Gemeenteblad van Drimmelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drimmelen | Gemeenteblad 2017, 83762 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drimmelen | Gemeenteblad 2017, 83762 | Verordeningen |
Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2017, gemeente Drimmelen
De raad van de gemeente Drimmelen;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, en artikel 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is om cliëntenparticipatie in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet sociale werkvoorziening;
Hoofdstuk 2 Van het Platform Sociale Zekerheid
Artikel 2 Platform Sociale Zekerheid
Er is een Platform Sociale Zekerheid om gestalte te geven aan de wettelijke verplichting van cliëntenparticipatie. Dit Platform Sociale Zekerheid voorziet in cliëntenparticipatie waar dit wettelijk is voorgeschreven en wordt binnen gemeente Drimmelen als één Platform ingezet op het gebied van Participatiewet, Wsw, IOAW en IOAZ.
Het Platform Sociale Zekerheid bestaat uit:
De vergaderingen van het platform Sociale Zekerheid worden bijgewoond door een door de gemeente toegevoegde ambtenaar van het betreffende beleidsterrein, voor zover incidenteel niet anders door de leden van het platform Sociale Zekerheid is besloten.
Leden van het platform Sociale Zekerheid worden geselecteerd uit cliënten en belangenorganisaties die binnen gemeente Drimmelen werkzaam zijn en op basis van de maatschappelijke participatie bindingen hebben met cliënten; het is aan het Platform Sociale Zekerheid om belangenorganisaties uit te nodigen tot deelname in het Platform Sociale Zekerheid.
De leden van het Platform Sociale Zekerheid mogen geen lid zijn van de Ondernemingsraad van WAVA!GO of andere sociale werkvoorzieningschappen/gemeenten, geen lid zijn van andere gemeentelijke commissies, geen lid zijn van de gemeenteraad en geen ambtenaar bij de afdeling of werkzaam zijn bij een adviseur van de gemeente op de betreffende beleidsterreinen.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 12 Delegatie aan college
Het college is bevoegd om aanvullend regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.
Binnen verschillende sociale zekerheidsregelingen, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente, wordt er belang gehecht aan de vormgeving van cliëntenparticipatie. Dit belang wordt ook groter naarmate de gemeente meer beleidsvrijheid krijgt. Om deze redenen heeft de wetgever in een aantal sociale zekerheidsregelingen de verplichting opgelegd dat de gemeente bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliëntenparticipatie plaatsvindt. Een dergelijke bepaling is opgenomen in de Wet werk en bijstand (PARTICIPATIEWET), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en sinds 1 oktober 2009 de Wet investeren in Jongeren (WIJ).
In de WWB is in artikel 47 de volgende bepaling over cliëntenparticipatie opgenomen.
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
In zowel de IOAW als de IOAZ is in artikel 42 de volgende bepaling opgenomen.
Het college draagt zorg voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet.
In artikel 2, lid 3 van de Wsw is het volgende vastgelegd.
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Tenslotte is in artikel 12 van de WIJ vastgelegd:
In deze verordening wordt vormgegeven aan cliëntenparticipatie ten aanzien van de hierboven genoemde wetten.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de in de aanhef van deze verordening genoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in genoemde wetten ook de verordening moet worden gewijzigd.
De begrippen die niet zijn omschreven in bovengenoemde wetten of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Hoofdstuk 2 Van het Platform Sociale Zekerheid
Artikel 2 Platform Sociale Zekerheid
Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van de beleidsgebieden waarin de cliënt centraal staat.
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan het Platform Sociale Zekerheid zijn toebedeeld. Het Platform wordt een rol gegeven bij de bevordering van een integraal en evenwichtig beleid.
Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de afdeling Maatschappelijke Aangelegenheden, heeft het Platform Sociale Zekerheid ook recht van initiatief op dit terrein.
Dit artikel regelt in grote lijnen het aantal aanwezigen tijdens het overleg tussen de vertegenwoordiging van het college en het Platform Sociale Zekerheid, staat een zeker evenwicht voor in de vertegenwoordiging van alle cliënten en belangenorganisaties en maatschappelijke organisaties.
Dit artikel bepaalt, dat het Platform Sociale Zekerheid door de afvaardiging van een lid van het college in de vergaderingen van het Platform met betrekking tot het beleid overleg voert met het college. Het college is immers het bestuursorgaan dat is belast met de uitvoering van de in de in de aanhef van deze verordening genoemde wetten. In beginsel zal het college zich tijdens het overleg laten vertegenwoordigen door de portefeuillehouder Sociale Zekerheid.
Gekozen is voor toevoeging van een ambtelijk secretaris om redenen van faciliterende aard.
In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de voorzitter tijdens de vergaderingen van het Platform Sociale Zekerheid. Bij het staken van de stemmen heeft de voorzitter bij uitzondering stemrecht en is in deze situatie is zijn stem bepalend.
In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de secretaris vóór, tijdens en na het overleg van het Platform Sociale Zekerheid heeft.
Artikel 7 Benoeming en zittingsduur leden Platform Sociale Zekerheid
Het Platform kan haar eigen leden aanzoeken met toepassing van artikel 4.
Het eerste lid biedt een waarborg voor een minimale vergaderfrequentie van tweemaal per jaar van het Platform Sociale Zekerheid. Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven. Dit kan zowel op verzoek van het Platform Sociale Zekerheid als op verzoek van de gemeente.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Evenals de uitvoering van de in de in de aanhef van deze verordening genoemde wetten ligt de uitvoering van deze verordening bij het college.
Artikel 10 Verslaglegging overleg
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met het Platform Sociale Zekerheid naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van het Platform Sociale Zekerheid. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties.
Thans wordt er geen vergoeding per vergadering aan de voorzitter en de leden van het Platform Sociale Zekerheid verstrekt. In de toekomst is het zeker niet uitgesloten, dat een dergelijke vergoeding noodzakelijk zal blijken te zijn in het kader van de continuïteit van het functioneren van het Platform Sociale Zekerheid. Het college krijgt met deze bepaling de bevoegdheid dit nader te regelen.
Artikel 12 Delegatie aan college
Het college is bevoegd om aanvullend regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.
Deze verordening vervangt de verordening cliëntenparticipatie, die in juli 2010 is vastgesteld door de gemeenteraad. Deze verordening wordt hierbij dan ook ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-83762.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.