Instellen maximumsnelheid 60 km/h Bornerweg / Sittarderweg bij Limbricht / Born

Concept Verkeersbesluit (Mandaatbesluit) Registratienummer 2017/1934147

 

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen:

1. Besluiten:

Voor het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid van 80 naar 60 km/h op de Bornerweg en de Sittarderweg tussen de bebouwde kommen van Limbricht en Born de onderstaande voorgenomen verkeersmaatregel bekend te maken zodat belanghebbenden zienswijzen in kunnen dienen:

•Plaatsen vier borden “maximumsnelheid 60” (bord A0160) bij de bebouwde-komgrenzen en bij het kruispunt bij de Beukenboomsweg.

Volgens de bij het verkeersbesluit behorende tekening.

2. Overwegingen

Niet Duurzaam Veilig

De Bornerweg/Sittarderweg is een lokale verbindingsweg die in de wegencategorisering is aangemerkt als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen met bijbehorende snelheidslimiet van 80 km moeten fietsers gescheiden worden van het autoverkeer door middel van een vrijliggend fietspad of parallelweg. De wegen voldoen daarmee niet aan de eisen voor duurzaam veilig verkeer.

Fietsvoorziening

In 2013 is op aandringen van de raad niet gekozen voor het toepassen van (schuine) trottoirbanden als scheiding tussen fietsers en autoverkeer, omdat deze een risico voor de fietser kunnen vormen. Het realiseren van vrijliggende fietspaden op dit traject is echter een ingewikkelde opgave door grondeigendom, ruimte en hoge kosten, zo is gebleken uit onderzoek in het kader van de uitwerking van het Mobiliteitsplan. Het is de verwachting dat een vrijliggende voorziening voorlopig niet tot stand zal kunnen komen. Wel is in het kader van het Mobiliteitsplan verbetering van de kruising met de Beukenboomseweg ten uitvoering gebracht, waarmee een veilige oversteek wordt gecreëerd.

Groot onderhoud en verlaging snelheidslimiet

In het verlengde van de aanpak van de kruising is ook groot onderhoud gepleegd aan het hele wegvak tussen Born en Limbricht. De weg is voorzien van nieuw asfalt, de fietsstroken in de kleur rood.

Dit onderhoud is aangegrepen om de verkeersveiligheid van het hele traject te bevorderen door de weg anders in te richten en de snelheidslimiet te verlagen naar 60 km/h. De voornaamste reden is de functie van de weg als school-tuisroute en bijbehorend hoog fietsgebruik. De fietsers werden op korte afstand gepasseerd door autoverkeer dat 80 km mag rijden.

Nieuwe rijbaanindeling

Om ervoor te zorgen dat het autoverkeer zich aanpast aan de lagere maximumsnelheid wordt de rijbaanindeling gewijzigd, van twee rijstroken met een middenstreep naar één rijloper met kantmarkering. Dit 60-km wegbeeld zorgt ervoor dat er meer afstand is tussen fietsers en autoverkeer. Tegemoetkomend verkeer kan elkaar binnen de rijloper passeren. Bij brede voertuigen kan er uitgeweken worden via de kantstrook. De fietsstroken worden verder nog visueel gemarkeerd met rijbaangeleiders (flexibele kunststof flapjes).

Wegenverkeerswet

Uit het oogpunt van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, goede doorstroming op wegen, de bescherming van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan, het waarborgen van de vrijheid van verkeer, evenals het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast c.q. hinder en schade zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a t/m d, artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 wordt het noodzakelijk geacht in de Bornerweg en Sittarderweg maatregelen te nemen.

Deze wegen zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Sittard-Geleen en liggen buiten de bebouwde kom, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.

3. Formeel kader

Verkeersbesluiten worden genomen op basis van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet Bestuursrecht.

Tot het nemen van onderhavig besluit is ondergetekende bevoegd conform het op 1 oktober 2013 in werking getreden “Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit van de gemeente Sittard-Geleen 2013-II” d.d. 17 september 2013, het “Mandaatbesluit hoofd Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer inzake verkeersbesluiten” van 8 juli 2014, en het op 14 mei 2015 in werking getreden “Ondermandaatbesluit Teammanager Beheer en Ontwerp, Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer” d.d. 28 april 2015 en het “Vervangingsbesluit Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer 2014” d.d. 4 juni 2014.

4. Advies

Arriva kan op deze weg de snelheidsverlaging met deze inrichting wel accepteren. Het Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) is ook geraadpleegd. Het ROVL wijst op de noodzaak van een vrijliggende fietsvoorziening. Zolang deze er niet is, is aanpassing naar een 60 km regime altijd beter. Ook de wijkplatforms zijn hierover geïnformeerd.

De Ambtelijke Werkgroep Verkeer, waarin onder meer verkeerskundigen en de regiopolitie zitting hebben, heeft op 29-03-2017 positief geadviseerd over de voorgestelde verkeersmaatregelen.

5. Ondertekening

Sittard-Geleen, 18-05-2017, 1934147

Namens Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Teammanager Beheer en Ontwerp

Ing. A. Velderman

6. Inzage en zienswijzen

Het conceptverkeersbesluit met de bijbehorende stukken kan worden ingezien bij de receptie van de Stadswinkel, Markt 1 in Geleen. Van donderdag 25-05-2017 tot en met woensdag 07-06-2017.Over dit conceptverkeersbesluit kunnen belanghebbenden gedurende deze periode ook een zienswijze geven. Deze kan naar: College van B&W, Postbus 18, 6130 AA SITTARD

Naar boven