Intrekken van een aantal verordeningen en vaststellen van bijlagen behorende bij de Verordening vergoeding externe commissieleden. (2017, nr. 105/326)

 

Nummer 105/326

Agendapunt 11

Datum besluit B&W 7 maart 2017

Onderwerp

Intrekken van een aantal verordeningen en vaststellen van bijlagen behorende bij de Verordening vergoeding externe commissieleden.

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 7 maart 2017 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 326);

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet,

Besluit:

  • I.

    De volgende verordeningen in te trekken:

    • 1.

      Procedureverordening planschadevergoeding, vastgesteld door de raad bij besluit van 1 oktober 1969, Gemeenteblad 1970, afd. 3 nr. 118, laatstelijk gewijzigd door de raad bij besluit van 23 februari 1994, Gemeenteblad 1994, afd. 3 nr. 42;

    • 2.

      Verordening parkeergebouwen en parkeerterreinen, vastgesteld door de raad bij besluit van 11 juli 1984, Gemeenteblad 1988, afd. 3 nr. 59, laatstelijk gewijzigd door de raad bij besluit van 23 februari 1994, Gemeenteblad 1994, afd. 3 nr. 42;

    • 3.

      Bijzondere subsidieverordening autovrije dag, vastgesteld door de raad bij besluit van 9 september 2009, Gemeenteblad 2009, afd. 3A nr. 192/502;

    • 4.

      Bijzondere subsidieverordening Meerjarige Budgetsubsidie Zorg, vastgesteld door de raad bij besluit van 27 februari 2002, Gemeenteblad 2002, afd. 3A nr. 130;

    • 5.

      Bijzondere subsidieverordening inzake subsidies uit het Europees Sociaal Fonds ten behoeve van particuliere instellingen, vastgesteld door de raad bij besluit van 9 december 1992, afd. 3 nr. 75;

    • 6.

      Bijzondere verordening stadsdeelherindeling, vastgesteld door de raad bij besluit van 18 november 2009, Gemeenteblad 2009, afd. 3A nr. 253/672;

    • 7.

      Reglement Commissie binnengemeentelijke decentralisatie, vastgesteld door de raad bij besluit van 2 maart 2005, Gemeenteblad 2005, afd. 3A nr. 50/76;

    • 8.

      Verordening op de voorbereidende commissies en beeldvormende vergaderingen stadsdeel Zuid, laatstelijk vastgesteld bij besluit van het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Zuid van 22 juni 2016, Gemeenteblad 31 augustus 2016, nr. 117403;

    • 9.

      Destructieverordening, vastgesteld door de raad bij besluit van

1 december 1999, Gemeenteblad 1999, afd.3 nr. 107;

  • 10.

    Verordening op de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam, vastgesteld door de raad bij besluit van 6 april 1994, Gemeenteblad 1994, afd. 3 nr.70;

  • 11.

    Verordening op de Dienst Economische Zaken Amsterdam, vastgesteld door de raad bij besluit van 3 februari 1999, Gemeenteblad 1999, afd.3

nr. 16;

  • 12.

    Verordening op de Dienst Historische Musea, vastgesteld door de raad bij besluit van 14 november 1985, Gemeenteblad 1988, afd.3, nr.33

  • 13.

    Verordening op de Dienst Musea voor Moderne Kunst, vastgesteld door de raad bij besluit van 19 april 1995, Gemeenteblad 1995, afd. 3 nr. 57;

  • 14.

    Verordening op de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer, vastgesteld door de raad bij besluit van 3 september 1997, Gemeenteblad 1998, afd. 3 nr.28;

  • 15.

    Verordening op de Dienst Ingenieursbureau Amsterdam, vastgesteld door de raad bij besluit van 7 februari 1996, Gemeenteblad 1998, afd. 3 nr. 23;

  • 16.

    Verordening op de Dienst O+S, het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek, vastgesteld door de raad bij besluit van 20 december 1989, Gemeenteblad 1990, afd. 3 nr. 59;

  • 17.

    Verordening op de Dienst Ruimtelijke Ordening, vastgesteld door de raad bij besluit van 26 september 1979, Gemeenteblad 1979, afd. 3 nr. 203;

  • 18.

    Verordening op de Dienst van het Gemeentevervoerbedrijf, vastgesteld door de raad bij besluit van 29 november 1950, Gemeenteblad 1950, afd. 3 nr. 128;

  • 19.

    Verordening op de gemeentelijke Dienst Afvalverwerking, vastgesteld door de raad bij besluit van 25 november 1992, Gemeenteblad 1993, afd. 3 nr. 97;

  • 20.

    Verordening op de gemeentelijke Dienst Verzekeringszaken, vastgesteld door de raad bij besluit van 30 november 1980, Gemeenteblad 1981, afd. 3 nr.1;

  • 21.

    Verordening op het Projectmanagementbureau, vastgesteld door de raad bij besluit van 18 december 1991, Gemeenteblad 1992, afd. 3 nr. 76;

  • 22.

    Verordening regelende de Gemeentelijke geneeskundige en gezondheidsdienst te Amsterdam, vastgesteld door de raad bij besluit van 31 oktober 1907, Gemeenteblad 1907, afd. 3 nr. 87, laatstelijk gewijzigd door de raad bij besluit van 4 mei 1949, Gemeenteblad 1949, afd. 3

nr. 112;

  • 23.

    Brandweerverordening Amsterdam, vastgesteld door de raad bij besluit van 28 mei 1975, Gemeenteblad 195, afd. 3 nr. 123;

  • 24.

    Bijzondere subsidieverordening voor opvang en begeleiding van kwetsbare burgers, vastgesteld door de raad bij besluit van 14 september 2014, Gemeenteblad 2014, afd. 3A nr. 210/594.

    • II.

      In te trekken en opnieuw vast te stellen de als bijlage A bij deze voordracht gevoegde bijlagen 1 en 2, behorende bij de Verordening tot regeling van de vergoeding aan leden van commissies die geen raadslid zijn, laatstelijk gewijzigd bij besluit van de raad van 2 oktober 2013, Gemeenteblad 2013, afd. 3A nr. 185/753.

    • III.

      Te bepalen dat deze besluiten in werking treden op de dag na publicatie er van.

 

Bijlage B Lijst geschrapte adviescommissies

  • 1.

    Amsterdamse Raad voor de Monumentenzorg

  • 2.

    Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst

  • 3.

    Stichting woon- en werkruimte voor kunstenaars

  • 4.

    Werkgroep kunst nieuwe stad

  • 5.

    Werkgroep Kunst Oude Stad (KOS)

  • 6.

    Commissie beeldende kunstopdrachten

  • 7.

    Werkgroep kleinschalige opdrachten

  • 8.

    Werkgroep kunst IJ-oevers i.o.

  • 9.

    Adviescommissie gemeentelijke kunstaankoop

  • 10.

    Adviescommissie aankoop/huur kunstwerken ten behoeve van artotheken

  • 11.

    Adviesraad Vluchtelingen en Pakistanen (Vluchipas)

  • 12.

    Cliëntenraad bij de Gemeentelijke Sociale Dienst

  • 13.

    Commissie ex art. 6 van de Wet op de bejaardenoorden

  • 14.

    Raad voor de Stadsdeelfinanciën

  • 15.

    Commissie voor de Binnengemeentelijke Decentralisatie (BGD)

  • 16.

    Commissie voor Welstand en Monumenten

  • 17.

    Subcommissies uit de Schoonheidscommissie

 

Bijlage 1, behorende bij de Verordening vergoedingen externe commissieleden

Overzicht van de commissies met externe leden, ingesteld door de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester, als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de verordening

Instellingen Vergoeding per lid per vergadering

  • 1.

    Commissie voor ateliers en woon/werkpanden Amsterdam (CAWA) € 23

  • 2.

    Commissie van advies voor de tekeningen ten behoeve van de

topografische atlas van het Gemeentearchief € 23

  • 3.

    Benoemingsadviescommissie € 69*

  • 4.

    Amsterdamse Programmaraad € 28

  • 5.

    Beklagcommissie Inspraak € 69

  • 6.

    Overlegorgaan recreatie te water € 23

  • 7.

    Amsterdamse Sportraad € 28

  • 8.

    Adviescommissie voor de Milieuhygiëne € 23

  • 9.

    Adviesraad voor de Zuid-Europese Gemeenschappen (ZEG) € 28

  • 10.

    Adviesraad voor Surinamers, Antillianen, Arubanen en Molukkers

(SAAM) € 28

  • 11.

    Adviesraad voor de Turkse Gemeenschap € 28

  • 12.

    Stedelijke Raad voor de Marokkaanse Gemeenschap € 28

  • 13.

    Registratiecommissie € 35

  • 14.

    Amsterdamse Seniorenraad € 28

  • 15.

    Stedelijke Commissie ter bemiddeling bij geschillen en behandeling

van klachten van bewoners van verzorgingshuizen € 28

  • 16.

    Commissie van advies inzake vordering woonruimte € 35

  • 17.

    Voorzitter van de commissie van advies inzake vordering

Woonruimte € 46

  • 18.

    Amsterdamse Telematica Raad € 69

  • 19.

    Adviescommissie voor beroepszaken betreffende de toepassing

van de welstandsbepalingen € 69

  • 20.

    Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam (COA) € 28

  • 21.

    Emancipatie Adviesraad Amsterdam € 35

  • 22.

    Commissie naamgeving openbare ruimte € 69

  • 23.

    Adviesgroep van het jeugdplatform € 69**

*vergoeding geldt per halve dag vergaderen

** voor leden in de leeftijd vanaf 18 jaar geldt de maximumvergoeding van

€ 69; voor leden van 12 tot en met 17 jaar geldt een percentage van dit bedrag berekend volgens de staffel Minimum Jeugdloon

 

Bijlage 2, behorende bij de Verordening vergoedingen externe commissieleden

Overzicht van de commissies met externe leden, ingesteld door de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester, als bedoeld in artikel 2, vierde lid van de verordening

Instellingen Vergoedingen

1.Adviesraad Diversiteit en Integratie

• voorzitter € 2.500 per jaar

• leden € 2.000 per jaar

  • 2.

    Commissie van Toezicht voor de Amsterdamse Politiecellen € 2.725 per jaar

  • 3.

    Commissie voor de Politieklachten

• voorzitter € 11.350 per jaar

• vicevoorzitter € 8.170 per jaar

• leden € 5.450 per jaar

4.Amsterdamse Seniorenraad

• secretaris € 1.135 per jaar

5.Initiatief- en referendumcommissie

• voorzitter € 230 per vergadering

• leden € 140 per vergadering

6.Commissie Algemene verordening Nadeelcompensatie

• voorzitter en plaatsvervanger € 350 per zitting

7.Stad-Forum Amsterdam

• kernleden € 10.000 per jaar

  • 8.

    Beoordelingscommissie beeldkwaliteit passagiersvaartuigen € 100,50 per uur

  • 9.

    Beoordelingscommissie uiterlijke kenmerken passagiersvaart€ 100,50 per uur

  • 10.

    Commissie Ruimtelijke Kwaliteit € 100,50 per uur

Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

in zijn vergadering op 10 mei 2017.

De voorzitter

mr. E.E. van der Laan

De raadsgriffier

mr. M. Pe

Naar boven