger, met uitzondering van de bevoegdheid tot het aangaan van een langlopende financiering met een omvang van € 5 miljoen of meer. De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden doormandateren.
De gemeentesecretaris rapporteert halfjaarlijks aan de portefeuillehouder aan de hand van de concept paragraaf financiering, die door de treasurer wordt opgesteld, aangevuld met relevante en actuele stukken die van belang zijn voor de beoordeling van de uitvoering van het treasurybeleid. Hiertoe behoren in elk geval de laatste renteontwikkelingen en de liquiditeitsprognose.
Servicepunt71 is verantwoordelijk voor de controle op de rechtmatigheid van de door de treasurer in het kader van de uitvoering van de financieringsfunctie overeengekomen, en door de gemeentesecretaris bevestigde, overeenkomsten en de daaruit voortvloeiende transacties, voor de juiste verwerking van deze transacties in de financiële administratie en voor een juiste en tijdige betaling.
Servicepunt71 is verantwoordelijk voor het vastleggen van het geheel van organisatorische maatregelen, procesbeschrijvingen en formele procedures gericht op het tot stand brengen en in stand houden van een administratie en informatievoorziening die dienstbaar is aan een kwalitatief hoogwaardige uitvoering van de gemeentelijke financieringsfunctie.
Servicepunt71 is belast met de uitvoering van het betalingsverkeer van de gemeente. De burgemeester verleent de procuratiebevoegdheid aan Servicepunt71 voor de daartoe aangewezen bankrekeningen. Voor het effectueren van betalingen door procuratiehouders is altijd een dubbele handtekening vereist. De directeur van Servicepunt 71 is hiertoe door de gemeente gemachtigd om betalingsverkeer uit te oefenen op de gemeentelijke bankrekeningen.
Om de uitvoering van het treasurybeleid te bevorderen en bestuurlijk te borgen is er een Treasurycomité actief.
Het Treasurycomité komt in beginsel twee keer per jaar bijeen op initiatief van de treasurer en in elk geval bij een dreigende overschrijding van de renterisiconorm, bij een overschrijding van de kasgeldlimiet voor het derde opeenvolgende kwartaal of andere risicovolle ontwikkelingen op het gebied van de treasury.
Het is niet altijd mogelijk om volgens planning activiteiten te verrichten of voorzieningen te treffen waarvoor budget beschikbaar is gesteld. Dit beïnvloedt in positieve zin het rekeningresultaat waarmee het budget komt te vervallen. Het is van belang om in een aantal gevallen de mogelijkheid te hebben om budget van het ene naar het andere jaar over te hevelen, zodat beschikbaar budget alsnog kan worden ingezet waarvoor het is bedoeld. Deze budgetoverheveling moet helder en soepel zonder veel administratieve handelingen kunnen plaatsvinden.
Onder de volgende voorwaarden kan incidenteel budget worden overgeheveld.
Er is sprake van een nader toe te lichten beleidsinhoudelijke noodzaak om de middelen te behouden voor uitvoering van de prestatie in het nieuwe begrotingsjaar of er is sprake dat bij achterwege blijven van budgetoverheveling er een significante achterstandssituatie in de oorspronkelijk voorgenomen uitvoering ontstaat.
Hoofdstuk 5 Reserves en voorzieningen
De voorziening voor een tekort op een grondexploitatie moet gewaardeerd worden naar het feitelijk verlies per balansdatum. Dit impliceert dat het tekort dan op contante waarde wordt gewaardeerd. Zo nodig zal voor de resterende jaren nog rekening gehouden worden met de jaarlijkse rentecomponent als last in de exploitatie.
Hoofdstuk 6 Investeringen en afschrijvingen
Artikel 10 Uitvoeren investeringen
Hoofdstuk 7 Financieel beheer en interne controle
Artikel 11 Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O)
In de gedragscode, de ambtseed/gelofte, de nota integriteit en eventueel andere bedrijfsvoeringsregels zijn/worden door de directie nadere regels ten behoeve van het voorkomen van en handhaven op misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen, vastgelegd op grond van de volgende uitgangspunten:
Aldus besloten in de vergadering van het college van 18 april 2017
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,
de secretaris, de burgemeester,
H.A. Leegstra E.R. Jaensch
Het budget onvoorzien is alleen bedoeld voor uitgaven die een incidenteel karakter hebben. Als er sprake is van een structureel karakter moeten de ramingen in de meerjarenbegroting worden aangepast. Veelal zal deze aanpassing worden aangemeld bij de perspectiefnota.
Artikel 2 Begrotingsdiscipline
Deze werkafspraken geven een kader voor het doen van raadsvoorstellen met financiële consequenties aan de raad. Zo wordt beschreven dat er een dekkingsvoorstel moet zijn. Ook geven de regels aan dat wijzigingen met financiële gevolgen in uitvoering of beleid tot begrotingswijzigingen behoren te leiden.
Artikel 3 Financieringsfunctie
Het hanteren van een korte- en een langtermijn prognose geeft een integraal beeld van de benodigde financiering. Om dit beeld actueel te houden worden de ramingen voortdurend aangepast aan de actualiteit. Dit voorkomt dat de gemeente voor verrassingen komt te staan. Bij grote afwijkingen kan dan in een vroeg stadium worden bijgestuurd.
Artikel 4 Voorzieningen voor oninbare vorderingen
In dit artikel wordt ingegaan hoe de omvang van de voorzieningen voor oninbare vorderingen wordt bepaald.
Artikel 5 Organisatie van de financieringsfunctie
De verantwoordelijkheid voor de financieringsfunctie ligt bij de gemeentesecretaris. Deze verantwoordelijkheid kan hij doormandateren.
De uitvoering is belegd bij Servicpunt71. Tot die uitvoering behoren ook de controle op de rechtmatigheid van de door de treasurer uitgevoerde transacties en de juistheid van de administratie van deze transacties. Servicepunt71 is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de aangeleverde informatie die nodig is om de financieringsfunctie te kunnen uitoefenen. Die verantwoordelijkheid ligt bij de budgethouders van de gemeente Oegstgeest.
Voor transparante besluitvorming is het wenselijk om bij de Jaarstukken een duidelijke scheiding te maken tussen budgetoverhevelingen en bestemming van het resultaat.
Artikel 7 Debiteurenbeheer / Invorderingsbeleid
Een structurele onderuitputting van een begrotingspost wordt niet structureel gestort in de reserve. Structurele onderuitputting betekent dat de raming van de betreffende begrotingspost te hoog is. De middelen moeten dan weer beschikbaar komen voor andere gemeentelijke taken. Deze herschikking zal, evenals bij de post onvoorzien, meestal lopen via een besluit bij de perspectiefnota.
Voor voorzieningen om onderhoudskosten te egaliseren moeten beheerplannen aanwezig zijn. In dit artikel wordt ingegaan hoe de omvang van de tekortvoorziening grondexploitatie wordt bepaald.
Artikel 10 Uitvoeren investeringen
Het proces van uitvoering van investeringen is hier vastgelegd. In de bijlage bij dit artikel is een beslisboom te vinden.
Artikel 11 Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O)
Artikel 11 geeft een opsomming van de uitgangspunten voor de regels die de directie vastlegt voor het voorkomen van en handhaven op misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijk regelingen en eigendommen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-98325.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.