Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang gemeente Montfoort 2017

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Montfoort;

overwegende dat het wenselijk is om peuteropvang voor alle peuters in de gemeente Montfoort

toegankelijk te maken om zo de ontwikkeling van alle peuters te bevorderen;

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Montfoort 2016;

besluiten vast te stellen de volgende regeling ‘Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang gemeente Montfoort 2017’.

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Algemene Subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening gemeente Montfoort 2016.

  • College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort.

  • Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk (LRKP); dit betreft het landelijk register waarin kinderopvangvoorzieningen en peuterspeelzalen zijn opgenomen omdat zij voldoen aan de wettelijke voorwaarden.

  • Gemeentelijk register: het register dat de gemeente bijhoudt van peuteropvangorganisaties binnen de gemeente Montfoort.

  • Peuteropvang: het aanbod voor peuters van 2,5 tot 4 jaar, die wonen in de gemeente Montfoort, door kinderopvangorganisaties die zijn opgenomen in het register voor peuteropvang van de gemeente Montfoort.

  • Kinderopvangorganisatie: de organisatie die kinderen opvangt van 0 tot 12 jaar.

  • Rijkstoeslag voor kinderopvang: de toeslag voor kinderopvang, die ouders kunnen aanvragen bij de Belastingdienst.

  • Gemeentetoeslagmaand: de maanden waarover de gemeentetoeslag wordt betaald, te weten januari, februari, maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november en december.

Artikel 2. Register van kinderopvangorganisaties die peuteropvang aanbieden in de gemeente Montfoort

  • 1.

    Een kinderopvangorganisatie wordt opgenomen in het gemeentelijk register als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      Staat geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk (LRKP).

    • b.

      Voldoet aan de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

    • c.

      Werkt met een ontwikkelingsprogramma voor peuters.

    • d.

      Pedagogisch medewerkers die werkzaam zijn binnen de peuteropvang beheersen het gewenste taalniveau.

    • e.

      Maakt gebruik van een kind-volgsysteem.

    • f.

      Heeft overdrachtsafspraken gemaakt met de basisscholen uit de gemeente Montfoort.

    • g.

      Heeft samenwerkingsafspraken met het Jeugdteam Montfoort.

    • h.

      Geeft de datum van inschrijving en uitschrijving van alle peuters door aan de gemeente Montfoort t.b.v. de gemeentelijke registratie.

    • i.

      Geeft bij inschrijving van de peuter aan of ouder(s) en/of verzorger(s) behoren tot de werkende ouder, niet werkende ouder of de doelgroep waarvoor de Jeugdgezondheidszorg (GGD) een indicatie verstrekt.

  • 2.

    Kinderopvangorganisaties uit de gemeente Montfoort kunnen een gemeentelijke registratie aanvragen bij de gemeente Montfoort.

  • 3.

    Het register is openbaar en gepubliceerd op www.montfoort.nl.

Artikel 3. Voorwaarden voor de gemeentetoeslag

Ouders of verzorgers van een peuter komen in aanmerking voor een gemeentelijke toeslag voor peuteropvang als:

  • 1.

    Zowel de ouder(s) als de kinderen wonen en staan ingeschreven in de gemeente Montfoort.

  • 2.

    De peuter minimaal 6 uren per week, dat wil zeggen twee dagdelen, de peuteropvang bezoekt.

  • 3.

    Er een overeenkomst bestaat met een kinderopvangorganisatie, die opgenomen is in het gemeentelijk register.

  • 4.

    De ouder(s) niet in aanmerking (kan/kunnen) kom(t)en voor een Rijkstoeslag kinderopvang.

  • 5.

    De peuter valt niet onder de criteria voor voorschoolse educatie. Op deze doelgroep is het VVE-beleid van toepassing.

Artikel 4. De hoogte van de gemeentetoeslag

  • 1.

    De gemeentetoeslag is opgenomen in bijlage 1 en bedraagt maximaal het uurtarief (2017: € 7,18) zoals vastgesteld door de Belastingdienst (www.toeslagen.nl) en wordt voor maximaal 40 weken per jaar gegeven.

  • 2.

    De hoogte van het inkomen wordt berekend aan de hand van de laatst vastgestelde inkomensverklaring van ouder(s).

Artikel 5. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de gemeentetoeslag op grond van deze regeling in ieder geval geweigerd indien:

  • 1.

    Er een overeenkomst is met een organisatie die niet is opgenomen in het gemeentelijke register.

  • 2.

    Het kind jonger dan 2,5 jaar is.

  • 3.

    Het kind 4 jaar of ouder is.

  • 4.

    De peuter, dan wel de ouder(s) of verzorger(s) niet in de gemeente Montfoort woont/wonen.

  • 5.

    De ouders of verzorgers in aanmerking (kunnen) komen voor een Rijkstoeslag kinderopvang.

Artikel 6. Doelgroep

De gemeentetoeslag op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan ouders of verzorgers van peuters die gebruik maken van peuteropvang.

Artikel 7. Procedure voor de verstrekking van gemeentetoeslag

Procedure voor de verstrekking van gemeentetoeslag

  • 1.

    Een aanvraag voor gemeentetoeslag wordt ingediend op een door het college vastgesteld formulier.

  • 2.

    Een aanvraag tot gemeentetoeslag van peuteropvang kan gedurende het hele jaar worden ingediend.

  • 3.

    De aanvraag wordt voorafgaand aan de start van de peuteropvang aangevraagd.

  • 4.

    Het college besluit op de aanvraag uiterlijk binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 5.

    Het college verleent – bij tijdige aanvraag - de gemeentetoeslag vanaf de eerste dag dat de peuteropvang aanvangt.

  • 6.

    Gemeentetoeslag met terugwerkende kracht is niet mogelijk.

  • 7.

    Bij een onvolledige aanvraag wordt een hersteltermijn gegeven, waarbinnen de ontbrekende gegevens moeten worden aangeleverd.

  • 8.

    De gemeentetoeslag wordt voorafgaand aan de opvangmaand uitbetaald.

  • 9.

    De gemeentetoeslag wordt stopgezet op de dag dat de peuter vier jaar wordt of als een tussentijdse wijziging, zoals omschreven in artikel 8, daartoe aanleiding geeft.

Artikel 8. Tussentijdse wijzigingen

  • 1.

    Ouders of verzorgers geven tussentijdse wijzigingen aan de gemeente door op een door het college vastgesteld formulier.

  • 2.

    Een tussentijdse wijziging betreft één of meerdere van de volgende onderwerpen:

    • a.

      naam en adresgegevens aanvrager en/of kind;

    • b.

      naam en adresgegevens van de peuteropvangorganisatie;

    • c.

      wijziging van de aanbieder van peuteropvang;

    • d.

      wijziging in de inkomensgegevens;

    • e.

      de ontvangst van een financiële bijdrage uit een andere regeling, zoals een toeslag van de Belastingdienst of hiervoor in aanmerking komen.

  • 3.

    Een tussentijdse wijziging wordt voorafgaand aan de wijziging, dan wel met ingang van de wijziging, gemeld.

  • 4.

    Het college beoordeelt het recht op gemeentetoeslag peuteropvang binnen 8 weken na ontvangst van het wijzigingsformulier.

Artikel 9. Berekening van gemeentetoeslag

  • 1.

    De berekening van gemeentetoeslag vindt plaats op basis van het volledig ingevulde formulier.

  • 2.

    De gemeentetoeslag wordt voor twee dagdelen peuteropvang per week verleend gedurende maximaal 40 weken, waarbij een dagdeel 3, 4 of 5 uur bedraagt.

Artikel 10. Terugvordering

Het college kan de gemeentetoeslag voor peuteropvang geheel of gedeeltelijk terugvorderen als:

  • 1.

    De aanvrager onjuiste inlichtingen heeft verstrekt, op basis waarvan aan hem ten onrechte de gemeentetoeslag is toegekend.

  • 2.

    De aanvrager desgevraagd de bewijsstukken niet overlegt waaruit blijkt dat hij voor gemeentetoeslag in aanmerking komt.

  • 3.

    Een onverschuldigde betaling aan hem is gedaan.

Artikel 11. Subsidieplafond

  • 1.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld. Indien het tijdstip van binnenkomst van meerdere aanvragen gelijk is en het toekennen van de aanvragen het subsidieplafond zal overschrijden, wordt het beschikbare subsidiebedrag, tot aan het subsidieplafond, evenredig verdeeld over de aanvragen.

  • 2.

    Bij het bereiken van het subsidieplafond voor peuteropvang (2017: € 24.000,-) wordt de aanvraag voor de gemeentetoeslag afgewezen. De aanvrager wordt hierover bericht. In het daaropvolgende subsidiejaar wordt de aanvraag opnieuw bekeken. De aanvrager hoeft, als er geen wijziging van de situatie is, geen nieuwe aanvraag in te dienen. De aanvragen worden behandeld in de volgorde zoals beschreven in artikel 11 lid 1.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Door of namens het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende worden afgeweken van de bepalingen in deze Uitvoeringsregeling, indien toepassing hiervan tot onbillijkheden van zwaarwegende aard leiden.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 augustus 2017;

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald als: ‘Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang gemeente Montfoort 2017’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Montfoort, gehouden op 25 april 2017.

drs. M.P.C. Gadella-van Gils

de secrataris

mr. P.J. van Hartskamp-de Jong

de burgemeester

Bijlage 1 Tabel ouderbijdrage peuteropvang 2017

Gezamenlijk toetsingsinkomen gezin betreffende jaar

Ouderbijdrage peuteropvang per uur

 

 

1e kind

2e kind e.v.

Lager dan

€ 18.485

€ 0,43

€ 0,36

€ 18.486

€ 28.421

€ 0,49

€ 0,37

€ 28.422

€ 39.109

€ 0,91

€ 0,42

€ 39.110

€ 53.193

€ 1,43

€ 0,44

€ 53.194

€ 76.462

€ 2,48

€ 0,65

€ 76.463

€ 105.955

€ 4,19

€ 1,01

€ 105.956

en hoger

€ 4,79

€ 1,88

Via deze link is een hulpmiddel beschikbaar om het toetsingsinkomen vast te stellen: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toetsingsinkomen/

Aanvraagformulier gemeentetoeslag peuteropvang

  • 1.

    Komt u in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst of gemeent e toeslag ?

  • 2.

    Voor het invullen van dit formulier heeft u nodig:

  • Uw burgerservicenummer (BSN), eventueel dat van uw partner en uw peuter(s);

  • Uw laatst vastgestelde inkomensverklaring en eventueel dat van uw partner (via deze link ziet u hoe u hieraan kunt komen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/hoe-kom-ik-aan-een-inkomensverklaring). Lever de inkomensverklaring(en) samen met deze aanvraag in.

  • De overeenkomst met de kinderopvangorganisatie voor deelname aan peuteropvang. Lever een kopie van de overeenkomst samen met deze aanvraag in.

  • 3.

    Gegevens aanvrager

Naam aanvrager: ………………………………………………………………………………………….

Burgerservicenummer: …………………………………………………………………………………….

Geboortedatum: …………………………………………………………………………………

Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………

Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………

Telefoonnummer overdag: …………………………………………………………………………………

Toetsingsinkomen aanvrager (zie Inkomensverklaring): €………………………………

Dit is inkomen uit: werk/ uitkering/ studie/ anders namelijk: …………………………………………..

IBAN rekeningnummer voor overmaken gemeentetoeslag voor peuteropvang (Lever bij deze aanvraag een kopie van uw bankpas met dit rekeningnummer in): ……………………t.n.v.:……..………………………………

  • 4.

    G egevens partner (woonachtig op hetzelfde adres)

Naam partner: …………………………………………………………………………………

Burgerservicenummer: …………………………………………………………………………………

Geboortedatum: …………………………………………………………………………………

Toetsingsinkomen partner (zie inkomensverklaring): €………………………………

Dit is inkomen uit: werk/ uitkering/ studie/ anders namelijk: ……………………………………………

  • 5.

    Gegevens kind (Heeft u meer kinderen die gebruik maken van peuteropvang? Gebruik voor het opgeven van de gegevens de achterzijde van het laatste blad)

Naam kind: …………………………………………………………………………………

Burgerservicenummer: …………………………………………………………………………………

Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………

Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………

Geboortedatum: …………………………………………………………………………………

  • 6.

    Peuteropvang (Lever bij deze aanvraag een kopie van de overeenkomst in)

Naam organisatie peuteropvang: ……………………………………………………………………….

LRKP nummer: ……………………………………………………………………….

Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………

Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………

Aantal uur per week reguliere opvang:..…………………………………………………………………

Eerste dag waarop uw kind gebruik maakt van peuteropvang: ……….…../…………../……….…

Einddatum: ……….…../…………../……….…

(dag waarop uw kind voor het laatst gebruik maakt van de peuteropvang of waarop uw kind 4 jaar wordt)

  • 7.

    Ondertekening

Door ondertekening van dit formulier verklaart u het volgende:

 U komt niet in aanmerking voor de Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst voor peuter- of kinderopvang.

 U hebt dit formulier naar waarheid ingevuld.

Naam: ………………………………………………………………………………………………

Datum: …………../…………../…………..

Handtekening:

U kunt dit formulier opsturen naar Gemeente Montfoort, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort of gescand (met bijlagen) mailen naar info@montfoort.nl.

Ter informatie:

  • Hoe we de gemeentetoeslag berekenen staat in de Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang gemeente Montfoort 2017. Deze regeling vindt u via www.montfoort.nl.

  • U kunt gemeentetoeslag krijgen voor maximum 10 uur peuteropvang per week verdeeld over twee dagen. U kunt meer uren peuteropvang afnemen, maar u krijgt daarvoor geen toeslag.

  • We houden het maximale uurtarief (2017: € 7,18), zoals vastgesteld door de Belastingdienst (www.toeslagen.nl) aan. Betaalt u meer dan het maximale uurtarief? Dan krijgt u voor de kosten boven het maximumtarief geen gemeentetoeslag.

  • U kunt over 40 weken per jaar gemeentetoeslag krijgen. U kunt meer weken peuteropvang afnemen, maar u krijgt daarvoor geen toeslag.

  • U kunt de toeslag aanvragen tot en met de dag waarop de peuteropvang aanvangt.

  • Binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag krijgt u bericht over de hoogte van uw gemeentetoeslag.

Wijzigingsformulier gemeentetoeslag peuteropvang

Gebruik dit formulier als u een wijziging wilt doorgeven die van invloed kan zijn op de hoogte van uw gemeentetoeslag voor peuteropvang.

  • 1.

    Gegevens kind(eren) (waar u gemeentetoeslag voor peuteropvang voor ontvangt)

Naam: …………………………………………………………………………………………………….

Burgerservicenummer(s): ……………………………………………………………………………...…

Straat en huisnummer: ……………………………………………………………………………………

Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………

Welke wijziging wilt u doorgeven? (Bijvoorbeeld in adresgegevens, uw inkomen, uw werksituatie, het aantal uren dat er gebruik gemaakt wordt van de peuteropvang, deelname aan de peuteropvang van een tweede kind, overgang naar andere peuteropvangorganisatie,stopzetting van peuteropvang, enzovoorts)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………

Ingangsdatum wijziging: ……………/……………./……………

  • 2.

    Ondertekening

De aanvraag en de bijbehorende overeenkomsten zijn naar waarheid ingevuld:

Naam: …………………………………………………………………………………………………………

Datum: …………../…………../…………..

Handtekening:

U kunt dit formulier opsturen naar Gemeente Montfoort, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort of gescand (met bijlagen) mailen naar info@montfoort.nl.

Ter informatie:

Binnen 8 weken na ontvangst van het wijzigingsformulier krijgt u bericht over de doorgang en hoogte van uw gemeentetoeslag.

Naar boven