Regeling cofinanciering ‘Buiten Spelen’

Deze regeling cofinancieringsreserve ‘Buiten spelen’ is bedoeld om initiatieven binnen Twenterand te ondersteunen en inwoners, verenigingen, stichtingen enz . actief aan te moedigen om te komen met plannen op het gebied van ‘Buiten spelen’ en co-creatie vorm te geven.

Dit zijn nadere regels op basis van de Algemene Subsidie Verordening 2016 (ASV) van de gemeente Twenterand

Artikel 1 – Algemene regels

 

Algemeen:

  • Er is voldoende draagvlak voor uw plan: u heeft uw plan ontwikkeld samen met de inwoners van uw dorp, buurt, wijk en of met andere instanties/verenigingen/organisaties.

  • Het plan is realistisch, haalbaar en goed uitgewerkt in een projectplan inclusief een heldere financiële onderbouwing.

  • Het plan draagt bij aan het bevorderen van ‘Buiten spelen’.

  • Voor het beoordelen of een speeltoestel al dan niet onder het Warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen valt, wordt aangesloten bij de reikwijdte notitie WAS (versie dd. 12-11-1998).

 

Artikel 2 – Wie kan een bijdrage aanvragen?

 

  • Een bijdrage voor speeltoestellen, die niet onder het Warenwetbesluit Attractie en Speeltoestellen (WAS) vallen, kan worden aangevraagd door een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.

  • Een bijdrage voor speeltoestellen, die wel onder het WAS vallen, kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.

 

Artikel 3 – Waarvoor kan een bijdrage worden aangevraagd?

 

  • Wanneer het bij de aanvraag gaat om speeltoestellen, die niet onder het WAS vallen, wordt alleen een bijdrage verleend in de investerings- en uitvoeringskosten.

  • Wanneer het gaat om speeltoestellen, die onder het WAS vallen, kan eveneens een bijdrage worden verleend in de kosten voor het oprichten van stichtingen of verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid.

  • In dat laatste geval geldt als voorwaarde dat een uitvoeringsovereenkomst met de initiatiefnemer wordt aangegaan, waarin in ieder geval afspraken zijn opgenomen voor het beheer en onderhoud, alsmede de verplichting voor de aanvrager om te beschikken over een adequate WA-verzekering.

  • Te plaatsen speelaanleidingen en speeltoestellen dienen aan wettelijke eisen te voldoen en openbaar toegankelijk te zijn.

 

Artikel 4 – Wat is de hoogte van de bijdrage?

 

  • De bijdrage bedraagt 25% van de investerings- en uitvoeringskosten met een maximum van € 5.000 per aanvraag, als het gaat om speeltoestellen, die onder het WAS vallen.

  • De bijdrage bedraagt 50% van de investerings- en uitvoeringskosten met een maximum van € 5.000 per aanvraag, als het gaat om speeltoestellen die niet onder het WAS vallen.

  • Indien ten behoeve van het initiatief van de aanvrager rechtspersoonlijkheid moet worden gerealiseerd, dan worden die kosten voor 50% gesubsidieerd met een maximum van € 500.

  • Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 60.000.

 

Artikel 5 – Aanvraag en procedure

 

  • Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • Wanneer de aanvrager krachtens art. 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld om de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • De aanvraag bevat in ieder geval een realiseerbaar projectplan inclusief een heldere financiële onderbouwing. Indien werkzaamheden door derden worden uitgevoerd dient een offerte van de aangeboden werkzaamheden te worden overlegd.

  • Op basis van een complete aanvraag wordt binnen 8 weken een beslissing genomen.

  • Gelijktijdig volgt dan de uitbetaling.

  • Na toekennig van de bijdrage dienen de werkzaamheden binnen een half jaar te worden uitgevoerd.

  • Leges voor eventueel benodigde vergunningen en onderzoekskosten zijn voor rekening van de aanvrager.

  • Indien de aanvraag door een vereniging of stichting wordt gedaan, dienen de statuten daarvan te worden overlegd, indien nog niet binnen de gemeente aanwezig.

 

Artikel 6 – Inwerkingtreding

 

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van de bekendmaking en vervallen van rechtswege per 1 januari 2019.

 

 

Aldus vastgesteld op 6 juni 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand,

De secretaris, de burgemeester,

H.J. ten Brinke drs. A.E.H. van der Kolk

Naar boven