Zesde wijziging Regeling maatschappelijke ondersteuning 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelet op artikel 4 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Rotterdam 2015;

besluit vast te stellen:

 

Zesde wijziging van de Regeling maatschappelijke ondersteuning 2015

Artikel I

A

Artikel 10b van de Regeling maatschappelijke ondersteuning 2015 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1.

    Onder vernummering van het zevende en achtste lid tot achtste en negende lid wordt een zevende lid ingevoegd dat komt te luiden:

    • 7.

      Het is niet toegestaan om een aanvraag in te dienen of aan te vullen door middel van een e-mailbericht.

  • 2.

    In het negende lid (nieuw) wordt ‘drie maanden’ gewijzigd in: zestien weken.

B

De toelichting bij artikel 10b van de Regeling maatschappelijke ondersteuning 2015 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1.

    Na de alinea die begint met ‘In het zesde lid is geregeld’ wordt een alinea ingevoegd die komt te luiden:

    In het zevende lid is aangegeven dat een aanvraag niet per e-mail kan worden ingediend of aangevuld als de aanvraag onvolledig is ingediend.

  • 2.

    In de voorlaatste alinea wordt ‘zevende lid’ gewijzigd in: achtste lid.

  • 3.

    In de laatste alinea wordt ‘drie maanden’ gewijzigd in: zestien weken.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 mei 2017.

De secretaris,

Ph.F.M. Raets

De burgemeester,

B.J. Eerdmans, l.b.

Toelichting op het besluit

Met dit zesde besluit tot wijziging van de Regeling maatschappelijke ondersteuning 2015 (Rmor 2015) wordt artikel 10b (inclusief toelichting) gewijzigd. Artikel 10b heeft betrekking op de tegemoetkoming meerkosten zorg en is gebaseerd op de artikelen 4 en 22 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Rotterdam 2015.

  • In 2016 is een groot aantal aanvragen ingediend voor een tegemoetkoming meerkosten zorg. Gebleken is dat veel inspanning verricht moest worden om alle aanvragen af te handelen binnen de wettelijke termijn. Dit gold vooral in perioden waarin sprake was van piekbelasting. De regeling krijgt steeds meer bekendheid onder de burgers van Rotterdam. Het is dan ook goed mogelijk dat het aantal aanvragen in de komende jaren nog verder zal stijgen. Om het risico zoveel mogelijk te vermijden dat de afhandelingstermijn wordt overschreden, is de termijn van drie maanden dan ook gewijzigd in 16 weken.

  • Met het nieuwe zevende lid wordt de mogelijkheid uitgesloten om per e-mail een aanvraag in te dienen of, als cliënt in verzuim is, de aanvraag per e-mail aan te vullen. Een aanvraag kan alleen met behulp van DigiD worden ingediend of in schriftelijke vorm door middel van het indienen van het papieren aanvraagformulier. De gedachte hierachter is dat aanvragen die als bijlage worden meegezonden met een e-mailbericht, tot extra administratieve lasten leiden bij de uitvoering van de regeling, gelet op het grote aantal aanvragen. Door aanvragen per e-mail uit te sluiten, wordt beoogd om (onnodige) administratieve lasten te beperken en te voorkomen, maar ook om het zoekraken van documenten te voorkomen.

Dit gemeenteblad 2017, nummer 62, is uitgegeven op 23 mei 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven